Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tosi huono olo päikkärien jälkeen

Vierailija
10.09.2025 |

Muilla samaa?

Nukuin puolen tunnin päikkärit ja heräsin tosi huonoon oloon. En oikein tiennyt, oksettaako, onko kakkahätä, pyörrynkö, onko sydänkohtaus (sydän hakkasi) vai mikä. Noustuani jalat tutisivat ja edelleen oli se outo taju menee -olo. Menin yläkertaan keittämään teetä ja syömään leipää. Jalat olivat edelleen kuin spagettia ja päässä tuntui oudolta. Olo parani kun söin ja join, ja sitten tuli se kakkahätäkin. Ihan normi vatsa, ei mitään tautia.

Nuorempana oli alhaiset verenpaineet ja vaivasivat joskus herätessä. Se oli kuitenkin erilainen olo kuin tämä. Samoin olen herännyt närästykseen ja kuvottavaan oloon, ja sekin oli erilainen kuin tämä. Olen kerran myös meinannut pyörtyä ja sekin tuntui erilaiselta kuin tämä. Mikä ihme tää oikein oli?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nuorempana tätä samaa. Aina melkein sai oksentaa päikkäreiden jälkeen. En osaa sanoa missä vaiheessa tuo loppui.. Ehkä joskus päälle kolmikymppisenä!? Mutta siihen asti oli paha olo aina päikkäreiden jälkeen. 

Vierailija
2/30 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko nukkunut pää huonossa asennossa. Itse heräilen joskus aivan nurin niskoin ja silloin on huono olo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisitko nukkunut pää huonossa asennossa. Itse heräilen joskus aivan nurin niskoin ja silloin on huono olo. 

Mulla on ergonominen tyyny, en usko että edes saan niskojani kovin huonoon asentoon.

Vierailija
4/30 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On joskus tuollaista että sydän pamppailee, en tiedä mistä johtuu mutta kuulemma yleistä. 

Vierailija
5/30 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuota myös päikkäreiden jälkeen, tullut vanhemmiten kolmenkympin tienoilla. Siksi otan nykyään vartin torkkuja, en välttämättä edes nukahda, kunhan makoilen silmät kiinni. Silloin tuota ei tule ja yleensä riittääkin virkistääkseen.

Vierailija
6/30 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli nuorempana tätä samaa. Aina melkein sai oksentaa päikkäreiden jälkeen. En osaa sanoa missä vaiheessa tuo loppui.. Ehkä joskus päälle kolmikymppisenä!? Mutta siihen asti oli paha olo aina päikkäreiden jälkeen. 

Kuulostaa karsealta. Todettiinko sinulla esimerkiksi refluksitautia, vai jäikö syy mysteeriksi?

Vierailija
7/30 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytmihäiriö. tai alhaiset veren sokerit...?

Vierailija
8/30 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset nukkuu päikkäreitä, alle 5-v.

Vierailija
9/30 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rytmihäiriö. tai alhaiset veren sokerit...?

Olin kyllä syönyt hyvin töissä ja iltapäivällä oli vielä kakkua tarjolla. Herätessäkään ei ollut vielä yhtään nälkä. Myöskään sydän ei hakannut heti herätessä, vaan vasta sitten kun tajusin että onpas huono olo.

Vierailija
10/30 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sydänoireita, pitäisi vaikka varalta soittaa 112:een.

Vierailija
11/30 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hämmentävän tutulta koko tarina. Minulla on ollut vastaavia ja oletan että myös paljon vakavampiakin tilanteita elämässäni aika paljon, ne vain tulevat ja menevät sitten ohitse. Mainitsen vakavia siksi että älä ole liian huolissasi, tiedän mitä on kun taju meinaa lähteä eikä pää toimi ja keho on heikossa kunnossa.

Vatsan toimintaan liittyvät hyvin pitkälle ja näihin liittyy aina sitä huonoa ja heikkoa oloa. Saattaa ihan valahtaa valkoiseksikin. Kannattaa vain pahimmissa tilanteissa hakeutua istumaan ja makuulleenkin. Saattavat säikäyttää nämä kohtaukset.

Lapsena jo pyörtyilin itsekin ja aina ollut matalahko verenpaine.

Kai tämä meille tietyntyyppisille on normaalimpaa kehon käyttäytymistä.

Vierailija
12/30 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ergonominen tyyny, en usko että edes saan niskojani kovin huonoon asentoon.

Ei se välttämättä johdu asennosta vaan kehon toiminnoista.

Monesti kyllä jos on lihasjumeja tai jotakin muuta vastaavaa niin se aiheuttaa väsymystä sekä pahaa oloa ja päänsärkyäkin.

Vierailija
13/30 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On joskus tuollaista että sydän pamppailee, en tiedä mistä johtuu mutta kuulemma yleistä. 

Tätäkin muuten voi olla. Jännitys, stressi ja kova ahdistus altistavat tälle sydämen tykytykselle ja pahalle heikolle ololle.

Vierailija
14/30 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on sydänoireita, pitäisi vaikka varalta soittaa 112:een.

Kyllä jos tuntuu parhaalta ajatukselta. 

Halutessaan voi myös varata lääkäriajan tutkimuksia varten. Useasti ihan vaarattomia kuitenkin.

Vierailija
15/30 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jarkaa vielä että en nyt niinkään noista sydämentykytyksistä hätkähdä, se on itselläni ominaisuus ja siihen on beetasalpaajatkin. Sydän lähtee helposti laukalle jos esim. pelästyn, kuten nytkin kävi. Mutta ei niistä tykytyksistä tule sellaista oloa, että taju menee.

Vierailija
16/30 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hämmentävän tutulta koko tarina. Minulla on ollut vastaavia ja oletan että myös paljon vakavampiakin tilanteita elämässäni aika paljon, ne vain tulevat ja menevät sitten ohitse. Mainitsen vakavia siksi että älä ole liian huolissasi, tiedän mitä on kun taju meinaa lähteä eikä pää toimi ja keho on heikossa kunnossa.

Vatsan toimintaan liittyvät hyvin pitkälle ja näihin liittyy aina sitä huonoa ja heikkoa oloa. Saattaa ihan valahtaa valkoiseksikin. Kannattaa vain pahimmissa tilanteissa hakeutua istumaan ja makuulleenkin. Saattavat säikäyttää nämä kohtaukset.

Lapsena jo pyörtyilin itsekin ja aina ollut matalahko verenpaine.

Kai tämä meille tietyntyyppisille on normaalimpaa kehon käyttäytymistä.

Mun miehelläni saattaa tehdä tosi huonoa, jos on vatsakivuissa tai vatsa löysällä. Hänen on pakko heittää pitkäkseen, etrei pyörry. Silloin korvissa humisee ja silmissä sumenee. Itselläni ei kuitenkaan tällaista ollut ollenkaan, vaan silti tuntui että taju menee. Tosi outoa.

Epäilen, että ehdin vaipua syvään uneen ja heräsin sitten kesken kaiken siihen, kun se vessahätä alkoi tehdä tuloaan. Olin siis ikään kuin puoliunessa vielä kun sieltä lähdin keittiöön. 

Vierailija
17/30 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on tulehtunut keho.

Vierailija
18/30 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niska-hartiaseutu jäykkänä? Torkkujen aikana lihakset pääsi rentoutumaan ja painamaan jotain verisuonta tai hermoa.

Vierailija
19/30 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päikkärit ei sovi kaikille.  Itsellni tulee samanlainen olo, siksi en nuku päivällä.  Monet harrastaa päikkäreitä ja kehuu, että tulee hyvä olo, ei minulle.

Vierailija
20/30 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pysty nukkumaan päikkäreitä. Ihan hirveän krapulainen olo tulee, kun herään. Aikoinaan kun tein epäsäännöllistä komivuorotyötä ja piti nukkua pitkin viikkoa ties mihin aikaan päivästä, voin todella huonosti. Meni vatsa sekaisin, en pystynyt syömään.

Nyt onneksi säännöllinen päivätyö ja menen joka päivä aikaisin nukkumaan ja herään tosi aikaisin virkeänä ennen kellon soimista. Myös viikonloppuisin. Rytmi on hyvä, ei väsytä päivällä kuin silloin tällöin. Ja ne aikaiset aamut (klo 5-6) ovat nykyään ihan parasta aikaa päivästä.