Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Erikoisjoukot-kouluttaja opettaa, että koulukiusaaminen ei lopu muuten kuin lyömällä takaisin

Vierailija
10.09.2025 |

"Mikään väkivaltatilanne, ei sota tai edes koulukiusaaminen, se ei saatana lopu millään muulla kuin sillä, että jos joku lyö teitä, te valmistaudutte ja lyötte tuplasti kovempaa takaisin", Lehtonen sanoo.

"VÄITÖSKIRJAN kiusatun oppilaan puolustamista ja tukemista Turun yliopistossa kirjoittanut psykologian tohtori Virpi Pöyhönen hämmästyy kuullessaan, miten koulukiusaamisesta puhutaan ohjelmassa. Hän ei ole katsonut ohjelmaa.

Koulukiusaaminen loppuu kodin ja koulun yhteistyöllä ja systemaattisella puuttumisella. Väkivallan sijaan lapsia ja nuoria pitää ohjata toimimaan herkästi ja empaattisesti, toisiaan tukevasti, Pöyhönen sanoo."

Ymmärrän, mitä Pöyhönen tarkoittaa, mutta hän on mielestäni väärässä. Olen todistanut lukuisia kertoja koulussa miten kiusaaminen loppui nimenomaan väkivaltaan. Muut keinot taas pahensivat sitä.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011484112.html

Kommentit (511)

Vierailija
321/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaja ei yleensä edes kestä sitä kun hänelle sanotaankin takaisin. Menee kotiin itkemään, että tuo sanoi mulle näin.

Vierailija
322/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen on noloa hommaa ja sitä tekevät vain typerykset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lopu lässyttämällä. Empatiaa pitää opettaa jo ennen kuin kiusaaminen olisi alkanut. Omat kiusaajat lopetti kun vedin polvella naamaan ja latelin tppouhkauksia.

Vierailija
324/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamisen takia en ole käynyt töissä, ollut koskaan parisuhteessa tai harrastanut liikuntaa vapaaehtoisesti. Saavatpahan ainakin kiusaajat nyt sitten maksaa tuloistaan kotona loisimiseni kun tähän elämään kerran tuomitsivat.

Kuten tuossa todettiin, niin väkivalta muuttaa aivojen rakennetta tietynlaiseksi.

On hyvä että meillä on tuet, mutta perustulo tarvittasi.

Kiusaaminen ja pahoinpitely on käytännössä laumasta erottamista. Se on ihmisen kaltaiselle laumaeläimelle pahinta mitä voi sattua.

Sinut on erotettu laumasta ja ei mikään ihme että käyttäydyt noin ja otat vain tuet. On tosi vaikeaa löytää uusi lauma itselleen. Nuoruus on laumanmuodostuksen aikaa. Sinusta tuli hylkiö.

Minunsta tuli sigma. Olen siis se, joka kulkee yksin kuten sinä, mutta pudottelen alfoja ja kusipäitä tarvittaessa ja haen oikeutusta käyttää väkivaltaa. Aivoni

Erikoisjoukkojen häiriköt on juuri niitä kiusaajia, joille ei mikään riitä. Ennen kuin kokevat viimeisen kohtalonsa.

Vierailija
325/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla niin että sillä kiusaajalla on "vaikeaa" ihan omasta syystään?

Vierailija
326/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti on aiheuttanut itse ongelmansa.

Vierailija
327/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohta on se, että kiusaaja on valinnut kohteensa sen mukaan, ettei kummoista vaaraa hänelle itselleen ja hovilleen ole aiheutumassa. 

Omankokoista, puhumattakaan isokokoisemmasta, vastusta ei siis ole lähtökohtaisesti haettu.

Ja nyt tämän pienempikokoisemman ja/tai muuten heppoiseksi fyysiseksi vastukseksi oletetun pitäisi käydä fyysisesti kiusaajan/kiusaajien päälle lopettaakseen asian? 

Tuskin tämä mikään yleispätevä menetelmä voi olla kiusaamisen lopulliseksi päättämiseksi!

Vierailija
328/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kohdalla ainakin meni niin, että kaikki muhun kohdistettu väkivalta oli näkymätöntä, mutta jos edes nostin käsivartta eteen, jottei kiusaaja saisi lyötyä sinne, minne halusi, niin nousi silmitön raivo ja minua pidettiin kiusaajana. Eli jos olisin lyönyt takaisin, siitä olisi vain seurannut minulle aivan julmetunlaiset ongelmat opettajien, vanhempien ja muiden auktoriteettien taholta.

Jossain kahden pojan välisessä nahistelussa ehkä toimii noin kuin tuo kouluttaja sanoi, mutta tyttöjen suorittamassa systemaattisessa kiusaamisessa tuskin.

Vierailija
329/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitin pojilleni koulutien alussa että ketään ei kiusata ja heikompien puolta pidetään, mutta jos joku kiusaa teitä niin heti täysillä turpaan. 

Vierailija
330/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, miten ton nyt ottaa.

Mua kiusattiin päivittäin yläasteella. Yhdelle pistin vastaan kun pärjäsin fyysisesti häntä vastaan, mutta sitten tuli kaksi sen kaveria lisää ja myllyttivät extraa koska "venkoilin vastaan".

Toisen kiusaajan tausta sitten oli sellainen, että hänen isoveli oli narkki ja pari kertaa meinas tahalleen polttaa kotitalonsa kun vanhemmat nukkuivat. Tämä kiusaajaveli oli samasta puusta veljensä kanssa, täysi-ikäistyttyään puhkoi tyttöystävänsä hengettömäksi ja istui murhasta. Haluaisitko sinä kiusattuna saada tällaisten ihmisten vihat päällesi vai yrittäisitkö vältellä heitä parhaasi mukaan?

Vierailija
331/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuun kohdistunut kiusaaminen loppui juuri tuolla tavalla.

Ei, meistä ei tullut kavereita kuten jenkkileffoissa, mutta eivät käyneet enää käsiksi.

Vierailija
332/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kohdalla ainakin meni niin, että kaikki muhun kohdistettu väkivalta oli näkymätöntä, mutta jos edes nostin käsivartta eteen, jottei kiusaaja saisi lyötyä sinne, minne halusi, niin nousi silmitön raivo ja minua pidettiin kiusaajana. Eli jos olisin lyönyt takaisin, siitä olisi vain seurannut minulle aivan julmetunlaiset ongelmat opettajien, vanhempien ja muiden auktoriteettien taholta.

Jossain kahden pojan välisessä nahistelussa ehkä toimii noin kuin tuo kouluttaja sanoi, mutta tyttöjen suorittamassa systemaattisessa kiusaamisessa tuskin.

Luuletko ettei tyttö ymmärrä lopettaa kun sillä on kerran nenä takaraivossa ja tieto siitä että ens kerralla isoveli tulee myös moikkaamaan?

Itse olen 190cm, tatuoitu, treenannut 42v mies. Siskontyttöä "kiusattiin" (ei se ole kiusaamista vaan väkivaltaa) joten otettiin minusta kuva potkunyrkkeilytreeneistä ja laitettiin taustakuvaksi. Pyysin sanomaan terveisiä jos joku koskeekin häneen tai on uhkaava, poika tai tyttö. Pari kertaa menin koululle vastaan ja kas, väkivalta loppui kuin itsestään.

Ei tarvitse aina käyttää väkivaltaa, joskus riittää että antaa ymmärtää olevansa valmis vankilaan puolustaakseen rakasta ihmistä.

Vierailija
333/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kiusaamiseni loppui siihen kun saivat tietää, että perheessä on vähän enemmän rahaa. Olivat itse köyhistä perheistä:DD

Vierailija
334/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä kouluttajan kanssa.

Itse olen lapsena joutunut kaksi kertaa peruskoulun aikana koulukiusaamisen kohteeksi ja molemmilla kerroilla pistin täysillä vastaan.

Molemmilla kerroilla kiusaaminen loppui yhteen kertaan.

Vierailija
335/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttavatko virallisen linjan mukaiset keskustelut todellakin? En ole nähnyt minäkään varsinaisesti piinkovaa todistusaineistoa tämän teorian puolesta.

Niitä pidetään vaan koulun selustan turvaamiseksi. Jos kiusatulle käy jossain vaiheessa kalpaten, voidaan todistaa, että asiaan on puututtu. Että aikuiset ihmiset viitsii leikkiä tuollaista.

Vierailija
336/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajathan nauttii vallantunteestaan ja hyötyy kiusaamisesta. Ne mitään kärsi. Menestyy hyvin.

Vierailija
337/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt vuosikymmeniä kamppailua harrastaneita ihan nyrkkeilynkin parissa ja se tekniikka ei ole löytynyt kohdilleen. Toki kättä kovaa työntämällä nyrkissä voi riittää.   Monesti nyrkkeilykin näyttää siltä että taotaan vuoronperään toista temppeliin. Nykyään on vallalla takominen ja kilpikonnatorjunnan käyttö. Enää ei näy hienoja torjuntoja tai väistöjä nyrkkeilyssäkään. Taitotaso on laskenut paljon. Karatesa on silti toivoa, mutta ottelun pitäisi olla enemmän kontaktipitoista. Vapari ei toimi hyvin koska siinä mennään maahan ja maahan mennessä tulee kaverit tuikkimaan puukolla tai naskalilla reikiä selkään. Pahimmillaan tulee potkua päähän ja ei herää koskaan samalla älykkyystasolla huomiseen. Lyömällä kiusaajaa tehdään todella vakava riski kovemmalle kiusaamiselle, jos lyönti epäonnistuu tai ei vaikuta kohteeseen, niin sitten alkaa todellinen selkäsauna. Suomen kaltaisessa maassa kannattaa mieluumm

Hieno tekstiseinä. Puhutaan kuitenkin lapsista😂

Vierailija
338/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat oikeassa. Kiusaaminen loppuisi parhaiten kodin ja koulun yhteistyöllä ja systemaattisella puuttumisella, mutta kun kodit ja koulut usein eivät viitsi tehdä tätä, niin ainoaksi kiusatun saatavilla olevaksi ratkaisuksi jää väkivalta.

Vierailija
339/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on tapauksia, joissa tuo Erikoisjoukkomiehen keino toimii ja on toiminut. Mutta kun itse mietin peruskiusaamisasetelmaa, niin kiusaaja on yleensä kiusattuaan isokokoisempi (en itse tunnista yhtäkään tapausta, jossa kiusaaja olisi pyrkinyt edes omankokoistaan haastamaan) ja hänellä on hovi ympärillään toisin kuin kiusatulla, joka yleensä yksin. 

Siihen nähden vaatimus antaa takaisin kiusaajalle samalla mitalla kuin hän itse antaa, on tietysti lähtökohtaisesti vaikea rasti kiusatulle (vähintään sitä).

Kun se kuningas kaatuu muut ovat nöyrää poikaa. Koko on hidaste jos tietää mitä tekee. Jos ei tiedä siitä täytyy ottaa selvää.

Kivahan se olisi ajatella noin mutta kaikki eivät ole noin tottelevaisia. Jotkut kiusaajat ovat täysin rajattomia ja eskaloivat joukolla ti

Luulwt vain. Totuus on tarua ihmeellisempään. Toinen vaihtoehtohan on aina, alistua ja vinkua.

Vierailija
340/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta ja voin vielä kokemuksesta kertoa, että sama pätee poikien tekemään systemaattiseen kiusaamiseen. Kiusaajat osaavat kyllä järjestää niin, että kiusattu joko on alakynnessä tai näyttäisi aloittajalta ja saisi itsepuolustuksesta rangaistuksen. Minä annoin yhden kerran takaisin, se oli silloin, kun kiusaaja kuvitteli voivansa kiusata minua yksinään. Sillä oli sen verran vaikutusta, ettei kukaan enää koskaan käynyt kimppuuni yksin vaan vain joukolla, jolloin he tiesivät itse olevansa turvassa. Kiusaajilla ei ole mitään estoja tehdä itsestään täysiä raukkiksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä