Miksi ihmiset eivät pidä itsestään huolta?
Antavat hampaiden tippua, antavat ylipainon vallata elämän yms
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Jos naisella ei oo rahaa pitää itsestään huolta ni onko se miehen tehtävä huolehtii siitä rahallisesti 🤨
On, jos katsoo olevansa oikeutettu valittamaan asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsestään huolehtimiseen voisi kuulua ainakin se että yrityää olla joutumatta rikosten kohteeksi. Se ei aina riipu sitten uhristä käykö niin vai ei.
Mitä ihmettä tää nyt liittyy mihinkään..
Liittyy itsestä huolehtimiseen, joka on tämän ketjun aiheena.
Minua ollaan vainottu ja se on masentanut minua niin että en ole pystynyt pitämään rutiineitani, joten...
Itse juuri pähkäilen mistä saisin rahaa hammasimplantteihin, hampaissa ollut juuritulehduksia ja menneet huonoon kuntoon. Minulla on jo lapsesta asti olleet huonot hampaat, iäkkäät vanhempani eivät juurikaan jaksaneet lapsena ohjeistaa minua hampaiden pesussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tuotako on itsestä huolehtiminen?
Entinen miesystäväni sanoi kerran minulle, että minun pitäisi pitää parempaa huolta itsestäni. En oikein ymmärtänyt, mitä hän tarkoitti. Olin nätti, hoikka ja ihan onnellinen. Mutta olin yksinhuoltaja, pienituloinen ja kuljin halvoissa vaatteissa ha kengissä eikä koskaan ollut varaa käydä kampaajalla tai kauneushoitolassa. Olin aika luomu, ripsaria käytin. Tulkitsin miehen huomautuksen jotenkin niin, että minun olisi pitänyt näyttää jotenkin laitetummalta. Hampaat oli tallella silloin kaikki, nykyään yksi takahammas puuttuu.
Kummallinen mies. Hänenhän olisi pitänyt antaa sinulle vaikka lahjakortti kauneushoitolaan, jos tuollaista kaipasi. Eikä vain huomautella sinulle edistämättä itse asiaa mitenkään. Häntähän se häiritsikin eikä sinua.
Niin
Juuri näinhän se menee, jos mies huomauttaa naiselle ystävällisesti ylipainosta,on miehen tehtävä laihduttaa ne kilot.
Minäpä kerron sinulle itsestäni miksi en pidä huolta itsestäni, olen menettänyt uskon meidän terveydenhoitoon jo vuosi sitten. Tammikuusta lähtien en ole voinut käydä kävelyllä, hyvä kun pääsen otsa hiessä portaat ylös kotiin. Painoa tulee kilo kuukaudessa, hampaat olen sentään joten kuten hoidattanut, vielä yhden hampaan kanssa riitelen kun meinaa ottaa pois etuhampaan vaikka se on aivan hyvä. Siinä sulle oma puolustukseni.
Vierailija kirjoitti:
Eivät vaan välitä itsestään niin paljon? Eikö tuo ole sen merkki.
Malli on saatu kotoa. Ei ole niin väliä mitä syödään, ei liikuta. Toki moni muukin asia voi vaikuttaa, esim. huoleton temperamentti, traumatisoitumisen aiheuttamat mielenterveysongelmat ja addiktiot (tuntuu että ruoka-addiktio/ahmimishäiriö on Suomessa jo yleisempää kuin päihderiippuvuudet) jne.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä kerron sinulle itsestäni miksi en pidä huolta itsestäni, olen menettänyt uskon meidän terveydenhoitoon jo vuosi sitten. Tammikuusta lähtien en ole voinut käydä kävelyllä, hyvä kun pääsen otsa hiessä portaat ylös kotiin. Painoa tulee kilo kuukaudessa, hampaat olen sentään joten kuten hoidattanut, vielä yhden hampaan kanssa riitelen kun meinaa ottaa pois etuhampaan vaikka se on aivan hyvä. Siinä sulle oma puolustukseni.
Miksi jätit kertomatta mikä se alkuperäinen terveydellinen ongelma tapauksessasi on? Ja miksi paino nousee vääjäämättä, etkö sopeuta syömisiä liikkumattomuuteen vai onko kyseessä joku kilpirauhasen vajaatoiminta tms.?
Vierailija kirjoitti:
Logiikka puuttuu, keksi parempi.
Vierailija kirjoitti:
Jos naisella ei oo rahaa pitää itsestään huolta ni onko se miehen tehtävä huolehtii siitä rahallisesti 🤨
Itsestään huolehtiminen ei vaadi rahaa.. se ei todellakaan ole mitään kauneushoitoja yms, vaan esim terveet elintavat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tuotako on itsestä huolehtiminen?
Entinen miesystäväni sanoi kerran minulle, että minun pitäisi pitää parempaa huolta itsestäni. En oikein ymmärtänyt, mitä hän tarkoitti. Olin nätti, hoikka ja ihan onnellinen. Mutta olin yksinhuoltaja, pienituloinen ja kuljin halvoissa vaatteissa ha kengissä eikä koskaan ollut varaa käydä kampaajalla tai kauneushoitolassa. Olin aika luomu, ripsaria käytin. Tulkitsin miehen huomautuksen jotenkin niin, että minun olisi pitänyt näyttää jotenkin laitetummalta. Hampaat oli tallella silloin kaikki, nykyään yksi takahammas puuttuu.
Kummallinen mies. Hänenhän olisi pitänyt antaa sinulle vaikka lahjakortti kauneushoitolaan, jos tuollaista kaipasi. Eikä vain huomautella sinulle edistämättä itse asiaa mitenkään. Häntähän se häiritsikin eikä sinua.
Niin
Tuollaiset miehet kannattaa kiertää kaukaa. Miksi olivat kanssasi, jos et kelvannut sellaisena kuin olet. Pyydä katsomaan joku toinen.
Tuttavalla on 2-tyypin diabetes eikä hän välitä yhtään noudattaa terveydenhuollosta saamiaan ohjeita ruokavalion suhteen; on sitä mieltä, että lääkärien kuuluu määrätä sellaiset lääkkeet millä pärjää ilman mitään muutoksia ruokailutottumuksiin muihin elintapoihin. Sairaus etenee ja uusia ongelmia ilmenee jatkuvasti eikä vähiten siksi koska hän ei välitä yhtään hoitaa itse itseään ja tällä tavalla asennoituen sairauteensa hän kuormittaa lisäntyvien vaivojensa takia yhä enemmän terveydenhuoltoa. Tuttavani ei varmasti ja valitettavasti ole ainoa jolla on tällainen asenne sairautensa oman osuuden hoitamisen suhteen.
Itsestä huolehtiminen ei vie rahaa, vaikka on sekin tietysti hauskempaa ja helpompaa jos sitä rahaa on. Terveellistä ruokaa voi syödä halvalla, hampaista voi pitää huolta halvalla, liikuntaa voi harrastaa kävelemällä, juoksemalla ja pyöräilemällä sekä kotona tai halvalla salilla kuntoilemalla. Kirppiksiltä löytää uudenveroisia vaatteita, laatumerkkejäkin, hiuksiin voi laittaa sellaisen kampauksen, jonka voi leikata itse tai kaveri leikkaa, ja hiusväri ei paljon maksa. Naamarasvat yms ovat huijausta, niillä ei ole paljon vaikutusta. Ei tällaisella tavalla välttämättä saa mitään ökyrikaan rouvan tyyliä, mutta siistin, kauniin ja huolitellun. Ja kannattaa ottaa huomioon, että eivät ne rikkaatkaan olisi hoikkia ja hyväntuoksuisia jos mättäisivät ja laiminlöisivät hygienian, ei heillä nyt sentään ole mitään palvelijaa heitä pesemässä! Heillä on vain asemaansa liittyvät tavat ja vaatimukset.
Sukupuolesta riippumatta syinä lienee välinpitämättömyys, resurssit, tiedonpuute tai asian tarpeellisuuden arviointi.
En ihannoi liian pitkää elinikää. Elämme yltäkylläisen tarjonnan keskellä. Vaatisi kovaa luonnetta säilyttää itsensä timminä hautaan asti. Naadindoo naadindoo, no hitto miks ei!
Terveydestä höyryävät laiheliinit ovat raskaita, esim. P. Laukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsestään huolehtimiseen voisi kuulua ainakin se että yrityää olla joutumatta rikosten kohteeksi. Se ei aina riipu sitten uhristä käykö niin vai ei.
Mitä ihmettä tää nyt liittyy mihinkään..
Liittyy itsestä huolehtimiseen, joka on tämän ketjun aiheena.
Eikö perusarki riitä? Elää hyvää elämää ja olla iloksi itselle ja muille.
En ymmärrä tätä muiden esittämiä jatkuvaa vaatimuksia, miten muiden kuiluisi elää.
Juu, eiköhän jokainen ymmärrä ihan itse huolehtia hampaistaan, ei siihen tarvitse ulkopuolisia vahtimaan, tai syömään terveellistä ruokaa, huolehtia kunnostaan, juosta maroton, olla seksikäs ja naisellinen, käydä kerran viikossa kampaajalla, tehdä ravitsevaa ruokaa joka päivä, kerätä marjat ja kasvattaa sika, opiskella tohtoriksi, mieluimmin väitellä useammasta aiheesta jne. lista on loputon, mitä nämä ulkopuoliset, jotka tuntuvat elävän elämäänsä muiden kautta, asettavat muille vaatimuksia, vaikka itse eivät ole väitelleeyt sitä ensimmäistäkään tohtorin tutkintoa tai juosseet ainoataan maratonia. Tai sairastaneet ientulehdusta tai maksaneet tonnin hammaslääkäri laskua. Kunhan pitää saada elää muiden elämää, eikä koskea siihen omaansa. Tekeekö se noin kipeää, kun pitäisi kohdata itsensä?
Vierailija kirjoitti:
Laiskuuttaan.
Se oma historian tuntemus.
Suomessa julkisen hammashoito tuli asteittain voimaan vasta v. 2002 sitä ennen jotkut ikäluokat olivat täysin yksityisen hammashoidon varassa, eikä julkista hoitoa ollut. Ja yksityisellä hinta oli sen mukainen eli yleensä 200-300 €/kerta.
Jos olit pienitulonen/eläkeläinen, varaa ei ollut hoitoon, oli hampaat missä kunnossa tahansa.
Olet 70v niin ikinä en ole päässyt vielä julkiselle hammashoitoon ja olen laittanut kymmeniätuhansia euroja hampaisiin, kun käyn vuosittain suuhygenistillä ja hammaslääkärillä yksityisellä ja ymmärrän, enkä edes ihmettele, miksi jotkut eivät pidä huolta hampaistaan, sillä siinä puhuu ikä ja raha.
Kun on vähävarainen, on syytä suunnitella jo etukäteen, millaista tasoa on mahdollista ja järkevää ylläpitää.
Esimerkiksi, jos nyt säästäisin käsilaukkua (jollainen erään kommentoijan miesystävälle tuntui olevan kovin tärkeä) varten ja ostaisin sellaisen, minulla ei olisi mitään minkä kanssa käyttää sitä. Okei, ehkä kerran vuodessa jossain juhlissa, kun olisi mekko päällä ja vanhat kirppisavokkaani jalassa, mutta ei arkena. Vähintään tarvitsisin uudet ja kalliit kengät ja uuden takin, oikeastaan kahdet noita kumpiakin Suomen lämpötilavaihteluista johtuen, jotta käsilaukkuinvestoinnista olisi mitään iloa.
Samansuuntaisista syistä olisi turha leikkauttaa ja/tai värjätä hiukset kalliisti, tässä lisäksi se että käsittelyä pitäisi uusia säännöllisesti.
Pidän siis sellaisen "puhdas ja siisti, mutta ehkä joidenkin mielestä nuhjuinen" -perustason, ja kuljetan tavaroita repussa tai kangaskassissa jos siltä tuntuu, eikä kaappiin jää kallista vaatetta tai asustetta käyttämättömäksi. On mukavaa kun ei tarvitse olla muille tilivelvollinen. Harmittaa niiden kommentoijien puolesta, jotka ovat joutuneet turhan ja rajattoman nillityksen kohteeksi.