Kaveri pyytää koulutehtäviin vastaukset
Ennen kuin edes yrittää itse. Hieman kiusallista
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap hankkii itsensä pulaan, jos antaa tehtävät kopioitavaksi. Koska sitten jos teillä on samat virheet tai muuta identtistä outoa tehtävissänne, niin olette kohta molemmat vastaamassa syytöksiin että kumpi on plagioinut kummalta.
Omissa opinnoissa olen kyllä antanut vastauksia aiemman vuosikurssin kavereille, mutta ainoastaan kursseista jotka olen itse suorittanut jo aiemmin.
Tämänkään takia en suostu. En vain ymmärrä, miksi hän ei usko. Olen tehnyt useita tunteja näitä tehtäviä ja hän luulee, että voisin antaa vastaukset. Välillä en ole vastannut hänelle ja yrittänyt antaa asian olla, mutta aina hän keksii kysyä uudelleen. Kerran jo sanoin, että ei mulla ole tehtäviä niin jatkoi taas keskustelua, että jos sulla on jotain tehtäviä niin laita tulemaan
Älä sano, että sulla ei ole niitä tehtäviä. Sano, ettet voi hänen puolestaan tehdä hänen tehtäviään.
Sano henkilölle, että hän ei opi jos ei tee tehtäviä itse. Ja et aio antaa valmiita vastauksia hänen itsensä takia. Voit tarvittaessa neuvoa (jos voit), jos hän tarvitsee apua.
Vierailija kirjoitti:
Sano hänelle, että et itsekään oikein osannut, niin et viitsi huonoja/mahdollisesti vääriä vastauksia hänelle antaa. Tällöin ei tarvitse olla tyly, mikäli luonne ei anna periksi 😊
Ei siinä ole mitään tylyä, jos selkeästi kieltäytyy. Ihan normaalia vuorovaikutusta.
Anna sille vastauksia mutta muuta osa vääriksi.
Millainen henkilö oikeasti jaksaa kovinkin kauan kysellä
Älkää olko lapasia. Nytkin siitä on koitunut turhaa stressiä aloittajalle. Aikuiset asettavat omat rajansa.
Vierailija kirjoitti:
Älkää olko lapasia. Nytkin siitä on koitunut turhaa stressiä aloittajalle. Aikuiset asettavat omat rajansa.
Samaa ihmettelen. Aikuinen ihminen säälittävällä tavalla yrittää saada vastauksia toiselta. "En mä sitten palauta mitään, jos en saa vastauksia". . .
No sitten et palauta. Tuleeko kaveri vielä töihinkin auttamaan työtehtävissä?
Minä saattaisin jo suuttua tuollaiselle jankkaajalle, joka ei edes puhetta ymmärrä. Vastausten pyytäminen on ja lähtökohtaisesti hyvin epämiellyttävää käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Minä saattaisin jo suuttua tuollaiselle jankkaajalle, joka ei edes puhetta ymmärrä. Vastausten pyytäminen on ja lähtökohtaisesti hyvin epämiellyttävää käytöstä.
on jo*
Vierailija kirjoitti:
Juu arvaa vaan onko jo hermo mennyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu arvaa vaan onko jo hermo mennyt
No siinä tapauksessa kaverisi varmasti tajuaa jatkossa olla pyytämättä.
Millainen henkilö edes rasittaa tämä päivänä kurssi kaveriaan tällaisella asialla? Elämme digimaailmassa tekoälyn kanssa. Voi hyvin kysyä chat gbt ltä joka myös neuvoo ja avaa asian ja osaa selittää sen.
Muistan kun kaveri opiskeli lähihoitajaksi ja matematiikka ei ollut hänen juttunsa, ei sitten millään. Lääkelaskuissa opetti opettaja, miehensä, lukiolainen tytär ja sittemmin mä.. Kysyi, että osaatko auttaa, jos ei menis tappeluksi ja turhautumiseksi, kuten perheen kanssa. No, aikansa mä yritin sitä jelpata.
Ei ne laskut vaikeita ole ja samalla kun hän ähelsi tehtävien parissa, niin mulle se oli kuin puuhakirja. Tein laskut paperille ja tykkäsin. Huomasin sitten myöhemmin, että tuo oli ottanut ne mun paperit mukaansa.. No, jos jotain apua niistä sitten sai opiskeluun.
Sitten valmistujaisten jälkeen tuo kertoi totuuden, että hän oli jo monta kertaa saanut hylätyn kokeista. Opettaja oli vielä antanut sille kotitehtäviä jotka piti selvittää, että pääsee läpi. Niin ja mä kun ne sitten olin tehnyt!
Vähän kiukutti. Hän kyllä lupas, ettei itsenäisesti ota vastuuta lääkkeiden annosta tms.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun kaveri opiskeli lähihoitajaksi ja matematiikka ei ollut hänen juttunsa, ei sitten millään. Lääkelaskuissa opetti opettaja, miehensä, lukiolainen tytär ja sittemmin mä.. Kysyi, että osaatko auttaa, jos ei menis tappeluksi ja turhautumiseksi, kuten perheen kanssa. No, aikansa mä yritin sitä jelpata.
Ei ne laskut vaikeita ole ja samalla kun hän ähelsi tehtävien parissa, niin mulle se oli kuin puuhakirja. Tein laskut paperille ja tykkäsin. Huomasin sitten myöhemmin, että tuo oli ottanut ne mun paperit mukaansa.. No, jos jotain apua niistä sitten sai opiskeluun.
Sitten valmistujaisten jälkeen tuo kertoi totuuden, että hän oli jo monta kertaa saanut hylätyn kokeista. Opettaja oli vielä antanut sille kotitehtäviä jotka piti selvittää, että pääsee läpi. Niin ja mä kun ne sitten olin tehnyt!
Vähän kiukutti. Hän kyllä lupas, ettei itsenäisesti ota vastuuta lääkkeiden annosta tms.
Lähihoitajan eivät ole vastuussa lääkkeiden annostelusta. Jakavat toki potilaille lääkkeet, jotka sairaanhoitaja on annostellut potilaskohtaisesti.
Kyllä se vastuu on itse tällä henkilöllä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vastuu on itse tällä henkilöllä
Niin tietenkin. Sehän nyt on päivänselvää.
Nyt on hyvä tilanne opetella sanomaan ei. Teet täysin oikein kun et anna tehtäviä toiselle. Olet itse nähnyt vaivaa tehtävien eteen ja opiskelukaverisi ei opi mitään jos ei tee itse tehtäviä.
Jos sinulle on vaikeaa sanoa ei, niin harjoittele keskustelua etukäteen ja mieti kaikki vivut etukäteen mitä tyyppi yrittää vedellä.
Ruinaaja: anna anna mulle tehtävät anna
Sinä: Ei. Sun pitää tehdä itse tehtäväsi.
Ruinaaja: miksi et voi antaa anna anna
Sinä: Et opi mitään jos et tee tehtäviä
Ruinajaa: voisi nyt kuitenkin
Sinä: Ei. Sun pitää tehdä itse tehtäväsi.
Ja lopetat vastaamisen jos keskustelu käydään whatsupissa tms. Jos olet kasvokkain niin vaihda puheenaihetta: oliko meillä ohjelmoinnin seminaari ensi viikolla, aiotko osallistua?
Jos saat kiristyksiä, että ei olla enää kavereita tai et saa häneltä enää sitä tai tätä jos hän ei tehtäviä, niin silloin tuo ei mikään kaverisuhde ole. Tyyppi vain hyväksi käyttää sinua. Niihin vastaat, että jos kaveruus oli vain tehtävistä kiinni niin antaa olla sitten.
Meille, kenelle ein sanominen on vaikeaa, on tärkeä harjoitella dialogia etukäteen, ettei sitten jäädy (ja suostu) kun joku vaatii jotain mitä ei halua tehdä.
Lopulta olen huomannut, että ein sanominen ei ole niin vaikeaa. Ajoitus on tärkeä, kannattaa sanoa ei heti. Ei käy, en ole ole kiinnostunut, ei ole oikein mun juttu. Kaikki kiemurtelu ja puoliksi lupaileminen tekee lopulta asiasta aina vain kiusallisempaa kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Millainen henkilö oikeasti jaksaa kovinkin kauan kysellä
Rajaton moukka. Näitä kyllä on. Ap:nkin kannattaa miettiä muutenkin suhdettaan tähän tehtävien kysyjään. Onko hän oikeasti kaveri vai kiinnostunut vain ap:n osaamisesta tehtävissä.
Kun näille kyselijöille sanoo ei, he häipyvät kuin pieru saharaan kun ei ole mitään hyväksi käytettävää. Jo tuo, että kehtaa jäädä jankkaamaan ja kinuamaan on merkki siitä, että hän ei yhtään välitä mitä ap hänestä ajattelee kunhan saa tehtävät.
Eikö aikuinen ihminen selviä muutamasta tehtävästä?
Suora puhe on parempi