Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Kertokaa millaista on olla psykiatrisessa osastohoidossa 🙂

Vierailija
11.09.2025 |

Miten alistetussa asemassa siellÀ on? Millaisia hoitajat on ja miten ne kohtelee potilaita jne.

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
16.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: MitÀ jÀrkeÀ tuossa ihmisten sÀilytyksessÀ on? Odotetaanko vain ettÀ oireet helpottaa?

LÀÀkkeiden vaste ottaa aikansa. Psykoosi ei hellitÀ vÀlttÀmÀttÀ ihan hetkessÀ.

Vierailija
122/138 |
16.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaista sairaalassa nyt on. PĂ€ivĂ€n kohokohdat on ruokailut ja lÀÀkkeenjako. Loppuaika vaan odotellaan. Pakkohoidossa on tĂ€ysin alisteisessa asemassa. Ei ole mitÀÀn tietoa milloin saat seuraavan kerran raitista ilmaa. Hoitajia vituttaa olla tekemisissĂ€ potilaiden kanssa ja potilaita vĂ€ltellÀÀn kaikin keinoin. 

Se on pelkkÀÀ sÀilömistÀ. Potilaat keskenÀÀn tukee toisiaan, nÀin karkeasti ilmaisten.

VÀhÀttelyÀ ja ivaamista hoitohenkilökunnan puolelta, sekÀ osaamattomuutta paikataan ylimielisyydellÀ.

SitĂ€ vaan "paranee" kun sieltĂ€ haluaa omaan kotiinsa, koska se oma kotikin on parempi kuin paikka missĂ€ ihmisoikeuksiasi poljetaan pĂ€ivittĂ€in. đŸ˜„

Juuri nÀin

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
16.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olin Psykaitrian sairaalassa, mutta vain 3 pĂ€ivÀÀ tarkkailussa ja sain terveen persoonan paperit, trauma minulla tosin oli.  Potilaat oli siellĂ€ aikalailla omissa maailmoissaan ja heidĂ€n kanssa oli vaikea jutella. SiitĂ€ oli helppo pÀÀtellĂ€, ettĂ€ minut kotiutetaan nopeasti ja silmĂ€t avautuivat myös sille, ettĂ€ Psykiatrisessa sairaalassa voi olla potilaana ihmisiĂ€ joista et ulkoisesti ikinĂ€ uskoisi, he olivat kuten kuka tahansa normi tallaaja. Mielentila oli heillĂ€ sellainen, ettĂ€ he eivĂ€t olleet yhteydessĂ€ tĂ€hĂ€n realitettiin missĂ€ me muut eletÀÀn. Kohtelu oli silloin hyvÀÀ ja ainakin itse sain ihan vapaasti mennĂ€ ja tulla sairaalasta. Tarkistettiin vain, ettĂ€ onko mitÀÀn tavaroita jota sairaalaan ei saa tuoda mukana. Henkilökunta oli ystĂ€vĂ€llistĂ€ ja pĂ€ivĂ€ssĂ€ sai aivan ihanaa ruokaa 5 kertaa. Palvelu oli parempaa kuin hotellissa. Perheen Ă€itinĂ€ se oli luksusta, mutta ei siellĂ€ tietenkÀÀn tervettĂ€ ihmistĂ€ aleta pitĂ€mÀÀn jonkun kriisin takia. Toki olin itsekin kiltti ja ystĂ€vĂ€llinen henkilökunnalle, ettĂ€ en tiedĂ€ vaikuttiko se kohteluun. Olin ystĂ€vĂ€llinen sain ystĂ€vĂ€llisyyttĂ€ takaisin. MihinkÀÀn ei pakotettu, enemmĂ€nkin henkilökunta yritti pitÀÀ rutiineista kiinni ettĂ€ on jokin vuorokausirymi mikĂ€ oli tosi hyvĂ€ juttu.Terveempikin ihminen voisi helposti laitostua niissĂ€ oloissa, koska joku toinen pitÀÀ huolen rutineeista ja ruokaa saa, ei tarvi kuin vaan lukea kirjoja ja olla. Jos ei ole vaarallinen niin saa myös mennĂ€ ja tulla. Jos narisitina toivot, ettĂ€ uhrisi kĂ€rsii ja joutuu kuin vankilaan mielisairaalassa niin ei joudu vaan saa tĂ€ysyllĂ€pidon.

Vierailija
124/138 |
17.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Sellaista ettĂ€ toivoo ettei koskaan joudu takaisin 

Vierailija
125/138 |
17.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Jotkut lÀhtevÀt maanpakoon injektioita. MiettikÀÀ ettÀ poliisi jahtaa teitÀ aina piikille.

Vierailija
126/138 |
17.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Onko totta ettÀ osastolle tulevilta potilailta tarkastetaan ruumiinaukot?

Ilman muuta tarkastetaan oikein syvĂ€ltĂ€ ettei perĂ€suoleen ole piilotettuna kĂ€nnykkÀÀ, huumeita, terĂ€asetta tai muuta vastaavaa. 

Vierailija
127/138 |
18.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

lisÀÀ 🙂

Vierailija
128/138 |
18.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti kenellekÀÀn ei ole aikaa asiakkaille, kun kaikki "laadukas kirjaaminen" vie niin pirun paljon aikaa. Ja lĂ€hinnĂ€ hoito perustuu lÀÀkitykseen ja rutiineihin: tiettyy aikaan otetaan lÀÀkkeet, syödÀÀn ja nukutaan. Mutta itse asiassa tĂ€mĂ€ onkin se kuntoutuksen perusta, tĂ€stĂ€ lĂ€hdetÀÀn. TĂ€mĂ€ on se yksi tĂ€rkeimmistĂ€ asioista. 

Ei se nyt mitÀÀn haittaakaan olis ettĂ€ työntekijöille jĂ€is aikaa keskustella ihmisten kanssa , pĂ€in vastoin. Monet asuvat yksin ja on saattanut olotila pahentua kun ei ole ollut sosiaalista kontaktia. Kuitenkin siihen mielenterveyteen vaikuttaa suurimmassa mÀÀrin miten ihmisiĂ€ kohdellaan ja kohdataan 

Se on vÀhÀn eri asia keskustella jonkun psyykkisesti sairaan kanssa, ei voi ihan mitÀ vaan sanoa ja tÀytyy tuntea toinen ihminen tai ainakin hÀnen sairaushi

Silti voisi sen verran jutella, ettÀ olisi jotenkin kartalla asioistaan.

Viime reissulla sain sen pakollisen piikin, mutta en huolinut muuta mömmöjÀ.

KyseessÀ oli akuuttiosasto. Mulla oli vÀhÀn niinkuin yksiö omalla WC:llÀ, kun sain jÀÀdÀ eristysselliin. Johtui varmaan tÀydestÀ tilanteesta. Jossain kohtaa sain siirron, kun tilalle tuli muuta tarvetta.

SitÀhÀn se oli. Hoitajat istui omassa kopissaan. Itse enimmÀkseen tupakkakopissa. Ankeita paikkoja, joissa aika pysÀhtyy.

Tupakkakopissa on aina se viihdettÀvin seura. Olihan se vÀlillÀ aika hulvatonta. Ruoka oli hyvÀÀ ja vÀhÀn vÀliÀ sitÀ oli tarjolla.

Surullista oli nÀhdÀ noita tÀyteenlÀÀkittyjÀ tulokkaita, jotka ei ymmÀrrÀ maasta eikÀ kuusta. Haahulivat ympÀriinsÀ tietÀmÀttÀ suurinpiirtein missÀ ovat ja miten hommat toimii. Moni kyseli multa kaikkea, neuvoin mitÀ osasin ja ohjasin koputtelemaan kopin ovelle.

Joku ohjaus hoitajilta olisi kumminkin paikallaan ja moni perusasia tuolla on hoitajista kiinni. VÀhÀn voisivat pÀivystÀÀ, ettÀ kaikki on ok.

Kyse ei siis monesti ollut mistÀÀn isosta, mutta oveeenkoputus kynnys tuntui olevan suuri.

Ei riitÀ ne lÀÀkkeet ja hÀkkiinsulkeminen. Niinkuin tekee huoltakin pitÀisi pitÀÀ.

Vierailija
129/138 |
19.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko ne hoitajat yleensÀ miehiÀ vai naisia?

Vierailija
130/138 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

up

Vierailija
131/138 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Onko ne hoitajat yleensÀ miehiÀ vai naisia?

Naisia.

Vierailija
132/138 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kertokaa lisÀÀ 🙂

Vierailija
133/138 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olen ollut useasti ns suljetulla. Ei siellÀ ole mitÀÀn tekemistÀ paitsi telkkari. PÀivÀ alkaa yleensÀ joskus 7-7:30 kun herÀtellÀÀn aamulÀÀkkeille. Sitten vain odotellaan ruokailuja 2-3h kerrallaan. Hoitajat on aina kansliassa tai vastaavassa eivÀtkÀ mielellÀÀn ole tekemisissÀ potilaiden kanssa. Muut potilaat on yleensÀ melkein normaaleja ja sitten seassa on aina 1-3 menetettyÀ tapausta jotka on ihan sekasin. PÀivÀ pÀÀttyy iltalÀÀkkeisiin. Oikeasti kÀteen jÀÀ vain tylsyys.

Vierailija
134/138 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut useasti ns suljetulla. Ei siellÀ ole mitÀÀn tekemistÀ paitsi telkkari. PÀivÀ alkaa yleensÀ joskus 7-7:30 kun herÀtellÀÀn aamulÀÀkkeille. Sitten vain odotellaan ruokailuja 2-3h kerrallaan. Hoitajat on aina kansliassa tai vastaavassa eivÀtkÀ mielellÀÀn ole tekemisissÀ potilaiden kanssa. Muut potilaat on yleensÀ melkein normaaleja ja sitten seassa on aina 1-3 menetettyÀ tapausta jotka on ihan sekasin. PÀivÀ pÀÀttyy iltalÀÀkkeisiin. Oikeasti kÀteen jÀÀ vain tylsyys.

MitÀ hoitajat tekee siellÀ ellet hoida potilaita?

Vierailija
135/138 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on tietokoneella

Vierailija
136/138 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on tietokoneella

Pelaa pasianssia vai?

Vierailija
137/138 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
138/138 |
25.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Onko ne hoitajat yleensÀ miehiÀ vai naisia?

Naisia.

Empaattisimmat ja fiksuimmat minua kohtaan miehiÀ. Olen itse nainen. Naiset kyyliÀ.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: neljÀ kuusi kolme