Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin olette alkaneet lukea lapselle oikeita kirjoja?

Vierailija
07.09.2025 |

Mulla on nelivuotias, jolle me luetaan paljon. Kaverin samanikäinen kuuntelee jo muumi-kirjoja ja muita ihan oikeita kirjoja, mutta meidän lapsi ei halua kuunnella niitä. Jos yritetään lukea jotain, niin hän kysyy, missä kuvat ovat eikä hän halua kuunnella niitä.

Meillä on siis sellaisia kuvakirjoja, joissa on lause tai pari per sivu. Ne yleensä vielä menee, mutta jos tekstiä on enemmän, aletaan kuulla valitusta.

Missä vaiheessa lapset yleensä jaksaa kuunnella pidempiä tarinoita, joissa ei ole kuvia?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIINUS 4 kuukauden ikäisenä, kuunteli myös musikkia kuulokkeilla mahan läpi!

Vierailija
22/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saisi olla kuvia? Jenni Haukiokin suosittelee Aku Ankkaa lapsille, ja se on koululaisten lukemistoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa Siiri kirjoja, Tatua ja Patua, Rauhallista Erkkiä, Viirua ja Pesosta...

Vierailija
24/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ole vähemmistössä ne 4-vuotiaat, jotka jaksavat keskittyä tai kiinnostua tosissaan kuvattomista kirjoista. Sitä paitsi tuon ikäiselle sopiva sisältö on aika pitkälle sitä kuvakirjaa. Meillä ei edes ekaluokkalainen uskaltanut kuunnella Harry Potteria ja alkuperäisissä muumikirjoissa on paljon sellaista, joka aukeaa vasta isommalle. Kunhan luette ja pidätte kirjat osana arkea se riittää.

Meillä isompi lapsi jaksoi kuunnella tarinoita jo aika pienestä ja oppi puhumaan ja lukemaan aikaisin. Kuopus taas alkoi ehkä 4-5-vuotiaana innostumaan ihan muutamasta lempparihahmosta (Peppi Pitkätossu, Prinsessa Pikkiriikki). Nekin upposivat paremmin kuvakirjana.

Vierailija
25/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 - 4 vuotiaana. 5 -6 vuotiaina lukivat jo itse.

Vierailija
26/29 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin lapsille iltasaduksi "muumiromaaneita", kun ne oli jotain ehkä 5-8-vuotiaita (molemmille yhdessä, siksi iso ikähaarukka). Siitä se sit lähti, sen jälkeen ei oo enää luettu kuvakirjoja kuin satunnaisesti. Harry Potterit luin kuopukselle tässä 8-9-vuotiaana kuvitettuina versioina niin pitkälle kuin niitä riitti, kyllä ne taisi lapselle olla aika mielekkäitä.

Erityisesti esikoinen ei olisi millään siirtynyt kuvakirjoista eteenpäin. Luki itse ihan tosi sujuvasti kahdella kielellä, mutta ehdottomasti halusi aina vaan kuvakirjoja. Tokaluokan opettajan kanssa sit sovittiin tavoitteeksi, että lapsi alkaa lukea lasten romaaneja, ja niinhän siinä kävi, että kun ope koulussa tarjoili koko luokalle erilaisia lasten kirjasarjoja, niin sieltä löytyi sellaisia, joista lapsi innostui ja sen koommin ei ole kuvakirjoja lukenut, paitsi nyt on innostunut mangasta.

Mä sanoisin, että teillä ei oo vielä mikään kiire. Nauttikaa yhteisistä lukutuokioista kuvakirjojen parissa!

Vierailija
27/29 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää kukaan ajatelko, että lapsenne on jotenkin epänormaali, jos hän ei lue "oikeita kirjoja" 5-6-vuotiaana itse. Oma lapseni aloitti juuri ekalla ja huomattava osa lapsista ei osaa lukea vielä ollenkaan. Toki nykylapset usein oppivat aikaisemmin kuin omassa lapsuudessani ysärillä. Lukemisen on tarkoitus olla niin kivaa, että lapsi tekee sitä ihan huvikseen eikä suorita väkisin siksi, että vanhempi pääsee pätemään työpaikan kahvipöydässä tai mammaryhmissä.

Vierailija
28/29 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvasta lähtien on iltasadut aina luettu. Toinen jaksoi päälle 10-v., toinen 12-vuotiaaksi asti, alkoivat lukea iltakirjojaan itsenäisesti sitten. 

Vierailija
29/29 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista että tässäkin ketjussa yritetään päteä. Jos lapsi ei kuuntele tai lue niin heti epäillään ruuturiippuvuutta :(

Meilläkin pidettiin Pupu Tupunasta, oli yksi niistä harvoista suomalaista alkuperää olevista lastenkirjoista jota luettiin. Tai siis montahan niitä oli. Englannista käännetyt sadut missä oli eläinhahmoja olivat myös pidettyjä. Pohjoismaista Rasmus Nallet ja Jasonit. Ja 50-luvulta olevat Tammen kirjat missä kauniit kuvat ja tarinat. 

Meillä pyöri aika usein Disneyn elokuva, en pakottanut lukemista enkä Pikku Kakkosta. Silti meillä kuoriutui lukutoukka joka vielä teininäkin lukee paljon, fantasiakirjoja ja ihan myös romanttista hömppää. Ei lukemisen tarvitse mielestäni olla älykkyyden tai sivistyksen todistamista vaan mukava harrastus heille kenelle se sopii. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi