Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako enää edes hakea töitä

Vierailija
09.09.2025 |

Työnantajilla on nykyisin niin tolkuttomat vaatimukset, että eihän niitä pysty mitenkään täyttämään. Alkaen jo siitä, että pitäisi osata lukea ajatuksia, jotta osaisi antaa hakemuksessa ja haastattelussa juuri ne vastaukset joita juuri tämä työnantaja taikka rekrytoija haluaa kuulla.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän nuo työttömät saatanat eivät ala yrittäjiksi jos kerran ovat oikeita osaajia? Mikä vttu siinä on että tukia nostetaan ahkerasti mutta mitään ei viitsitä tehdä jotta työllistyisivät. Työttömt ovat tämän maan suurin ongelma joista pitää päästä eroon voimakeinoin.

Vierailija
42/74 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löysäpunttipojat ja sekoilevat tytöt yrittävät keksiä kaikenlaisia syitä, ettei tarvitsisi itse ottaa vastuuta elämästään.

Eipä tainnut suurten ikäluokkien kauheasti ottaa itsestään vastuuta. Aina löytyi ammattiliitto, valtionvirasto tai puoluetoveri opastamaan kädestä pitäen mitä kuuluu sanoa tai ajatella ja sillä konstilla pääsi aina pysyvään ja hyvään työpaikkaan.

Kommenttisi perusteella sinulla ei ole realistista käsitystä menneistä ajoista. Keksitkö sinäkin kaikenlaisia syitä, ettei tarvitsisi ottaa vastuuta omasta elämästään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain tämän nykyisen asiantuntijatyöni hakemalla. Itse asiassa kuukausi myöhemmin soitettiin toisesta hakemastani paikasta, josko olisin vielä kiinnostunut. Eikä ollut kumpaankaan firmaan mitään suhteita.

Sama homma. Valtiolle hain it-alan asiantuntijatehtäviin, eikä ole edes kyseisen alan koulutusta. Ja samaan aikaan olisin päässyt useampaan vastaavaan tehtävään.

Taitaa teillä kummallakin olla kuitenkin oikeanlaista näyttöä osaamisesta. 

Rekrytoinnin yhtenä vaiheena oli teknisen osaamisen testaaminen sekä psykologin arviointi ja soveltuvuuskoe. Joten kyllä jonkinlaista näyttöä tarvittiin.

Hakemusvaiheessa voi osoittaa osaamista monella tavalla: koulutuksella, työkokemuksella, omilla projekteilla/portfoliolla, harrastuneisuudella jne.

Itse olen tehnyt yksilö- ja pienryhmien ohjaamista sekä tilaisuuksien järjestelyä - olin aikaisemmin kirkolle töissä. Niinpä painotin hakemuksessa sitä, kuinka tärkeää on kommunikoida ymmärrettävästi, osata luoda hyvä asiakaskokemus, pystyä kommunikoimaan ymmärrettävälle kielellä, dokumentoida ratkaisuja ja olla tiimipelaaja, joka kannustaa myös työkavereita tekemisen meininkiin. Tietysti myös kerroin, kuinka paljon olen myös saanut kuulla päänaukomista myös ammattiani halveksivilta, joten minut on hyvä laittaa vihaisten asiakkaiden tykinruoaksi kun olen tottunut grillaamiseen ja osaan olla provosoitumatta.

Vierailija
44/74 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksihän nuo työttömät saatanat eivät ala yrittäjiksi jos kerran ovat oikeita osaajia? Mikä vttu siinä on että tukia nostetaan ahkerasti mutta mitään ei viitsitä tehdä jotta työllistyisivät. Työttömt ovat tämän maan suurin ongelma joista pitää päästä eroon voimakeinoin.

Valmistuin putkiasentajaksi ja nyt ei meinaa mistään saada vastavalmistunut töitä. Jos perustan yrityksen, otatko mut tekee sun uuteen omakotitaloon putkityöt? Koulussa opetettiin miten kuten perusasiat, kuulemma sitten työpaikoilla oppii oikeasti tekemään, mut kun nyt ei noita töitä ole (ja ne vähät avoimet menee kokeneille irtisanotuille) niin voi varmaan skipata tuon opetteluvaiheen ja alkaa suoraan yrittäjäksi, eiks je? Tällä rakentamisen laatu nousuun!

Vierailija
45/74 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP,

Voisitko kertoa esimerkkejä, mitä nämä tolkuttomat vaatimukset ovat?

Jos katson työpaikkailmoituksia, niin ei ne nyt mitään ihan käsittämättömiä ole.

Esim. automyyjä: työtä 5 päivää viikossa, sopimuksen mukaan ilta- ja viikonlopputyötä, josta maksetaan lisät. Palkka 3500-8000€.

Huoltoteknikko: perus officen käyttö, matkustusvalmius sekä suomen ja englannin kielitaito.

Ravintola-alan ammattilainen sesonkiin: työnantaja järjestää tarvittaessa asunnon. Kokin tai tarjoilijan tehtävät. Vapaa-ajalla pääset nauttimaan upeista henkilöstöeduista, kuten hissilipuista, välinevuokrauksesta ja muista tunturielämän iloista.

En ihan ymmärrä, mikä noista on niin tolkuttoman vaativaa?

Vierailija
46/74 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään pitäisi alkaa harrastamaan samaa kuin ennenvanhaan että kävelee sinne firman toimistoon kysymään töitä, kun ei kerran moni ilmoita avoimista työpaikoista tämän nerokkaan duunin pakkohakemisen vuoksi joka tuottaa vain turhia työhakemuksia.

Meillä on työpaikalla käynyt näitä kyselijöitä. Ei oo palkattu. Ei riitä tekemistä nyt olevillekaan.

Vierailija
47/74 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haen yhä töitä mutta se toivon kipinä, mitä alussa oli, on poissa. 

Vierailija
48/74 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin putkiasentajaksi ja nyt ei meinaa mistään saada vastavalmistunut töitä. Jos perustan yrityksen, otatko mut tekee sun uuteen omakotitaloon putkityöt? Koulussa opetettiin miten kuten perusasiat, kuulemma sitten työpaikoilla oppii oikeasti tekemään, mut kun nyt ei noita töitä ole (ja ne vähät avoimet menee kokeneille irtisanotuille) niin voi varmaan skipata tuon opetteluvaiheen ja alkaa suoraan yrittäjäksi, eiks je? Tällä rakentamisen laatu nousuun!

Siinä tapauksessa kannattaa mennä vaikka työmarkkinatuella ilmaiseksi harjoittelijaksi, jotta opit työsi. Sen jälkeen voit perustaa oman yrityksen.

Toinen vaihtoehto on perustaa heti oma yritys ja myydä niitä asioita, joita osaat tehdä. Esim. Hanan asennus, vessan aukaisu, käsibideen asennus jne. Kannattaa myös neuvotella jonkun toisen yrittäjän/yrityksen kanssa sopimus, millä hinnalla he tekisivät alihankintana, jos omat taidot eivät riitä. Otat tilauksen vastaan, laskutat siten että itse saat 5e/h kuitenkin provikkaa, lähdet mukaan käynnille että myös itse opit.

Vierailija
49/74 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat joulupukin toivelistoja. Saahan sitä toivoa, mutta on eri asia, mitä saa. Pitäisi olla sama systeemi kuin Norjassa, että otetaan reippaasti töihin ihmisiä. Täällä ei ole kasvua, yritykset eivät kasva. 

Vierailija
50/74 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän maan v ongelma on - Kaikkihan sen tietää, mihin se raha menee. Me ei edes investoida eikä täällä pystytä luomaan työpaikkoja. 

Vierailija
51/74 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenttisi perusteella sinulla ei ole realistista käsitystä menneistä ajoista. Keksitkö sinäkin kaikenlaisia syitä, ettei tarvitsisi ottaa vastuuta omasta elämästään?

Mihin jäi arviosi punttien leveydestä? Se kai on oleellisinta yhteiskunnallisessa keskustelussa jota iäkkäämmät ihmiset osaavat käydä suuremman sivistystasonsa ansiosta.

Vierailija
52/74 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on työpaikalla käynyt näitä kyselijöitä. Ei oo palkattu. Ei riitä tekemistä nyt olevillekaan.

Vaikuttaa siltä että tarvitsistte jonkun myymään. 

Työttömiä ei kukaan tule kotoa hakemaan mutta ei niitä tuotteita ja palveluitakaan tulla peltihallin perältä tai maisemakonttorin kulmahuoneesta hakemaan.

Sillä sitä tekemistä saa kun on lisää asiakkaita....

Vierailija
53/74 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä ja olen melko varma, jos hakisin esim. 20 eri oman alani työtä niin pääsisin. Mutta yksi merkittävä tekijä siinä on se, että olen JO töissä. Olen nimittäin tullut siihen tulokseen, että kun jo on työpaikka, niin on paljon helpompi löytää töitä.

Ihmettelen kuitenkin monen koulutetun asennetta siihen, että tutkinnon jälkeen pitäisi löytää joku johtajan paikka. Ehei, kyllä minä ennemmin vain otan sen 10 vuotta sihteerinä samalla paikalla olleen merkonomin uudeksi johtajaksi, kun on pyörittänyt jo kauan aikaa yritystä ja ollut joka kokouksessa läsnä.

Sitten jos ei saa heti haluamaansa paikkaa, ei tehdä mitään. En tiedä, kuinka ihmiset ovat tottuneet että kaikki tulee kuin Manulle illallinen, mutta kyllä minä olen joutunut tekemään sitä työtä, mitä on saanut, ja sillä palkalla, mitä on maksettu.

Jos ei saa senior koodarin paikkaa 9000e palkalla ensinmäiseksi työpaikaksi, kannattaa oikeasti ottaa se toinen paikka 12e/h harjoittelijapalkalla. Siinä vaiheessa kun on 6kk ollut, on voinut osoittaa jo osaamistaan, on saanut kokemusta, voi päästä koulutuksiin, saa työterveyden, kulttuuriedut ja voi alkaa neuvotella palkasta. Ja hakea samalla hiljaisuusessa sutö seuraavaa työtä vaikkapa 3800e kuukausipalkalla.

Vierailija
54/74 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä että tarvitsistte jonkun myymään. 

Työttömiä ei kukaan tule kotoa hakemaan mutta ei niitä tuotteita ja palveluitakaan tulla peltihallin perältä tai maisemakonttorin kulmahuoneesta hakemaan.

Sillä sitä tekemistä saa kun on lisää asiakkaita....

Milläpä noille rakennusalan firmoilla väkisin myyt yhtään sen enempää kuin tässä lamassa on tarve?

Vierailija
55/74 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten jos ei saa heti haluamaansa paikkaa, ei tehdä mitään. En tiedä, kuinka ihmiset ovat tottuneet että kaikki tulee kuin Manulle illallinen, mutta kyllä minä olen joutunut tekemään sitä työtä, mitä on saanut, ja sillä palkalla, mitä on maksettu.

Minulle pomo sanoi joskus kehuna että sinä et kieltäydy tekemästä sitä mitä sinulta pyydetään. Kiittelin kyllä mutta jäin miettimään että oikeastiko joillakin työkavereilla on sitten ollut varaa tehdä niin. Joka tapauksessa olen edelleen töissä vaikka alalla työttömyys on viime vuosina noussut. En tiedä johtuuko sitten sattumasta vai minusta itsestäni?

Vierailija
56/74 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa kannattaa mennä vaikka työmarkkinatuella ilmaisek

Hyvä kun opiskelijoitakaan ottavat nyt ilmaisiksi harjoittelijoiksi, kun tekemistä ei ole. Tosta pikkuhommien teosta tein laskelmia ja sehän ei oikein kannata. Tuo alihankintakuvio kuulostaa ehkä vähän mutkikkaalta. Sitä olen toki miettinyt, et ottasko joku firma mut "töihin" mieluummin vaikka toiminimellä, siinä tosin sitten pitäs kaikenmaailman vakuutusasiat yms osata neuvotella. Hankalata. 

Yrittäjyys tässä se perimmäinen tavoita olisi, mutta haluaisin kyllä hallita alan perinpohjin ennen kuin sille tielle lähden. Aika vaan kuluu ja taidot rapistuu...

Vierailija
57/74 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milläpä noille rakennusalan firmoilla väkisin myyt yhtään sen enempää kuin tässä lamassa on tarve?

Vaikea juttu kun erikoistuminen vie siihen että yhdellä firmalla on vain yhdenlaisia tuotteita ja yhdenlaisia asiakkaita eikä mahdollisuutta joustavaan mukautumiseen tilanteen mukaan. Sijoittajat monesti kokoaa salkkuaan hajautetusti eri toimialoilta eli tässäkin omistajat voi kyllä etukäteen varautua mutta työntekijät ei.

Vierailija
58/74 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ajatuksia tarvitse lukea kun kysyy lisää työpaikasta ja sen vaatimuksista siltä ihmiseltä jonka tiedot ilmoituksessa on. 

Ei ole kummoinen firma, jos ei osaa laittaa työpaikkailmoitukseen mitä vaatimuksia edellyttävät. 

Vierailija
59/74 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko kertoa esimerkkejä, mitä nämä tolkuttomat vaatimukset ovat?

Huoltoteknikko: perus officen käyttö, matkustusvalmius sekä suomen ja englannin kielitaito.

Osaan käyttää officea, matkustaa ja puhua englantia. Haittaako jos en osaa huoltaa tekniikoita? 

Vierailija
60/74 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa senior koodarin paikkaa 9000e palkalla ensinmäiseksi työpaikaksi, kannattaa oikeasti ottaa se toinen paikka 12e/h harjoittelijapalkalla. Siinä vaiheessa kun on 6kk ollut, on voinut osoittaa jo osaamistaan, on saanut kokemusta, voi päästä koulutuksiin, saa työterveyden, kulttuuriedut ja voi alkaa neuvotella palkasta. Ja hakea samalla hiljaisuusessa sutö seuraavaa työtä vaikkapa 3800e kuukausipalkalla.

Taas tätä lässytystä. Työttömänä on paljon osaaviakin ihmisiä. Jos on jo kokemusta niistä ns. paremmista töistä esim. 10 vuotta, miksei niihin ei pääse suoraan, vaan täytyy käydä harjoittelemassa harjoittelijan hommia, jotka osasi tehdä jo vuosia sitten? Jos kerran väität, että pitää edetä alemmasta ylempään, miksi yht'äkkiä se ei toimikaan, vaan kaikki mitä on tehnyt on nollattu olemattomiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi