Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos 15 ja 17-vuotias seurustelevat

Vierailija
07.09.2025 |

Pitääkö heidän lopettaa seurustelu, kun toinen täyttää 18 siihen saakka, että toinen ehtii täyttää 16?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi lapset haluaa seurustella. Turvattomat kotiolot?

Meidän kaveripiirrissä oli kaikilla asialliset vanhemmat. Ne luotti meihin, sanoivat että menkää mökille kun eivät itse olleet siellä. Tai vietettiin aikaa jonkun kotona kun vanhemmat oli matkoilla. Jotkut pani, jotkut ei. Porukka oli 14- 20 vuotiasta.

No ei asialliset vanhemmat todellakaan laita 14-vuotiasta teinityttöä mökkeilemään 20-vuotiaiden miesten kanssa. 

Taas tuo tyttö-oletus. Olisiko ok, jos 14v. poika  lähtee mökkeilemään 20v. miesten kanssa? 

No ei ihan niin paha. Eipä ainakaan tarvitse pelätä raskautta. Abortti on rankka kokemus. Ja 14-vuotias poika ei välttämättä ole fyysisesti heikompi, tyttö taatusti on. 

Vierailija
62/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iskin vaimoni kun olin 18 ja vaimo 15. Nyt yhdessä 36 vuotta ja kaksi lasta ja kaksi lastenlasta. Joskus vaan osuu oikeaan heti kerrasta. 

Oli poikkeuksetta amiksia nuo täysi-ikäiset jotka kasarilla hengasi yläastelaisten kanssa. 

Jaa no minä olenkin sitten harvinaisen poikkeuksellinen.

Ap

Eikö omanikäisissä ollut vientiä kun piti sekaantua lapsiin? 

Siihen aikaan olisi ollut vientiä omanikäisissä, nuoremmassa ja vanhemmassa. Mutta vaimoni vei jalat alta ensimmäisenä päivänä. Tunne oli molemminpuolinen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iskin vaimoni kun olin 18 ja vaimo 15. Nyt yhdessä 36 vuotta ja kaksi lasta ja kaksi lastenlasta. Joskus vaan osuu oikeaan heti kerrasta. 

Oli poikkeuksetta amiksia nuo täysi-ikäiset jotka kasarilla hengasi yläastelaisten kanssa. 

Ap

Mitä yhteistä koit noin suurella ikäerolla? Yläastelaiset on ihan lapsia vielä. 

Niin on 18-vuotiaatkin.

Eivät ole. Toki joku voi olla niin lapsellinen että 14-vuotias on samalla tasolla henkisesti. 

Vierailija
64/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siihen aikaan olisi ollut vientiä omanikäisissä, nuoremmassa ja vanhemmassa. Mutta vaimoni vei jalat alta ensimmäisenä päivänä. Tunne oli molemminpuolinen.

Ap

No eikö tuntunut oudolta hengata yläastelaisten kanssa jos itse valmistuu yo-kirjoituksiin? Kovin lapselliset jutut niillä vielä on. 

Vierailija
65/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se 17 v on henkisesti 12v tasolla. Mutta luulisin, että hakee sksikokemuksia vaan. Lapsesi voi myöhemmin aikuisena kyseenalaistaa toimintasi, jos et suojele. 15v on liian nuori seurustelemaan. 

Vierailija
66/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin on 18-vuotiaatkin.

Eivät ole. Toki joku voi olla niin lapsellinen että 14-vuotias on samalla tasolla henkisesti. 

18-vuotiaat ovat ihan kakaroita. Usein parikymppiset intissäkin on vielä ihan kakaran tasolla.

T. Kapiainen

Vierailija
67/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on hankalaa, koska tuon ikäisenä usein ajatellaan asioita kouluvuosissa. Onko joku vuotta tai kahta vanhempi sen perusteella, millä luokilla ollaan. Jos esim. ekaa vuotta lukiossa/amiksessa opiskeleva on syntynyt tammikuussa, hän on silloin jo 17. Jos ysiluokkaa käyvä on syntynyt vaikka elokuussa, ikää on silloin vasta 15. Käytännössä nuorilla kuitenkin vain vuoden ikäero, ja väitän että tuossa iässä ihan hyväksyttävää ja normaalia yleensä on. Mutta sitten tullaan näihin surullisin tapauksiin, joissa aletaan seurustelun loputtua kostomielessä puhua alaikäisen hyväksikäytöstä. Ihan sairasta. En hyväksy alaikäisten hyväksikäyttöä tietenkään, mutta sen ei pitäisi olla ongelma, jos samaa kehitysvaihetta elävät nuoret seurustelevat keskenään. 

Vierailija
68/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin on 18-vuotiaatkin.

18-vuotiaat ovat ihan kakaroita. Usein parikymppiset intissäkin on vielä ihan kakaran tasolla.

T. Kapiainen

Kyllä varmaan monella tapaa keskenkasvuisia, mutta ei kuitenkaan verrattavissa 14-vuotiaisiin, jotka on ihan oikeasti lapsia. 

Yläkoulun ope

Vierailija
69/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaveripiirrissä oli kaikilla asialliset vanhemmat. Ne luotti meihin, sanoivat että menkää mökille kun eivät itse olleet siellä. Tai vietettiin aikaa jonkun kotona kun vanhemmat oli matkoilla. Jotkut pani, jotkut ei. Porukka oli 14- 20 vuotiasta.

No ei asialliset vanhemmat todellakaan laita 14-vuotiasta teinityttöä mökkeilemään 20-vuotiaiden miesten kanssa. 

Olen eri mutta ei meidän vanhempien tarvinnut laittaa meitä yhtään mihinkään. Oli vaan hyvä kun tiesivät missä oltiin. Meitä oli sekä tyttöjä että poikia tuossa ikähaarukassa. Eräs pari alkoi seurustella niin että tyttö oli 15 ja poika intissä eli 20, ovat vieläkin yhdessä vuosikymmenten jälkeen. Parin vuoden ikäerolla ei ole mitään merkitystä, oli ikä mikä tahansa

Vierailija
70/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No eikö tuntunut oudolta hengata yläastelaiste

Vaimo oli jo päässyt yläasteelta ja oli lukioon menossa. Ei tuntunut oudolta hengata yhdessä kun kaksi ensimmäistä vuotta hengattiin urheilukentällä.

Voin kertoa että siitä porukasta syntyi kaksi muutakin pariskuntaa joilla hurja kolmen vuoden ikäero. Oltiin kaikki nääs kauheita rikollisia.

Ap

Vierailija
71/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mutta ei meidän vanhempien tarvinnut laittaa meitä yhtään mihinkään. Oli vaan hyvä kun tiesivät missä oltiin. Meitä oli sekä tyttöjä että poikia tuossa ikähaarukassa. Eräs pari alkoi seurustella niin että tyttö oli 15 ja poika intissä eli 20, ovat vieläkin yhdessä vuosikymmenten jä

Pari vuotta on aivan eri asia kuin 15 v ja 20 v, nykyään ulkopuolisetkin puuttuisi tuohon jälkimmäiseen pariin ja hyvä niin. 

Vierailija
72/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ai nytkö teillä olikin vain pari vuotta ikäeroa? Tyttöystävä oli jo päässyt yläasteelta kun aloitte seurustella? 

Vierailija
73/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä ei ollut alkuperäinen ap. T. Ap

Kyllä olin. Sinä et ole.

T. Ap

Vierailija
74/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa aloituksessa hauska pointti ja tuollaisia tapauksia on varmaan useitakin.

Sääntöjen mukaan paneminen pitäisi kai hetkeksi lopettaa, jos se menee niin, että täysi ikäinen ei saa panna alle 16 vuotiasta?

Vierailija
75/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin vuosituhannen vaihteessa yläasteella, kaikkein yleisin seurustelukombo oli 9-luokkalainen poika ja 7-luokkalainen tyttö. Eivätkä sellaiset suhteet päättyneet sen takia että toinen lähti amikseen tai lukioon, muista syistä ehkä kyllä, mutta ei eri kouluasteen takia. Jatkuessaan nämä suhteet olivat väistämättä jonkin aikaa tilanteessa, missä vanhempi osapuoli oli 18 ja nuorempi alle 16.

Vierailija
76/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nykyään antaisi alaikäisen seurustella ollenkaan. Tuomio voi tulla 20v päästä että on olemassa käyttänyt kumppania hyväksi...

Vierailija
77/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo vähän hysteeristä. Koska joskus on jotain tyttöä hyväksikäytetty, tai saatetaan hyväsikäyttää, niin kukaan muu tyttö ei voi omaehtoisesti haluta seksiä.

Tytöt ovat suojeltavia lapsiraukkoja 17v364pv, ja seuraavana aamuna heistä maagisesti kuoriutuu oman arvonsa tuntevia seksuaalisia naisia, joita ei pidä mitenkään rajoittaa tai ohjata, koska feminismi ja vapaus. Jännä. 

Vierailija
78/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään. Vaikka se olisikin suojaikärajan vuoksi näennäisesti laitonta, asiassa huomioidaan kyllä pieni ikäero ja se että suhde on alkanut jo aikaisemmin eikä "rikos" johda todellisuudessa mihinkään seuraamuksiin.

Tuollaisessa tilanteessa mitään rikosta ei edes tapahdu.

Rikoslaissa on rajoittava säännös että "Lapsenraiskauksena, seksuaalisena kajoamisena lapseen tai lapsen seksuaalisena hyväksikäyttönä ei pidetä tekoa, joka ei loukkaa kohteen seksuaalista itsemääräämisoikeutta ja jonka osapuolten iässä sekä kypsyydessä ei ole suurta eroa"

Vierailija
79/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kunhan ei immenkalvo puhkea

Saako 17 v poika puhkaista 24 v tytön immenkalvon? Joutuuko siitä linnaan jos näin on päässyt käymään 80-luvulla ja nyt aloitetaan rikostutkinta? 

Ihan kuinka nuori vaan voi puhkaista 24 v naisen immenkalvon eikä sitä tule kenellekään seuraamuksia ellei nainen tule raskaaksi. Silloin joutuu maksamaan elareita. Toisinpäin tuleekin sitten vaikka mitä.

Vierailija
80/82 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisissa kotioloissa lapsi saa olla lapsi, vanhemmat suojelevat lapsiaan eikä nuoren tarvitse etisiä rakkautta ja hyväksyntää kadulta.