Antaisitteko lastenne 11v ja 14v matkustaa englantia taitamattoman mummin mukana ulkomaille? Lapset siis osaavat hyvin kieliä.
Mielipiteitä, kyseessä lyhyt matka, viikonloppu.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla mummi, joka ei osaa englantia?
Ei kaikki opi.
Tai vaikka oppisi, ei se kielitaito säily, jos ei kieltä tarvitse missään. Minä osasin 20v sitten sujuvasti ruotsia, mutta enää en muista edes peruslauseita, koska en ole käyttänyt ruotsia missään opiskeluaikojen jälkeen.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummi on ilmeisen vanha, jos englanti ei enää suju. En päästäisi.
Harva yli 50 vuotias suomalainen osaa englantia
What? Kyllä me 70-luvulla syntyneet ihan peruskoulu käytiin.
Olen syntynyt 60-luvulla ja käynyt peruskoulun, toki myös yliopiston. Englanti on töissä päivittäisessä käytössä.
Tämä on se normaali tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki opi.
?
Olet ilmeisesti aika nuori. Ei sitä kansakoulussa ole opetettu ja keskikoulussakin aika rajoitetusti
Ja sitä ruotsiakin on opetettu meille kaikille. Siihen nähden hyvin harva osaa. Ei kaikkia ole englanti kiinnostellut yhtään sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 60-luvulla ja käynyt peruskoulun, toki myös yliopiston. Englanti on töissä päivittäisessä käytössä.
Niin ? Sinusta ei ole kyse
Kaikki eivät ole käyneet edes keskikoulua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa yli 70- vuotiaista suomalaisista osaa englantia. Ne on kuule suurissa ikäluokissakin harvassa jotka eivät mitään kieltä puhu.
AP:lle: en tietenkään päästäisi, lasten täytyy saada tuntea olonsa turvalliseksi. Jos joltakulta pöllitään passi tai murtuu jalka, siinä kohtaa aikuisen on osattava englantia.
Nuo on isoja lapsia, ei niillä mitään ongelmaa turvallisuuden tunteen kanssa tule vaikka jotain tapahtuisikin ja just se mummi ei ole kielitaitoinen. 11v ja 14v on ihan eri asia kuin joku 6v ja 8v.
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Onhan sitä aika monta suomalaista nuorta miestäkin, jotka menevät NHL:ään kielitaidolla "My nein is Jesse änt ai plei hoki".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa oli englannin opetusta jo 60-luvulla jolloin kouluni aloitin.
50-luvulla ei ollut.
Oppikoulussa kyllä oli, kansakoulussa ei. Minä kirjoitin ylioppilaaksi -64, meitä oli kolme rinnakkaisluokkaa, joista kaksi oli lukenut pitkän englannin ja yksi pitkän saksan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtäkään joka ei osaisi ainakin auttavasti englantia. N. 69v.
Joku one beer tai where is toilet, ei ole engannin kielen osaamista.
ai äm veri hagry. i need fuud
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali tilanne, että töissä ei puhuta suomea? Missäs mamulassa sinä olet töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki opi.
?
Olet ilmeisesti aika nuori. Ei sitä kansakoulussa ole opetettu ja keskikoulussakin aika rajoitetusti
Ja sitä ruotsiakin on opetettu meille kaikille. Siihen nähden hyvin harva osaa. Ei kaikkia ole englanti kiinnostellut yhtään sen enempää.
Tämä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! RUOTSI ON SUOMEN TOINEN VIRALLINEN KIELI JA SILTI SILLÄ EI VOI KESKUSTELLA KUIN MURTO-OSAN KANSALAISISTA KANSSA, VAIKKA OVAT OIKEIN OPISKELLEET SITÄ KOULUSSA KUTEN ENGLANTIAKIN.
Puhun viittä kieltä sujuvasti ja ikää on 60. Onneksi minun lapset ovat kiitollisia jos matkustaisin lastenlasteni kanssa ja niin olen tehnytkin. Olisivat päästäneet lapset mukaan myös jos en puhuisi vieraita kieliä. Aloittaja taitaa olla riippuvainen lapsistaan ja ei usko että joku muu osaa hoitaa kullannuppujaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali tilanne, että töissä ei puhuta suomea? Missäs mamulassa sinä olet töissä?
Älä viitsi. Normaali tilanne on, että ihminen on käynyt yliopiston ja osaa kieliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtäkään joka ei osaisi ainakin auttavasti englantia. N. 69v.
Joku one beer tai where is toilet, ei ole engannin kielen osaamista.
ai äm veri hagry. i need fuud
Tai huutaa vain "IIT, IIT" samalla kun demonstroi teatraalisesti lappavansa ruokaa suuhun (ja huutaa sitä eatia sen vuoksi, koska ajattelee tulevansa sitä nopeammin ymmärretyksi mitä KOVEMPAA asiansa sanoo ja viuhtoo xD)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi. Normaali tilanne on, että ihminen on käynyt yliopiston ja osaa kieliä.
Älä viitsi. Provoilusi on surkeampaa kuin Puljujärven englannintaito hänen aloittaessaan NHL:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä normaalia kuin sekin, että ihminen on käynyt amiksen ja puhuu vain suomea tai ruotsia. Asuu vaikkapa maalla, ei kuule muuta kuin suomea/ruotsia missään muualla kuin kerran vuodessa jossain Välimeren turistikohteessa käydessään.
Yliopistossa opiskelleet ovat näköjään paljon kuplaantuneempia kuin me vähän kouluja köyneet. Vaikken osaa kieliä tunnen monenlaisia ihmisiä, lapsista yksi on väitellyt ( englanniksi) ja toisella valmistumassa. Ja tunnen taas paljon ihmisiä jotka eivät ole sitäkään vähää opiskelleet kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kaikki kaupankassat, siivoojat, roskakuskit jne. ovat luonnollisesti maistereita, jotka puhuvat sujuvati 10 eri kieltä.
Meillä mummo ei osaa kuin pari sanaa englantia, mutta puhuu sujuvasti ranskaa, saksaa ja ruotsia. Oikein hyvillä mielin laitoin 10-vuotiaan lapsen mummon kanssa Berliiniin.
Vierailija kirjoitti:
Puhun viittä kieltä sujuvasti ja ikää on 60. Onneksi minun lapset ovat kiitollisia jos matkustaisin lastenlasteni kanssa ja niin olen tehnytkin. Olisivat päästäneet lapset mukaan myös jos en puhuisi vieraita kieliä. Aloittaja taitaa olla riippuvainen lapsistaan ja ei usko että joku muu osaa hoitaa kullannuppujaan..
Joo. Tästä tuli omia lapsuusmuistoja mieleen, kun minulla toiset isovanhemmat osasi monia eri kieliä ja toiset taas ei.
Molempien mukana olen matkustanut, ja jostain syystä noiden kielitaitoisten isovanhempien kanssa päädyttiin välillä ihmeellisiin tilanteisiin ja esim. eksyttiin yms. :D Heillä molemmilla kyllä aika selkeät nepsypiirteet.
Huomattavasti heikommin kieliä osaavien isovanhempien kanssa taas ei tapahtunut ikinä mitään, suorastaan tylsän jouhevasti meni aina kaikki.
Onhan niitä nuoriakin ihmisiä jotka eivät osaa englantia, niin mitä ihmeellistä siinä on, jos vanha ihminen ei osaa?
Itse tiedän yhden ysärillä syntyneen ja Helsingissä kasvaneen joka ei osaa englantia, ja nuorissa somettajissakin niitä on. Esim. Jaakko Parkkali opettelee nyt englantia, ja Puettu-podcastin Mika ei myöskään osaa. Hänkin joku parikymppinen.