HS: Erikoisjoukot-kouluttaja opettaa, että koulukiusaaminen ei lopu muuten kuin lyömällä takaisin
"Mikään väkivaltatilanne, ei sota tai edes koulukiusaaminen, se ei saatana lopu millään muulla kuin sillä, että jos joku lyö teitä, te valmistaudutte ja lyötte tuplasti kovempaa takaisin", Lehtonen sanoo.
"VÄITÖSKIRJAN kiusatun oppilaan puolustamista ja tukemista Turun yliopistossa kirjoittanut psykologian tohtori Virpi Pöyhönen hämmästyy kuullessaan, miten koulukiusaamisesta puhutaan ohjelmassa. Hän ei ole katsonut ohjelmaa.
Koulukiusaaminen loppuu kodin ja koulun yhteistyöllä ja systemaattisella puuttumisella. Väkivallan sijaan lapsia ja nuoria pitää ohjata toimimaan herkästi ja empaattisesti, toisiaan tukevasti, Pöyhönen sanoo."
Ymmärrän, mitä Pöyhönen tarkoittaa, mutta hän on mielestäni väärässä. Olen todistanut lukuisia kertoja koulussa miten kiusaaminen loppui nimenomaan väkivaltaan. Muut keinot taas pahensivat sitä.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011484112.html
Kommentit (511)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pienikokoinen ja heikko lyö isoa ja vahvaa ilman ettei saa pahemmin köniinsä?
Ja ei, oikea vastaus ei ole, että pienikokoinenkin voi aina kehittyä kaikkein vahvimmaksi.
Ei tarvitse fyysiseksi käydä. Riittää kun ei pelkää ja uhkaa väkivallalla hullun kiilto silmissä. Useimmat normi pennut pelästyy kyllä.
Edes aikuiset työpaikalla kiusatut eivät uskalla nousta kiusaajiaan vastaan. Täysin järjetöntä vaatia sitä lapselta.
Jos aikuisena ei pidä puoliaan on jo mennyt jotain pieleen
Jos aikuisena kiusaa työkaveria tai ketä tahansa, on jotain mennyt pieleen.
Totta tämäkin mutta se in silti ihmisen oma tehtävä puolustaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat oikeassa. Kiusaaminen loppuisi parhaiten kodin ja koulun yhteistyöllä ja systemaattisella puuttumisella, mutta kun kodit ja koulut usein eivät viitsi tehdä tätä, niin ainoaksi kiusatun saatavilla olevaksi ratkaisuksi jää väkivalta.
Tuossa on iso ero minkä opin lapsi saa.
Jos kiusaamisen lopettaa koti ja koulu, lapsi oppii ettei hänestä ollut mihinkään.
Jos kiusaamisen lopettaa lapsi itse, itsetunto nousee kun tietää pystyvänsä vaikuttamaan asioihin.
Höpö höpö. Jos kiusaamisen lopettaa koti ja koulu, lapsi oppii, että yhteiskunnassa muita ei kiusata ja itse saa apua vaikeuksiin, jos ei itse käyttäydy huonosti.
Jos kiusaamiseen joutuu itse vastaamaan väkivallalla, koska kukaan muu ei auta, lapsi oppii, että vallitsee vahvemman laki eikä kehenkään voi luottaa. Se ei paranna itsetuntoa vaan aiheuttaa ahdistusta ja kyvyttömyyttä solmia ihmissuhteita tai toimia ryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku orvoksi jäänyt tai toisen vanhempansa menettänyt edes kehtaa kiusata? Kannattaisi olla ihan hiljaa vaan siinä asemassa.
Kateus
Kiusaajalla on vaikeaa? Ihan oikein sille luuserille. Vaikeudet ei yksistään ei tee kenestäkään kiusaajaa vaan heikko luonne ja omat valinnat.
Vierailija kirjoitti:
Väkivalta lopettaa veeetuilun.
Kiusaajat siirtyvät kiusaamaan sellaista, joka ei lyö takaisin, näin se menee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku orvoksi jäänyt tai toisen vanhempansa menettänyt edes kehtaa kiusata? Kannattaisi olla ihan hiljaa vaan siinä asemassa.
Kateus
Orvostahan pitää huolta aina sosiaaliviranomaiset ja lähes kaikki sijoitetaan sukulaisperheisiin. Ei ole muiden lasten syytä että orvoksi jääneen vanhemmat on kuolleet.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajalla on vaikeaa? Ihan oikein sille luuserille. Vaikeudet ei yksistään ei tee kenestäkään kiusaajaa vaan heikko luonne ja omat valinnat.
Ties vaikka olisi itse aiheuttanut nämä vaikeutensa. Ei olisi kannattanut olla niin huono lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kohdalla ainakin meni niin, että kaikki muhun kohdistettu väkivalta oli näkymätöntä, mutta jos edes nostin käsivartta eteen, jottei kiusaaja saisi lyötyä sinne, minne halusi, niin nousi silmitön raivo ja minua pidettiin kiusaajana. Eli jos olisin lyönyt takaisin, siitä olisi vain seurannut minulle aivan julmetunlaiset ongelmat opettajien, vanhempien ja muiden auktoriteettien taholta.
Jossain kahden pojan välisessä nahistelussa ehkä toimii noin kuin tuo kouluttaja sanoi, mutta tyttöjen suorittamassa systemaattisessa kiusaamisessa tuskin.
Luuletko ettei tyttö ymmärrä lopettaa kun sillä on kerran nenä takaraivossa ja tieto siitä että ens kerralla isoveli tulee myös moikkaamaan?
Itse olen 190cm, tatuoitu, treenannut 42v mies. Siskontyttöä "kiusattiin" (ei se ole kiusaamista vaan väkivaltaa) joten otettiin minusta kuva potkunyrkkeilytreeneistä ja laitettiin tau
Vankilassa on sitä paitsi tosi hyvät mahdollisuudet treenata, jos ei ole töissä tai mitään menetettävää muutenkaan ja vapaa-ajalla treenaa potkunyrkeilyä päivässsä neljätuntia tai kuntoilee muuten vaan, niin vankila on se hyvä paikka, voin suositella. Työelämä on luusereille tai sitten niille, jotka oikeasti hyötyy siitä.
Sigma kulkee omia teitään kuin sumuiten vuorten isännätön samurai ja ei välttele konflikteja.
Vierailija kirjoitti:
Tsunami lopetti kiusaamisen, kun koulun typerin kiusaaja kuoli siinä. Toivottavasti oli mahdollisimman kurjat viimeiset hetket.
Käytiin varmaan samaa koulua, tämä tsunamissa kuollut kiusaaja oli ylemmällä luokalla, mutta samassa koulussa. En voi sanoa olleeni surullinen, eikä varmasti muutkaan oppilaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat oikeassa. Kiusaaminen loppuisi parhaiten kodin ja koulun yhteistyöllä ja systemaattisella puuttumisella, mutta kun kodit ja koulut usein eivät viitsi tehdä tätä, niin ainoaksi kiusatun saatavilla olevaksi ratkaisuksi jää väkivalta.
Jos kiusaamisen lopettaa koti ja koulu, lapsi oppii ettei hänestä ollut mihinkään.
Jos kiusaamisen lopettaa lapsi itse, itsetunto nousee kun tietää pystyvänsä vaikuttamaan asioihin.
Höpö höpö. Jos kiusaamisen lopettaa koti ja koulu, lapsi oppii, että yhteiskunnassa muita ei kiusata ja itse saa apua vaikeuksiin, jos ei itse käyttäydy huonosti.
Jos kiusaamiseen joutuu itse vastaamaan väkivallalla, koska kukaan muu ei auta, lapsi oppii, että vallitsee vahvemman laki eikä kehenkään voi luottaa. Se ei
Tarvitaan tilanneharkintaa mikä olisi paras tapa milloinkin. Mutta eihän lapsi siihen pysty. Menee temperamentin mukaan enemmän onko kiltti vai äksy.
"Hieno tekstiseinä. Puhutaan kuitenkin lapsista"
Ideahan referoiden oli että väkivalta ja siinä onnistuminen muuttaa sun aivokemiaa. Lapsen aivot kehittyy aina 30v asti.
Oletko varma että haluat antaa aivoille rakennemallin, jossa toista lyömällä tai opiskelemalla taistelujärjestelmän muovaat omat aivosi tietynlaiseksi. Siinä muuttuu koko maailmankatsomus tietynlaiseksi ja näet kenties uhkia ja pelkokuvia koko lopun ikäsi asti. Saatat hakeutua väkivaltatilanteisiin hakemaan dopamiinipalkintoja myöhemmin elämässäsi ja otat riskin hengenmenosta tai toisen hengenmenosta.
Moderni ihminen elää sivistyneesti, mutta väkivaltaan tarttunut on ihan erilainen. Aivot turtuu väkivaltaan ja haluaa lisää. Mitä käy kun poika huomaa että elämässä asiat ratkeaa oikealla lyönnillä ja taktiikoilla? Jää opiskelut vähiin ja alkaa käydä enemmän salilla. Selvä syrjäytymiskierre.
Mihin tämmössiä kavereita sitten työllistyy?
He ei edes nuku syvää unta, vaan näkee painajaisia kouluista kuin veteraanit sodista. Herää huutoon keskellä yötä ja koko kerrostalo herää kauhun kajahduksiin.
Herrät joka yö siihen kun sun päätä työnnetään vessanpönttöön ja sut on työnnetty ringin keskelle maahan ja ne avaa vetoketjut, kusee sun päälle ja haukot henkeäs kuin hukkuisit avomereen. Jos ne ei kuse, ne sylkee päälle ja olet räkäringissä.
Ei sellaisesta ole paluuta yhteiskuntaan koskaan.
Kiusaaja vietiin pakolla jonnekin häiriintyneiden lasten sijoituspaikkaan, siihen loppui kiusaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ties vaikka olisi itse aiheuttanut nämä vaikeutensa. Ei olisi kannattanut olla niin huono lapsi.
Ehkä kiusaajan vanhemmat ottivat ja kuolivat koska eivät enää kestäneet lastaan.
Vierailija kirjoitti:
"Hieno tekstiseinä. Puhutaan kuitenkin lapsista"
Ideahan referoiden oli että väkivalta ja siinä onnistuminen muuttaa sun aivokemiaa. Lapsen aivot kehittyy aina 30v asti.
Oletko varma että haluat antaa aivoille rakennemallin, jossa toista lyömällä tai opiskelemalla taistelujärjestelmän muovaat omat aivosi tietynlaiseksi. Siinä muuttuu koko maailmankatsomus tietynlaiseksi ja näet kenties uhkia ja pelkokuvia koko lopun ikäsi asti. Saatat hakeutua väkivaltatilanteisiin hakemaan dopamiinipalkintoja myöhemmin elämässäsi ja otat riskin hengenmenosta tai toisen hengenmenosta.
Moderni ihminen elää sivistyneesti, mutta väkivaltaan tarttunut on ihan erilainen. Aivot turtuu väkivaltaan ja haluaa lisää. Mitä käy kun poika huomaa että elämässä asiat ratkeaa oikealla lyönnillä ja taktiikoilla? Jää opiskelut vähiin ja alkaa käydä enemmän salilla. Selvä syrjäytymiskierre.
Mihin tämmössiä k
Ei tossa tilanteessa ole muuta vaihtoehtoa kuin laittaa Action Jackson puku päälle ja sitoa punainen otsapanta. Nallekarkkeja taskuihin myöhempää varten. Ottaa leveä karateasento, haarat oikein leveänä houkuttelemaan hyökkääjän potkua haaroväliin. Kevyttä lanneliikettä provosoimaan että anna boolsseille, anna boolsseille. Sitten salamannopea tiikeriasento ja tiikeriote potkaisevan jalan maiharista ja nilkka vedetään ympäri nopealla julmalla liikkeellä.
Taustalla leijailee helikopterit ja ne on tulossa päälle. Sun on juostava vuorille puiden suojan. Muuten käy kepeät mullat.
Vierailija kirjoitti:
No ikäväähän se on, mutta olen samaa mieltä kuin tämä kouluttaja. Ihminen on aika eläin ja heikko yksilö pyritään alistamaan.
Eläinlaumassa on hierarkia ja jokainen tietää paikkansa. Sopu säilyy. Ihmiset haluaa olla tasa-arvoisia eikä tyydy alistetun osaan. Eikä se ihmiskiusaaja nyt mikään oikeutettu olisi asemaansa päällepäsmärinä muilta kyvyiltään, kuten eläinmaailmassa.
Kiusaajan vanhemmat ei yleensä ole sieltä fiksuimmasta päästä vaan aikalailla päinvastoin. Tietenkään tällaisten ihmisten lapsetkaan eivät koskaan ole mitään priimaa vaan myös sieltä heikommasta päästä, kuten vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsetunto nousee väärällä tavalla. Aivot saa palkintoa väkivallan tekemisestä. Saatat myöhemmin hakeutua toistuvsti tappeluihin ja uhrin asemaan että pääset käyttämään tuhansia vuosia olevia taistelujärjestelmiä, joita harjoittelet kroonisen psykoottisesti 24h.
Ei lainkaan tervettä. Aivot tarvitsevat palkintoja opiskelussa menestymisestä, ei siitä että kykenet tyrmäämään kiusaajia.
Lopulta olet yhtä saastunut kuin kiusaajat itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ikäväähän se on, mutta olen samaa mieltä kuin tämä kouluttaja. Ihminen on aika eläin ja heikko yksilö pyritään alistamaan.
Eläinlaumassa on hierarkia ja jokainen tietää paikkansa. Sopu säilyy. Ihmiset haluaa olla tasa-arvoisia eikä tyydy alistetun osaan. Eikä se ihmiskiusaaja nyt mikään oikeutettu olisi asemaansa päällepäsmärinä muilta kyvyiltään, kuten eläinmaailmassa.
Ongelmana tulee laki ja lasten vanhemmat. Kyllä luonnossa on totaalinen tasa-arvo. Yksikään ei ole suojassa kuolemalta ja kaikki on tasa-arvosia kuolemaan.
Tämän takia ei oikein väkivalta ole hyvä tapa ratkaista ongelmia. Joudut aina syypääksi ja sinua syytetään lopussa, vaikk mikä oli alkutilanne.
Kiusaajilla on yleensä hyvin heikko itsetunto, joten siihen yleensä riittää että sitä vähän tölväistään. Tiesin että kiusaajan vanhemmat oli kuolleet onnettomuudessa, joten sanoin tälle, että olisiko kannattanut auttaa vanhempiaan. Ei enää kiusannut.