Olen viisikymppinen ja jännitän jokaista esiintymistä
Otsikossa asiani. Joudun työssä olemaan esillä ja joka kerran kun joudun puhumaan, jännitän ihan hirveästi. En mahda itselleni mitään. Mikä tähän voi enää auttaa?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Olen päätynyt ratkaisuun, että hyväksyn jännitykseni. Joskus sanon
esittelyn aluksi
ääneenkin, että jännittää kovasti, jolloin ei tarvitse jännittää sitäkään, että jännitys näkyy ulospäin. Se on minulla ainakin suurin pelko, että näyttäydyn epäpätevänä jännityksestä johtuen.
Mikä esittely.
Millä alalla toimit?
Vierailija kirjoitti:
Hanki
beetasalpaajat ja miedot rauhoittavat.
Ainoa tapa mikä itselläni auttaa.
Kurvista
Ota kuppia ennen ko.tilaisuutta...pikku hiprakassa sujuu kaikki..
Vierailija kirjoitti:
Ilmeneekö jännitys fyysisesti? Voit saada työterveydestä beetasalpaajia, ne ovat täysin turvallisia ja alentavat sykettä. Mulla on auttanut esiitymistilanteisiin paljon.
Mulle tulee beetasalpaajista hirveä olo. Varmaan kun verenpaine on muutenkin niin alhainen. Neljäsosa dispamia auttoi ennen hyvin, mutta nykyäänhän noita ei enää saa mistään.
Itse olen 66-vuotias ja kun olen miettinyt, mistä tämä esiintymisjännitys johtuu niin ajatus menee alakouluun. Olin ilman vanhempia (mummon ja pappa pitivät minusta huolta) ja oli meneillään kevätjuhla (muistaakseni) niin menin ottamaan pöydästä pullapalan. Siis ne vasta laitettiin tarjolle. Opettajani tuli ja sieppasi sen kädestäni. Ymmärsin hävetä. Kaikki ihmiset istuivat juhlasalissa ja näkivät tilanteen. Käyttäydyin huonosti (kukapa olisi opettanut) ja siitä jäi jälki.
Avainsana: tuntuvat.
Joku saattaa sinuakin katsoessa ajatella, että vaikutat itsevarmalta.