Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka jyvittäisit yhteisestä parisuhteesta johtuvat toisen osapuolen kulut?

Vierailija
08.09.2025 |

Parisuhde on tullut siihen pisteeseen, että yhteenmuutto on ajankohtainen. Olemme kotoisin eri kaupungeista, jotka sijaitsevat aika kaukana toisistaan. Koska kumppanillani on tilava omistusasunto ja minulla pieni vuokra-asunto, ollaan kumppanin aloitteesta sovittu että yhteinen koti perustetaan hänen luokseen. Se on molemmille ok, mutta yksi asia hiertää:

Kumppanini koko perhe asuu samassa kaupungissa hänen kanssaan, ja minun perheeni asuu kotikaupungissani, josta olen nyt lähdössä. Olen hyvin läheinen perheeni kanssa ja minulle muuton ehto on, että näen perhettäni säännöllisesti. Haluan säilyttää läheiset välit perheeseeni, ja tietenkin haluan, että tulevilla lapsillamme on läheiset välit isovanhempiinsa, täteihinsä ja setiinsä minun puoleltani.

Vanhempani ovat eläkkeellä ja pienituloisia, enkä voi odottaa heidän matkustavan usein luokseni. Siksi luultavasti käyn itse useammin heidän luonaan, tai jos he tulevat käymään luonani, maksan heidän matkansa.

Minulla ja kumppanillani on eriävä mielipide siitä, ovatko nämä perheeni luona vierailusta aiheutuvat kulut minun vai yhteisiä kulujamme. Toivoisin kumppanini osallistuvan näihin kuluihin, koska kulut ovat ylipäänsä olemassa siksi, että hän halusi minun muuttavan hänen luokseen, ja koska minulla on huomattavasti pienemmät tulot kuin hänellä. Kumppanini mielestä omat tai perheeni matkakulut ovat minun vastuullani, aivan kuten hänkin maksaa itse vierailut oman perheensä luona. Hänen perheensä asuu kuitenkin 15 minuutin päässä ja hänen vanhempansa ovat varakkaita, joten en näe tilannetta ihan vertailukelpoisena.

Haluaisin tavata perhettäni esimerkiksi kerran kuukaudessa, mikä tarkoittaisi noin 7 tunnin matkustamista suuntaansa ja maksaisi yhteensä noin 200 euroa (junilla, autoa en omista), jos sillä on merkitystä.

Mitä tekisit tilanteessamme?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta kuulostaa aika lapselliselta pyytää puolisolta matkusturahaa vanhempien luo.  

Vierailija
2/18 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuttaisi yhteen lainkaan. Tuo ei tule toimimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kulujasi, ei yhteisiä. Videopuhelutkin on muuten keksitty.

Vierailija
4/18 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kulujasi ovat ihan ehdottomasti. Sinun tehtäväsi on valita otatko nuo kulut vai jätätkö muuttamatta.

Vierailija
5/18 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että kumppanisi haluaa eristää perheestäsi eikä näe tärkeänä osallistua matkakuluihin, vaikka kuulema ehkä rakastaa sinua. Varmaan fyysinen rakkaus vain? Ikä oli? 

Vierailija
6/18 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli miestä joka muuttaa kanssasi yhteen. Vaikutat todella lapselliselta ja yksinkertaiselta.

Vierailija
7/18 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kulujasi ne ovat.

Vierailija
8/18 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään sun puolison ei pidä maksaa sinun matkakulujasi. Sitä paitsi, jos ostat junaliput, niin ne halpoja kun ostat ne ajoissa.

Vierailija
9/18 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on oikea hetki kasvaa aikuiseksi.

Vierailija
10/18 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut samanlaisessa tilenteessa eikä mieleeni olisi edes käynyt pyytää kumppania maksamaan niitä kuluja.

Vierailija
11/18 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvo nykyiselle kumppanillesi: juokse. Tuo ei tule jäämään viimeiseksi rahastusyritykseksi.

Vierailija
12/18 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä AP kuitenkin säästät rahaa siinä, kun sun ei enää tarvitse yksin maksaa vuokraa asunnostasi. 

Vierailija
13/18 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette edes asu vielä yhdessä ja meno on tollasta :D Jättäkää nyt hyvät ihmiset suosiolla väliin :D :D :D

Vierailija
14/18 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän osallistuu kun majottaa ne vanhempaskin kun käyvät

15/18 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP! Oletko mies vai nainen?

Vierailija
16/18 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään sun puolison ei pidä maksaa sinun matkakulujasi. Sitä paitsi, jos ostat junaliput, niin ne halpoja kun ostat ne ajoissa.

niinkö sanottiin mainoksessa ? ei ne oo.

Vierailija
17/18 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa ei ole "sinun kuluja" ja "minun kuluja" vaan yhteinen talous ja puolison elatusvelvollisuus.

PS

Älä missään nimessä muuta sinne Porvooseen. Siellä mies syö lasten jugurtit.

Vierailija
18/18 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, elatusvelvollisuus ei tarkoita sitä että puoliso maksaa toisen kuluja. Kotitalouden yhteiset kulut ovat eriasia joihin AP:n tilanne ei lukeudu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi