Tekoäly helpottaa ja nopeuttaa huomattavasti elämää, suunnittelua, päätöksentekoa, vastausten saamista ja tioetojen löytämistä
Osaako joku palstan tekoälyvastainen-mummo/vaari sen vuoksi kertoa että miksi kannattaisi tuhlata aikaa ja energiaa kun valmiin vastauksen voi pyytää suoraan tekoälyltä joka löytãä sen nopeammin kuin ihminen osaa ajatella ja käyttää aivojaan?
Kommentit (49)
Ei mummon tarvitse välttämättä olla tekoälyvastainen.
Vastasit itse kysymykseesi: ihmisen tulee käyttää omia aivojaan. Use it or lose it.
Omassa työssäni tekoälystä ei ole apua, pitää tietää ja osata itse, tekoäly ei paljon auta.
Vierailija kirjoitti:
Omassa työssäni tekoälystä ei ole apua, pitää tietää ja osata itse, tekoäly ei paljon auta.
Ei minunkaan työssäni. Suomennan kaunokirjallisuutta enkä voi käyttää copilotia, koska se ei ymmärrä tekstin finessejä. En myöskään halua antaa sille valtaa, koska kirjoittaminen on käsityötä. Lisäksi on pelottavaa että lukemattomien kirjailijoiden teoksia ja niiden käännöksiä on varastettu tekoälyn kouluttamiseen.
AI on korvaamassa hakukoneet, mutta lähdekritiikki on aina tarpeen.
AI ei ole mikään aivo. Sinne on ladattu tietoa jota se käyttää ei sen kummempaa.
Ja sä koet tehtäväksesi olla tuon kehittyneen hakupalvelun puolestapuhuja? :D
Helpompi ja nopeampi ei automaattisesti tarkoita parempi.
Onhan esim. paljon helpompaa ja nopeampaa ajaa autolla 5 km kauppaan verrattuna että sinne kävelisi tai pyöräilisi. Silti terveyden, talouden ja ekologisuuden kannalta tämä auto on huonompi vaihtoehto.
Kova luotto siihen että ne tekoälyvastaukset on oikein.
Kiva työkalu oikein käytettynä mutta ei missään nimessä ilman erillistä faktantarkistusta.
Vierailija kirjoitti:
Kiva työkalu oikein käytettynä mutta ei missään nimessä ilman erillistä faktantarkistusta.
Faktantarkistuksen voi tehdä tekoälyä käyttäen. Esimerkiksi kysymällä ChatGPT:tlä ovatko edellä esitetyt väitteet paikkaansapitäviä ja linkittämään lähteet.
Siinä tulee aika nopeasti ongelmia eteen, jos ihmiset osaa vain lukea, ja oikea osaaminen on jonkun botin varassa..
Kyllä itsekin käytän tekoälyä joskus esimerkiksi jonkun teksti/viestirungon kehittämiseksi, ja sitten muokkaan itse loppuun. Tuollaiseen tekoäly sopii hyvin, kun yhdistää omaan ajatteluun ja tarkistukseen.
Se on huolestuttavaa että joku laittaa kysymyksen ChatGPTlle ja lukee vastausta kuin raamattua.
Toistaiseksi tekoäly antaa vielä niin paljon vääriä vastauksia, että siksi.
Epäilemättä se kehittyy niin, että jossain vaiheessa tämä ei ole enää ongelma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktantarkistuksen voi tehdä tekoälyä käyttäen. Esimerkiksi kysymällä ChatGPT:tlä ovatko edellä esitetyt väitteet paikkaansapitäviä ja linkittämään lähteet.
toki, mutta se vaatii kuitenkin niiden lähteiden penkomisen ja mm niiden ajantasaisuuden arvioinnin.
Eli Ap ei osaa ajatella itse. No se ei yllätä yhtään että Apn kaltaiset eivät osaa käyttää omia aivojaan. On tainnu tulla mädätettyä aivot kaikella tiktok paskalla ja muulla turhalla ja hörpitään energiajuomia kaiket päivät.
Minä käytän tekoälyä töissä. Aina sieltä joku hyvä näkökulma tulee, vaikka kokonaisuus ei minua miellytäkään. Vinkkien ja esimerkkien hakemiseksisitä käytän suunnittelun tukena.
Kirjoitin taannoin tiedotteen ja laitoin sen chatgpthen ja pyysin parantamaan. En tykännyt siitä, että se alkoi toistamaan samaa asiaan.
Englanninkielisiä sähköpostejapyydän muokkaamaan korrekteimmaksi ja siinä se on hyvä
Tekoäly ei löytänyt edes nimipäivää oikein. Ja väitti sukkalangaksi sopivan mainiosti vahvistamattoman 100% villaa olevan langan.
Ennen etsin samat asiat googlella ja hankalasti selaamalla manuaaleja netissä. Tekoäky löytää vastauksen sekunnissa. Nopeuttaa ja vapauttaa aikaa järkevämpään tekemiseen. Vertaan tekoälyä työkaluun. Esim saha vs. moottorisaha
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei tuohonkaan työhön kohta tarvita tyhmää ihmistä kyselemään tekoälyltä tyhmiä, kun tekoäly suorittaa ne vastaukset ja tehtävät ilman mitään kyselyjä.
Tämä se suurin jarru ja ongelma tässä tekoälyn kehityksessä on, kun työpaikoilla on vielä ikivanhan ajan jäänteitä, eli ihmisiä töissä, ihan kohta tällä ikivanhalle tavalle nauretaan, että miten noi oli noin tyhmiä, että tekivät nuokin itse.
Vierailija kirjoitti:
Toistaiseksi tekoäly antaa vielä niin paljon vääriä vastauksia, että siksi.
Epäilemättä se kehittyy niin, että jossain vaiheessa tämä ei ole enää ongelma
Tekoäly antaa ainoastaan vääriä vastauksia jos siltä kysyy vääriä tai tyhmiä kysymyksiä. Ja hallusinaatio ja misinformaatio on seurausta siitä että tekoälyä vaaditaan prompteissa antamaan kerralla liian paljon ja toisiinsa liittymätöntä tuetoa tai jos pyyntö/kysymys on jätetty liian epäselväksi ja laajaksi.
ok