1v poika ei ole syönyt mitään 8 vuorokauteen =(
1 v 1 kk ikäinen poikamme sairastui viikko sitten oksennustautiin, joka kesti vuorokauden. Oksentamista edeltävänä vuorokautena hän ei syönyt mitään, varmaan oli paha olo, mutta oksentaminen loppui jo 6 pv sitten, eikä poika syö vieläkään mitään! Ripulia on edelleen, ei pahana mutta 1-3 ripuliulostetta päivässä.
Olen tarjonnut vaikka mitä: erilaisia ruokia, hedelmäsoseita, jogurttia, jätskiä, leipää, jne. Mikään ei kelpaa. Poika suostuu ottamaan korkeintaan pienen lusikallisen, jonka sitten sylkee pois.
Hän ei edes juo. Ei kelpaa maito, vettä menee vähän, alle desi päivässä. Imetän edelleen, yöllä olen saanut menemään hieman rintamaitoa siten, että annan tissiä kun nukkuva tai puoliunessa oleva lapsi hamuaa tuttia, mutta valveilla ollessaan hän ei halua oikeastaan edes rintaa. Alle minuutin voi imeä jos hyvin menee.
Lapsi on selvästi laihtunut, ennen sopivat kestovaipat pyörii jalassa.
Olen soittanut lääkäriin kaksi kertaa, ja vastaus on aina sama: norovirusta on nyt liikkeellä, jos lapsi on pirteä niin ei hätää, pidäthän huolen että hän saa nestettä. Olen sanonut, että lapsi on kyllä ihan pirteä, tosin aika itkuinen normaaliolotilaansa verrattuna, enkä saa nestettä menemään juuri lainkaan, mutta ei kuulemma ole syytä huoleen ennen kun lapsi alkaa olla flegmaattinen.
Miten kauan tätä voi kestää, ja onko jotain vinkkejä miten saisin edes hieman nestettä tai ruokaa menemään?
Kommentit (52)
Nyt jo lujaa päivystykseen, on takuulla kuivunut, jos ei juo kuin desin päivässä!!
Pissaakin tulee, ei niin paljon kuin yleensä, mutta etenkin aamulla vaippa on selvästi märkä. Ja lapsi siis on pirteä, nytkin mopoilee ympäri kämppää ja jaksaa tehdä pahojaankin. Voiko silti olla kuivunut?
Ap
Meillä oli ihan sama juttu pari kuukautta sitten. Lapsi oli viikon verran noroviruksessa..oksentelua kesti pari päivää ja ripulia viikon. Lapsi ei syönyt mitään ja joikin huonosti, mutta kyllä siitä sitten toipui ihan entiselleen kun taudista selvisi :)
Lääkärissä käytiin parikin kertaa, mutta sanoivat ettei nesteytystä tarvitse kun kuitenkin lapsi on virkeä.
Oletko tarjonnut osmosalia? Jos sitä sais menemään niin se ois kyllä hyvä.
Pitää olla 10% kuivuma ettei pissaa tule, ja sitten on jo kova kiire ja hätä.
Ruiskulla voisi tietty kokeilla.
Ap
Vierailija:
Meillä oli ihan sama juttu pari kuukautta sitten. Lapsi oli viikon verran noroviruksessa..oksentelua kesti pari päivää ja ripulia viikon. Lapsi ei syönyt mitään ja joikin huonosti, mutta kyllä siitä sitten toipui ihan entiselleen kun taudista selvisi :)
Lääkärissä käytiin parikin kertaa, mutta sanoivat ettei nesteytystä tarvitse kun kuitenkin lapsi on virkeä.Oletko tarjonnut osmosalia? Jos sitä sais menemään niin se ois kyllä hyvä.
tai tosi hyviä hedelmäsoseita, esim hipp
En lähtis viemään tosiaan mihinkään. Saa vain uuden pöpön sieltä. SItte tietty jos menee huonoon kuntoon ja sen kyllä tietää sit ku menee. Meillä oli kans vkon noro-virus.
viili! Varsinkin kun sai itse sitä syödä.
Noro oli täälläkin ja tosiaan meni yli viikko ennenkui söi normaalisti ruokaa. Laihtui hieman, mutta oli kuienkin ok ja sai jonkin verran aina juotua, joten ei menty lääkäriin. Se virus on elimistössä niin pitkään,etteä kestää jonkin aikaa saada rytmi takaisin. Kunhan juo edes vähän, pissaa, ja on pirtsakka niin varmaan toipuu!
Eikä hän kyllä ole osoittanut kiinnostusta karkkia kohtaan, vaikka sitä ollaan hänen nähden syöty.
Ap
Ei se nyt niin vaarallista ole kuin pitkä syömättömyys.
Nyt sillä ei ole mitään merkitystä onko syötävä epäterveellistä.
Itse aasiasssa noista sun vastauksista päätellen olet trolli, koska et sä voi olla oikeesti noin tyhmä.
En vain terveellisiä. On tarjottu sitä jätskiä, karkkia ei koska ei poikaa karkki kiinnosta. On tarjottu kurkkua, porkkanaa, popcorneja, sipsejä, lihapullia, nakkeja, leikkelettä, juustoa, banaania, omenaa, päärynää, vesimelonia, viinirypäleitä, kiiviä, monta eri makua hedelmäsosetta, puuroa, velliä, appelsiinia, sämpylää, muroja, näkkäriä, keksejä, sipsejä, jogurttia, mehua pillillä ja ilman, maitoa mukista ja pullosta, vettä monenlaisesta mukista ja tuttipullosta. Mikään ei kelpaa: poika ei joko edes avaa suutaan, tai sitten avaa mutta sylkee ruuan/juoman heti pois.
Osmosalia ollaan yritetty sekoittaa vaikka mihin, vaan kun ei se pelkkä mehukaan kelpaa, niin ei kai mehuun sekoitettu Osmosalkaan.
Sinun mieliksesi yritän nyt antaa karkkia ja suklaamunan palan lapselle, katsotaan kelpaako.
Ap
Vierailija:
Nyt sillä ei ole mitään merkitystä onko syötävä epäterveellistä.
Itse aasiasssa noista sun vastauksista päätellen olet trolli, koska et sä voi olla oikeesti noin tyhmä.
Eli se niistä karkeista. Ei mikään vaan maistu.
Ap
Vierailija:
1 v 1 kk ikäinen poikamme sairastui viikko sitten oksennustautiin, joka kesti vuorokauden. Oksentamista edeltävänä vuorokautena hän ei syönyt mitään, varmaan oli paha olo, mutta oksentaminen loppui jo 6 pv sitten, eikä poika syö vieläkään mitään! Ripulia on edelleen, ei pahana mutta 1-3 ripuliulostetta päivässä.
Olen tarjonnut vaikka mitä: erilaisia ruokia, hedelmäsoseita, jogurttia, jätskiä, leipää, jne. Mikään ei kelpaa. Poika suostuu ottamaan korkeintaan pienen lusikallisen, jonka sitten sylkee pois.
Hän ei edes juo. Ei kelpaa maito, vettä menee vähän, alle desi päivässä. Imetän edelleen, yöllä olen saanut menemään hieman rintamaitoa siten, että annan tissiä kun nukkuva tai puoliunessa oleva lapsi hamuaa tuttia, mutta valveilla ollessaan hän ei halua oikeastaan edes rintaa. Alle minuutin voi imeä jos hyvin menee.
Lapsi on selvästi laihtunut, ennen sopivat kestovaipat pyörii jalassa.
Olen soittanut lääkäriin kaksi kertaa, ja vastaus on aina sama: norovirusta on nyt liikkeellä, jos lapsi on pirteä niin ei hätää, pidäthän huolen että hän saa nestettä. Olen sanonut, että lapsi on kyllä ihan pirteä, tosin aika itkuinen normaaliolotilaansa verrattuna, enkä saa nestettä menemään juuri lainkaan, mutta ei kuulemma ole syytä huoleen ennen kun lapsi alkaa olla flegmaattinen.
Miten kauan tätä voi kestää, ja onko jotain vinkkejä miten saisin edes hieman nestettä tai ruokaa menemään?
Viet sen lapsen nyt lääkärille ja jätät arpomisen sikseen jos todella välität lapsesi terveydestä. Kunto voi romahtaa ykskaks jos tarinasi on totta.
Suurin syy maailmalla lapsikuolleisuuteen on juuri ripulitaudit ja siitä johtuva nestevaje.
käyttäisin kyllä näytillä lääkärissä vaikka vain oman mielenrauhani vuoksi ja suosittelisin ap:lle samaa
hiton vaikeaa?? Ihmetellään netissä että onkohan se nyt kuivunut vai ei ja valitetaan että lapsi ei juo.
Kuulkaa ei takuulla juokaan oksennustaudin takia. Sen takia lapsella pitäisi olla vanhemmat, jotka vaikka väkisin laittavat sen. Meillä lapsi teki saman tempun ja soitin päivystykseen ja hoitaja sanoi että aina parempi jos vanhemmat laittavat vaikka väkisin, sillä lapselle voi tulla lääkärikammo, että ei ole nättiä touhua kun he sen tekevät.
Minä otin lapsen syliin ja pistin jaloillani lapsen jalat lukkoon, toisella kädellä pidin pään paikalla ja toisella kädet. Mies laittoi ruiskuun osmosalia, työnsi suuhun ja painoi, otti nenästä kiinni ja silloin kun pää on takakenossa ja joku pitää nenästä kiinni, on pakko niellä. Perään toinen ruiskullinen ja sitten ruisku mehua. Lapsi itki ja huusi ja kun rauhoittui, sanoimme että jos syö jogurttia, jäätelöä, mehua ihan mitä vain, ei tarivta enää lääkettä. Otti pienen hörpyn mehua ja teki lakon. Tunnin päästä mentiin taas ruiskujen kanssa ja sillon huusi että mehua mehua ja se siitä pakottamisesta.
Sen jälkeen mahataudissa ei ole tarvinnutk uin kysyä että mehua vai ruisku.
Aikuisen pitää olla aikuinen eikä ihmetellä nettipalstoilla kaikkea!! Ennemmin pelastan itse lapseni kuin annan kuolla kuivuuteen siksi, että lasta ei saisi jopa väkisin pitää paikoillaan.
Meidän 2-vuotias kyllä nielee, kun jotain ruiskulla annetaan, mutta oksentaa kaiken ulos hetken kuluttua. Ei siis vain vatsataudissa ollessaan, vaan esimerkiksi korvatulehdukseen määrätty antibioottikin oksennetaan. Antibiootit oksentaa myös silloin, kun ne on sekoitettu puuroon tai jugurttiin. Siksi saakin lääkkeensä nykyään rokotteina!
Söi muutaman kerran koko annoksen ja joi suhteelisen hyvin. Osmosalia oli onneksi mukana ja annoimme ruutalla väkisin, ei mennyt kuin1-2dl vuorokaudessa. Ripuli oli ihan pelkkää vettä, lapsi virkeän oloinen.
suomessa jatkui ja veimme lääkäriin. Oli kuivunut hiukan ja nenä-mahaletkunesteytyksellä tilanne korjaantui vuorokaudessa. Ripulointikin loppui siihen.
Aina kannattaa tarkistaa kuin katua!