Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miksei lasta voisi viedä hautajaisiin?

Vierailija
07.09.2025 |

Siis ihan oikeasti kysyn? Tietysti vein ja meidän tytär sattui myös olemaan sängyn vierellä, kun isoäitinsä kuoli sairaalassa. Kuolema nyt sattuu olemaan osa meidän ihmisten elämää.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehdessä sitä arvosteltiin, ettei saisi viedä. Että lapsi traumatisoituu, jos sinne viedään ja aikuiset itkee ja ovat surullisia. Ja varsinkin jos kuollut on joku nuori eikä mikään toinen jalka haudassa kanttura joka sen kirjoittajan mukaan ei ilmeisesti herätä samanlaista suruaaltoa. Että jos nuori menee niin sitten ainakin on ihan järkky ajatus viedä lapsi sinne itkijöitten keskelle. Mutta huh, sehän on niin harvinaista että joku nuori ihminen menehtyisi, että eipä sellaista tarvitse miettiä. 

Mun mielestä tässä on aika hyvä nyrkkisääntö, vaikka onkin alatyylinen: mielipide on kuin persereikä, jokaisella on sellainen. Eli siis vaikka jokaisella sellainen onkin, se ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi olttaa asia huomioon. Mieti, millaisten ihmisten mielipiteitä arvostat. Sellaisia mielipiteitä voitkin ottaa huomioon. Jos kohtaat jossain mielipiteen, joka eriää omast

Itse asiassa kaikilla ei ole pyllynreikää, kuten ei mielipidettäkään. :)

Vierailija
42/53 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten siis ei siis saisi?

Kyllä meillä on ollut hautajaisissa sylivauvojakin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset mukaan monttubileisiin. Kuolemasta ei missään nimessä kannata tehdä mitään ihme mörköä.

Kuolema on osa hässäkkää jota kutsumme elämäksi.

Sinähän teet kuolemasta rumaa pilaa kun kutsut hautajaisia monttubileiksi.

Vierailija
44/53 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa kamalat traumat eikä ymmärrä miksi aikuiset itkee.

Päinvastoin, lapsi saa paljon kamalammat traumat siitä itkemättömyydestä ja surun pidättelystä.

Vierailija
45/53 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapseni olivat pieniä ja vähän isompiakin, heidät otettiin mukaan sekä häihin että hautajaisiin. Me vanhemmat emme olisi osallistuneet niihin itsekään ilman lapsia. Käyttäytyivät hyvin, koska olimme etukäteen puhuneet siitä miten siellä ollaan.

Vierailija
46/53 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset mukaan monttubileisiin. Kuolemasta ei missään nimessä kannata tehdä mitään ihme mörköä.

Kuolema on osa hässäkkää jota kutsumme elämäksi.

Sinähän teet kuolemasta rumaa pilaa kun kutsut hautajaisia monttubileiksi.

En tee. Olet vain tosikko. 

Vierailija
47/53 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi viedä.

Olin itse ensimmäistä kertaa hautajaisissa jo alle vuoden ikäisenä. Koska suvussamme on ollut hyvin korkea keski-ikä, hautajaisia oli lapsuudessani jatkuvasti.

Ei siitä mitään traumoja jäänyt, vaan paremminkin päinvastoin.  Koen, että ainakin omassa lapsuudessa se helpotti kuoleman käsittelyä ja lievitti pelkoja. Hautajaiskokemus, jossa yhdessä turvallisten aikuisten kanssa hyvästeltiin kuollut läheinen ja muisteltiin häntä, auttoi käsittelemään surun ja menetyksen tunteita. Samalla pääsi juttelemaan asiasta tuttujen aikuisten kanssa, ja saattoi kysyä mieltä askarruttavia kysymyksiä. Siten jo lapsestakin tuntui siltä, että oli osa yhteisöä ja sukupolvien ketjua. Muistan monen aikuisen sanoneen, että he kokivat lasten läsnäolon hautajaisissa myöskin hyvin lohdullisena asiana. 

Jos joku jättää lapsen kotiin hautajaisiin mennessään vain suojellakseen tätä traumoilta, niin siinä kyllä tehdään kyllä melkoinen karhunpalvelus lapselle. 

Vierailija
48/53 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Beata Leppilampi ei vie hautajaisiin. Beata ja Soffe ovat  kuin sisarukset äänikin samanlainen. Ihmeen samanoloiset.

Mikä Soffe? Leppiksen Baatan tiedän.

Vierailija
49/53 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juoksevat ja huutavat

Vähän nyt kasvatusta kehiin.  Miksi annat juosta  ja huutaa? Vai pitäisikö kylän alkaa kasvattamaan ?

Vierailija
50/53 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juoksevat ja huutavat

Vähän nyt kasvatusta kehiin.  Miksi annat juosta  ja huutaa? Vai pitäisikö kylän alkaa kasvattamaan ?

Mitä itse teet jos yksi lapsi juoksee yhteen suuntaan ja toinen toiseen?

Vierailija
51/53 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kehityksen vuoksi lapselle ei sovi mennä hautajaisiin. Lapsi ei käsitä elämästä luopumista. Lapsi taantuu ja kehitykseen tulee häiriöitä tästä syystä. Lapsen ei kuulu vielä kokea lopullista menetystä joten lasta ei viedä hautajaisiin. 

Mitä ihmettä sinä hourit? Paljon konkreettisemmin lapsi  ymmärtää lopullisen menetyksen eikä ihmettele, mihin se marsu, koira, vaari, sisko on hävinnyt.

Vierailija
52/53 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää viekö häihinkään, saa väärän kuvan että avioliitot kestää jne.

Vierailija
53/53 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juoksevat ja huutavat

Mitä itse teet jos yksi lapsi juoksee yhteen suuntaan ja toinen toiseen?

Otan ensin kainaloon yhden (lähempänä olevan ) , sitten toisen ja sen jälkeen kävelen ulos.

Ei lapset ole koskaan hautajaisissa riehuneet. On opetettu sellaisiksi. Sitä sanotaan kasvatukseksi.

Tässä aloituksessa oli kai kyse lapsen näkökulmasta, eli lapsen kannalta ei olisi hyvä olla hautajaisissa eikä häiritsevistä lapsista. Kuinka moni tähän kirjoittanut on itse ollut lapsena hautajaisissa? En minä, kun ei ketään läheisiä silloin kuollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi