Omakotiasujat: kuinka iso ongelma sisään tunkevat lukit on syksyisin?
Minulla on ihan hirveä lukkikammo ja olen pian perimässä mummoni maalaistalon. Maalaiselämä onkin pitkäaikainen haave, mutta pärjäänkö lukkien kanssa? Vai onko niitä vain yksittäisiä silloin tällöin. Välillä kuulee juttuja että niitä on esim. koko kellarin pesutilat täynnä. Onko niin ja voiko sitä estää? Nyt pliis asiallisia ja omakohtaisia kokemuksia!
Kommentit (40)
Lukit muuten puree. Tänä kesänä istuin ihan rauhaksiin paikallani ulkona, kun tunsin, miten nilkassa nipistää ja kun katsoin, oli lukki puremassa. Ei tosin sattunut pahemmin, vähän nipisti, eikä siitä jäänyt mitään jälkeä tai muutakaan. Huvitti kun se oli vielä silleen rähmällään etupää alhaalla, että sai purtua.
En ole montaa nähnyt. Tosin epäilen, että koira syö ne, jos näkee ensin.
Ei mitään ongelmaa. Kyllä niitä tänne sopii.
Ainoastaan kylmävarastoon pääsevät
Vierailija kirjoitti:
Meillä pääsevät hengestään.
Tultiin reissusta, ja huussin (sisä)seinällä oli 6 lukkia 😳 liiskasin ja suihkutin myrkkyä seiniin
Yleensä ei ole kerrostalon 3:ssa kerroksessa. Löytyi yksi kuollut. Ja sitten toinen hämis loppukesästä. Onneksi ei nyt näy mitään. Ulkona on vipeltäjiä vielä jossain.
Luin jostakin, että missä ikinä oletkin, lähin hämähäkki on alle 50cm päässä. Niitä on niin paljon kaikkialla. Täytyy vaan oppia sietämään, ja ymmärtää että tuhoavat paljon muita öttiäisiä ympäriltäsi.
Ysäririvarissa kuhisee nyt hämähäkkejä ja joka aamu ne on tehneet mulle seittijäynän oven karmien välille niin että naama tarttuu seittiin keittiöön sängystä kävellessä.
Harvemmin lukkeja näkee, hämähäkkejä useammin. Itse en kumpiakaan onneksi kammoa, paitsi säikähdän jos yhtäkkiä hämähäkki benji-hyppää katosta kimppuun.
Syksyisin tulee aina kärpäsiä ja ampiaisia sisälle kuolemaan. En tiedä miksi, mutta aina niitä syksyllä pörrää ja löytyy kuolleina. Myös hiirien kanssa pitää taistella reviiristä. Pitäisi selvittää niiden kulkureitit ja tukkia ne, mutta on jäänyt tekemättä ja taas pitää jännätä, minkä verran niitä ilmaantuu. Ollaan vähän leväperäisiä, niin aina niille hiirille jotain leivänmuruja löytyy lattialta naposteltavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Luin jostakin, että missä ikinä oletkin, lähin hämähäkki on alle 50cm päässä. Niitä on niin paljon kaikkialla. Täytyy vaan oppia sietämään, ja ymmärtää että tuhoavat paljon muita öttiäisiä ympäriltäsi.
Perustuisko tää siihen että pölypunkki on punkki, eli hämähäkkieläin? Niitähän on kaikkialla. Sen sijaan mitään 8-jalkaisia hirviöitä ei yleensä käden ulottuvilla ole.
Asun vuonna 1924 rakennetussa talossa. Lukkeja tosi harvoin.
Työmaalla, kiinteistö rakennettu 1980-luvulla, lukkeja ihan kiusaksi asti.
Asun 1900 luvun alussa rakennetussa talossa ja kyllä täällä on silloin tällöin lukkeja ja hämähäkkejä sisätiloissa. Lapsena pelkäsin hämähäkkejä kuollaksebi, nyt vaan enää isoja. Lukit ovat mielestäni nykyään jopa sympaattisia. Sekä hämähäkit että lukit ovat hyödyllisiä, koska syövät punkkeja ja muita öttiäisiä.
Kuten joku sanoi, vanhan kansan uskomuksen mukaan hämähäkin tappaminen tuo huonoa onnea, joten usein siirrän hämikset ja lukit ulos tai talvella lämpimään ulkorakennukseen. Pienten hämähäkkien annan olla.
Sanotaan myös, että hämähäkit eivät viihdy kosteusvaurioisissa tai homeisissa asunnoissa, eli satunnaiset hämähäkit on vaan kai positiivinen asia.
Ullakkokärpäsiä on nykyään paljon! Lapsuudestani en muista, nykyään on syksyisin riesaksi asti ja kuulemma naapureissa uudemmissa taloissa sama juttu. Ilmeisesti lämpimät syksyt ovat niille otollisia.
Hiiriä joutuu myös torjua. Kaikista parhaaksi torjujaksi olen todennut ihan perinteisen kissan. Taloon asti eivät tule, mutta ulkorakennuksissa pesivät ja sotkevat, jos ei kissaa ole. Loukut, myrkyt, karkottimet kyllä kokeiltu ja osin käytössä, mutta ei vaan ole kissan voittanutta.
Eli joo, hämähäkit ehkä se pienin riesa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuden kotiini (omakotitalo) tulee jonkin verran hämähäkkejä, mutta ei nyt mitenkään sankoin joukoin. Itse opin sietämään niitä, kun tiesin niiden syövän muita hyönteisiä. Kerrostalossa asuvana olen alkanut pitää sokeritoukkia, paperitoukkia, turkiskuoriaisia yms. niin ärsyttävinä, että olen jopa alkanut pitää hämähäkeistä. Mutta ymmärrän toki, että jos jotain kammoaa, niitä ei halua nurkkiinsa.
Lukki ei ole hämähäkki.
Tai sitten on.
"Lukit on hämähäkkieläimiin kuuluva lahko, josta tunnetaan toistaiseksi yli 6 400 lajia, joista Suomessa esiintyy 14. Lukit ovat täysin vaarattomia ihmisille. Yleisin ja tunnetuin on seinälukki, joka tulee usein asuntoihin iltamyöhään. Niitä näkee usein valkoseinäisten rakennusten seinissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne samasta pääsee kun sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloissa ne tykkää seinistä. Omakotitalossa niitä ei koskaan näkynyt, mutta kerrostalon partsilla niitä oli aina. Täällä on turkiskuoriaisia ja joskus näkyy hämppiksiä. Saisivat kyllä lisääntyä enemmän ja syödä toukat pois.
Siinäpäs se. Ei lukit ja hämähäkit talossa viihdy ellei siellä ole muita ötököitä syötäväksi.
70-luvun tiiliverhoiltu talo, lukkeja on lähinnä ulkoseinillä. En muista, koska olisin sellaisen sisätiloissa nähnyt. Hirsisessä grillikodassa tykkäävät asustella. Jos istuu loppusyksyllä vähän aikaa hämärissä tulilla ja sitten laittaa valot päälle, niitä voi olla parikymmentä seinissä tai katossa lämmittelemässä. Jostain hirsien välistä kömpivät esiin lämpöisellä. Mutta ei ne meitä haittaa, kun eivät mitään ihmiselle tee.
En asu enää omakotitalossa, mutta lapsena sekä nuorena asuin ja lukkeja tunki sisälle ihan hirveä määrä syksyllä kun ilmat alkoi viilenemään. Meillä oli myös pihavarasto jossa niitä viipotti tosi paljon varsinkin yhdellä tietyllä seinällä.
Ne tuntuu tykkäävän enemmän kivipinnasta kuin puu. Lapsena asuin kerrostalossa, ja syksyisin joka paikka ulko-oven ja hissiaulan lähellä oli lukkeja täynnä. Samoin miesystäväni, jonka oktn sisäänkäyntikertos on tiiltä. Itse asun okt rv 1890 eikä lukkeja missään sen enempää kuin kesälläkään, eli tyyliin 1/kk löytyy jostain sisältä. Muita hämiksiä sattuu sisälle useammin.