Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää puhe siitä miten Suomalaisilla on rahaa tileillä enemmän kuin koskaan

Vierailija
11.09.2025 |

Eikö nyt ole vaikeita vuosia takana useampi niin mihin tämä väite perustuu? Täälläkin on ollut paljon puhetta siitä miten rahat ei riitä. 

Kenellä ne rahat sitten on?

Kommentit (629)

Vierailija
81/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma totuudessa on? Se, että se raha ei ole jakautunut tasaisesti?

Vierailija
82/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuoden päivät kuunnellut, miten köyhiä suomalaiset ovat. Nyt virsi on muuttunut. Suomalaisilla onkin rahaa tilellään. Itse ostan, kun tarvitsen jotakin. Huijattu oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla makaa sen verran, että pärjäisin 1-2v työttömänä. Kerrytän sitä siten, etten tee enää asioita mitä ennen tein. Ihan luottamuspula.

esim. auton vaihdoin kahden vuoden välein. Nyt on mennyt jo neljä eikä suunnitelmissa. Reissut on minimissä. En osta vaatteita. Oikein ärsyttää kun meni tonni hammaslääkäriin.

Vierailija
84/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuoden päivät kuunnellut, miten köyhiä suomalaiset ovat. Nyt virsi on muuttunut. Suomalaisilla onkin rahaa tilellään. Itse ostan, kun tarvitsen jotakin. Huijattu oli.

Kun katsoo autoruuhkaa viikonloppuisin ostarien parkkipaikoilla, niin ei voi oikeasti havaita merkkiäkään keskituloisten köyhyydestä. Valittamisesta vain on tullut tänä päivänä default moodi.

Vierailija
85/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse säästän nyt nykyhallituksen myötä 500 euroa ennemmän kuin ennen. Hallitusten leikkausten myötä pelottaa työttömyys tai sairastuminen ja se, että pystyykö esim. työttömänä opiskelemaan ja parantamaan omaa tilannettaan työmarkkinoilla. Lisäksi lapsille pitää säästää opiskeluihin. 

Mutta onhan se valtava summa, jos ajattelee että vaikka miljoona suomalaista säästää 100€ enemmän kuussa niin se on vuodessa yli miljardi pois kansantalouden kierrosta. Lisäksi se, että tätä suurinta osaa ei edes veroale juurikaan koske, joten sieltäkään ei saada tuota summaa kiertoon.

No, ehkä vvm:ssä ovat tämä kaiken laskeneet ja hyväksi ja järkeväksi todenneet. 

Vierailija
86/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan saman verran kuin työkaveri, noin 4500 e/kk netto. Minulla raha menee asumiseen, autoon, ruokaan, puhelimiin, lasten harrastuksiin jne. Säästöön jää ehkä 100 e/kk ja sillekin on aina joku selkeä kohde. Työkaverilla ei ole perhettä ja hän asuu isänsä omistamassa asunnossa maksamatta vuokraa. Hän voi säästää 4000 e/kk, jos haluaa.

Elämän omia valintoja. Turha verrata omia ja kaverin menoja ja kuluja. Jokainen käyttää omat rahat kuten parhaaksi näkee. Se että toisella on enemmän ei ole silti sinulta pois. Itse en ymmärrä tätä suomalaista kateutta. Pyöritellään silmiä ja tuhistaan kun se lapseton työkaveri säästää rahaa ja hänen menonsa ei ole lähelläkään perheellisten menoja. Lapset, harrastukset yms on jokaisen oma valinta, kuten se mihin ja milloin rahansa käyttää

Vierailija
87/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä pitää olla enemmän puskuria, koska hallitus ajaa työttömyysturvaa ja työntekijöiden oikeuksia alas. On ihan järkevää sitten reagoida siihen ja vähentää rahan kulutusta. 

Vierailija
88/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on tilillä rahaa niin ne kannattaa nyt kuluttaa. Sdp laittaa ensi kaudella varallisuusveron tileillä makaaville rahoille.

Vierailija
89/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskituloisilla ei ole enää perusturvaa ja niinpä kulutus on loppunut. Työttömänä saat ansiosidonnaista 8 viikkoa ja kun sairastut, menet konkurssiin.

Kiitos orpopurra!

Älä valehtele. Työttömänä saat ansiosidonnaista 200-400 päivää, riippuen työhistoriastasi

Vierailija
90/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan saman verran kuin työkaveri, noin 4500 e/kk netto. Minulla raha menee asumiseen, autoon, ruokaan, puhelimiin, lasten harrastuksiin jne. Säästöön jää ehkä 100 e/kk ja sillekin on aina joku selkeä kohde. Työkaverilla ei ole perhettä ja hän asuu isänsä omistamassa asunnossa maksamatta vuokraa. Hän voi säästää 4000 e/kk, jos haluaa.

Kersojen hankinta on vapaaehtoista, turha ulista kun niitä on hankkinut ja tulevat kalliiksi.

Normaali järkevä ihminen skippaa kersat ja ottaa surutta itselleen sen elintason mikä kuuluukin. Se on poliitikkojen asia pyörittää yhteiskuntaa päätöksillään siihen malliin, että se jokaiselle kuuluva elintaso on vähintään yhtä korkea kuin omilla vanhemmilla, mieluiten korkeampi, ja siitä huolimatta mahdollistaa lisäksi ne kersat. 

Mitenkään vähemmän ullattaen, suomalaiset demarisaatanat on pitäneet huolen, ettei kenelläkään muulla, kuin demarirälssillä olisi minkäänlaista elintasoa. Kersoista nyt puhumattakaan.

Vierailija
91/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perskokkarehallituksen  aikana  annan rahojen  olla tilillä. Katsotaan sitten  vuonna 2027  jos  uskaltaa  alkaa elämään vähän  rennommin.  Saksikäsi  ja  Lapanen   ovat tehneet   kaikkensa  kurjistakseen   köyhien, sairaiden  ja  työttömien  elämää  ja  rahaa pitää olla  tilillä  varmuuden vuoksi.

Vierailija
92/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt on aina huonosti suunniteltu talous sinulla tai sitten äärimmilleen vivutettu... 

Typerä kommentti. Lasten elättäminen maksaa ja Suomi tarvitsee lapsia ja lapsiperheitä. Jos yksin elävältä menee kauppaan 50 e/viikko pelkkään ruokaan, niin viiden hengen perheessä summa on 250 e/viikko. Ihan kaikki kulut voit kertoa viidellä. Lisäksi jos aikuinen ihminen nyt voi syödä vähän miten sattuu esim. samaa keittoa neljä päivää putkeen, niin kasvavien lasten

Alkuperäisen kommentin kirjoittaja laskee, että sinkku kuluttaa vain 500€/kk eikä hänellä ole mitään muita kuluja. Eli kirjoittajalla itsellään on kai 7 lasta ja hän on yksinhuoltaja, kun 500€/hlö ei hänellä riitäkään. Vaikka tosiasiassa kaikki tietävät,  miten pienet pakkaukset ovat suhteessa kalliimpia ja yksiö suhteessa ison asunnon neliöihin on järkyttävän kallis. Joka tapauksessa lasten hankinta on oma valinta. Lapsettomuus ei sitä välttämättä ole. 

Vierailija
93/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minulla ja eräällä kaverilla suunnilleen samanlaiset työurat.nyt noin 30v uraa takana.

palkkamme aika samat.

silti minulla on perhe.okt mökki asuntoauto ja rahaa tilillä hyvin.

kaveri sinkkuna edelleen ja omaisuutta ei yhtään.asuu vuokrakasarmissa.usein lainailee minulta rahaa.ei edes autoa omista.

se on asenteesta paljon kiinni jääkö rahaa sivuun.

Orpo alensi palkkoja, minultakin lähti 500€

Vierailija
94/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elettiin 28v lapsiperhe-elämää. Nyt jää rahaa kun työt on entisellään ja lapset aikuisia.

Vierailija
95/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyy mihin väite perustuu. Ei ainakaan keskustelupalstalla tehtyyn kyselyyn. Eiköhän tieto tule suoraan pankeilta. 

Se, että ihmiset valittavat talouden kiristymistä, viittaa siihen, että palkoilla ja etuuksilla saa vähemmän kuin ennen. Kaikki on kallistunut. Tämä saa ihmiset varautumaan.  Ne, jotka suinkin pystyvät, säästävät vielä pahemman tilanteen varalle. Niillä, jotka ennenkään eivät ole pystyneet säästämään, menee entistä huonommin. 

Vierailija
96/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen säästänyt pienistä palkoista koko aikuisikäni, lisäksi toinen vanhempani kuoli kun olin 34-vuotias, perintöä tuli hieman. Kaikki liikenevät rahat olen sijoittanut. On tämä silti masentavaa kun palkkatyöllä Suomessa saa lähinnä pakollisen minimielintason, ruokaa ja vuokrakaton pään päälle ja siihen suli jo palkasta valtaosa.

Vierailija
97/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meillä tileillä paljon rahaa. Ei tee mieli kuluttaa kun kaikki maksaa viisihenkiseltä perheeltä niin paljon. Lintsit, Lapin lomat, ulkomaanmatkat, ravintolat, Super-parkit ja vastaavat, leffat... ei vaan enää mennä kun ei viitsi laittaa satoja euroja ja tonneja siihen mikä ennen maksoi puolet tuosta.

Tilalle on tullut kotiin pitsaperjantait (ostettiin pitsauuni), leffaillat kotona, telttaretket, pyöräretket, kierretään uimarantoja ja leikkipuistoja, kalastus, peli-illat, hiihdetään, käytetään ulkokuntosaleja, pyöräillään, lenkkeillään jne. Leffassa käydään tarjouspäivinä, ravintolassa ei juuri koskaan. Urheilu on vaihtunut ilmaiseen tai hyvin halpoihin lajeihin. 

Tilille jää huomattavasti enemmän rahaa kuussa. Kohta maksetaan laina pois ja saattaa olla, että katsellaan joko asuntoautoa tai mökkiä. Mutta ei kaivata enää takaisin siihen, että rahat valui kahviloihin, ravintoloihin, lounaisiin ulkona, terassilla istuskeluun ylihintaisen viinilasin tai tuopin kanssa jne.

Vierailija
98/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varallisuus tutkimuksen mukaan puolet suomalaisista on kuitenkin täysin PA..

Varallisuus keskittyy pienelle osalle 10 prosenttia...siinä välissä varallisuus pyörii alle 100 000 euroa 

Vierailija
99/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla ainakin on tällä hetkellä enemmän rahaa säästössä kuin koskaan ennen, vaikka olenkin työtön. 

Vierailija
100/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeiden indeksikorotukset nostivat vanhempien ikäluokkien säästöjä.

Mutta 18-24 - vuotiaiden asiakkaiden säästötilien mediaanisaldo kutistui. Myös 25-34-vuotiaat joutuivat inflaation takia käyttämään erityisesti säästötilien varoja."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011145289.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän