Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää puhe siitä miten Suomalaisilla on rahaa tileillä enemmän kuin koskaan

Vierailija
11.09.2025 |

Eikö nyt ole vaikeita vuosia takana useampi niin mihin tämä väite perustuu? Täälläkin on ollut paljon puhetta siitä miten rahat ei riitä. 

Kenellä ne rahat sitten on?

Kommentit (629)

Vierailija
401/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kohdalla ainakin on totta, että tilillä rahaa enemmän kuin koskaan. Emme ole tänä vuonna tehneet yhtään reissua mihinkään, ostanut mitään kallista ja ainoat ulkona syönnit on olleet synnytyssairaalareissun yhteydessä mäkin autokaista. 

Olen kyllä tietoisen valinnan tehnyt elää vähän vaatimattomammin, kun vanhempainvapaalle siirtyessä nettotulot tippuvat tonnilla ja menot kasvaa.

Kevään mittaan muutaman tonnin säästin, lomarahat pari tonnia säästin ja veronpalautuksia tuli pari tonnia. Lisäksi on pari tuhatta aiempia säästöjä.

Kotihoidontuki on 400 tai voit viedä lapsen päiväkotiin missä on työttömiä työkokeilussa hoitamassa sun taaperoa.

Vierailija
402/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lähihoitajan perhe jonka raksaukko tippuu työmarkkinatuelle saa mitään asumistukea eikä toimeentulotukea, vaikka on lapsia.

Miksi raksaukko ei kuulu johonkin kassaan että saisi ansiosidonnaista?

Rakennusalalla ei ole nyt töitä. Ansiosidonnaisen keräysaika piteni 12 kuukauteen ja keräysaika 2 vuotta ja 4 kuukautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jatkossa pitää olla joka toinen vuosi 12 kuukautta töissä tai joka vuosi 6 kuukautta jotta saa ansiosidonnaista.

Vierailija
404/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ansiosidonnaisen keräysaika oli 6 kuukautta, nyt 12.

Vierailija
405/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nyt pitää olla 12 kuukautta töissä ja keräysaika 2 vuotta ja 4 kuukautta, jotta saa ansiosidonnaista.

Ennen riitti 6 kuukautta.

Vierailija
406/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä asia että yhä useampi säästää 🤗

Vierailija
407/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt tänä vuonna kerran uimassa. Siinä tämän vuoden liikunta. Kiitos hallitus. 

Miten on hallituksen syytä ettet liiku? Liikuntaa on muutakin kuin uimista.

Vierailija
408/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt tänä vuonna kerran uimassa. Siinä tämän vuoden liikunta. Kiitos hallitus. 

No, kun en saa tehdä kävelylenkkejä ja pyörä varastettiin.

Vierailija
409/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä haukutaan. Ei työttömät mene ulos. Naapurit haukkuu.

Vierailija
410/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hallitusko sen pyörän varasti?

Vierailija
411/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin juttua, että osa työttömistä lähtee työhaalarit päällä mökille niin naapurit luulevat, että lähtee töihin.

Vierailija
412/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hallitusko sen pyörän varasti?

Hallitus leikkasi ansiosidonnaisesta 400 euroa niin ei ole rahaa uimahalliin, minne lääkäri käski menemään.

Vierailija
413/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vuosia tuli aika tiukkaa ja rahat aina loppu. No kyllä nytkin odotan maanantain tiliä, mutta oon kuitenkin just viime vuosina saanut tilille rahaa säästöön n. 6000e.

Johtuu varmaan siitä, että muutin espanjasta Suomeen, niin täällä on niin paljon halvempaa monet asiat. Esim. nuudeleita saa kymmenillä senteillä, makaronipussi maksaa jotain 60 senttiä, kermaviilit ja rahkat lähes ilmaisia. Kolesterolikin putosi arvosta 7,7 arvoon 5,2 vaikken edes yrittänyt, eli paljon parempi suunta edullisella ruoalla.

Täällä kyllä paasataan kaikkien hintojen nousseen, mutta itse ainakin ostan paljon tuotteita alennuksesta. Täällä saa työnantajan lounarit, kulttuuriedut jne. joten rahaa kuluu paljon vähemmän.

Vierailija
414/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallista elämää elävillä on pankkitilillä rahaa. Ei uutta puhelinta kahdesti vuodessa, ei pintamuotia, ei matkustelua ja hotelliviikonloppuja joka kuukausi jne. 

Köyhän elämältä tuo vaikuttaa kun kaikesta joutuu pihistelemään, mutta näinhän se on että keski- ja pienituloiset joutuvat nuukailemaan saadakseen edes pienen pesämunan kokoon. Pääasia, että eliitillä menee kovaa. Mitäs meistä muista. Tehdään työmme iloisin mielin orjan palkalla ja työehdoilla. 

Tämä saattaa olla kieli poskessa kirjoitettu, mutta ehkä tiivistää ongelman ytimen: Suomessa verotus tasaa tuloja voimakkaasti ja suurimmalla osalla suomalaisista tulot keskitasoa ja lähellä toisiaan. Sen sijaan käsitys kuluttamisesta ja siitä mihin kaikkeen palkan pitäisi riittää vaihtelee merkittävästi. Jonkun elämäntyylillä 3000 euroa riittää loistavasti, mutta jollekin toiselle ei riitä alkuunkaan.

Vierailija
415/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saan 6 kuukautta työn niin en kyllä malta syömään ravintolaan mennä tai edes työmaaruokalaan. Eväät töihin ja palkkarahat työttömyysajan ruokaan.

Vierailija
416/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saan 6 kuukautta työn niin en kyllä malta syömään ravintolaan mennä tai edes työmaaruokalaan. Eväät töihin ja palkkarahat työttömyysajan ruokaan.

Työmarkkinatuki ja ansiosidonnainen on leikattu, ei ne riitä edes vuokraan ja ruokaan. Mistä maksan vähintään aina puolet.

Vierailija
417/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota koskaan edes e-passia töissä. Siihen pitää laittaa se alkuraha ja tarvitsen sen työttömyysajan ruokaan.

Vierailija
418/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lähihoitajan perhe jonka raksaukko tippuu työmarkkinatuelle saa mitään asumistukea eikä toimeentulotukea, vaikka on lapsia.

Miksi raksaukko ei kuulu johonkin kassaan että saisi ansiosidonnaista?

Rakennusalalla ei ole nyt töitä. Ansiosidonnaisen keräysaika piteni 12 kuukauteen ja keräysaika 2 vuotta ja 4 kuukautta.

Rakennusalalla on töitä, mutta ei niin paljoa kuin ennen. Onko tämä kyseinen raksaukko ollut yli 1,5vuotta työttömänä ja näin päivät nollaantuneet? Vai ihan juniori joka ei ole ollut töissä riittävän kauan ja näin ei ole kertynyt tarvittavaa työmäärää ansiosidonnaiseen.

Vierailija
419/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et löydä tietäsi uimarannalle kesällä? 

Vierailija
420/629 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiukset leikkaan itse ja töissä kiinni. Ehkä voisi antaa olla auki, ei se haittaa jos hiusten epätasaisuus ja köyhyys näkyy turisteille.