Jos taloyhtiössä on hiljaisuus 22-06; saako pesukone lingota klo21:30?
Vai pitääkö pyykinpesun suhteen olla vielä hiljaisempi ja pestä vain 09-20 välissä arkisin? Miten itse toimit?
Kommentit (44)
Saa lingota. Suihkuunkin saa mennä vaikka kolmelta yöllä.
Juu voi lingota mutta rumpuja älä ala osoittamaan.
Pörssisähköläinen ainakin voi pestä ja lingota silloin kun sähkö on halpaa. Vaikka toiset kyllä ruikuttaa suihkun ja wc pytyn käytöstäkin.
ei saa, pitää homoanalisoida naapuria
Saa lingota vaikka koko yön, pyykinpesu on normaalia elämisen ääntä, samoin kuin imurointi.
Äänet kuuluvat kerrostaloon joten pesen pyykkiä myös yöllä. Jos joku häiriintyy niin voi käyttää korvatulppia.
Mun naapurit pesee pyykkiä ja linkoaa halvan sähkön aikaan 02:00-05:00 välillä. 🙄
Saako koira haukkua yöllä vai pitääkö se lopettaa jos ei osaa pitää kuonoaan kiinni??
Onko sun mielestä klo 21:30 välillä klo 22-06? Vähän sama asia kuin että saako kaupassa asioida klo 21:30, jos se menee kiinni klo 22.
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähköläinen ainakin voi pestä ja lingota silloin kun sähkö on halpaa. Vaikka toiset kyllä ruikuttaa suihkun ja wc pytyn käytöstäkin.
"Pyykin pesu hiljaisuuden aikana (yleensä klo 2207) riippuu taloyhtiön järjestyssäännöistä ja siitä, kuinka häiritsevää ääni on naapureille. Vaikka laki ei suoraan kiellä pyykin pesua yöllä, häiritsevä melu voi olla kiellettyä, joten on hyvä tarkistaa omat järjestyssäännöt ja huomioida naapurit. Sähkön säästämiseksi pesukoneen voi ajastaa yöksi, mutta itse pesuohjelman pitäisi olla riittävän lyhyt ja äänetön, jotta se ei häiritse muita.
Tuohon aikaan varmasti, mutta hiljaisuuden ajasta en tiedä. Voihan toki olla, että jos on nykyaikainen kerrostalo hyvillä äänieristeillä, pesukone asennettu vakaasti ja on vielä tärinätassut jalkojen alla, niin silloin muualle voi kuulua ääntä hyvin vähän, jos lainkaan.
Pesukoneen ohjelman pituuden näkee etukäteen, joten on helppo laskea päättykö lingous ja koko ohjelma ennen kello kymmentä illalla. Miksi naapureita pitäisi ehdoin tahdoin ärsyttää sen sijaan että heidän kanssa olisi puolin ja toisin hyvät välit?
23 on hiljaisuus. Suosittelen sitä osaan taloihin. Mutta se ei tarkoita että saa meluta ja möykätä muuten. Koneille ei voi aina mitään.
En minä satunnaisesta pesukoneen linkoamisesta mitään naapurisotaa julistaisi edes silloin, jos kone on keskellä yötä päällä. Joskus voi olla pakko pistää kone päälle, vaikka muu talo olisi nukkumassa. Itse välttelen kovaäänisiä kotihommia aamulla ja illalla, naapureilta odotan pääsääntöisesti hiljaisuusaikojen noudattamista.
Vierailija kirjoitti:
Pesukoneen ohjelman pituuden näkee etukäteen, joten on helppo laskea päättykö lingous ja koko ohjelma ennen kello kymmentä illalla. Miksi naapureita pitäisi ehdoin tahdoin ärsyttää sen sijaan että heidän kanssa olisi puolin ja toisin hyvät välit?
Ohjelman pituus ei usein ole aivan yksi yhteen todellisen ajan kanssa. Ainakin itsellä jotkut minuutit on olleet pesuohjelmassa todella pitkiä, jotkut taas normaalia lyhyempiä. Mutta viimeksi kun pesin ja katsoin todellisen kestoajan kellosta verrattuna ohjelman ilmoittamaan aikaan, niin todellinen aika taisi olla 10 minuuttia lyhyempi.
Vierailija kirjoitti:
Juu voi lingota mutta rumpuja älä ala osoittamaan.
:) Entä jos Get On -fiilis iskee? :)
Asiaan: enpä nyt erityisemmin kilahda, jos naapurissa pesukone tekee loppulinkouksen vaikka klo. 22:15, joko oli nuuka (pörssisähkö) tai ei vaan osannut arvioida ohjelman kestoa.
Sen sijaan, heräsin kerran klo. 23:55, kun yläkerran naapuritar, siis hänen koneensa teki loppulinkousta. Käsitin, et se oli vttlua. Kumminkin lähdettiin töihin klo. 7 - 7:30. Itsellensä hän teki "pahaa".
En imuroi enkä pese pyykkiä hiljaisuuden aikaan. En myöskään tiskaa, paitsi yksittäisiä astioita jos on pakko.
Vierailija kirjoitti:
En minä satunnaisesta pesukoneen linkoamisesta mitään naapurisotaa julistaisi edes silloin, jos kone on keskellä yötä päällä. Joskus voi olla pakko pistää kone päälle, vaikka muu talo olisi nukkumassa. Itse välttelen kovaäänisiä kotihommia aamulla ja illalla, naapureilta odotan pääsääntöisesti hiljaisuusaikojen noudattamista.
Juuri näin. Sopu sijaa antaa, ei päivälläkään ylimääräistä meluta mutta jos joskus on ääntä (ei tappelua) yöllä niin ei se ole kovin vaarallista.
Tietysti saa. Mikä muuten on hiljaisuuden pointti jos sen ulkopuolella täytyy pitää jotain lisärajoja?