Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekoäly helpottaa ja nopeuttaa huomattavasti elämää, suunnittelua, päätöksentekoa, vastausten saamista ja tioetojen löytämistä

Vierailija
10.09.2025 |

Osaako joku palstan tekoälyvastainen-mummo/vaari sen vuoksi kertoa että miksi kannattaisi tuhlata aikaa ja energiaa kun valmiin vastauksen voi pyytää suoraan tekoälyltä joka löytãä sen nopeammin kuin ihminen osaa ajatella ja käyttää aivojaan?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa työssäni tekoälystä ei ole apua, pitää tietää ja osata itse, tekoäly ei paljon auta.

Mutta ei tuohonkaan työhön kohta tarvita tyhmää ihmistä kyselemään tekoälyltä tyhmiä, kun tekoäly suorittaa ne vastaukset ja tehtävät ilman mitään kyselyjä.

Tämä se suurin jarru ja ongelma tässä tekoälyn kehityksessä on, kun työpaikoilla on vielä ikivanhan ajan jäänteitä, eli ihmisiä töissä, ihan kohta tällä ikivanhalle tavalle nauretaan, että miten noi oli noin tyhmiä, että tekivät nuokin itse.

Mikähän tuon vastaajan työ oli? Ja mitenkäs mahdat edistää tätä tekoälyn kehitystä? Lopetitko ihmisenä olemisen ja ajattelun? 

Vierailija
42/49 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta Gemini on ainakin nelpottanut Google hakuja kun vastaus löytyy heti ilman että tarvitsee kahlata linkkejä ja lukea pitkiä tekstejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa työssäni tekoälystä ei ole apua, pitää tietää ja osata itse, tekoäly ei paljon auta.

Ei minunkaan työssäni. Suomennan kaunokirjallisuutta enkä voi käyttää copilotia, koska se ei ymmärrä tekstin finessejä. En myöskään halua antaa sille valtaa, koska kirjoittaminen on käsityötä. Lisäksi on pelottavaa että lukemattomien kirjailijoiden teoksia ja niiden käännöksiä on varastettu tekoälyn kouluttamiseen.

AI on korvaamassa hakukoneet, mutta lähdekritiikki on aina tarpeen.

Ei todellakaan ole korvaamassa hakukoneita. Nyt olet pihalla.

Vierailija
44/49 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minunkaan työssäni. Suomennan kaunokirjallisuutta enkä voi käyttää copilotia, koska se ei ymmärrä tekstin finessejä. En myöskään halua antaa sille valtaa, koska kirjoittaminen on käsityötä. Lisäksi on pelottavaa että lukemattomien kirjailijoiden teoksia ja niiden käännöksiä on varastettu tekoälyn kouluttamiseen.

AI on korvaamassa hakukoneet, mutta lähdekritiikki on aina tarpeen.

Ei todellakaan ole korvaamassa hakukoneita. Nyt olet pihalla.

Aika monella luotto Googleen on mennyt niin että ovat siirtyneet ChatGPT:hen, DuckduckGo:hun, Leijonaan ja muihin jos tarvitsevat hakukonetta.

Vierailija
45/49 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastasit itse kysymykseesi: ihmisen tulee käyttää omia aivojaan. Use it or lose it.

Tämä!

Vierailija
46/49 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpompi ja nopeampi ei automaattisesti tarkoita parempi. 

Onhan esim. paljon helpompaa ja nopeampaa ajaa autolla 5 km kauppaan verrattuna että sinne kävelisi tai pyöräilisi. Silti terveyden, talouden ja ekologisuuden kannalta tämä auto on huonompi vaihtoehto

Arjenhallinnan kannalta taas auton käyttö saattaa olla ainoa järkevä vaihtoehto. 

Vierailija
47/49 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toistaiseksi tekoäly antaa vielä niin paljon vääriä vastauksia, että siksi. 

Epäilemättä se kehittyy niin, että jossain vaiheessa tämä ei ole enää ongelma 

Tekoäly antaa ainoastaan vääriä vastauksia jos siltä kysyy vääriä tai tyhmiä kysymyksiä. Ja hallusinaatio ja misinformaatio on seurausta siitä että tekoälyä vaaditaan prompteissa antamaan kerralla liian paljon ja toisiinsa liittymätöntä tuetoa tai jos pyyntö/kysymys on jätetty liian epäselväksi ja laajaksi.

No ei oikeastaan. Vastauksissa on vähän samaa kuin tekoälyn piirustuksissa. Pyydä tekoälyä piirtämään piripintaan täytetty viinilasi niin ymmärrät mitä tarkoitan.

Vierailija
48/49 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasit itse kysymykseesi: ihmisen tulee käyttää omia aivojaan. Use it or lose it.

Tämä!

Minulle tekoäly on mahdollistanut ihan uuden sfäärin aivojen käytölle, kun pääsen sukeltamaan asiaan todella syvälle ja testaamaan omia keksintöjä. 

Vierailija
49/49 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyn alkumenestys perustuu 100% siihen että niillä oli käytettävissään asiantuntijoiden eli ihmisten tuottamaa, tarkistamaa ja nettiin julkaisemaa aineistoa.

Parin vuoden sisään valtaosa netin sisällöstä alkaa olla tekoälyn tuottamaa soopaa joka voi pitää paikkansa tai olla puhdasta hallusinaatiota eikä tekoäly edes yritä analysoida kriittisesti aineistoa josta se tuottaa vastauksensa.

Kun sama väite löytyy riittävän monesta paikasta se on tekoälyn mielestä faktaa. Tekoälyt alkavat jo nyt suoltaa puhdasta jöötiä toinen toisilleen.

Lisäksi ihmisillä ei ole enää mitään insentiiviä tuottaa nettiin originaalia materiaalia kun hukkuvat täysin tekoälyn tuotosten alle 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi