HS: Lapseton mies kertoo, miksi ei koskaan halua tulla isäksi
Antti Hartikainen päätti jo teini-iässä, ettei halua lapsia. Yhä useampi suomalainen mies päätyy samanlaiseen ratkaisuun.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011144323.html
Olipa mukava haastattelu! Arvostan rohkeutta.
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miehet ei edelleenkään saa raskausrahaa, joten tässä ei voida koskaan päästä tasan. Miten se ei uppoa sinne pieneen kaaliin? "
No miten ois vaikka 40/60? :)
En tiedä mikä olisi hyvä suhde, mutta miksi se on sinulle ongelma, jos pariskunnat päättävät keskenään jakaa vanhempainpäivärahat haluamallaan tavalla? Kyllä se isän palkka on moneen perheeseen toivottu tuki.
Just siks ku naiset saa pienempää palkkaa tuon "valinnanvapauden" takia.
Ja jos naisten palkka olis tasa-arvoinen, olis yhtä järkevää miehen pitää puolet vapaista.
Eli oravanpyörä pyörii edelleen.
Ei kannusta ketään lapsentekoon tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miehet ei edelleenkään saa raskausrahaa, joten tässä ei voida koskaan päästä tasan. Miten se ei uppoa sinne pieneen kaaliin? "
En tiedä mikä olisi hyvä suhde, mutta miksi se on sinulle ongelma, jos pariskunnat päättävät keskenään jakaa vanhempainpäivärahat haluamallaan tavalla? Kyllä se isän palkka on moneen perheeseen toivottu tuki.
Ja jos naisten palkka olis tasa-arvoinen, olis yhtä järkevää miehen pitää puolet vapaista.
Uskotko tosiaan, et naislääkärit saa vähemmän palkkaa ku miesbussikuski?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vasektomian hinta on Suomessa 150 € niin miten se voi olla Saksassa enää murto-osan siitä. Oli kyllä tosi pölhö viesti
Lukisit viestin. Siinä puhuttiin yksityisestä. Siellä hinnat on tuhannen euron päälle plus kontrollikäynnit.
Sterilisaatiot poistuu julkiselta 2026 hallituksen kehysriihen päätöksen mukaan joten 150€ on pian menneisyyttä.
Lapsi maksaa ainakin 130 000€.
Vanhaa tietoa. Inflaatio yms. kulut kasvaneet jo sen verran, että oikea summa lienee lähempänä 200 tonnia.
Jos mies haluaa olla vela, saattaa joutua kinkkiseen tilanteeseen varattuna/avoliitossa/avioliitossa. Eli kun naisella alkaa biologinen kello tikittämään, tulee kova paine mukautua tilanteeseen kun toinen haluaa välttämättä sen lapsen. Joko rupeat isäksi, tai sitten erotaan. Se on kriisitilanne taloudellisesti ja henkisesti, jos on yhteiset asuntolainat sun muut.
Itse olin lapsen suhteen onneksi neutraali, mutta olin kimpassa ehdottoman velan kanssa joka pyörsi täysin kantansa kun oltiin asuttu jo useampi vuosi yhdessä. Nyt eletään lapsiperheen arkea.
Jos ei kaipaa harmia elämään ja haluaa olla vela, kannattaa pysytellä sinkkuna ja katella niitä vakavampia parisuhteita myöhemmin nelikymppisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nainen kertoo saman, niin alkaa kauhea huuto ja syyllistäminen että kyllä naisen pitää tehdä ja haluta lapsia.
No on tuo mieski hunsvotti jos se sua helpottaa. Velat varastaa meiltä kaikilta niinku harmaa talous.
Keneltä vela varastaa rahaa, irtainta omaisuutta tms.? Onko sinulla valokuvia tällaisesta rikoksesta?
Voisit mennä muualle sepittämään näitä satuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset siis saavat pienempää palkkaa naisten omien valintojen vuoksi? Naisethan myös pitävät enemmän saikkuja kuin miehet.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies haluaa olla vela, saattaa joutua kinkkiseen tilanteeseen varattuna/avoliitossa/avioliitossa. Eli kun naisella alkaa biologinen kello tikittämään, tulee kova paine mukautua tilanteeseen kun toinen haluaa välttämättä sen lapsen. Joko rupeat isäksi, tai sitten erotaan. Se on kriisitilanne taloudellisesti ja henkisesti, jos on yhteiset asuntolainat sun muut.
Itse olin lapsen suhteen onneksi neutraali, mutta olin kimpassa ehdottoman velan kanssa joka pyörsi täysin kantansa kun oltiin asuttu jo useampi vuosi yhdessä. Nyt eletään lapsiperheen arkea.
Jos ei kaipaa harmia elämään ja haluaa olla vela, kannattaa pysytellä sinkkuna ja katella niitä vakavampia parisuhteita myöhemmin nelikymppisten kanssa.
Miksi velamies menisi "lopun elämän parisuhteeseen" naisen kanssa, joka haluaa lapsia tai on aidallaistuja (vatvoo lapsiasiaa 40v asti) ?
Lapsiasia pitää ratkaista jo suhteen alussa, jotta varmistetaan ollaanko yhteensopivia. Lapsesta ei voi tehdä kompromissia, koska lapsi ansaitsee molemmat vanhemmat, jotka toivovat lapsen syntymää.
Totta kai tulee ongelmia jos vela menee yhteen vanhemmaksi haluavan kanssa tai epävarman aidallaistujan kanssa.
Nämä on itse aiheutettuja ongelmia. Ei kannata mennä yhteen epäsopivan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nainen kertoo saman, niin alkaa kauhea huuto ja syyllistäminen että kyllä naisen pitää tehdä ja haluta lapsia.
No on tuo mieski hunsvotti jos se sua helpottaa. Velat varastaa meiltä kaikilta niinku harmaa talous.
Teidän lastenne koulutus ja terveydenhuolto menee veroista, joita yhtälailla velat paikkaa. Velat eivät myöskään vietä vanhempain vapaita tai ota sairasloma päiviä lapsen sairastumisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleen minua kiinnostaisi tieto ovatko suurin osa niistä naisten pitämistä vapaista pidetty sen vuoksi että naiset ovat halunneet pitää ne vapaat? Vai onko ihan pakotettu? Kyse on toki myös imettämisen yms järjestämisestä joka luonnollisesti suosii naista noiden vapaiden pitäjänä.
Naiset ja miehet eivät vasemmiston sinnikkäistä yrityksistä huolimatta edelleenkään ole samanlaisia. Äiti on biologisesti enemmän kiinnittynyt vastasyntyneeseen, kuin isä. Äidille olisi traumaattista mennä töihin, kun vauva on muutaman viikon ikäinen. Isälle se taas ei ole traumaattista. Isän tehtävä on huolehtia, että äidillä ja lapsella on kaikki hyvin. Tämä ei tietenkään sulje pois sitä, että isäkin luo suhteen omaan lapseensa hoitamalla tätä.
No prkl hoitakaa sitten se helvetin tehtävänne.
Niin äitiys vai? Ja otetaan urahaitta, eläkehaitta, kun isukki kuorii lapsen kanssa hengailusta kermat päältä, perustaa haaremin ja ura kehittyy?
Avioliitto ja yhteinen talous on olemassa syystä. Se lapsi kirjaimellisesti syö naisen kehoa ja elämää. Se MIEHENSIEMEN siis.
Lapsi on miehen loinen naisen kehossa. Kantakaa itse vastuu ä pärienne ruoka-alustoista, eli niistä naisista, jos haluatte naisten palveluksia.
Btw japanissa rakennellaan jos ihmis-sika hybridejä koeputkissa. Kannattaa alkaa katselemaan näitä markkinoita, jos kiinnostaa lapsiedut ilman naisvastuuta. Tsempperöistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleen minua kiinnostaisi tieto ovatko suurin osa niistä naisten pitämistä vapaista pidetty sen vuoksi että naiset ovat halunneet pitää ne vapaat? Vai onko ihan pakotettu? Kyse on toki myös imettämisen yms järjestämisestä joka luonnollisesti suosii naista noiden vapaiden pitäjänä.
Naiset ja miehet eivät vasemmiston sinnikkäistä yrityksistä huolimatta edelleenkään ole samanlaisia. Äiti on biologisesti enemmän kiinnittynyt vastasyntyneeseen, kuin isä. Äidille olisi traumaattista mennä töihin, kun vauva on muutaman viikon ikäinen. Isälle se taas ei ole traumaattista. Isän tehtävä on huolehtia, että äidillä ja lapsella on kaikki hyvin. Tämä ei tietenkään sulje pois sitä, että isäkin luo suhteen omaan lapseensa hoitamalla tätä.
Vahvista toki tabuja. Rakkautta ensisilmäyksellä synnytyssalissa on harvinaisempaa, kuin kuvitt
Synnytyssalit ja muut lääketieteellist gore-raiskausjutut voidaan jättää pois äidin ja poikasen välisestä luonnollisesta kiintymyssuhteesta. Se on universaali.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavimpia tässä ketjussa on ne, jotka luulee että "ystävät" on vanhuuden turva :D
Huvittavaa on että joku luulee mitään ulkoista turvaa olevan. Kuolema tulee kaikille ja jos lapsellisen ja muutenkin suositun olo turvaton, niin hän pelkää kuolemaa enemmän kuin turvalliseksi olonsa kokeva lapseton ja täysin ihmissuhteeton. Lapset yleensäkin tehdään aina kuolemanpelon takia, ei minkään muun.
Vierailija kirjoitti:
No isänä taas voin sanoa että vaikka on maailman vaikein rooli olla vanhempana etenkin 2020-luvulla kun vanhemmilta on viety koko ajan vain oikeuksia pois niin lapset ovat kuitenkin aina maailman tärkeimmät.
Mitä oikeuksia vanhemmilta on viety pois? Olen ihan missannut tämän.
En pidä lapsista. En ole koskaan pitänyt. En niitä inhoakaan sen enempää kuin muitakaan ihmisiä. Mutta olen jo pikkutyttönä tiennyt etten halua äidiksi. Eikä minusta äitiä tullut. En koe, että olen menettänyt tämän takia mitään.
N. 60
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojat saa huonompia arvosanoja kuin tytöt, koska ovat huonompia oppilaita. Naiset saavat vähemmän palkkaa kuin miehet, koska ovat huonompia työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä rohkeaa tuossa on? Maailmahan on vapaaehtoisesti lapsettomia pullollaan eikä kenenkään lapsen hankinta tai lapsettomuus pitäisi vaivata kenenkään muun päätä.
Sanoin itsekin jo 12-vuotiaana, joskus 2000-luvun alussa, että en tee lapsia. Ja se oli fine. Kukaan ei oo kysellyt enempää, jäänyt jankkaamaan, murehtimaan, märehtimään ei mitään.
Jokainen syntymätön lapsi on ilmastoteko ja ainoa moraalisesti kestävä ratkaisu on olla hankkimatta lapsia. Valitettavasti hyvin moni on biologiansa orja.
Härski mies. Hartikaisen poika.
En ole kelvannut kenellekkään naiselle joten en saa koskaan lapsia. Naiset haluaa lapsia alkoholistien ja idioottien kanssa olen sen monta kertaa nähnyt. Seurustelin kerra mutta nainen ei halunnut lapsia ja teki sitten lapsia rikollisen kanssa joka oli tappanut miehen.
Jos isyys olisi yhtä vaativaa vanhemmuutta kuin äitiys, niin vela-muesten määrä varmaan räjähtäisi.
Toisaalta jos äitiys olisi yhtä leppoisaa kuin isyys, niin syntyvyys voisi lähteä rajuun kasvuun.
No daa. Oisko vaikka siks koska: imetys