Jos 15 ja 17-vuotias seurustelevat
Pitääkö heidän lopettaa seurustelu, kun toinen täyttää 18 siihen saakka, että toinen ehtii täyttää 16?
Kommentit (82)
Suomessa on suojaikäraja 16 vuotta, kaikki jotka on harrastaneet seksiä alle 16 vuotiaan kanssa on rikollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Miksi pitäisi? Minä aloitin seurustelun kun olin 14 ja poikkis 18.
Olitko ero- tai päihdeperheestä? Yleensä rikkonainen tausta aiheutti sitä että noin nuoret hakeutui täysi-ikäisten miesten seuraan.
Meidän Herramme, Jeesus Kristus, syntyi perheeseen, jossa äitinsä oli n. 13v. ja isänsä yli 30v., eikä siinä ollut päihteistä kysymys.
Ei ne panneet. Etkö muista...
Montako vuotta eroa edellisellä presidentillä oli vaimoonsa? Valtion ylin johto on kuitenkin esimerkki meille kaikille.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi lapset haluaa seurustella. Turvattomat kotiolot?
Meidän kaveripiirrissä oli kaikilla asialliset vanhemmat. Ne luotti meihin, sanoivat että menkää mökille kun eivät itse olleet siellä. Tai vietettiin aikaa jonkun kotona kun vanhemmat oli matkoilla. Jotkut pani, jotkut ei. Porukka oli 14- 20 vuotiasta.
Vierailija kirjoitti:
Montako vuotta eroa edellisellä presidentillä oli vaimoonsa? Valtion ylin johto on kuitenkin esimerkki meille kaikille.
Mitä merkitystä kun vaimo ollut yli 30 v kun alkoivat seurustella?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on suojaikäraja 16 vuotta, kaikki jotka on harrastaneet seksiä alle 16 vuotiaan kanssa on rikollisia.
Me olimme molemmat 13 kun yhdessä kokeiltiin, olimmeko siis hirveitä kriminaaleja kumpikin?
Vierailija kirjoitti:
Oliko vaimo teini? Ei.
Vierailija kirjoitti:
He ovat aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki on laki, ei siinä ole eläkeläisalennuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaveripiirrissä oli kaikilla asialliset vanhemmat. Ne luotti meihin, sanoivat että menkää mökille kun eivät itse olleet siellä. Tai vietettiin aikaa jonkun kotona kun vanhemmat oli matkoilla. Jotkut pani, jotkut ei. Porukka oli 14- 20 vuotiasta.
No ei asialliset vanhemmat todellakaan laita 14-vuotiasta teinityttöä mökkeilemään 20-vuotiaiden miesten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iskin vaimoni kun olin 18 ja vaimo 15. Nyt yhdessä 36 vuotta ja kaksi lasta ja kaksi lastenlasta. Joskus vaan osuu oikeaan heti kerrasta.
Oli poikkeuksetta amiksia nuo täysi-ikäiset jotka kasarilla hengasi yläastelaisten kanssa.
Jaa no minä olenkin sitten harvinaisen poikkeuksellinen.
Ap
Mitä yhteistä koit noin suurella ikäerolla? Yläastelaiset on ihan lapsia vielä.
Urheilu oli yhteinen tekijä ensimmäiset seitsemän vuotta. Tavallaan on vieläkin. Lisäksi aika vanhanaikaiset arvot, huumorintaju, rakkaus kokkaamiseen ym.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä laki? Miten suojaikäraja liittyy yli 30-vuotiaan ja 60-vuotiaan suhteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei asialliset vanhemmat todellakaan laita 14-vuotiasta teinityttöä mökkeilemään 20-vuotiaiden miesten kanssa.
Taas tuo tyttö-oletus. Olisiko ok, jos 14v. poika lähtee mökkeilemään 20v. miesten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iskin vaimoni kun olin 18 ja vaimo 15. Nyt yhdessä 36 vuotta ja kaksi lasta ja kaksi lastenlasta. Joskus vaan osuu oikeaan heti kerrasta.
Oli poikkeuksetta amiksia nuo täysi-ikäiset jotka kasarilla hengasi yläastelaisten kanssa.
Ap
Niin on 18-vuotiaatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Urheilu oli yhteinen tekijä ensimmäiset seitsemän vuotta. Tavallaan on vieläkin. Lisäksi aika vanhanaikaiset arvot, huumorintaju, rakkaus kokkaamiseen ym.
Ap
Ja vanhemman osapuolen hidas kypsyminen/lapsellisuus?
Kyllä niitä täysi-ikäisiä aina on vähän outona pidetty jotka hengaa yläastelaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä laki? Miten suojaikäraja liittyy yli 30-vuotiaan ja 60-vuotiaan suhteeseen?
Suojaikärajalaki huomioi osapuolten keskinäisen tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Vaikka se olisikin suojaikärajan vuoksi näennäisesti laitonta, asiassa huomioidaan kyllä pieni ikäero ja se että suhde on alkanut jo aikaisemmin eikä "rikos" johda todellisuudessa mihinkään seuraamuksiin.
Saako 20v panna 15v?
Entä 25v?
Siinä on jo liian iso ikäero kun nuorempi osapuoli on vasta 15-vuotias. Teineillä pari vuotta ei merkitse yhtään mitään, mutta kun toinen on aikuinen (18 vuoden ikä ei tee kenestäkään aikuista samassa merkityksessä), tilanne on ratkaisevasti erilainen.
No mikä se tarkka raja on?
Laki pitäisi olla selkeä, ja sen tulkinta myös
Tässä asiassa laki on veteen piirretty viiva juuri siksi, että tapauksissa on nii paljon muuttujia mitkä lieventävät ns. rikosta. Kuten nyt juuri se, että suhde on alkanut molempien ollessa alaikäisiä, ikäero on niin pieni ja oletettavasti suojaikärajaa rikotaan vain joitakin kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Ei, kunhan ei immenkalvo puhkea
Saako 17 v poika puhkaista 24 v tytön immenkalvon? Joutuuko siitä linnaan jos näin on päässyt käymään 80-luvulla ja nyt aloitetaan rikostutkinta?
Joo muttei aikuisten kanssa.