"Helsingin päiväkotien ja puistojen työntekijät eivät saa ulkovaatteita"
"Helsingin päiväkotien ja leikkipuistojen työntekijät eivät saa kaupungin kustantamia ulkovaatteita."
"Ulkovaatteiden ostaminen olisi maksanut lautakunnan laskelmien mukaan kaupungille yli 800 000 euroa."
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011483521.html
Ihan vertailu vuoksi olisi kiva kuulla, paljonko Helsinki kuluttaa vuosittain rahaa esim. kaikenlaisiin turhiin monikulttuurisuushankkeisiin ja keinotekoisen kaksikielisyyden tukemiseen?
Kommentit (147)
Huvipuistohullu kirjoitti:
Hilpeää siinä on se, että muut vinkuu mun puolesta asiaa, jota en oo vailla 😄
Eli jos kaikki muut työnantajasi työntekijät saisivat ekstrana 500e, mutta sinä et, niin sinä vain nauraisit että ei haittaa, en ole sitä vailla!?
Ulkoilen työssäni kwskimäärin 3h/pvässä, olisi ihan kiva työn arvostuksen lisä ja palkan kompensoiminen se, että työnantaja edes hieman tulisi vastaan vaate/varustehankinnoissa, kysymys kuitenkin asiasta jota ns työssä suoriutuminen edellyttää/vaatii.
1 vaatekerta ja kenkäpari ei riitä, on eri asia olla se 3h/pvässä ulkona vaikkapa sadesäällä kuin tiskirättisäällä kuin -10 asteessa kuin -20 asteessa. Ja sitten tietysti ne loskakuukaudet jolloin sitä jäähyhmäistä loskavesilumimassaa on vaikkapa nilkkoihin asti ja vesilätäköt suht isoja. Kesälläkin ulkotyöpukeutumisessa on omat venkslauksensa, mm koska päiväkotien pihat on isoja auringon porottamia paikkoja ilman kummoisia varjonpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää äkkiä raahata 1000000 kaapuihmistä Suomeen, koska suomalaismammat eivät suostu tekemään töitä, jos eivät saa ilmaisia työvaatteita!
Eivät kaapuihmiset töitä täällä tee. Nille riittää Kelaihmekortti mainiosti ja ilmaiset päiväkodit kakaroille. Heitä pitää päinvastoin paapoo ja auttaa runsain mitoin.
Tätä todistan päivittäin. Ja lapsihan on siellä päiväkodissa klo8-17 vaikka äityli on kotona nuoremman kanssa. Ja hakiessaan klo16.59-17 jäisi juttelemaan ja kyselemään sitätätä ja tuota päivästä viis siitä, että päiväkoti sulkeutuu klo17 ja työntekijän päivä ohi.
Minä totean, että päiväkoti meni juuri kiinni ja työpäiväni loppui just äsken, heihei!
"Käyköhän varhaiskasvattajilla koskaan mielessä, että ulkoilu voisi olla liikunnallista? Että puhelimen sijaan voisivat tehdä yhdessä kaikenlaista ihan siellä pihalla eikä niin, että elämä on aina jossain muualla kuten risuista siivotussa metsikössä."
Varmastikin käy. Mutta ison ryhmän valvonta ei tapahdu niin että menee kolmen muksun kanssa tekemään hiekkakakkuja ja unohtaa muut. Meidän koulun "pikkupihalla" eli jossa esim. eskarilaiset ja iltapäiväkerholaiset ulkoilee, paras näkymä joka suuntaan on hyvin rajatulla alueella. Jos menee muualle, näkee vain pienen osan alueesta.
Liikupa siinä nyt sitten aktiivisesti.
Ja puhelin. Jo työnantaja edellyttää, että ollaan tavoitettavissa. Ja vanhemmat, tulee muutoksia hakuaikoihin, tulee yllättäviä menoja, kysellään sitä sun tätä. Entä mahdolliset hätätilanteet, jolloin on jokaiseen työntekijään saatava yhteys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä oon aina puhunut, että käsittämätöntä! Vakassa kuitenkin ulkoillaan päivittäin kesät talvet. Ja tämä siis jokapuolella suomea. Itse olen siistissä sisätyössä työssä, mutta ystäväni on vakassa töissä. Missä tahansa muussa työssä kuuluisi vaatetus.
Kaikissa muissa ulkotöissä tehdään ulkona töitä, siis tehdään jotain. Varhaiskasvatuksessa aikuiset seisovat pihalla ja tuijottavat puhelinta, jossa on tietoja lapsista ja noutoajoista jne. (niin ainakin on kerrottu), joten millainen olisi sopiva työnantajan kustantama vaatetus pelkkään seisoskeluun?
No pakkasessa seisoskelu erityisen lämpimät vaatteet vaatiikin verrattuna esimerkiksi siihen että saa liikkua koko ajan. Tosin aika paljon ne näyttävät kyllä käyvän retkilläkin, metsässä,
Miksi? Saako siitä lisää liksaa että vetää jotain taukojumppaa lasten ulkoillessa?
Eiköhän aika monella alalla työskennellä omissa vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän eri asia istua toimistossa näpyttelemässä läppäriä, kuin seistä ulkona pakkasessa/vesi- tai räntäsateessa ja/tai tuulessa.
Oletteko harkinneet alan vaihtamista!
Mitä olette tehneet asian korjaamiseksi. Vauvapalstalla valittaminen ei ole osa työehtoneuvottelua. Tuskin mikään ala on "saanut" työvaatteita. Ne on joko vaatimuksesta saatu, tai työnantajaa on laki velvoittanut ne kustantamaan.
Kun olin työssä missä tarvittiin suojakenkiä, ne piti kyllä itse ostaa. Verovähennyksiin toki sai laittaa.
Hilpeää siinä on se, että muut vinkuu mun puolesta asiaa, jota en oo vailla 😄
Tässä asiassa ei nyt olekkaan vain sinusta kyse, kai ymmärrät?
Vierailija kirjoitti:
Sisätiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olette tehneet asian korjaamiseksi. Vauvapalstalla valittaminen ei ole osa työehtoneuvottelua. Tuskin mikään ala on "saanut" työvaatteita. Ne on joko vaatimuksesta saatu, tai työnantajaa on laki velvoittanut ne kustantamaan.
Alan vaihdollako kaikki ongelmat ratkeaa, kuka hoitaa lapset? Käyt juuri keskustelua vaatimuksista saada työasu.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin työssä missä tarvittiin suojakenkiä, ne piti kyllä itse ostaa. Verovähennyksiin toki sai laittaa.
Siitä on aikaa yli 30 vuotta. EU: n myötä tuli Suomessakin voimaan direktiivi, joka velvoitti työnantajan kustantamaan ja hankkimaan turvajalkineet, jos työssä on jalkojen loukkaantumisen riski.
Helsinki antoi ulkovaatteisiin tarkoitetut rahat Gazaan.
Vierailija kirjoitti:
"Hauskaa siinä on se, että oon itte sitä ryhmää 😎"
Hauskaa on korkeintaan sun tyhmyys.
😂🤪
Tänne on eksynyt joku lapsiryhmän jäsen, tuli paljastaneeksi ja näkyyhän se kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan vaihdollako kaikki ongelmat ratkeaa, kuka hoitaa lapset? Käyt juuri keskustelua vaatimuksista saada työasu.
En käy! Tämä palsta ei käy työehtoneuvotteluja. Otan osaa marisemiseen asiasta, jonka parantamiseksi ei ole tehty mitään. Jos tämä asia tuodaan esille neuvottelupöydässä, niin varmasti saavat työasun myöskin päiväkoteihin. Valittaminen ja vaatimus alkavat samalla kirjaimella, mutta niillä ei ole mitään tekemistä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂🤪
Tänne on eksynyt joku lapsiryhmän jäsen, tuli paljastaneeksi ja näkyyhän se kaikille.
Eikö tuo ole viisikymppinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂🤪
Eikö tuo ole viisikymppinen?
Alkanut taantumaan.
Vierailija kirjoitti:
Naisvaltainen ala. Mieheni on sitä myös joskus ihmetellyt miksi emme päiväkotityössä saa ulkovaatteita ( on ihan yleinen malli ettei niitä saa, vain muutama paikkakunta tarjoaa ulkovaatteet)
Mieheni työpaikalla laadukkast ulkovastteet kenkiä myöten on kustannettu, kun ulkoilevat silloin tällöin n. tunnin työnsä vuoksi.
Missä työssä tai ammatissa miehet saavat työvaatteet. Jos työvaatteeksi ei lasketa huomioliiviä tai turvakenkiä, mutta nekit ovat työnantajan omaisuutta.
Ps. Ja kannattaako hankkia oma elämä, eikä elää miehen kautta.
Eivät kaapuihmiset töitä täällä tee. Nille riittää Kelaihmekortti mainiosti ja ilmaiset päiväkodit kakaroille. Heitä pitää päinvastoin paapoo ja auttaa runsain mitoin.