Anna Kontula kertoi seksityömenneisyydestään - näin laki sanoo aiheesta
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011476994.html?utm_source=ampparit
Artikkelissa käytiin läpi selkeästi mitä laki sanoo. Tässä tiivistettynä:
Seksin myyminen ja ostaminen on Suomessa laillista, jos se tapahtuu täysi-ikäisten kesken, vapaaehtoisesti ja yksityisissä tiloissa.
Alle 18-vuotiaan kohdalla seksin myyminen tai ostaminen on aina rikos.
Ihmiskauppa ja paritus: jos seksin myyntiin liittyy paritusta tai ihmiskauppaa, sen hyväksikäyttö on rikos.
Järjestyslaki kieltää seksin ostamisen ja myymisen yleisellä paikalla.
Ulkomaalaislaki: EU:n ulkopuolelta tuleva voidaan käännyttää, jos epäillään että hän aikoo elättää itsensä seksityöllä.
Eli se mitä Kontula kertoo tehneensä 16-vuotiaana, olisi ollut laiton teko ostajan puolelta (koska hän oli alaikäinen). Mutta aikuisena hänen myöhemmin tekemänsä seksityö ei ole ollut laitonta, jos se tapahtui vapaaehtoisesti ja yksityisesti.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"se mitä Kontula kertoo tehneensä 16-vuotiaana, olisi ollut laiton teko ostajan puolelta"
Mikset korosta samalla tavalla aloituksesi kohtaa "Alle 18-vuotiaan kohdalla seksin myyminen tai ostaminen on aina rikos."?
Olen eri, mutta olen aika vakuuttunut, ettei seksin myyminen alaikäisenä oikeasti ole rikoslaissa rangaistava teko.
Voi olla, mutta moraalisesti se on yksiselitteisesti tuomittavaa.
Moraali on yksilöstä riippuvaa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-prostituutio
Seksuaalipalveluiden ostaminen alaikäiseltä on RIKOS
Näin sanoo laki. Ei ole ok että aikuiset miehet panneet lasta
Nimenomaan seksin ostaminen alaikäiseltä on ollut rikos vuodesta 2006 rikoslain uudistuksen jälkeen.
Myyminen ei ole erikos.
Jutussa EI väitetä (ja virhe olisikin niin väittää), että alaikäisen seksin myynti olisi rikos. Ei ole, vaikka jotkut, ilmeisesti persutrollit, sitä yrittävät täällä jankuttaa.
(Ja vuonna 1993 ei ollut 16- tai 17-vuotiaalta ostaminenkaan.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis onko nuo lait miten no oli siihen aikaan vai miten ne on nykyään?
silloin 16-vuotias sai myydä seksiä. ikärajaa on nostettu.
16-vuotias saa myydä seksiä edelleenkin niin paljon kuin haluaa. Ostaa ei saa, vaan vastuullinen aikuinen ilmoittaa nuoren tilanteesta lastensuojeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehet haluaa panna alaikäisiä? Onkohan takana jotain pedomieltymyksiä 🤮
Luin joskus Wikipediasta, että noin kolmannes miehistä pitää alaikäisiä tyttöjä seksuaalisesti viehättävänä, joka on saanut lääkärikunnan miettimään, että voiko näin yleistä taipumusta yleensäkään pitää sairautena.
Kolmannes? Eiköhän suurin osa miehistä pidä puberteetin läpikäyneitä teinityttöjä fyysisesti viehättävinä.
Itseään myynyt.Oliko sillä vanhempia opettamaan mikä on oikein ja väärin?Moraali puuttui ,ja näyttää että on aina puolueenakin puuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Itseään myynyt.Oliko sillä vanhempia opettamaan mikä on oikein ja väärin?Moraali puuttui ,ja näyttää että on aina puolueenakin puuttunut.
Mitä? Vanhempien vikako tämä nyt on? Missä yksilönvastuu? Itse hän sen päätöksen on tehnyt, kukaan ei ole pakottanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehet haluaa panna alaikäisiä? Onkohan takana jotain pedomieltymyksiä 🤮
Luin joskus Wikipediasta, että noin kolmannes miehistä pitää alaikäisiä tyttöjä seksuaalisesti viehättävänä, joka on saanut lääkärikunnan miettimään, että voiko näin yleistä taipumusta yleensäkään pitää sairautena.
Kolmannes? Eiköhän suurin osa miehistä pidä puberteetin läpikäyneitä teinityttöjä fyysisesti viehättävinä.
On kahdenlaisia miehiä. Niitä, jotka myöntävät asian itselleen ja niitä, jotka eivät myönnä.
Oliko se myös 32 vuotta sitten eli 1993?
Luulen, että tämä, joka jankuttaa ja levittää täällä tahallaan misinformaatiota siitä, että 16-vuotias seksin myyjä tekisi jotakin rikollista, on joku p-fiili, joka käyttää mm. itseään kaupittelevia hatkanuoria tällä tavalla hyväkseen ja pyrkii samalla saamaan heitä kiristysotteeseen uskottelemalla heille, että nämä olisivat itse(kin) tehneet jotakin rikollista.
Tätähän nämä muutenkin harrastavat, esim. uhkaavat kuvia lähetelleitä nuoria sillä, että lähettäisivät kuvat nuoren vanhemmille tai kouluun tms., ja tällä uhkauksella sitten kiristävät lisää kuvia tai painostavat konkreettisempiin tekoihin asti.
Ei, se alaikäinen ei ole "rikoskumppanisi", vaan olet yksin rikollinen ja kohteesi on uhrisi.
Vierailija kirjoitti:
Oliko se myös 32 vuotta sitten eli 1993?
Silloin ei ollut laitonta ostaa seksiä suojaikärajan ylittäneeltä.
16 vuotias on vielä alaikäinen,vanhemmat vastuussa.Aivotkin kehittyy 25 vuotiaaksi asti.Rikkonaisia ja hajanaisia näistä tulee. Jos taakseen jättää sen edestään löytää.Mutta hävetäkään ei osaa.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että tämä, joka jankuttaa ja levittää täällä tahallaan misinformaatiota siitä, että 16-vuotias seksin myyjä tekisi jotakin rikollista, on joku p-fiili, joka käyttää mm. itseään kaupittelevia hatkanuoria tällä tavalla hyväkseen ja pyrkii samalla saamaan heitä kiristysotteeseen uskottelemalla heille, että nämä olisivat itse(kin) tehneet jotakin rikollista.
Tätähän nämä muutenkin harrastavat, esim. uhkaavat kuvia lähetelleitä nuoria sillä, että lähettäisivät kuvat nuoren vanhemmille tai kouluun tms., ja tällä uhkauksella sitten kiristävät lisää kuvia tai painostavat konkreettisempiin tekoihin asti.
Ei, se alaikäinen ei ole "rikoskumppanisi", vaan olet yksin rikollinen ja kohteesi on uhrisi.
Tämähän lähestyy jo panettelua. Minä oletin niin vain koska uskoin että AP tietäisi mistä puhuisi aloituskommentissaan. Ilmeisesti liikaa odotettu vauva-palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos on tunnustanut rikoksensa, miksi poliisi ei anna jälkeenpäin sakkoa tai vankilaa?
Ei se seksin myyminen 16 vuotiaana ole ollut rikos.
itse asiassa on. Houkutteleminen rikokseen. Ostaja tuskin kysyy papereita eikä näin ollen voi tietää myyjän ikää.
Ei tuossa aloituksessa linkatussa jutussa edes sanota noin, että alaikäisenä myynti olisi laitonta. Aloittaja on vetänyt sen omasta päästään. Silti pyrkii tahallaan esittämään asian niin kuin lainaisi IS:n juttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos on tunnustanut rikoksensa, miksi poliisi ei anna jälkeenpäin sakkoa tai vankilaa?
itse asiassa on. Houkutteleminen rikokseen. Ostaja tuskin kysyy papereita eikä näin ollen voi tietää myyjän ikää.
No ei ole, kun 90-luvulla seksin ostaminen 16 vuotiaalta ei ollut rikos.
Ei se myyminen toki nykyäänkään ole, vaan on ostajan vastuulla varmistaa ikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostajan velvollisuus on selvittää se ikä ja tarkistaa paperit. Ja alaikäinen ei syyllisty yhtään mihinkään. Ei edes rikokseen houkutteluun. Lapsi on lapsi.
Ja sitten noin yleisemmin pedareille tiedoksi, että jos joillakin nuorilla onkin teidän mielestänne houkuttelevia kuvia somessa eri profiileissa ja teidän tekee ihan hirveästi mieli olla heihin yhteydessä, niin se ei tarkoita sitä, että he yrittäisivät yhtään mitenkään houkutella teitä, vaan se mieliteko on teidän oma mielitekonne. (Niin ja miksi edes pyöritte alaikäisten profiileissa?)
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa aloituksessa linkatussa jutussa edes sanota noin, että alaikäisenä myynti olisi laitonta. Aloittaja on vetänyt sen omasta päästään. Silti pyrkii tahallaan esittämään asian niin kuin lainaisi IS:n juttua.
Ihmettelen suuresti näitä ihmisiä, jotka täällä hekumoi sillä, että alaikäistä seksin myyjää päästäis rankaisemaan. Mitä heidän päässä oikein liikkuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 18-vuotiaan kohdalla seksin myyminen tai ostaminen on aina rikos.