Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotiasujat: kuinka iso ongelma sisään tunkevat lukit on syksyisin?

Vierailija
12.09.2025 |

Minulla on ihan hirveä lukkikammo ja olen pian perimässä mummoni maalaistalon. Maalaiselämä onkin pitkäaikainen haave, mutta pärjäänkö lukkien kanssa? Vai onko niitä vain yksittäisiä silloin tällöin. Välillä kuulee juttuja että niitä on esim. koko kellarin pesutilat täynnä. Onko niin ja voiko sitä estää? Nyt pliis asiallisia ja omakohtaisia kokemuksia!

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämähäkkejä on kaikkialla, jopa siellä kerrostaloasunnossa. Pienet hämähäkin poikaset liikkuvat ilmavirtojen mukana ja sopivat ovenraoista sisälle. Hämähäkin tappaminen tuo huonoa onnea. Joten ei voi mitään, että olet itse hankkinut itsellesi onnettoman elämän kammoamalla hämähäkkejä 

Vierailija
42/111 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on purrut kolme kertaa lukki, kyllä se nipistää ja sen huomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompi ongelma ovat pohjalaiset remppamyyjät, jotka tunkevat ovista sisään.

Pohjolan Lärviturva, Sector Alarm jne.

Kun ne vois haulikolla torjua, olis paljon  mukavampi.

Ilmeisesti se lahkolaisuuteen liittyvä lisääntymispakko tekee  nuo epätoivoisiksi ja aggressiivisiksi. Niiden on pakko elättää muija ja 10 kersaa vaikka sitten kusettamalla ikäihmisiä.

Vierailija
44/111 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vahingossa tullut jostain oven rakosesta. Nehän on tosi rauhallisia ollakseen hämähäkkejä. Eivät livahda nopeasti pakoon, niin kuin muut. Voi siirtää vaikka mukin avulla ulos jos tulee sisälle. Muki päälle ja pahvinpala sen ja seinän väliin ja koko hoito ulos. Puristaa hyvin kiinni, ettei jalat jää väliin. Katkeaa helposti kun ne on niin pitkät ja hennot.

Vierailija
45/111 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanhassa talossa jonkin verran hämähäkkejä, mutta ei sentään riesaksi asti. Nuorena pelkäsin hämähäkkejä aivan älyttömästi mutta opin siitä pois. Yritä opetella pois pelosta. 

Vierailija
46/111 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juuri tule lukkeja, jokunen. Pelkäsin nuorena hämähäkkejä ja lukkeja, mutta nykyään pidän niistä. Etenkin lukeista, ne ovat hassun näköisiä ja tanssivat.

Vierailija
47/111 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isompi ongelma ovat pohjalaiset remppamyyjät, jotka tunkevat ovista sisään.

Pohjolan Lärviturva, Sector Alarm jne.

Kun ne vois haulikolla torjua, olis paljon  mukavampi.

Ilmeisesti se lahkolaisuuteen liittyvä lisääntymispakko tekee  nuo epätoivoisiksi ja aggressiivisiksi. Niiden on pakko elättää muija ja 10 kersaa vaikka sitten kusettamalla ikäihmisiä.

Lisäksi ovista ja ikkunoista tunkee sisälle  kattofirmat, sadevesiputkiasentajat, viemärikuvaajat, sisäilmamittaajat ja erilaiset aurinkopaneelikauppiaat. Lukki on pikkujuttu näihin verrattuna 

Vierailija
48/111 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämähäkkejä on kaikkialla, jopa siellä kerrostaloasunnossa. Pienet hämähäkin poikaset liikkuvat ilmavirtojen mukana ja sopivat ovenraoista sisälle. Hämähäkin tappaminen tuo huonoa onnea. Joten ei voi mitään, että olet itse hankkinut itsellesi onnettoman elämän kammoamalla hämähäkkejä 

Minähän kirjoitin, että kaikki hämähäkit ei haittaa, vain lukit. En osaa sanoa, mistä se johtuu. Avaatko vähän tuota "itse hankkinut" ajatusta? Miten se käytännössä tapahtuu se hankkiminen? Tämä on ollut minulla ihan lapsesta asti.

Ja kiitos kommenteista, vaikuttaa olevan ihan sattumaa, viihtyykö ne lukit jossain vai ei. Tuo on lapsuudesta tuttu ilmiö, että viihtyvät valkoseinäisen kivikerrostalon ulko-oven lähellä ulkoseinässä. Eikä siinä ollut mitään pusikkoa lähellä vaan oli ihan avarassa lähiömaisemassa. Kun joku veikkasi pusikkoa syyksi. Ap

Ap

Vierailija
49/111 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötän lukit toiselle hämikselle, jolla on verkko ulko-oven vieressä. Lukkia vaan jaloista kiinni ja heittää sen verkkoon. Luonto hoitaa loput.

Vierailija
50/111 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onhan noita tänä syksynä ollut. Tuleeko ilmanvaihtokanavien kautta, koska tuskin muuta reittiä on. Meillä ovat kodinhoito huoneessa ja vessassa, siistiä on. 

Vierailija
51/111 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niitä tuli rivarin asuntoonkin maan tasolla. Ehkä ei kerrostalon ylimpiin tule? On meillä töissäkin niitä. Mut on noita muitakin ötököitä joita sisälle eksyy. Muurahaisia,ampiaisia,hämähäkkejä,koppakuoriaisia jne.

Vierailija
52/111 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vanhassa talossa jonkin verran hämähäkkejä, mutta ei sentään riesaksi asti. Nuorena pelkäsin hämähäkkejä aivan älyttömästi mutta opin siitä pois. Yritä opetella pois pelosta. 

Hämähäkit on hyvä merkki. Ymmärtääkseni eivät viihdy hometalossa joten vanha talo on hyvässä kunnossa.

Vierailija
53/111 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuden kotiini (omakotitalo) tulee jonkin verran hämähäkkejä, mutta ei nyt mitenkään sankoin joukoin. Itse opin sietämään niitä, kun tiesin niiden syövän muita hyönteisiä. Kerrostalossa asuvana olen alkanut pitää sokeritoukkia, paperitoukkia, turkiskuoriaisia yms. niin ärsyttävinä, että olen jopa alkanut pitää hämähäkeistä. Mutta ymmärrän toki, että jos jotain kammoaa, niitä ei halua nurkkiinsa.

Lukki ei ole hämähäkki.

Tai sitten on.

"Lukit on hämähäkkieläimiin kuuluva lahko, josta tunnetaan toistaiseksi yli 6 400 lajia, joista Suomessa esiintyy 14. Lukit ovat täysin vaarattomia ihmisille. Yleisin ja tunnetuin on seinälukki, joka tulee usein asuntoihin iltamyöhään. Niitä näkee usein valkoseinäisten rakennusten seinissä.

Eivät ole. Ne kuuluvat hämähäkkieläimiin, mutta eivät ole hämähäkkejä. Googletapa lisää.

Myös punkki kuuluu hämähäkkieläimiin. Onko se siis mielestäsi hämähäkki?

Vierailija
54/111 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ääliö luulee että hämähäkkikammoinen tahallisesti hankkii itselleen fobian. Kuinka hemmetin tyhmä voi ihminen olla? 

Vierailija
55/111 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee muutamia joka syksy. Mutta eivät kauaa elä, koska koira syö ne...

Vierailija
56/111 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tulee muutamia joka syksy. Mutta eivät kauaa elä, koska koira syö ne...

Miten se koira pääsee niihin käsiksi, kun nehän viihtyy seinillä yleensä, vähän korkeammalla.

Vierailija
57/111 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha puutalo ja on täällä lukkeja ja hämähäkkejä, aina saa pelätä että runttaa pölynimurilla sen kotihämähäkin joka asustelee vessassa.  Muut laitan pihalle jos saan pyydystettyä kiffeliin. Yksi kotieläin riittää mulle

Vierailija
58/111 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei juuri tule lukkeja, jokunen. Pelkäsin nuorena hämähäkkejä ja lukkeja, mutta nykyään pidän niistä. Etenkin lukeista, ne ovat hassun näköisiä ja tanssivat.

Kun saisikin itsensä ajattelemaan näin. Mutta ei onnistu. Eilen huusin, kun vessassa käydessä ihmettelin jalan kutinaa, ja siinä käveli lukki. Lukin löin pois niin ettei siitä löytynyt enää kuin palasia.

Ehkä olisi eri asia jos lukkeja näkisi vain kun itse on täysissä pukeissa. Vaan kun on alasti tai vaikka yöpaidalla ja on liikaa näitä kokemuksia että lukki kävelee jalassa, käsivarressa, kaulalla, hiuksissa.... Hyi hitto.

Vierailija
59/111 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä löytyy ja paljon, vuonna 1996 rakennettu puutalo. Ällöttäviä otuksia. Löytyy myös hämähäkkejä sikana, muurahaisia, mittarimatoa ym. Asutaan kuusimetsän keskellä, en tiedä vaikuttaako.

Vierailija
60/111 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imuri (mutta vie pölypussi ulkoroskikseen heti, etteivät lisäänny keskenään imurin sisällä)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme