Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Erikoisjoukot-kouluttaja opettaa, että koulukiusaaminen ei lopu muuten kuin lyömällä takaisin

Vierailija
10.09.2025 |

"Mikään väkivaltatilanne, ei sota tai edes koulukiusaaminen, se ei saatana lopu millään muulla kuin sillä, että jos joku lyö teitä, te valmistaudutte ja lyötte tuplasti kovempaa takaisin", Lehtonen sanoo.

"VÄITÖSKIRJAN kiusatun oppilaan puolustamista ja tukemista Turun yliopistossa kirjoittanut psykologian tohtori Virpi Pöyhönen hämmästyy kuullessaan, miten koulukiusaamisesta puhutaan ohjelmassa. Hän ei ole katsonut ohjelmaa.

Koulukiusaaminen loppuu kodin ja koulun yhteistyöllä ja systemaattisella puuttumisella. Väkivallan sijaan lapsia ja nuoria pitää ohjata toimimaan herkästi ja empaattisesti, toisiaan tukevasti, Pöyhönen sanoo."

Ymmärrän, mitä Pöyhönen tarkoittaa, mutta hän on mielestäni väärässä. Olen todistanut lukuisia kertoja koulussa miten kiusaaminen loppui nimenomaan väkivaltaan. Muut keinot taas pahensivat sitä.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011484112.html

Kommentit (511)

Vierailija
261/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunsin kiusaajan joka oli isänsä hyväksikäyttämä, hyi hemmetti.

Mun luokalla oli myös hyväksikäytetty tapaus (ilmeni noin 10v myöhemmin) joka härnäsi vähän kaikkia. Todella kurjaa ja varsinkin nyt kun näkee aikuisen silmin hänen perhetilanteensa muutenkin, osaa poimia miten hänen ulkonäöstään ja käyttäytymisestään paistoi heitteillejättö jo silloin lapsena. 

Ketjun perusteella häntä ei pidä sääliä yhtään vaan nyrkillä ja astalolla vaan päin näköä. Koskaan ei saa ajatella, että kiusaajaakin on voinut joku kiusata ja hyväksikäyttää. 

Kiusaamisessa on kyse kiusaamisesta, ei siitä, onko kisuaajaa itseään joskus joku kiusannut tai käyttänyt hyväksi. Ne kokemukset kun eivät anna kenellekään mitää etuoikeutta kiusata.

Vierailija
262/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamisen syyt voi olla aika erikoisiakin. Usein sanotaan, että kiusaajalla on vaikeaa, mutta eihän se vain niin ole. Esimerkiksi kun minua kiusattiin ja sitten kun kiusaamiseen puututtiin, alkoivat kiusaajat selittää, miten heillä on ollut niin vaikeaa elämässä. Alkoivat selitellä ja puolustella toimintaansa sillä, että minulla oli ollut niin helpompaa kuin heillä, joten tästä syystä ajattelivat, että kiusaaminen olisi ok.

Sitä en tiedä, mistä olivat ihan alunperin luoneet tällaisen mielikuvan, että kiusaaminen on ok jos kokee että itsellä on ollut vaikeampaa.

Onhan se niin että kiusatulla on helpompaa. Kiusaajalla voi olla vanhempien ero, hylkätyksi tulemista tai vastaavaa.

Miten niin kiusatulla on helpompaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän ajatusvamma porukalla on kun ne ajattelee, että on ihan ihmisoikeus ja hyväksyttävää tehdä rikoksia jos on kokenut itse rikoksia. 

Vierailija
264/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ihmeen lapsukaisten ketjuun eksyin, olin avaavinani Erikoisjoukot jutun? Ohjaajat huutavat ja pikkulikka itkee silmät päästään😭😭

Vierailija
265/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän ajatusvamma porukalla on kun ne ajattelee, että on ihan ihmisoikeus ja hyväksyttävää tehdä rikoksia jos on kokenut itse rikoksia. 

Kävin koulua pienessä kyläkoulussa ja ainakin siellä kaikkien, jotka asuivat perheolojen seurauksena sijaisperheessä tai joiden molemmat tai toinen vanhemmista oli kuollut tekemisiä katsottiin aina läpi sormien. Se oli perseestä.

Vierailija
266/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa kiusatuilla ei ole lain edellyttämää suojaa. Kuulemma kiusaajalla on vaikeampaa ja tarvitsee enemmän apua ja vaalimista.

Vierailija
267/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ihan vaan ymmärtämättömyys

Vierailija
268/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi aika mielenkiintoista tietää mitä niin ajattelevien päässä liikkuu.

Vierailija
269/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse ihmetellä suomalaisten väkivaltaista perhe-elämää, kun teidän juttuja lukee. Laittakaa etulinjaan nämä urpot. Tai nämä neuvojat. He on jo siellä olleet. "Normoista" valittava on hyvin voinut olla aggressiivinen ja väkivaltainen lapsi, kun autismikuormitus menee yli. Eli itse kiusaa vä-ki-val-tai-suu-del-laan.

Vierailija
270/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ihan vaan ymmärtämättömyys

Jos lyöt pahoinpitelijää takaisin, se on ymmärtämättömyyttä.

Vierailija
271/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Jos KIUSAAJA laitetaan vaihtamaan koulua tai siirretään koulukotiin välittömästi? Ai, mutta sekään ei käy teille "ihmisoikeus"vammaisille vaan jatkuva pään silittely. 

Vierailija
272/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ihan va ymmärtämättömyys

Tähän häiriintyneet vainoajat pyrkivät. Sotilaat eivät ymmärrä lakia ja että heidän sitä pitäisi noudattaa.

Vierailija
273/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on helppo aina sanoa noin mutta oikeessa tilanteessa 98% ihmisistä jäätyy, oli lapsi tai aikuine koska nykyajan yhteiskunnassa tappelu ylipäätää on monelle aika vieras asia

Se on sitä kun monella ei ole miehen mallia opettamassa. Joko lähtenyt maitokaupoille tai on sanoittava vätys

Vierailija
274/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin viisas nainen. Ei ole lukenut koko artikkelia mutta kommentoi kontekstista erotettua pätkää. Kyllä huuhaa humanistit onkin älykköjä.

Vierailija
275/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on vähän niin ja noin. Joskus se turpaanveto voi lopettaa kiusaamisen. Mielestäni myös ihan ansaitusti kiusattu saa lyödä takaisin, jos häntä lyödään. Mutta onhan tuossa isot riskinsä. Toivoisin oikeasti puolueetonta dataa siitä, kuinka monessa kiusaamistapauksessa turpaanveto tms on saanut kiusaamisen loppumaan. On varmaan sen verran epäkorrekti aihe, ettei kovin moni tutkija edes halua pohtia tuota mahdollisuutta. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.

Isompi riski on alistua tai odottaa että joku muu tekee ehkä jotain. 

Vierailija
276/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassahan tuo on. Jos tilanne on päällä ja joku kiusaaja läpsii naamaan, ei se lopu millään kilpikonnasuojauksella sikiöasennossa makaamalla. 

Vierailija
277/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pienikokoinen ja heikko lyö isoa ja vahvaa ilman ettei saa pahemmin köniinsä? 

Ja ei, oikea vastaus ei ole, että pienikokoinenkin voi aina kehittyä kaikkein vahvimmaksi. 

Puhutaan kuitenkin lapsista. Monesti nämä isot ovat oikeasti aika nynnyjä. Iso koko suojannut että ei tartte tapella, se näyttäytyy tositilanteessa siten että ovat kädettömiä. T. Lyhyt painija mies

Vierailija
278/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pienikokoinen ja heikko lyö isoa ja vahvaa ilman ettei saa pahemmin köniinsä? 

Ja ei, oikea vastaus ei ole, että pienikokoinenkin voi aina kehittyä kaikkein vahvimmaksi. 

Miksei voisi? Itsensä kehittäminen on elämän tarkoitus. Toki aina voi jäädä paikalleen ja vinkumaan. Valintoja.

Vierailija
279/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaja tietysti on hakenut uhrinsa niin, ettei itselle aiheudu fyysisiä vammoja ainakaan kovin suurella todennäköisyydellä. Kun muistelen omia kouluaikojani, niin kyllähän esim. kokoero oli sen kiusaajan puolella ja olisi olluyt pienemmällä kundilla melkoinen urotyö ryhtyä samankaltaiseen fyysiseen väkivaltaan, mitä itse sai aika usein osakseen kovikselta.

Olit vain mikki hiiri. Tekosyitä ja selittelyä.

Vierailija
280/511 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi aika mielenkiintoista tietää mitä niin ajattelevien päässä liikkuu.

Eipähän tarvitse uhriutua lopun elämää. Kukaan ei katsos auta ihmistä jollei ihminen itse

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän