Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seura: Miksi niin moni ei halua lapsia? Syntyvyys laskee mutta entistä useampi toteaa: En lisääntyisi, vaikka maksettaisiin

Vierailija
13.09.2025 |

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/en-lisaantyisi-vaikka-maksettaisii…

Olen miettinyt sitä, miksi minusta on tuntunut siltä, että en lapsia halua, Marju kertoo.

Rahasta päätös ei ole ollut kiinni. Millään poliitikkojen ideoimilla vauvatonneilla tai synnytystalkoilla Marjua ei olisi lapsentekoon innostettu. Ajatuskin on hänestä naurettava.

**

Hyvin tiivistetty. Järkiperustelut. 

Jos ihmisiä pitää lahjoa rahalla vanhemmiksi, onko se reilua lasta kohtaan saada vastahakoiset vanhemmat?

Kommentit (444)

Vierailija
441/444 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö lapsia ei tehdä siksi kun se häiritsee omaa elämää. Lapsista on työtä ja vaivaa. Nuoret ihmiset on itsekkäitä omat harrastukset ulkomaanmatkat jäisi tekemättä. Taloudelliset syyt ovat usein myös ettei lapsia tehdä. Miten oli 60 - luvulla silloin oltiinkin rikkaita asuttiin mökeissä ulkohuussi, puulämmitys kannettiin kaivosta vesi. Tiskikoneista, pyykinpesukoneista ei tietoakaan. Perheiden mies hankki elannon pienen sellaisen. Naiset hoiti kodin lapset ja ehkä muutaman lehmän navetassa. Ei ollu elintaso korkea. Ulkomaanmatkoista ei kukaan tiennyt mitään. Kotimaassakin matkailu ei rahan puutteen takia onnistunut. Lapsia näillä perheillä oli usein monta. Ainut huvitus oli lavatanssit kesällä. Näistä lapsista tuli aivan kelpo kansalaisia  veroja maksavia ja työtä tekeviä. Vaikka heillä ei ollut omaa huonetta merkkivaatteita. Lapsen hyvinvointi ei riipu rahasta vaan siitä miten lapsesta huolehditaan ja rakastetaan. Itse näistä oloista

Täytyy sanoa, että ne nykypäivän mummot ja vaarit ovat myös melko itsekkäitä. Ainakin omalla kohdalla tämä ero on ollut valtava, kun itse vietin lähes koko lapsuuteni mummon mukana, jopa mummon työpaikalla, mutta oma äitini on niin kiireinen eläkeläinen, kun täytyy käydä humppaamassa Arjan ja Tarjan kanssa ties missä risteilyillä eikä edes ehdi lastenlasten syntymäpäiville. Asuu 20 minuutin ajomatkan päässä, mutta ei ole sellainen mummo joka edes hädän hetkellä tulisi jeesaamaan. Kiva näyttää kuitenkin kuvia lapsista niille Marjoille ja Tarjoille, kun ollaan niin mummoa niin mummoa...

Vierailija
442/444 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö lapsia ei tehdä siksi kun se häiritsee omaa elämää. Lapsista on työtä ja vaivaa. Nuoret ihmiset on itsekkäitä omat harrastukset ulkomaanmatkat jäisi tekemättä. Taloudelliset syyt ovat usein myös ettei lapsia tehdä. Miten oli 60 - luvulla silloin oltiinkin rikkaita asuttiin mökeissä ulkohuussi, puulämmitys kannettiin kaivosta vesi. Tiskikoneista, pyykinpesukoneista ei tietoakaan. Perheiden mies hankki elannon pienen sellaisen. Naiset hoiti kodin lapset ja ehkä muutaman lehmän navetassa. Ei ollu elintaso korkea. Ulkomaanmatkoista ei kukaan tiennyt mitään. Kotimaassakin matkailu ei rahan puutteen takia onnistunut. Lapsia näillä perheillä oli usein monta. Ainut huvitus oli lavatanssit kesällä. Näistä lapsista tuli aivan kelpo kansalaisia  veroja maksavia ja työtä tekeviä. Vaikka heillä ei ollut omaa huonetta merkkivaatteita. Lapsen hyvinvointi ei riipu rahasta vaan siitä miten lapsest

Juuri hyvin kuvasit myös sitä miksi on typerää verrata entisaikoja nykyhetkeen.

- Ennen ei ollut ehkäisyä saatavilla. Se tuli 60-luvun jälkeen. Sterilisaatio iän perusteella vasta 80-luvun puolivälin jälkeen.

- Ennen naisten oikeudet olivat huonompia.

- Ennen Suomi oli köyhä kehitysmaa. Vauraus tuli myöhemmin. Ihmisillä oli vähemmän valinnanvaraa.

Ketä nykyajan ihmiset kohtelevat itsekkäästi? Kun he jättävät lapset hankkimatta, koska he eivät niitä halua, lapset eivät synny epätoivottuina haluttomiin perheisiin. Se on hyvä asia ja kaukana itsekkyydestä. Sen sijaan itsekkyyttä olisi hankkia lapsia eikä hoitaisi niitä ja ulkoistaisi vastuut niistä muille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/444 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minä tuin isyyteen. Minua ei kukaan tukenut äityidessä."

Tietysti jälkiviisasta mutta mies joka tarvitsee ihan erikseen tukea isyyteen on ainakin minulle iso redflag.

No sitä tarvitseeko vai ei  ei tiedä ennen kuin se lapsi syntyy. Ihan tosi hyvistä miehistä paljastuu sen jälkeen erikoisia asioita. Kokemusta on ystäväpiiristä.

Ja neuvolassa se alkaa se isyyden korostaminen sanoisin jopa että nykyään äidin kustannuksella. Meillä ainakin terveydenhoitaja kyseli jaksamisesta jne nimenomaan isältä, itse koin ettei minun jaksamisellani ollut niin väliä.

Muskarissa tai leikkipuistossa jos vastaan tuli isä kaikki naiset olivat innoissaan kuinka hyvä isä xxx: lla onkaan,tulee puistoon ja muskariinkin! Vieläkin näkee juttuja kuinka miestä kehutaan kun tekee perheelle vaikka ruuan valmiiksi. Kuinka usein näette kehuja siitä jos nainen tekee? 

Vierailija
444/444 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin velat saavat lapsettomuuslisää tai verovähennyksiä koska heidän lapset eivät kuluta verorahoitteisia palveluita 18 vuoden aikana?

Synnyttäjät ja lapset pitää pyyhkiä pois talouskasvun tieltä ja palkita vain niitä, jotka käyvät töissä. Vanhempia sen sijaan tulee rankaista lisääntymisestään, koska ovathan heidän jälkeläisensä valtiolle pelkkä kuluerä (ei siis missään tapauksessa investointi).

Ihminen joka käy töissä, palkitsee itse itseään.

Jos hankkii lapsen, ja tykkää siitä, palkitsee itse itseään.

Mikä on pointtisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän