Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakotiasujat: kuinka iso ongelma sisään tunkevat lukit on syksyisin?

Vierailija
12.09.2025 |

Minulla on ihan hirveä lukkikammo ja olen pian perimässä mummoni maalaistalon. Maalaiselämä onkin pitkäaikainen haave, mutta pärjäänkö lukkien kanssa? Vai onko niitä vain yksittäisiä silloin tällöin. Välillä kuulee juttuja että niitä on esim. koko kellarin pesutilat täynnä. Onko niin ja voiko sitä estää? Nyt pliis asiallisia ja omakohtaisia kokemuksia!

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ole juurikaan tullut vastaan ja talo on vuodelta 1920.

Vierailija
2/40 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden kotiini (omakotitalo) tulee jonkin verran hämähäkkejä, mutta ei nyt mitenkään sankoin joukoin. Itse opin sietämään niitä, kun tiesin niiden syövän muita hyönteisiä. Kerrostalossa asuvana olen alkanut pitää sokeritoukkia, paperitoukkia, turkiskuoriaisia yms. niin ärsyttävinä, että olen jopa alkanut pitää hämähäkeistä. Mutta ymmärrän toki, että jos jotain kammoaa, niitä ei halua nurkkiinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme 5:ssä kerroksessa Helsingissä ja tänne tulee niitä koko ajan. En edes tajua miten ihmeessä löytävät tänne. Mulla on järjetön fobia mutta kissoilla on hauskaa. 

Vierailija
4/40 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloissa ne tykkää seinistä. Omakotitalossa niitä ei koskaan näkynyt, mutta kerrostalon partsilla niitä oli aina. Täällä on turkiskuoriaisia ja joskus näkyy hämppiksiä. Saisivat kyllä lisääntyä enemmän ja syödä toukat pois.

Vierailija
5/40 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun tiilitalo ja pysyvät ulkona tiiliseinällä, kerran yksi on eksynyt sisälle. Pienempiä hämähäkkejä näkee useammin ja saavat olla elleivät tule iholle. Yksi oli niin sinnikkäästi tulossa makuuhuoneeseen että kun ei lempeästä tuuppimisesta huolimatta pysynyt muissa huoneissa, jouduin lopettamaan.

Vierailija
6/40 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin vanhaan mökkiin jossa ulkosauna ja -huussi ja kyllä totta vie on lukkeja. En siedä niitä yhtään, aivan hirveitä otuksia! Aiemmin niitä oli sisälläkin, mutta remontin myötä vähenivät, nyt ei sisällä ole kuin muutama vuodessa. Kylmällä kuistilla sitten taas joka päivä. Katossakin, joten kiva kun joskus putoavat niskaan..

Hirveintä on kun menee vessaan tai on saunassa, ja yhtäkkiä huomaa lukin kävelevän reidellä. Hyi h. Vessassa suihkutan seinien yläosaan välillä Raidia, pysyvät aika hyvin sillä pois. Jos lukkeja on, niin tapan. Missä vaan jos lukin näen niin tapan. Välillä kymmeniä päivässä. Onneksi näitä ei ole alkukesästä ollenkaan.

Olen aikaisemmin ällönnyt myös hämähäkkejä, mutta nyt olen tehnyt kompromissin. Hämikset vien elävänä ulos, enää en tapa niitä, koska ei ne ole niin hirvittäviä kuin lukit. Joskus jopa tiputtelen lukkeja hämähäkinseitteihin ja saavat siitä pienen aterian 😊

Vierailija
7/40 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuden kotiini (omakotitalo) tulee jonkin verran hämähäkkejä, mutta ei nyt mitenkään sankoin joukoin. Itse opin sietämään niitä, kun tiesin niiden syövän muita hyönteisiä. Kerrostalossa asuvana olen alkanut pitää sokeritoukkia, paperitoukkia, turkiskuoriaisia yms. niin ärsyttävinä, että olen jopa alkanut pitää hämähäkeistä. Mutta ymmärrän toki, että jos jotain kammoaa, niitä ei halua nurkkiinsa.

Lukki ei ole hämähäkki.

Vierailija
8/40 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut hämähäkit ei ole ongelma, vain lukit. Hyvä tietää, ettei omakotitalo automaattisesti meinaa lukki-invaasiota. Ja tosiaan on niitä harvakseltaan ollut kerrostaloissakin, mutta jotenkin nuo kellaritilat hirvittää. Ap

Vierailija
9/40 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me muutettiin vanhaan mökkiin jossa ulkosauna ja -huussi ja kyllä totta vie on lukkeja. En siedä niitä yhtään, aivan hirveitä otuksia! Aiemmin niitä oli sisälläkin, mutta remontin myötä vähenivät, nyt ei sisällä ole kuin muutama vuodessa. Kylmällä kuistilla sitten taas joka päivä. Katossakin, joten kiva kun joskus putoavat niskaan..

Hirveintä on kun menee vessaan tai on saunassa, ja yhtäkkiä huomaa lukin kävelevän reidellä. Hyi h. Vessassa suihkutan seinien yläosaan välillä Raidia, pysyvät aika hyvin sillä pois. Jos lukkeja on, niin tapan. Missä vaan jos lukin näen niin tapan. Välillä kymmeniä päivässä. Onneksi näitä ei ole alkukesästä ollenkaan.

Olen aikaisemmin ällönnyt myös hämähäkkejä, mutta nyt olen tehnyt kompromissin. Hämikset vien elävänä ulos, enää en tapa niitä, koska ei ne ole niin hirvittäviä kuin lukit. Joskus jopa tiputtelen lukkeja hämähäkinseitteihin ja saavat siitä pienen aterian 😊

No tämäpä se juuri on mun pahin painajaiseni😳 En mitenkään pystyisi elämään noin. Vaikka haaveilen ulkosaunasta. Ap

Vierailija
10/40 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämähäkit on sympaattisia.  Joskus (erittäin harvoin) niitä näkee meillä sisällä, ja ne on olleet joko eteisessä tai keittiössä.  Kerran oli keittiössä koiran ruokakupin edessä seinässä kaksi hämähäkkiä kaksi viikkoa täysin liikkumattomina.  Sitten ne yhtenä yönä vain katosivat.

Minua ne ei haittaa lainkaan, sehän on ihmiselle täysin vaaraton.  Ennen oli uskomus, ettei hämähäkkiä saa tappaa, koska siitä seuraa onnettomuus kodille.

Älä ihmeessä lukkeja pelkää, ei ne ole mitenkään yleisiä.  Enemmän sokeritoukkia näkee asuintiloissa, kuin hämppyjä.  

Ei nykyään maallakaan enää niin paljon näe kaikenlaisia ötököitä, kun lehmiä ja hevosia ja yleensä karjataloutta ei ole enää niin paljon.  Varsinkin kärpäset on vähentyneet kummasti.

Vierailija
11/40 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se tappaminen auttaa? Jos siis tapat ulkona. Ne ei vähene siitä mitenkään. Jätät vaan tyhjän reviirin seuraavalle joka on jo hetken päästä paikalla. 

Vierailija
12/40 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukki söi mun koirat. En uskalla enää mennä.

Vierailija
13/40 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä sisällä juuri lukkeja näy, hämähäkkejä kyllä. Ulkokuistilla ja kellarissa syksyisin lukkeja on jokunen, mutta ei täällä mitään invaasiota näy. Hirsitalo vuodelta 1905.

Vierailija
14/40 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämähäkit on sympaattisia.  Joskus (erittäin harvoin) niitä näkee meillä sisällä, ja ne on olleet joko eteisessä tai keittiössä.  Kerran oli keittiössä koiran ruokakupin edessä seinässä kaksi hämähäkkiä kaksi viikkoa täysin liikkumattomina.  Sitten ne yhtenä yönä vain katosivat.

Minua ne ei haittaa lainkaan, sehän on ihmiselle täysin vaaraton.  Ennen oli uskomus, ettei hämähäkkiä saa tappaa, koska siitä seuraa onnettomuus kodille.

Älä ihmeessä lukkeja pelkää, ei ne ole mitenkään yleisiä.  Enemmän sokeritoukkia näkee asuintiloissa, kuin hämppyjä.  

Ei nykyään maallakaan enää niin paljon näe kaikenlaisia ötököitä, kun lehmiä ja hevosia ja yleensä karjataloutta ei ole enää niin paljon.  Varsinkin kärpäset on vähentyneet kummasti.

Lukit ei ole hämähäkkejä ja vanhoissa taloissa en koskaan muista nähneeni sokeritoukkia. Kerrostaloissa kyllä. Eri

Vierailija
15/40 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppukesällä ulkoseinillä viihtyy sellaiset hyvin pitkäjalkaiset. Sisälle harvoin saapuvat.

Vierailija
16/40 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole talossa (maaseutu, talo vuodelta 1912) mitään hämähäkkejä enkä lukkeja ole ollenkaan nähnytkään. Ulkona kasvaa laakeripuu ja siitä laitan oksia kellariin, ruokakomeroon ynnä vaasiin sisällä talossa. Vanhan kansan konstit ovat joskus hyödyllisiä tietää. Isomummolta opittua tämä laakeripuu juttu. 

Vierailija
17/40 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aikaisemmin ällönnyt myös hämähäkkejä, mutta nyt olen tehnyt kompromissin. Hämikset vien elävänä ulos, enää en tapa niitä, koska ei ne ole niin hirvittäviä kuin lukit. Joskus jopa tiputtelen lukkeja hämäh

No tämäpä se juuri on mun pahin painajaiseni😳 En mitenkään pystyisi elämään noin. Vaikka haaveilen ulkosaunasta. Ap

Tuo Raid tosiaan auttaa. Tosin saunaan en sitä laita, siellä katson nurkat läpi sytytysvaiheessa ja hävitän lukit jos niitä on. Ja ravistan pyyhkeen ennen kuin kuivaan itseni siihen 😄 

Kaikkeen tottuu. Tässä asuminen on niin ihanaa, etten lukkien takia pois lähtisi.

Vierailija
18/40 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan 1900 rakennetussa maalaistalossa eikä yhtäkään lukkia oo näkyny. Ei edes terassilla tai ulkosaunassa.

Edellisessä talossa, joka oli myös maaseudulla ja rakennettu 1950, niin siellä näin sisällä alakerran seinässä kerran yhden lukin, mutta yläkerran huoneessa yks syksy kun menin hakemaan sieltä jotain, niin kuolleita lukkeja oli varmaan 5-6 🤢🤢🤢 Tuota ennen tuli joskus nukuttuaki sielä mutta empä enää tuon jälkeen 🤦 Niin ja terassilla näky muutamia lukkeja 🤦

Sitten tuota taloa aikasempi talo, joka myös maalla ja rakennettu 1960 niin yhtäkään lukkia en nähny koko 5v aikana mitä sielä asuttiin.

Ja sitten mun lapsuudenkoti, joka myös rakennettu 1960 ja se talo lähiössä, niin siellä oli ihan h...tosti lukkeja aikoinaan, mun huoneessa etenki ei päivääkää ettenkö vähintään yhtä ois nähny 🤦

Että mikähän siinä on että joissain taloissa niitä on ja joissaki ei yhtään? Onko niitä esim maaseudun taloissa enempi vai onko mitään merkitystä? Ja onko talon rakennusvuodella merkitystä?

Vierailija
19/40 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aikaisemmin ällönnyt myös hämähäkkejä, mutta nyt olen tehnyt kompromissin. Hämikset vien elävänä ulos, enää en tapa niitä, koska ei ne ole niin hirvittäviä kuin lukit. Joskus jopa tiputtelen lukkeja hämäh

Mitä se tappaminen auttaa? Jos siis tapat ulkona. Ne ei vähene siitä mitenkään. Jätät vaan tyhjän reviirin seuraavalle joka on jo hetken päästä paikalla. 

No onhan siitä ne tapetut yksilöt sitten poissa. Eivätkä ne muni lisää uusia lukkeja. Sitä.

Vierailija
20/40 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan 1900 rakennetussa maalaistalossa eikä yhtäkään lukkia oo näkyny. Ei edes terassilla tai ulkosaunassa.

Edellisessä talossa, joka oli myös maaseudulla ja rakennettu 1950, niin siellä näin sisällä alakerran seinässä kerran yhden lukin, mutta yläkerran huoneessa yks syksy kun menin hakemaan sieltä jotain, niin kuolleita lukkeja oli varmaan 5-6 🤢🤢🤢 Tuota ennen tuli joskus nukuttuaki sielä mutta empä enää tuon jälkeen 🤦 Niin ja terassilla näky muutamia lukkeja 🤦

Sitten tuota taloa aikasempi talo, joka myös maalla ja rakennettu 1960 niin yhtäkään lukkia en nähny koko 5v aikana mitä sielä asuttiin.

Ja sitten mun lapsuudenkoti, joka myös rakennettu 1960 ja se talo lähiössä, niin siellä oli ihan h...tosti lukkeja aikoinaan, mun huoneessa etenki ei päivääkää ettenkö vähintään yhtä ois nähny 🤦

Että mikähän siinä on että joissain taloissa niitä on ja joissaki ei yhtään? Onko n

Itse luulen että meillä lukkeja on paljon, koska niille on oivaa pusikkoa paljon. Saunan ja huussin takana alkaa rinne, josta on mahdotonta ajaa ruohonleikkurilla, ja saunan ulkoseinillä on todella paljon lukkeja. Luulisin että mitä vähemmän on kasvustoa niin sitä vähemmän on myös lukkeja. Näin ollut ainakin omissa taloissani, jotka kaikki noin 100-vuotiaita. Siistin lyhyen nurmikon ympäröivissä taloissa lukkeja oli todella vähän. 

Ja nykyisessä talossa lukkeja oli sisällä useita viikossa, ennen kuin tehtiin remonttia ja sopivat kolot katosi.