Ehdota uutta ammattia sosionomille
Ei sosiaalityöntekijä eikä mikään sote-alan työ.
T. Loppuunpalanut
Kommentit (57)
Jos nyt lähdet opiskelemaan, niin valitse hyvin työllistävä ala. 40+ ei tosiaan kannata lähteä kilpailulle alalle nuorten kanssa. Et tule vastavalmistuneena uudella alalla pärjäämään niille 25v., jos työnantaja saa valita. Toki, joku työnantaja voi nähdä kokonaisuuden ja ymmärtää, että kaikki työkokemus on hyvää ja opettanut monia taitoja. Valitettavasti vain se on usein niin, että ainoastaan se just sen alan kokemus kiinnostaa ja siinä nuoruus on valttia, jos ei kokemusta ole kummallakaan juuri niistä töistä. Minulla on tästä kokemusta, kun olin vaativassa työssä 10 vuotta, akateeminen koulutustausta. Kun opiskelin sitten toista alaa päälle, niin jäin vastavalmistuneiden jalkoihin. Ikää oli vasta 38-39, mutta silti olin jotenkin kokematon friikki. Kukaan ei noteerannut sitä, että olin tehnyt vaativaa työtä 10 vuotta, oppinut taatusti monia hyödyllisiä taitoja ja ylipäätään työelämätaitoja. Ne vain tuijotti, että tätä et ole tehnyt ja on kivampi ottaa se freesi 24v. suoraan koulusta kuin jo kurppaantuva nelikymppinen. Eräs kaveri oli rekryfirmassa töissä ja sanoi, että aika monessa firmassa hiljainen ohje on, että yli 35v. ei kannata heille ohjata, ellei kyse ole johtotehtävistä tai korkean tason asiantuntijatyöstä. Eli entry-level ja tavallisemmat asiantuntijatyöt ei ole auki niinkään vanhoille kuin 40v. ainakaan heillä.
Mutta mieti nyt, mitä haluat tehdä. Pystyisitkö hyödyntämään vanhaa uudessa? Se antaisi etua työnhakuun. Esim. taloushallinto ja sosiaaliala yhdistettynä? Entä teknologiapuoli ja siellä pyrit pääsemään jonnekin sinne sosiaalialan ja tekniikan rajapintaan? Pitkän päälle voit sitten irrottautua koko sossupuolesta, mutta pääsisit jostain sisään ja olisi joku hyöty vanhasta osoitettavissa suoraan.
Jos on nopea ja osaa lukea, niin hyllyttäjä. Jos ajaa hyvin autoa, niin linja-autonkuljettaja tai rekkakuski. Jos osaa lakaista huolellisesti ja osaa moikkailla iloisesti, niin huoltomies.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita kirja
Vain julkkikset (yleensä näyttelijät) saavat nykyisin kustannussopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Metronomi.
Sosiopaatti (amk).
Vierailija kirjoitti:
Jos on nopea ja osaa lukea, niin hyllyttäjä. Jos ajaa hyvin autoa, niin linja-autonkuljettaja tai rekkakuski. Jos osaa lakaista huolellisesti ja osaa moikkailla iloisesti, niin huoltomies.
Mitähän ne 300000 muuta työtöntä miettii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herttaista. Ap (kuten moni muu) luulee, että sillä on merkitystä, mikä hänen nykyinen ammattinsa on.
Onhan sillä, jos haluaa miettiä voiko jotain nykyisestä osaamisesta siirtää toisille aloille.
Itse tunnen yhden, joka on työskennellyt aiemmin sosiaalialalla tai jotain sinne päin, ja on siirtynyt opintojen kautta työskentelemään Kelalle ohjelmistokehitykseen. Esimerkiksi sosiaalialan lainsäädännön tuntemuksesta voi olla hyötyä alanvaihdossa.
Ap kirjoitti jo: Ei mielellään ihmisten kanssa työskentelyä tai asiakaspalvelua, hoivaa, opettamista.
Jos nelikymppinen ei tajua, että alalla kuin alalla joutuu olemaan ihmisten kanssa tekemisissä, peli on menetetty.
-Metsäkonekuski
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herttaista. Ap (kuten moni muu) luulee, että sillä on merkitystä, mikä hänen nykyinen ammattinsa on.
Onhan sillä, jos haluaa miettiä voiko jotain nykyisestä osaamisesta siirtää toisille aloille.
Itse tunnen yhden, joka on työskennellyt aiemmin sosiaalialalla tai jotain sinne päin, ja on siirtynyt opintojen kautta työskentelemään Kelalle ohjelmistokehitykseen. Esimerkiksi sosiaalialan lainsäädännön tuntemuksesta voi olla hyötyä alanvaihdossa.
Ap kirjoitti jo: Ei mielellään ihmisten kanssa työskentelyä tai asiakaspalvelua, hoivaa, opettamista.
Jos nelikymppinen ei tajua, että alalla kuin alalla joutuu olemaan ihmisten kanssa tekemisissä, peli on menetetty.
Missä sanottiin, ettei ap. sitä ymmärrä? Ihmisten kanssa yleisesti "tekemisissä oleminen" ja sosiaalialan terapiointi ovat aika kaukana toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä haluan vain pois alalta, en ole ronkeli. Ei mielellään ihmisten kanssa työskentelyä tai asiakaspalvelua, hoivaa, opettamista.
Muiden ihmisten jatkuva huomiointi, muiden tarpeiden ennakointi, ihmisten vaikea käytös ja aggressiivisuus siis kuormittavat. Kotona jaksan puuhata mutta vapaa-ajalla en halua puhua kellekään tai tavata ketäänEnnen olin sosiaalinen.
ap
Tiedän tasan tarkkaan mistä puhut. Itse olen jo 50-vuotias eikä minusta ole enää vaihtamaan alaa. Yritän vain jotenkin jaksaa. Työni teen hyvin mutta vapaa-ajalla en tee muuta kuin lepään ja mietin miten selviytyä eläkkeelle saakka.
t. sosiaalityöntekijä
Vierailija kirjoitti:
Mielisairaalaura on aika suosittu.
Ihmettelin, että mikä on mielisairaalalaura.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielisairaalaura on aika suosittu.
Ihmettelin, että mikä on mielisairaalalaura.
😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä haluan vain pois alalta, en ole ronkeli. Ei mielellään ihmisten kanssa työskentelyä tai asiakaspalvelua, hoivaa, opettamista.
Muiden ihmisten jatkuva huomiointi, muiden tarpeiden ennakointi, ihmisten vaikea käytös ja aggressiivisuus siis kuormittavat. Kotona jaksan puuhata mutta vapaa-ajalla en halua puhua kellekään tai tavata ketäänEnnen olin sosiaalinen.
ap
Tiedän tasan tarkkaan mistä puhut. Itse olen jo 50-vuotias eikä minusta ole enää vaihtamaan alaa. Yritän vain jotenkin jaksaa. Työni teen hyvin mutta vapaa-ajalla en tee muuta kuin lepään ja mietin miten selviytyä eläkkeelle saakka.
t. sosiaalityöntekijä
Enää 15 vuotta. Jaksaa jaksaa.
Mieti myös mahdollisuutta muuttaa ulkomaille. Työtilanne on huono konkurssi Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
t. sosiaalityöntekijä
Enää 15 vuotta. Jaksaa jaksaa.
Niin, ei sitä oikein muutakaan voi. Nykyisessä työllisyystilanteessa olisi ihan turha lähteä vaihtamaan alaa. Nykyinen palkka sossuna on kuitenkin lisineen n. 4600e/kk brutto. Koulutus ylempi korkeakoulututkinto. Lisäksi pitkän työuran aikana kertynyt osaaminen painaa vaakakupissa, olisi vaikea lähteä liikkeelle täysin nollasta. Jos täytyisi jaksaa vaan itse työ ja asiakkaat, mitään ongelmaa ei olisi. Ongelma ovat hyvinvointialueen mukana ilmaantuneet lukemattomat pikkupomot ja "asiantuntijat" pätemisineen ja loputtomine Teams-palavereineen. Työrauhasta ei ole jäljellä yhtään mitään.
Voisit nopeasti opetella jonkun kielen (ukraina, arabia) ja ryhtyä tulkiksi. Joo, siinä ollaan ihmisten kanssa tekemisissä, mutta valitset itse keikat, tulkkaukset ovat nykyään monesti etänä etkä edes näe asiakkaitasi, ja tulkin pitää nimenomaan olla puolueeton ja neutraali eikä saa lähteä mukaan siihen hoivaamiseen ja terapointiin. Sosiaalialan kokemuksestasi ja yhteiskunnan tuntemuksestasi sekä oletettavasti naissukupuolestasi (esim. arabian naispuoliset tulkit ovat erittäin kysyttyjä) on ammatissa paljon hyötyä. Toki tekoäly tulee nämäkin työt jossakin vaiheessa viemään.