HS: Erikoisjoukot-kouluttaja opettaa, että koulukiusaaminen ei lopu muuten kuin lyömällä takaisin
"Mikään väkivaltatilanne, ei sota tai edes koulukiusaaminen, se ei saatana lopu millään muulla kuin sillä, että jos joku lyö teitä, te valmistaudutte ja lyötte tuplasti kovempaa takaisin", Lehtonen sanoo.
"VÄITÖSKIRJAN kiusatun oppilaan puolustamista ja tukemista Turun yliopistossa kirjoittanut psykologian tohtori Virpi Pöyhönen hämmästyy kuullessaan, miten koulukiusaamisesta puhutaan ohjelmassa. Hän ei ole katsonut ohjelmaa.
Koulukiusaaminen loppuu kodin ja koulun yhteistyöllä ja systemaattisella puuttumisella. Väkivallan sijaan lapsia ja nuoria pitää ohjata toimimaan herkästi ja empaattisesti, toisiaan tukevasti, Pöyhönen sanoo."
Ymmärrän, mitä Pöyhönen tarkoittaa, mutta hän on mielestäni väärässä. Olen todistanut lukuisia kertoja koulussa miten kiusaaminen loppui nimenomaan väkivaltaan. Muut keinot taas pahensivat sitä.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011484112.html
Kommentit (511)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pienikokoinen ja heikko lyö isoa ja vahvaa ilman ettei saa pahemmin köniinsä?
Ja ei, oikea vastaus ei ole, että pienikokoinenkin voi aina kehittyä kaikkein vahvimmaksi.
Ei tarvitse fyysiseksi käydä. Riittää kun ei pelkää ja uhkaa väkivallalla hullun kiilto silmissä. Useimmat normi pennut pelästyy kyllä.
Edes aikuiset työpaikalla kiusatut eivät uskalla nousta kiusaajiaan vastaan. Täysin järjetöntä vaatia sitä lapselta.
Jos aikuisena ei pidä puoliaan on jo mennyt jotain pieleen
Jos aikuisena kiusaa työkaveria tai ketä tahansa, on jotain mennyt pieleen.
Miksi ihmeessä tarvitsee lyödä kun aseetkin on keksitty, nirri pois.
Vaikka kiusaajalta olisi kuollut koko suku ja käytetty hyväksi koko lapsuus ei se selitä kiusaamista. Kiusaaminen on täysin eri asia, oma valinta, ja vain kiusaaja on siitä vastuussa.
Kyllä se kiusaaminen loppuu siihen jos lastani kiusattaisiin ja menisin juttelemaan kiusaajalle. En siis tekisi hänelle mitään mutta kertoisin mitä tapahtuu hänelle ja/tai hänen läheisilleen jos ei lopu. Ehkä häntä ei kiinnosta mitä itselleen käy mutta ehkä se mitä vaikka vanhemmillleen esim. isälle.Loppuisi kiusaaminen heti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tarvitsee lyödä kun aseetkin on keksitty, nirri pois.
Hyvä olla kodin turvanakin esim. talja ja jalkajousi ja nuolia metsästyskärjillä..En metsästä mutta kunhan vaan on.
Se joka kiusasi minua oli just sellainen joka koki olevansa oikeutettu kiusaajan. Häntä oli aiemmin kiusattu päiväkodissa, kuulemma, ja lisäksi hänen isänsä oli kuollut. Halusi siis laittaa omat ongelmansa kiertämään, mokomakin luuseri.
Kiusaaminen loppui kun koulu puuttui siihen, kiusaaja passitettiin jonnekin terapiaan. Tosin minua myös puolustettiin toisten oppilaiden toimesta, kiusaajalla oli muutama uskollinen seurakoira, mutta samanlaisia tossukoita nekin olivat kuin kiusaaja.
Miten joku orvoksi jäänyt tai toisen vanhempansa menettänyt edes kehtaa kiusata? Kannattaisi olla ihan hiljaa vaan siinä asemassa.
Kiusaajalla vaikeaa? No varmasti. Se ei silti oikeuta kiusaamaan muita!
Mun lastani kiusasi yksi luokan tyttö. Kiusasi muitakin tyttöjä. Joku vika päässä lienee? Lopulta otin äitiin yhteyden ja äiti alkoi huutamaan puhelimessa kuinka tyttäreni ihan satavarmasti itse kiusaa hänen tytärtään. No ei kiusannut, ei tätä eikä muita. Lopulta kiusaajatyttö jäi hyvin yksin eikä kukaan enää kutsunut häntä synttäreille eikä kaveerannut. Äiti syytti koulua. Kuinka kaikki kiusaavat tytärtään. Huoh näitä vastuuntunnottomia vanhempia!
Vierailija kirjoitti:
Mun lastani kiusasi yksi luokan tyttö. Kiusasi muitakin tyttöjä. Joku vika päässä lienee? Lopulta otin äitiin yhteyden ja äiti alkoi huutamaan puhelimessa kuinka tyttäreni ihan satavarmasti itse kiusaa hänen tytärtään. No ei kiusannut, ei tätä eikä muita. Lopulta kiusaajatyttö jäi hyvin yksin eikä kukaan enää kutsunut häntä synttäreille eikä kaveerannut. Äiti syytti koulua. Kuinka kaikki kiusaavat tytärtään. Huoh näitä vastuuntunnottomia vanhempia!
Ja mikä sillä kiusaajalla edes on niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamisen takia en ole käynyt töissä, ollut koskaan parisuhteessa tai harrastanut liikuntaa vapaaehtoisesti. Saavatpahan ainakin kiusaajat nyt sitten maksaa tuloistaan kotona loisimiseni kun tähän elämään kerran tuomitsivat.
Kuten tuossa todettiin, niin väkivalta muuttaa aivojen rakennetta tietynlaiseksi.
On hyvä että meillä on tuet, mutta perustulo tarvittasi.
Kiusaaminen ja pahoinpitely on käytännössä laumasta erottamista. Se on ihmisen kaltaiselle laumaeläimelle pahinta mitä voi sattua.
Sinut on erotettu laumasta ja ei mikään ihme että käyttäydyt noin ja otat vain tuet. On tosi vaikeaa löytää uusi lauma itselleen. Nuoruus on laumanmuodostuksen aikaa. Sinusta tuli hylkiö.
Minunsta tuli sigma. Olen siis se, joka kulkee yksin kuten sinä, mutta pudottelen alfoja ja kusipäitä tarvittaessa ja haen oikeutusta käyttää väkivaltaa. Aivoni saivat palkinnon nuoruudessa kiusaajieni pahoinpitelystä. Mieletön ryöppy euforiaa, koska tein oikein ja voitin. Mun aivoissa on sellainen vika, että koen jatkuvasti vainoharhoja ja hakeudun tahallaan tilanteisiin että pääsen tappeluihin miesten kanssa. En osaa muodostaa ystävyyssuhteita. Minulle kahden miehen välinen ystävyys ja läheisyys on se kun otetaan selvää kuka on kovin. Tällä tavoin väkivalta ja siinä onnistuminen nuoruudessa muovasi mun aivoja tosi huonoille raiteille. Onneksi tiedostan tän ja osaan vältellä ihmisiä.
Olen tehnyt kovan työn etten ole joutunut lain kanssa ongelmiin. Terapiasta on ollut suuri apu ja juuri päivittäisestä urheilusta ja kamppailun harjoittelusta.
Kun olen salilla tai kellarissa potkimassa iskemässä säkkiin, lyöntilautaan tai kuminukkeen, niin sen ajan olen pois miesten seasta.
Olen äärimmäisen vaarallinen muille miehille. Tästä on psykiatrian ja psykologin lausunnnot. Mitään lääkitystä ei ole tähän vaivaan.
Trauaperäinen stressihäiriö tekee sen että olen hengenvaaraksi miehille työelämässä. En kuuntele lainkaan mitään avautumisia tai kyykistele kenellekään. Armeijassa mut pistettiin nopeasti pihalle ja aiheutin lukuisille vaaraa pelkin lajain käsin ja jaloin. Olen täydellisesti yhteiskuntakelvoton kiusaamisen takia.
Traumaperäisen häiriön takia en sovellu myöskään vartijan ammattiin, koska hakeutuisin tilanteisiin jossa pääsisin kontaktiin. Käytännössä en voi tehdä mitään töitä koskaan.
Kiusaajat loivat minusta hirviön. Olen se joka löi takaisin kiusaajaa ja lyöminen ei koskan loppunut. Mulla on käytännössä sama mitä veteraanit sai, niin sain sen suomalaisesta peruskoulusta. Ajatelkaapa sitä.
Älkää hyvät ihmiset lyökö ja lähtekö lyömisen tielle. Väkivalta ei ole ratkaisu mihinkään. Nää erikoisjoukkojen tyypit on aivan väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kiusaajalla on vaikeaa, sitten hänet tarvittaessa passitetaan lääkäriin, kouluterveydenhuoltoon tai terapiaan. Se että on vaikeaa ei aiheuta kiusaamista, kiusaaminen on kiusaajan valinta.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku orvoksi jäänyt tai toisen vanhempansa menettänyt edes kehtaa kiusata? Kannattaisi olla ihan hiljaa vaan siinä asemassa.
Orvoksi jääneellä on varmasti hauskinta äitienpäivän ja isänpäivän aikaan sekä jouluisin.
Samahan se pätee ihan valtiotasollakin. Venäjä ei lopeta tota uittuiluaan ennenku isketää takas. Ei ole päänsilitykset ja empatia koskaan väkivaltaa ja kiusaamista lopettaneet. Pitää olla uskottava puolustus eli mäjäyttää kiusaajaa takas. Tämä on valitettavaa, mutta totta.
No ikäväähän se on, mutta olen samaa mieltä kuin tämä kouluttaja. Ihminen on aika eläin ja heikko yksilö pyritään alistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamisen takia en ole käynyt töissä, ollut koskaan parisuhteessa tai harrastanut liikuntaa vapaaehtoisesti. Saavatpahan ainakin kiusaajat nyt sitten maksaa tuloistaan kotona loisimiseni kun tähän elämään kerran tuomitsivat.
Kuten tuossa todettiin, niin väkivalta muuttaa aivojen rakennetta tietynlaiseksi.
On hyvä että meillä on tuet, mutta perustulo tarvittasi.
Kiusaaminen ja pahoinpitely on käytännössä laumasta erottamista. Se on ihmisen kaltaiselle laumaeläimelle pahinta mitä voi sattua.
Sinut on erotettu laumasta ja ei mikään ihme että käyttäydyt noin ja otat vain tuet. On tosi vaikeaa löytää uusi lauma itselleen. Nuoruus on laumanmuodostuksen aikaa. Sinusta tuli hylkiö.
Minunsta tuli sigma. Olen siis se, joka kulkee yksin kuten sinä, mutta pudottelen alfoja ja kusipäitä tarvittaessa ja haen oikeutusta käyttää väkivaltaa. Aivoni
Hae apua harhoihis.
Vierailija kirjoitti:
No ikäväähän se on, mutta olen samaa mieltä kuin tämä kouluttaja. Ihminen on aika eläin ja heikko yksilö pyritään alistamaan.
Itseasiassa kiusaajat on yleensä niitä heikoimpia. Kaikista heikoimpia harvemmin myöskään aletaan kiusata, koska ne eivät ärsytä kiusaajaa koska eivät uskalla edes vastustaa vaan alkavat peesata kiusaajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orvoksi jääneellä on varmasti hauskinta äitienpäivän ja isänpäivän aikaan sekä jouluisin.
Mitä orvoksi jäänyt sai joululahjaksi?
Reuman.
Omalla kohdallani toimi parhaiten kun antoi kisuajalle ihan vaan takaisin, sanallisesti tosin. Sen jälkeen alkoi vikistä, että häntä on kiusattu, mutta onneksi kukaan ei uskonut häntä.
Tottahan se on
Kiusaaja valitsee aina sellaisen kohteen joka ei osaa puolustautua. Kiusaamisesta katoaa hauskuus jos kiusattu lyö niin että se sattuu.
Lässyttäminen ei lopeta kiusaamista.