Kertokaa millaista on olla psykiatrisessa osastohoidossa đ
Miten alistetussa asemassa siellÀ on? Millaisia hoitajat on ja miten ne kohtelee potilaita jne.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista sairaalassa nyt on. PÀivÀn kohokohdat on ruokailut ja lÀÀkkeenjako. Loppuaika vaan odotellaan. Pakkohoidossa on tÀysin alisteisessa asemassa. Ei ole mitÀÀn tietoa milloin saat seuraavan kerran raitista ilmaa. Hoitajia vituttaa olla tekemisissÀ potilaiden kanssa ja potilaita vÀltellÀÀn kaikin keinoin.
Se on pelkkÀÀ sÀilömistÀ. Potilaat keskenÀÀn tukee toisiaan, nÀin karkeasti ilmaisten.
VÀhÀttelyÀ ja ivaamista hoitohenkilökunnan puolelta, sekÀ osaamattomuutta paikataan ylimielisyydellÀ.
SitĂ€ vaan "paranee" kun sieltĂ€ haluaa omaan kotiinsa, koska se oma kotikin on parempi kuin paikka missĂ€ ihmisoikeuksiasi poljetaan pĂ€ivittĂ€in. đ„
Juuri nÀin
Olin Psykaitrian sairaalassa, mutta vain 3 pÀivÀÀ tarkkailussa ja sain terveen persoonan paperit, trauma minulla tosin oli. Potilaat oli siellÀ aikalailla omissa maailmoissaan ja heidÀn kanssa oli vaikea jutella. SiitÀ oli helppo pÀÀtellÀ, ettÀ minut kotiutetaan nopeasti ja silmÀt avautuivat myös sille, ettÀ Psykiatrisessa sairaalassa voi olla potilaana ihmisiÀ joista et ulkoisesti ikinÀ uskoisi, he olivat kuten kuka tahansa normi tallaaja. Mielentila oli heillÀ sellainen, ettÀ he eivÀt olleet yhteydessÀ tÀhÀn realitettiin missÀ me muut eletÀÀn. Kohtelu oli silloin hyvÀÀ ja ainakin itse sain ihan vapaasti mennÀ ja tulla sairaalasta. Tarkistettiin vain, ettÀ onko mitÀÀn tavaroita jota sairaalaan ei saa tuoda mukana. Henkilökunta oli ystÀvÀllistÀ ja pÀivÀssÀ sai aivan ihanaa ruokaa 5 kertaa. Palvelu oli parempaa kuin hotellissa. Perheen ÀitinÀ se oli luksusta, mutta ei siellÀ tietenkÀÀn tervettÀ ihmistÀ aleta pitÀmÀÀn jonkun kriisin takia. Toki olin itsekin kiltti ja ystÀvÀllinen henkilökunnalle, ettÀ en tiedÀ vaikuttiko se kohteluun. Olin ystÀvÀllinen sain ystÀvÀllisyyttÀ takaisin. MihinkÀÀn ei pakotettu, enemmÀnkin henkilökunta yritti pitÀÀ rutiineista kiinni ettÀ on jokin vuorokausirymi mikÀ oli tosi hyvÀ juttu.Terveempikin ihminen voisi helposti laitostua niissÀ oloissa, koska joku toinen pitÀÀ huolen rutineeista ja ruokaa saa, ei tarvi kuin vaan lukea kirjoja ja olla. Jos ei ole vaarallinen niin saa myös mennÀ ja tulla. Jos narisitina toivot, ettÀ uhrisi kÀrsii ja joutuu kuin vankilaan mielisairaalassa niin ei joudu vaan saa tÀysyllÀpidon.
Sellaista ettÀ toivoo ettei koskaan joudu takaisin
Jotkut lÀhtevÀt maanpakoon injektioita. MiettikÀÀ ettÀ poliisi jahtaa teitÀ aina piikille.
Vierailija kirjoitti: Onko totta ettÀ osastolle tulevilta potilailta tarkastetaan ruumiinaukot?
Ilman muuta tarkastetaan oikein syvÀltÀ ettei perÀsuoleen ole piilotettuna kÀnnykkÀÀ, huumeita, terÀasetta tai muuta vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kenellekÀÀn ei ole aikaa asiakkaille, kun kaikki "laadukas kirjaaminen" vie niin pirun paljon aikaa. Ja lÀhinnÀ hoito perustuu lÀÀkitykseen ja rutiineihin: tiettyy aikaan otetaan lÀÀkkeet, syödÀÀn ja nukutaan. Mutta itse asiassa tÀmÀ onkin se kuntoutuksen perusta, tÀstÀ lÀhdetÀÀn. TÀmÀ on se yksi tÀrkeimmistÀ asioista.
Ei se nyt mitÀÀn haittaakaan olis ettÀ työntekijöille jÀis aikaa keskustella ihmisten kanssa , pÀin vastoin. Monet asuvat yksin ja on saattanut olotila pahentua kun ei ole ollut sosiaalista kontaktia. Kuitenkin siihen mielenterveyteen vaikuttaa suurimmassa mÀÀrin miten ihmisiÀ kohdellaan ja kohdataan
Se on vÀhÀn eri asia keskustella jonkun psyykkisesti sairaan kanssa, ei voi ihan mitÀ vaan sanoa ja tÀytyy tuntea toinen ihminen tai ainakin hÀnen sairaushi
Silti voisi sen verran jutella, ettÀ olisi jotenkin kartalla asioistaan.
Viime reissulla sain sen pakollisen piikin, mutta en huolinut muuta mömmöjÀ.
KyseessÀ oli akuuttiosasto. Mulla oli vÀhÀn niinkuin yksiö omalla WC:llÀ, kun sain jÀÀdÀ eristysselliin. Johtui varmaan tÀydestÀ tilanteesta. Jossain kohtaa sain siirron, kun tilalle tuli muuta tarvetta.
SitÀhÀn se oli. Hoitajat istui omassa kopissaan. Itse enimmÀkseen tupakkakopissa. Ankeita paikkoja, joissa aika pysÀhtyy.
Tupakkakopissa on aina se viihdettÀvin seura. Olihan se vÀlillÀ aika hulvatonta. Ruoka oli hyvÀÀ ja vÀhÀn vÀliÀ sitÀ oli tarjolla.
Surullista oli nÀhdÀ noita tÀyteenlÀÀkittyjÀ tulokkaita, jotka ei ymmÀrrÀ maasta eikÀ kuusta. Haahulivat ympÀriinsÀ tietÀmÀttÀ suurinpiirtein missÀ ovat ja miten hommat toimii. Moni kyseli multa kaikkea, neuvoin mitÀ osasin ja ohjasin koputtelemaan kopin ovelle.
Joku ohjaus hoitajilta olisi kumminkin paikallaan ja moni perusasia tuolla on hoitajista kiinni. VÀhÀn voisivat pÀivystÀÀ, ettÀ kaikki on ok.
Kyse ei siis monesti ollut mistÀÀn isosta, mutta oveeenkoputus kynnys tuntui olevan suuri.
Ei riitÀ ne lÀÀkkeet ja hÀkkiinsulkeminen. Niinkuin tekee huoltakin pitÀisi pitÀÀ.
Onko ne hoitajat yleensÀ miehiÀ vai naisia?
Vierailija kirjoitti: Onko ne hoitajat yleensÀ miehiÀ vai naisia?
Naisia.
Olen ollut useasti ns suljetulla. Ei siellÀ ole mitÀÀn tekemistÀ paitsi telkkari. PÀivÀ alkaa yleensÀ joskus 7-7:30 kun herÀtellÀÀn aamulÀÀkkeille. Sitten vain odotellaan ruokailuja 2-3h kerrallaan. Hoitajat on aina kansliassa tai vastaavassa eivÀtkÀ mielellÀÀn ole tekemisissÀ potilaiden kanssa. Muut potilaat on yleensÀ melkein normaaleja ja sitten seassa on aina 1-3 menetettyÀ tapausta jotka on ihan sekasin. PÀivÀ pÀÀttyy iltalÀÀkkeisiin. Oikeasti kÀteen jÀÀ vain tylsyys.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut useasti ns suljetulla. Ei siellÀ ole mitÀÀn tekemistÀ paitsi telkkari. PÀivÀ alkaa yleensÀ joskus 7-7:30 kun herÀtellÀÀn aamulÀÀkkeille. Sitten vain odotellaan ruokailuja 2-3h kerrallaan. Hoitajat on aina kansliassa tai vastaavassa eivÀtkÀ mielellÀÀn ole tekemisissÀ potilaiden kanssa. Muut potilaat on yleensÀ melkein normaaleja ja sitten seassa on aina 1-3 menetettyÀ tapausta jotka on ihan sekasin. PÀivÀ pÀÀttyy iltalÀÀkkeisiin. Oikeasti kÀteen jÀÀ vain tylsyys.
MitÀ hoitajat tekee siellÀ ellet hoida potilaita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on tietokoneella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Ne on tietokoneella
Pelaa pasianssia vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Onko ne hoitajat yleensÀ miehiÀ vai naisia?
Naisia.
Empaattisimmat ja fiksuimmat minua kohtaan miehiÀ. Olen itse nainen. Naiset kyyliÀ.
LÀÀkkeiden vaste ottaa aikansa. Psykoosi ei hellitÀ vÀlttÀmÀttÀ ihan hetkessÀ.