HS: Erikoisjoukot-kouluttaja opettaa, että koulukiusaaminen ei lopu muuten kuin lyömällä takaisin
"Mikään väkivaltatilanne, ei sota tai edes koulukiusaaminen, se ei saatana lopu millään muulla kuin sillä, että jos joku lyö teitä, te valmistaudutte ja lyötte tuplasti kovempaa takaisin", Lehtonen sanoo.
"VÄITÖSKIRJAN kiusatun oppilaan puolustamista ja tukemista Turun yliopistossa kirjoittanut psykologian tohtori Virpi Pöyhönen hämmästyy kuullessaan, miten koulukiusaamisesta puhutaan ohjelmassa. Hän ei ole katsonut ohjelmaa.
Koulukiusaaminen loppuu kodin ja koulun yhteistyöllä ja systemaattisella puuttumisella. Väkivallan sijaan lapsia ja nuoria pitää ohjata toimimaan herkästi ja empaattisesti, toisiaan tukevasti, Pöyhönen sanoo."
Ymmärrän, mitä Pöyhönen tarkoittaa, mutta hän on mielestäni väärässä. Olen todistanut lukuisia kertoja koulussa miten kiusaaminen loppui nimenomaan väkivaltaan. Muut keinot taas pahensivat sitä.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011484112.html
Kommentit (514)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsunami lopetti kiusaamisen, kun koulun typerin kiusaaja kuoli siinä. Toivottavasti oli mahdollisimman kurjat viimeiset hetket.
Hahah, siellä se on maannut pylly paljaana kaikkien nähden.
Tuskin se siitä tuli sen rumemmakai kuitenkaan
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajalla varmaan on joku asetus aivoissa epävireessä. Normaalit kun eivät kiusaa.
Ei sekään pidä paikkaansa. Aika monikin on salaa tyytyväinen ja nauttii katsellessaan kiusaamista vierestä kun ei itse ole kohteena. Itse ottavat passiivisesti osaa tai pienessä roolissa mukana myllytyksessä.
Tää on ikävä kyllä totta. Kolme ensimmäistä vuotta poikaani kiusattiin ala- asteella, oli vähän kankeakielinen ja kömpelö mutta muuten mainio veijari ja ihan hyvä koulussa. Lopulta sanoin että anna niille rökönokille kunnon rökitys seuraavalla kerralla vaikka tulisikkn ongelmia, iskä menee neuvotteluihin jos tarvii. Ja niin kävi! Alkoi ottamaan kunnon painiotteet ja pisti kiusaajat maahan. Lopulta nää huomasivat että on vahva kaveri, ei kannata kiusata kun on kohta suu täynnä maa- ainesta. Kiusaaminen loppui hyvin nopeasti ja maine vahvasta kaverista meni eteenpäin. Ja alkoi olemaan kavereita jonoksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsunami lopetti kiusaamisen, kun koulun typerin kiusaaja kuoli siinä. Toivottavasti oli mahdollisimman kurjat viimeiset hetket.
Hahah, siellä se on maannut pylly paljaana kaikkien nähden.
Tuskin se siitä tuli sen rumemmakai kuitenkaan
Joku parka joutunut senkin avaamaan ja miettimään että kukahan tämäkin on.
Ei niillä kiusaajilla oikeasti ole mitään vaikeaa ollut, kunhan syyttelevät muita omista tekemisistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajalla varmaan on joku asetus aivoissa epävireessä. Normaalit kun eivät kiusaa.
Ei sekään pidä paikkaansa. Aika monikin on salaa tyytyväinen ja nauttii katsellessaan kiusaamista vierestä kun ei itse ole kohteena. Itse ottavat passiivisesti osaa tai pienessä roolissa mukana myllytyksessä.
Se tyytyväisyys johtuu nimenomaan siitä, että ei ole itse kohteena.
Olisi hauskaa laittaa kaikki kiusaajat samaan kouluun ihan vaan keskenään ja katsoa mitä tapahtuu.
Kiusaajallahan voi olla vaikka krooninen hyvin hankala ummetus vaikka kotiolot olisikin ok. Se voi tehdä ärripurriksi kenet tahansa.
Tiedän yhden tapauksen jossa kiusattu ja kiusaaja oli luokassa kahden. Ja kiusattu tinttas oikein kunnolla. Loppui siihen se kiusaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hauskaa laittaa kaikki kiusaajat samaan kouluun ihan vaan keskenään ja katsoa mitä tapahtuu.
Niin...miksei voida perustaa "kiusaajien koulua"? Elikä kaikki kiusaamista harrastavat dumpataan heille tarkoitettuihin kouluihin. Jostain kumman syystä yhteiskunnassa ei tähän vakavaan asiaan haluta puuttua, vaikka kiusaajat aiheuttavat paljon vakavia ja kalliita ongelmia yhteiskuntaan. Uskon, että jos näitä "kiusaajien kouluja" olisi, niin ne toimisivat todella hyvänä esimerkkinä, jotta moni nopsasti lopettaisi kiusaamisen ja ihmiset voisivat hyvin. Mutta näin ei haluta jostain kumman syystä tehdä, vaikka se olisi taloudellisesti ja hyvinvoinnin kannalta yhteiskunnalle hyväksi. Halutaanko Suomessa tahallaan nostaa framille kaikki narsut ja psykot? Kuten esim. Stubb? Hänhän oli kiusaaja.
Minusta se on sodan julistus jos joku alkaa kiusaamaan.
Kiusaajan äiti pitäisi kutsua luokan eteen kertomaan kiusaajan syntymästä, että tuliko hapenpuutteen aiheuttama aivovamma vai oliko jo kohdussa ongelmia. Vai lipsahtiko jonkun käsistä lattialle.
Kiusaajat ovat heikkoja jotka eivät kestä mitään. Yhyy, mulla on vaikeaa ja toisilla ei, alanpa kiusata.
Kiusaajat ovat noloja vastuunpakoilijoita ja yleensä vanhempansa samanlaisia luusereita.
Itselläni auttoi se, että isä laittoi nyrkkeilemään ja painimaan. Ei tarvinnut kuin kaksi vuotta ahkeraa treeniä ja sain hakattua molemmat kiusaajat ja kiusaaminen loppui kuin seinään.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajan äiti pitäisi kutsua luokan eteen kertomaan kiusaajan syntymästä, että tuliko hapenpuutteen aiheuttama aivovamma vai oliko jo kohdussa ongelmia. Vai lipsahtiko jonkun käsistä lattialle.
Vai lorahtiko isukilta pissiä sekaan.
Kiusaamista ei pidä hyväksyä. Liian usein kiusaamiseen puututaan vain lässyttämällä siitä miten kiusaajalla on kotona vaikeaa.
On kyllä todettava että kopautus nyrkillä otsaan lopettaa tehokkaasti minkä tahansa kiusaamisen. Tosin lasten kohdalla tämä ei ole se suositeltava keino.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamisen syyt voi olla aika erikoisiakin. Usein sanotaan, että kiusaajalla on vaikeaa, mutta eihän se vain niin ole. Esimerkiksi kun minua kiusattiin ja sitten kun kiusaamiseen puututtiin, alkoivat kiusaajat selittää, miten heillä on ollut niin vaikeaa elämässä. Alkoivat selitellä ja puolustella toimintaansa sillä, että minulla oli ollut niin helpompaa kuin heillä, joten tästä syystä ajattelivat, että kiusaaminen olisi ok.
Sitä en tiedä, mistä olivat ihan alunperin luoneet tällaisen mielikuvan, että kiusaaminen on ok jos kokee että itsellä on ollut vaikeampaa.
Onhan se niin että kiusatulla on helpompaa. Kiusaajalla voi olla vanhempien ero, hylkätyksi tulemista tai vastaavaa.
Kiusaamisen syyt voi olla aika erikoisiakin. Usein sanotaan, että kiusaajalla on vaikeaa, mutta eihän se vain niin ole. Esimerkiksi kun minua kiusattiin ja sitten kun kiusaamiseen puututtiin, alkoivat kiusaajat selittää, miten heillä on ollut niin vaikeaa elämässä. Alkoivat selitellä ja puolustella toimintaansa sillä, että minulla oli ollut niin helpompaa kuin heillä, joten tästä syystä ajattelivat, että kiusaaminen olisi ok.
Sitä en tiedä, mistä olivat ihan alunperin luoneet tällaisen mielikuvan, että kiusaaminen on ok jos kokee että itsellä on ollut vaikeampaa.