Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anna yksi neuvosi Suomen lihavuusepidemian ratkaisemiseksi?

Vierailija
07.09.2025 |

Vain yksi per kommentti. Pidetään selkeänä - ja asiallisena!

Kommentit (255)

Vierailija
221/255 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te edes lihotte? Itselläni vaatii ponnisteluja saadakseni edes 3 kg lisää painoa. Sekin lähtee pois parin kk sisällä pois kun kyllästyn jatkuvaan syömiseen. Lopettakaa se jatkuva roskaruuan syöminen ja syökää terveellisemmin.

Mikään ei ole niin helppoa kuin lihominen. Siihen ei edes tarvita roskaruokaa eikä kokoajan syömistä.

Vierailija
222/255 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokerin syönnin vähentäminen.

ja  nuo zerotuotteet  pois, sekoittavat ihmisen ruuansulatusjärjestelmää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/255 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keppiä ja porkkanaa.

Kuvaannollisesti ja kirjaimellisesti.

Sosiaalinen ja yhteiskunnallinen paine näyttää toimivan Japanissa. Läski on ulkoistettu sumopainijoille.

Vierailija
224/255 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koululiikunnan tuplaus

Mitä se auttaa, kun koululiikunta on hirveää pakkopullaa? Olisi parempi keksiä lapsia kiinnostavia lajeja, innostaa lapsia ja opettaa oikeasti, miten liikkua.

Onko se nyt kauheeta pakkopullaa valtaosalle? Ei mulle ollut ainakaan. Pidin kovasti kaikesta muusta kuin uimahallikäynneistä.

Tämä oli ihan hyvä kommentti. Itse olen näitä tamburiinin tahdissa varsahyppyjä tehneitä, jotka saavat koululiikunnasta lähinnä negatiivisia mielikuvia. Sitten taas poikani valitsi lukioon kaikki valinnaiset liikunnat, kun se on kivaa. Hän ei varsinaisesti edes harrasta liikuntaa, kävelee kyllä paljon. Kyllä jotkut opettajat saavat oppilaat nauttimaan liikunnasta ja kyllä moni nuori muutenkin tykkää liikkua.

Vierailija
225/255 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Energiajuomat pois, mihin näitä tarvitaan?

Paljonko laihdun, jos energiajuomia ei enää myydä? Olen kerran maistanut ja oli niin kauhean makuista, että toista kertaa en ole kokeillut.

Vierailija
226/255 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koululiikunnan tuplaus

Mitä se auttaa, kun koululiikunta on hirveää pakkopullaa? Olisi parempi keksiä lapsia kiinnostavia lajeja, innostaa lapsia ja opettaa oikeasti, miten liikkua.

Onko se nyt kauheeta pakkopullaa valtaosalle? Ei mulle ollut ainakaan. Pidin kovasti kaikesta muusta kuin uimahallikäynneistä.

Koululiikunta tappaa kiinnostuksen kaikkeen liikuntaan niiltä, jotka sitä eniten tarvitsisivat. Olin kömpelö (en lihava) lapsi ja minulle liikunta oli todella vaikeaa. Aina olisi pitänyt juosta kovempaa, hypätä korkeammalle tai olla notkeampi. Koskaan mitään ei tehty sen vuoksi, että liikunta olisi kivaa. Koulusta päästyäni ajattelin, että koskaan en mene mihinkään ohjattuun liikuntaan. Yli 10 vuotta niin menikin ennen kuin uskaltauduin ohjattuun jumppaan ja se olikin oikeasti ihan kivaa, kun sai tehdä mitä pystyi eikä kukaan arvostellut.

Vierailija
227/255 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoiset pitäisi laittaa johonkin laitokseen missä liikutaan ja eletään terveellisesti, sieltä pääsee pois sitten kun on normaalipainoinen eli miehet pituus miinus 100 ja naiset pituus miinus 110. 

Taas joku jonne laittaa arvoja omien ulkonäkökriteeriensä eikä terveyden mukaan. 

Vierailija
228/255 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leirille lihavat joiden bmi ylittää yli 27:p

No hyvä. Kuka tekisi näiden bmi yli 27 -ihmisten työt, kuka vartioisi leirejä, kuka tekisi heille sallitut ruoat ? Mites, kun täällä on konsensus siitä,  että kitukuureilla ei saa laihduttaa, tämä leiritys veisi sitten aika kauan?

Mä muistuttaisin myös, että BMI 27 on ikäihmiselle normaalipainoa, ei ylipainoa.

Ja jos näin tehdään, pitäisi laittaa leireille myös alipainoiset ihmiset, jotta lihoisivat. Terveydestähän tässä oli kyse, eikö?

Vierailija
229/255 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisi lihottaa ja rasvaöljyt joten pizzat ja munkit kuin kebabit sokeriset jogurtit ja kanan maksa on rasvaa kuin juustot on.  Et niinku sokeri pois leivistä sokeri kuuluu vain pullaan.  Et syö viinereitä. Et kakkuja etkä kermaa. Et rahkaa. Et suklaata .  Et käytä öljyä et voita.  Ja sitten kävelylenkille. Kävelyä joka päivä vielä työ koulun päälle. Jumppaa. Uintia. Pyöräilyä. Kiipeilyä. Ei mitään majoneesia.  Näkkileipä ja hernekeitto . Keitetyt nakit. Puuro ilman rasvaa sokeria. Munat vain keittämällä. Vain tummaa leipää jos ei löydy sokeritonta muuta. Välipala omena . Päärynä. Keität marjoista mehun ilman sokeria. Juot vettä kun janottaa et muuta. Ei enää siidereitä olut riittää. Ei mitään sokeri lonkeroita. Poltat rasvan pois vartalosta nopeasti ilman rasvaa sokeria. Älä edes ajattele juustorasvoja. 

Hienoja ohjeita.. Sallittua nakit ja olut, mutta ei esim rahka tai voi.

Vierailija
230/255 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis aloittaja pyytää ideoita lihavuuden ehkäisyyn väestötasolla, ei silloin voi ratkaisuksi ehdottaa (ehkä sinänsä hyviä) dieettivinkkejä. Kertokaa mieluummin miten ajattelitte saada ison osan väestöstä myös noudattamaan parempia elintapoja.

Ruuan alv lihavuuden mukaan. Läskit maksaa enemmän.

Ja miten ajattelit toteuttaa tämän käytännössä? Vaaka kassalle? Entä jos henkilö tekeekin ostoksia hoikan naapurin puolesta? Tai vastaavasti hoikka naapuri kantaa mässyherkkuja naapurin läskille?

Ja entäs kotiinkuljetus? 

Vierailija
231/255 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihtuminen alkaa kun laikataan liiat tuet pois.

Niin eli nälkiintyminen alkaa .. ja alkaa heikottamaan kun ei syö yhtään mtn.. jos ei riitä rahat kuin Max ruokaan niin mistä luulet että se mukavuus haetaan . Niin ruuasta.. jokainen ansaitsee iloa. 

Jos on varaa olla läski niin tuki on liian korkea.

Rikkaat saavat olla lihavia koska eivät saa tukia, niinkö?

Näinhän se menee.. Sillä yritystukia jne ei tietenkään lasketa, eihän?

Oikeasti ihminen voi lihoa vaikka syömällä pelkästään halpoja nakkeja. Halpa ruoka lihottaa.

Vierailija
232/255 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leirille lihavat joiden bmi ylittää yli 27:p

No hyvä. Kuka tekisi näiden bmi yli 27 -ihmisten työt, kuka vartioisi leirejä, kuka tekisi heille sallitut ruoat ? Mites, kun täällä on konsensus siitä,  että kitukuureilla ei saa laihduttaa, tämä leiritys veisi sitten aika kauan?

Lisäksi moni joutuisi leireilemään useita kertoja, sillä vain n. 5% onnistuisi pitämään pudotetut kilot poissa.

Mua kiinnostaisi, kuka nuo leirit maksaa? Mistä löytyy tilat miljoonalle suomalaiselle?

Vierailija
233/255 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äärioikeistolainen hallitus ratkaisee asian jos se saa jatkaa. Kohta meillä on vain laihoja ihmisiä.

Eikä ole. Oikeisto itse kasvattaa mahaansa ja nauraa partaansa.

Vierailija
234/255 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli kova yhteisön paine olla ylensyömättä. Nykyään lihavia paapotaan. Lihavuus on yleistä koska se on yleisesti hyväksyttyä. Meidän pitäis palata siihen tyyliin mikä oli ennen että lakataan hyväksymässä ylipaino itsessä, läheisissä tai vieraissa. Pehmeitä keinoja on nyt yritetty vuosikymmeniä ja ei tunnu auttavan. Vanha tyyli auttoi.

Vierailija
235/255 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää koululiikuntaa. Jos lapsesta asti lihava niin vaikea muuttaa tapaa.

Koululiikunta oli 12v helvetti. Ajattelin jo silloin, että kun tämä paska jonain päivänä on ohi, en liiku enää ikinä. Päätös on pitänyt. Olen nyt 62v ja näillä mennään loppuun asti.

Koululiikunta on laillistettua koulukiusaamista. Liikunnanopettajat ovat entisiä koulukiusaajia ja nyt heille maksetaan kiusaamusesta.

Sama kokemus. Koululiikunta pilasi liikkumisen ilon. 

t: nelikymppinen

Vierailija
236/255 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mt lääkkeet lihottaa, niitä vähemmälle 

Toimii vaan jos sen tilalle saa terapiaa tms.

Tai sitten joku voisi keksiä lääkkeen, joka ei lihota. 

Vierailija
237/255 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää koululiikuntaa. Jos lapsesta asti lihava niin vaikea muuttaa tapaa.

Koululiikunta saa monet vihaamaan liikuntaa.

Omalla kohdalla meni lähes 10 vuotta ennenkuin peruskoulun jälkeen uskalsin edes mennä mihinkään liikuntapaikkoihin.

Muilta olen kuullut hyvin samankaltaisia juttuja. 

Heihin, jotka pärjäsivät koulussa liikunnassa hyvin, koululiikunta ei vaikuttanut. Mutta he jotka eivät pärjänneet, saivat pitkään kestäviä traumoja kaikesta siitä kiusaamisesta, nöyryyttämisestä ja haukkumisesta, mitä kohtasivat liikuntatunneilla.

Jep. Jos joku harrasti joukkueliikuntaa vapaa-ajallaan, oli oitis opettajan lellikki joka sai tehdä mitä huvitti ja hyvä arvosana oli taattu. 

Vierailija
238/255 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unettomuuteen (eikä mihinkään muuhunkaa) ei enää määrätä aineenvaihduntaa hidastavia lääkkeitä, kuten Mirtazapin ja Ketipinor.

Eikö? No mulle ei ole kerrottu. Pitääkö mun nyt sun viestisi perusteella lopettaa ketipinorin syöminen?

Vierailija
239/255 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoiset pitäisi laittaa johonkin laitokseen missä liikutaan ja eletään terveellisesti, sieltä pääsee pois sitten kun on normaalipainoinen eli miehet pituus miinus 100 ja naiset pituus miinus 110. 

Eli kun olen 163 cm niin 53 kiloa olis normipaino.. jaaha taas näitä

Juu, noi on noita. Omat ulkonäköpreferenssit mielessä, ei bmi:n oikeat rajat tai ihmisen terveys.

Mä vaadin sitten leirejä hänen kaltaisilleen mielenterveyspotilaille. Ei pääse ulos ennenkuin osaa ajatella että ihmiset on samanarvoisia eikä enää pakonomaisesti mesoa netissä. Tuollainen mesoaminen pilaa muidenkin elämiä, eli on haitallisempaa kuin yksilön ylipaino, joka koskee vain yksilöön itseensä.

Vierailija
240/255 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskeiltä pois ihmisoikeudet. Jos ei pysty pitämään itsestään huolta niin ei pääse esim lääkäriin, ei saa äänestää, jne...

Samoin äo-testit kaikille. Lääkäriin pääsee, mutta äänestämään ei, eikä armeijaan, hyvinpalkattuihin virkoihin saati eduskuntaan. 

Sinä fasisti, se koskee sinua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi