(virikelapsista) Nyt kaikki subjektiivisen hoidon vastustajat kertomaan mielipiteensä!
Millainen hoitojärjestelmän pitäisi olla, jos tämä subjektiivinen ei teidän mielestä ole hyvä? Miten seulotaan hoidon tarvitsijat? Saako pätkätyöläisen lapsi hoitopaikan vai joutuuko llapsi vaihtamaan kokoajan hoitopaikkaa? Entäs jos työtön saa töitä, pitääkö hänen kieltäytyä töistä, kun lapselle ei ole hoitopaikkaa? Miten seulotaan lastensuojelutapaukset? tarvitaan uusi byrokratia tähän hommaan. Lääkäristodituksia, eri asiantuntijoiden lausuntoja... Sitten suuri määrä työntekijöitä seulomaan hakemuksia, kuka saa ja kuka ei saa hoitopaikkaa. Miten velvoitetaan kunta ylipäätänsä tarjoamaan hoitopaikkoja
Nyt kaikki subjektiivisen hoidon vastustajat ideoimaan uutta järjestelmää!!!
Kommentit (53)
Voihan sitä asennekasvatukseksikin nimittää, että heitetään kivillä kaikkia jotka eivät ole täydellisiä.
että vanhempien asennekasvatukseen panostettaisiin.
Niin monella vanhemmalla on vääristynyt käsitys äiteydestä, sen vaatimuksista, uhrauksista ja velvotteista. Äiteys pitäisi nostaa kunniaan uudella tavalla ja lusmuja pitäisi paheksua avoimmin.
-- samaa mieltä kuin 21. Ei eroa MITENKÄÄN päivähoidosta jos lapsi hoidossa 3 pv/viikossa!
Jos kotiäidin lapsi on kerhossa vs. hoidossa samat tunnit viikossa, niin kerholaisen äiti voi paheksua kaikkia virikelasten äitejä koska MINÄ sentään hoidin lapseni kotona, ja näin sen vaivan, että järjestin lapselleni virikkeitä ja vein häntä kerhoon. Jos lapsen virikkeet olisi järjestetty samalla kuskaamisen vaivalla viemällä lasta päiväkotiin niin joutuisi samastumaan halveksittujen virikelasten äitien joukkoon eikä olisikaan enää mitään mistä tuntea ylemmyyttä.
Mutta nyt hoitajan sairasloman takia päiväkodissa. Ja voi vit*** sitä saat*nan säätöä. Jos lapsilla on kokoaika hoito (onko se nyt 20pv) se myös se 20pv. Se on jo hakiessa päätetty. Mutta nyt hoitajat kitisevät kuinka ryhmäkoot ovat liian isoja.. ym. Raivostuttaa koska minä en ala lasten rytmiä muuttamaan joidenkin hoitajien mukaan. Minä en mahda sille mitään jos ei ole resursseja. Kun taloudessa on 2 työssäkäyvää on lapsille oltava hoitopaikka. Mutta kun ei tunnu tätien päähän istuvan.
Itse olen vuorotyössä.. Joten eletään ja mennään miehen työaikojen mukaan.. Mutta kun täteille se on niiiin iso pala nieltäväksi. Vitt* et kyrpii. Teki jo mieli sanoa et ite oot ammattis prkl valinnu...
Ja virikelapsista. Ei siinä mitään jos he ovat kerran viikossa muutaman tunnin.. Mut se et jompikumpi vanhemmista lusmuilee kotona.. en ymmärrä..
vai miksi et usko ihmisten syitä.
Voin vilpittömästi sanoa, että MIELELLÄNI! ottaisin lapsen pois hoidosta kun jään äitiysvapaalle, JOS voisin olla 100% VARMA että pääsee samaan päivähoitopaikkaan takaisin!!
Onhan se pv-hoito 2-3 päivänä viikossa puoli päiävä kerrallaan ihan kiva juttu, ja saan sillä paikan varattu, MUTTA mieluummin olisin koko viikon kotona kaikkien lasteni kanssa.
Meidän alueella on hyvin myös puisto, kerho yms. toimintaa!
Mutta meidän perheen kannalta on PAKKO varmistaa että sama paikka säilyy, se on perheellemme äärimmäisen tärkeää!!!!
Joudunpa sitten maksamaan siitäkin varmistuksesta hoitomaksua koko kotona olo ajalta vanhemmalle lapselle (täydet maksut, poislukien nuo puolipv ym. vähennykset) vaikka rahasta muutenkin tiukkaa...
Taas hyvä veruke pitää lapsi päiväkodissa että, pääsis samaan paikkaan myös vuoden kuluttua
Oikeasti kyse on laiskoista kotiäideistä jotka eivät viitsi itse hoitaa isompaa lastaan kun on vauva talossa.
Laiskoja laiskoja laiskoja....Yhteiskunnan pitäs muka huolehtia kaikesta.Jopa lapsen virikkeistä...huhhuh teitä.
Vastuu kasvatuksesta on meillä vanhemmilla.
HEI HALOO MAMMAT!
Mihin tää maailma on menossa?
tai opiskelevilla
Myös pätkätyöläisillä,yrittäjillä ja esim. työnhaku voisi olla sellainen että paikan saisi. Virikelapset saisivat paikan jos paikkoja jäisi. Kotona olevia äitejä tulisi kannustaa heidän äitiydessään ja osoittaa, ettei päivähoito ole mitään niin ihmeellistä että heidän on pakko lapsensa viedä sinne. Alle kolmevuotiaita ei pitäisi ottaa virikehoitoon, paitsi
a) äidin masennus tai mielenterveysongelmat
b) päihdeongelmat perheessä
c) yksinhuoltajaperhe, jossa vanhempi ei jaksa
d) monikkoperheet (syntyy kaksoset ja isompi vielä pieni)
c) lapsi tarvitsee tukea kehityksessään
d) perheellä on akuutti tarve (sairaus, vauvan koliikki, kuoleman tapaus etc.)
Kotihoidossa oleville lapsille pitäisi järjestää erilaista kerhotoimintaa, lapsiparkkitoimintaa sekä äiti-lapsi -toimintaa. Lisäksi kotiäideillä voisi olla oikeus saada kotiin hoitaja lapsille tarvittaessa esim. lääkärireissuja varten.
meillä on virikehoidossa, että oppii vieraan kielen. Jos vuoden pois, kielenoppiminen pysähtyy. Kielen tarvitsee isänsä kanssa kommunikointiin, ei puhu Suomea vaikka täällä asuukin.
että kotiäidit jotka ovat vauvan kanssa kotona vievät isommat hoitoon ja sitä että työttömät joiden ei ole tarkoituskaan hakea töitä vievät lapset hoitoon.
Erityislapset ja ls-tukitoimet erikseen.
Esikoinen otettiin pois hoidosta kun kuopus syntyi (ikäeroa 6v),
Itse olin pätkätöissä, keikkalaisena 2v, joista vajaa vuosi meillä oli kokopäivähoitopaikka kuudella viikkovapaalla (tasoitus 3kk). Lapsi vietiin hoitoon silloin kun mulla oli töitä, muuten se oli mun kanssa kotona.
Mitään ongelmaa ei ollut vaikka tuntia ennen ilmoitin tarhaan, että poika tuleekin hoitoon tänään koska mulla on töitä. Hoitopaikka kun tietää että pätkää tehdään, niin osaavat suhtautua nopeisiinkin käänteisiin, eikä missään vaiheessa edes ehdottaneet, että vietäisiin poika 5pvää/vko aamusta ip:ään ihan varmuuden vuoksi.
Kun aloin hakemaan kokoaika työtä vein pojan hoitoon kun oli haastattelu. Itse hakeminenhan ei vienyt aikaa, koska valmis hakemus oli koneella jota hieman muokkaili työpaikasta riippuen. Missään tapauksessa hakeminen ei vienyt 8h päivässä :D
Mutta nämähän on arvoasioita ja jokaisella on oma näkemys mikä on paras tapa toimia ja asioistahan saa juuri niin vaikeita kuin haluaa :)
Verissäpäin, jos kerran on lapset saanut hoitoon niin silloin ei ole mitään järkeä antaa pois hoitopaikkaa vaikka töitä ei olisikaan!
On ollut todella kinkkisiä juttuja töiden takia ja olen vielä yksinhuoltaja... nyt en enää usko mihinkään järjestelmään enää!
Ap, käyttämäsi termi jo kertoo, ettet taida ymmärtää koko asiasta tuon taivaallista.
Googlaappa vaikkapa "subjektiivinen päivähoito-oikeus", ja tule sitten tänne uudestaan mesoamaan.
vai lapsen subjektiivinen päivähoito-oikeus
Valitettavasti monien lasten kohdalla kyse on juuri tuosta vanhempien oikeudesta viedä lapsi hoitoon ja saada siten omaa aikaa.
Itse olisin halukas takaamaan kaikille lapsille oikeuden osittaiseen hoitopaikkaan joita tulisi tukea myös muita vaihtoehtoja miettimällä
- lapsella oikeus hoitoon max. 6h päivässä (välillä 8-16) elleivät vanhemmat käy töissä/opiskele
- lapsella myös oikeus lomaan, erityisesti virikelapsilla. (nyt virikelapset hoidossa kun vanhempi työttömänä kotona. Kun vanhempi saa töitä ei hänelle heti ole kertynyt lomaa -> lapsi myös kesän hoidossa kun vanhemmilla ei ole lomaa)
- takuupaikka käyttöön kaikkiin kuntiin = lapsi pääsee takaisin samaan päiväkotiin jossa hän on ollut ennen äitiysloman alkua. Ilmoitettava väh. 3-4 kk etukäteen
- kunnallista kerhotoimintaa / osapäivähoitoa lisättävä:
- kotihoidontuki järkevälle tasolle
Isänsä kanssa kommunikoidessa varmasti oppii kielen ilman hoitopaikkaakin. Ainakin meidän lapset oppivat. Isän kanssa puhuvat isän kotikieltä koko ajan.
meillä on virikehoidossa, että oppii vieraan kielen. Jos vuoden pois, kielenoppiminen pysähtyy. Kielen tarvitsee isänsä kanssa kommunikointiin, ei puhu Suomea vaikka täällä asuukin.
joutua pompoteltaviksi vaihtuviin hoitopaikkoihin sinne tänne?! Kokeilkaapa itse omilla lapsillanne, olkaa hyvä!
Itse en tunne ainuttakaan, joka veisi lapsen ihan omaksi ilokseen päiväkotiin kun on itsekin kotona MUTTA tiedän niitä, jotka pitävät sen osa-aikaisen paikan juuri sen takia että lapsi pääsisi sinne takaisin sitten kun on ajankohtaista.
Tiedän, tämäkin järjestely on vain laiskoille luusereille, sillä kunnon äiti nauttii suunnattomasti siitä että saa viedä lasta toiselle puolelle kaupunkia vaikka hiihtämällä kesät talvet. Lapsen hoitopäivähän tuossa sirkuksessa pitenee... Ja elekee tarjotko vaihtoehdoksi myöskään kotiin jäämistä, koska ihmiset nyt oikeasti käyvät töissä. :)
meillä kokoaikapaikka, mutta vietiin lapsi hoitoon vain kun mulla oli töitä ja tunninkin varoajalla.
Uskon, että aloituksessa ei ollut kyse pätkätyöläisten lasten oikeudesta hoitopaikkaan.
ja kyllä tässä ketjussa on useampikin todennut, että työttömien lapsilla ei olisi oikeutta hoitopaikkoihin. Lieko heidän mielessään työtön = työtävieroksuva luuseri joka pysyy työttömänä jatkossakin..
Siis MITEN vanhemmuutta "arvostettaisiin" enempi?
Olenko hukassa vanhemmuuteni kanssa JOS vien alle 1- vuotiaan hoitoon?
Eikö ihmisillä pidäkään olla TASA-ARVOA keskenään?
Miten joku ulkopuolinen voi koskaan tulla sanomaan ettei äiti nyt voi lähteä kahville jos esikoinen on 2 päivänä viikosta tutussa päiväkodissa -vaan koska ei ole jossain "uudessa kerhossa"?
Minulla on äitinä aito HUOLI että saanko 3 lastani (jos odottamani vauva tähän nyt lasketaan) että pääseekö lapset edes SAMAAN tarhaan!
Minulle on tarhasta vinkattu että pahimmillaan voi kaikki 3 joutua eri tarhoihin -ja se jos joku aiheuttaa stressiä ja kiirettä KUN palaan työpaikalleni.
On paljon helpompi jos lapset on minimillä hoidossa ja 1 uusi lisätään samaan tarhaan kuin homma alotetaan kokonaan alusta.
Joku ketjussa kirjoitti hyvin että on sinisilmästä olettaa että niitä tyhjiä paikkoja pidetään vuosia!
Se supistetaan.
Miten tänä vuonna meidän tarhapaikat jokka luovutettaisiin toisille voitaisiin "antaa takasin" ensi vuonna tai 3 vuoden kuluttua? Mihin se paikan saanut lapsi laitetaan???
Uusia hoitopaikkoja siis tarvitaan jos omalle alueelle ei mahdu!
Olen 3 vuotta asunut tässä meidän kaupunginosassa ja saanut paikat lapsille samasta tarhasta 3. lähimmästä tarhasta.
Alueellemme rakennetaan jatkuvasti uusia taloja, uusia kerrosteloja valmistuu ensi vuonna ja alueella on vanhoja 50- luvun taloja joissa monessa on vielä jos ei itse talon rakentajat niin seuraavat ostajat -eli uusia perheitä muuttaa lisää paljon seuraavan 5-10 vuoden sisällä.
-Kaupungin hoitopaikkojen valvojat on ollu vuosia tietosia mihin helvettiin tilanne vie, on kuulemma pidetty palavereja uusien tarha- ja koulupaikkojen rakentamisesta, mutta kaupungin johtoa asia ei kiinnosta. Ei ennekö asia on oikeasti levinnyt käsiin!
Mua vanhempana kiinnostaa mitä kaupungissa päätetään. Ihmetyttää esim. kuntavaaleissa valittu ikäryhmä jota ei varsinaisesti kiinnosta lapsiperheet; 50- vuotias ajattelee myös OMAA TULEVAISUUTTAAN vanhainkodissa.. :(
Harmittaa miten lapsiperheitä ei politiikka nappaa: jos kyse on niin tärkeästä asiasta kuin tarhapaikkojen riittävyydestä!
Ei sieltä tarhasta voida tasa-arvon nimessä häätää pois. Perhe itse katsoo onko hoitopaikka tarpeen ja miten paljon sitä tarvitsee.
Jos hoitopaikkoja ei riitä: niitä tehdään lisää. Esim. rakentamalla lisäsiipi, uusi tarha: saadaan ostaa sahatavaraa, palkata rakennusmiehiä, uusia hoitajia, LTOja, keittiöitä tai ainakin ruuan kuljetusta..
Kyllähän sosiaalipalveluiden käyttäjiä seulotaan muutenkin; miksi päivähoidon tarpeellisuuden määrittäminen olisi ongelmallista? Jos vanhempi on kokoaikaisesti kotona, ei hänellä tulisi mielestäni olla oikeutta viedä lasta/lapsia päiväkotiin. Tästä poikkeuksena esim. sairaslomalla olevat, jotka eivät pysty huolehtimaan lapsesta oli syynä sitten mielenterveys- tai fyysiset syyt. Pitäähän työpaikkaankin toimittaa sairauslomasta lääkärintodistus. Miksi sitäkään olisi sen vaikeampi toimittaa päiväkotiin?
Pätkätyöläiset, olettaen, että näissä pätkissä ei ole kuukausien taukoa, ovat tietenkin oikeutettua hoitopaikkaan. Pätkätyöläiset ovat aivan täysin rinnastettavissa kokoaikaisiin työntekijöihin. Työttömien päivähoito-oikeutta en ymmärrä sikäli, että ei se työnhakeminen ja hakemusten lähettäminen kokopäiväistä duunia ole. Jo nykyään kunnalla on velvollisuus järjestää hoitopaikka kahden viikon varoitusajalla jos vanhempi työllistyy yllättäen.
Kiteytettynä: oikeus lapsen hoitopaikkaan on jos vanhempi on työssä tai muusta syystä kyvytön huolehtimaan lapsesta. Tosin minusta kunnalla tulisi olla velvoite järjestää lapselle hoitopaikka lähimmästä päiväkodista ja tämän paikan tulisi säilyä lapsella, vaikka hän olisi poissa hoidosta esim. pienemmän sisaruksen syntymisen vuoksi. Eli lapsi pääsisi taas takaisin tuttuun päiväkotiin, mutta hänen ei tarvitsisi käydä hoidossa sillä aikaa kun äiti tai isä on vanhempain- tai hoitovapaalla.
Parakit kertoo vaan sen mihin se vie kun päättäjät ei kuuntele hoitoalaa: ei rakenneta ajoissa tarhoja!
Meilläpäin on juuri naapurikunnassa parakki käytäntö. Harmittaisi olla äiti joka lähtee töihin ja vie lapsen sinne.
Mutta onko se ongelmanalku sitten siinä ettei kaikki jokka käy töissä ota lapsia kotiin? Vai siinä ettei hallintoa kiinnosta ennenkö on oikeasti tilanne: ei oo paikkaa. Ja viedään parakki kun asiaa ei hoidettu ajoissa!
Mua ihan pistää vihaksi kuntien toiminta. Siksi perheellisenä katsoin ensisijasesti mitä edustaja sanoo perheasioista. Niitä voi jopa käydä kysymässä toreilla.
Ei lapsia voida pompottaa tarhasta parakkiin vaan koska äitisi on työtön tai hoitovapaalla!
Tottakai sinne laitetaan hoitopaikkaa tarvitseva uusi lapsi. Tai jos rakennetaan vanhaa paremmaksi.
Minusta on kamalaa lukea miten vanhempia ei näytä kiinnostavan "muitten muksut"!
Ei lapset ole mitään leluja joita siirrellään tarhasta toiseen tai laitetaan tutusta tarhasta kerhoon.
Itse ainakin näen tämän huonona johtamisena. En siinä mitä jokanen vanhempi päättää miten perheessä toimitaan.
48
Oikeasti kyse on laiskoista kotiäideistä jotka eivät viitsi itse hoitaa isompaa lastaan kun on vauva talossa.
Laiskoja laiskoja laiskoja....
Yhteiskunnan pitäs muka huolehtia kaikesta.Jopa lapsen virikkeistä...huhhuh teitä.
Vastuu kasvatuksesta on meillä vanhemmilla.
HEI HALOO MAMMAT!
Mihin tää maailma on menossa?