Paniikki iskee. Lapset isällä, eikä se vastaa puhelimeen!
Olemme eronneet, ja lapset on nyt isällään. Olen yrittänyt koko aamun soittaa, mutta mies ei vastaa puhelimeen. Ja TIEDÄN että sillä on puhelin aina mukana, äänet päällä. Ei edes viestiini vastaa. Tiedän senkin että se tekee tuon ihan tahallaan.
Mulla alkaa ihan oikeasti paniikki iskemään tästä. Mitä he*****ä teen jos en saa sitä enää kiinni, enkä pääse puhumaan lasteni kanssa?! Missä vaiheessa voin soittaa johonkin, ja yleensäkin minne soitan? Poliisille? Lastenvalvojalle? Meillä on yhteishuoltajuus, mutta lapset asuvat luonani.
Tämä on pitkä juttu, enkä jaksa kaikkea tänne kirjoittaa, mutta uskokaa pois kun sanon että se jättää tahallaan vastaamatta. Pelkäsin tätä, mutta halusin uskoa olevani väärässä kun lapset annoin matkaansa :((
Kommentit (46)
Kun vanhempi, kumpi tahansa, isä tai äiti, jättää lapsen palauttamatta sen luo, jonka luona lapsi on kirjoilla, tämä vanhempi voi hakea käräjäoikeudelta asumissopimuksen täytäntöönpanoa. Uhkasakko määrätään sen seurauksena, jos määrätään. Lasta luonaan pitänyt ei saa minkäänlaista rangaistusta. Uhkasakko on UHKAsakko eli sakon joutuu maksamaan vasta sitten, jos ei noudata tulevaisuudessakaan oikeuden päätöstä. Vanhempi siis velvoitetaan noudattamaan voimassaolevaa asumis- ja tapaamissopimusta sakon uhalla. Joskus päätökseksi tulee, että sopimusta on noudattettava lapsen noudon uhalla. Silloin vanhemmalle annetaan esim. viikko aikaa palauttaa lapsi itse, ja jos hän ei tee niin, lapsi haetaan häneltä.
Lasta ei edes silloin nouda poliisi, vaan ulosottaja, joka on toimeenpanoviranomainen Suomessa. Ulosottajan mukana on yleensä sosiaalityöntekijä. Mukana saattaa olla myös lääkäri ja poliisi, mutta hän ei siis ole se, joka lapsen noutaa ja palauttaa vanhemmalle.
Täytäntöönpano-oikeudenkäyntiin menee helposti puoli vuotta ja koko tämän ajan etävanhempi saa pitää lasta luonaan. Lähivanhemmalla ei tietenkään ole edes tapaamisoikeutta, joten etän on helppo pitää lasta eristyksissä lähivanhemmasta.
Mieheni lapsen äiti teki näin, siis jätti palauttamatta tapaamiselta ja eristi isästä. Hänet määrättiin palauttamaan lapsi noudon uhalla ja lapsi noudettiin viranomaisvoimin meille. Tämän jälkeen hän menetti erillisessä oikeudenkäynnissä lapsensa huoltajuuden ja hänelle määrättiin valvotut tapaamiet. Hän ei ole tämän jälkeen saanut tavata lastaan kertaakaan kotonaan. Siitä on nyt noin kuusi vuotta.
Jos muutat asumaan jonnekin etkä kerro miehelle osoitetta ja vaihdat numeron salaseksi niin minkälainen olet?? Entä jos mies tekee niin? Sekin käsittääkseni määrittelee kidnappauksen tunnusmerkit.. Siinä missä lähtee salaa lapsien kanssa.
Sulla on sama oikeus olla vastaamatta puhelimeen kun et halua vastata (vaikka yöllä tai aamupalaa valmistaessa) miksi miehen tarttee nyt yhden yön jälkeen heti vastata? Mitä jos lapset on ulkoilemassa ja puhelin on sisällä tai sitä ei kuule.
Jos välimatka on pitkä on se kuitenkin hyvä lapsien kannalta että ollaan pidempään reissussa koska koko päivän kun matkustaa niin siihen menee pilalle hakupäivä ja paluupäivä.
Itse olen eroperheesta ja voin kertoa että perjantai oli tylsä reissujen vuoksi ja sunnuntai meni taas matkan valmisteluun.
Musta yhteishuoltajuus kannattaa mutta teijän tarttee kasvaa itse . Kummallista vaahtoomista ja toisen kyttäämistä.
Kummankaan ei tartte vastata puhelimeen sillä sekunnilla kun toinen soittaa. Ajattele miltä se vaikuttaa kun soitat aamulla miljoonaan kertaan miehelle. Kertooko se vaan sen miten paljon lapsistasi välität? Siksikö mies ei ole hyvä kun ei soita -ai mutta sehän soittaa (ja jos haukkuu miten et itse vastaa niin mitä se kertoo susta?? Vastaatko?) Ehkä se haluaa näyttää miten pahalta siitä tuntuu jos et itse vastaa.. :(
Tiedä häntä. Ehkä se rakastaa lapsiaan ja välittää. Ei ole kusipää muuten kun jätti sut? Pelkästään sun viestejä lukemalla on paha sanoa kannattaako stressata ja onko viikko hyvä aika vai ei.. Ehkä on lapsille hyvä juttu että ollaan viikko isällä ja saadaan suhde sinnekin.
Mua arveluttaa aina kun joku haukkuu toisia ihmisiä. Sinä olet haukkunut lapsen isän ja hänen äitinsä. Mutta oletko itse parempi? Ainakin ajatuksesi että salaisit osoitetta ja numeroasi antaa ymmärtää jotain..
a) Miksi yhteishuoltajuus, jos mies on läpeensä mätä? Lasten edun vuoksi? Just joo.
b) Miksi ihmeessä täällä käsketään soittamaan poliisille tai lastenvalvojalle, kun tapaamisaikaa on jäljellä vielä monta päivää. Puhelimeen vastaamatta jättäminen ei ole rikos.
c) Ap vannoo tietävänsä, että lasten isällä on aina puhelin mukana. Ei hän sitä voi tietää. Puhelimesta voi olla akku loppu, se on voinut jäädä kotiin, se voi olla rikki jne jne.
jne jne.
mutta ihmettelen, miksi ihmeessä et laita tekstiviestiä lasten isälle (jos epäilet että näkee sun soittaneen) ja kirjoita siihen että soitat poliisille!!
Missä se isä oli ennen eroa, kun ei kotona että olisi lastensa kanssa tutustunut
Vierailija:
palauttamatta jättämisestä seuraa uhkasakko ja seuraavasta kerrasta se menee maksuun. Ja se ei ole mikään ihan pieni maksu.
Ja poliisit kyllä hakevat lapsen pois sen luota joka omavaltaisesti pitää luonaan vaikka laillinen tapaamissopimusaika on ylitetty jos etä ei muuten ymmärrä palauttaa tai ei vastaa puhelimeen tai avaa ovea.