Sairaala kotiutti äitini leikkauksesta panadolreseptilöä
Ja napapiikeillä. Kyseessä iso leikkaus, joka tehtiin torstaina. haava n 30 cm, erittävä ja äiti asuu yksin.
On niin kivulias että päivystykseen täytyy mennä kerjäämään kipulääkettä.
Kommentit (162)
Juu suomessa mieluummi kivut ku mitää oikeeta lääkettä annetaa! Vttu mitä touhua
Vierailija kirjoitti:
minulla panadol+ibuprofeeni yhdistelmä aiheuttaa yli vuorokauden kivuttomuuden.
Kannattaa olla tyytyväinen. Näin ei kaikilla kuitenkaan tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit laittanut kättä taskuun ja maksanut yksityiselle hoidosta niin ei tarvi valittaa palvelun puutteesta. Kun hoidatte äitiäsi julkisella puolella niin saatte sitä mihin se on tarkoitettukin eli elossa pitämiseen
Voi tulla yllätyksenä, mutta kaikkea hoitoa ei saa yksityiseltä puolelta, ainakaan Suomessa. Esim. suurin osa vaativammusta leikkauksista tehdään aina julkisessa erikoissairanhoidossa. Ei yksityisen kannata tehdä hankalia ja riskialttiitta leikkauksia. Raha tulee helpoista tapauksista. Sitä paitsi itsekin menen mieluummin vaikeissa jutuissa sille taholle, joka niitä eniten hoitaa.
Meillä julkisella ja yliopistollisella on se paras osaaminen ja välineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuo ei auta edes migreeniin.
Eri ihmisille tepsii eri lääkkeet. Mulla ei panadol yksistään auta yhtään mihinkään, ei edes menkkakipuihin, mutta yhdessä toisen lääkkeen kanssa auttaa.
Eli ei auta mutta se toinen lääke auttaa.
Ei vaan ne auttaa yhdessä paremmin kuin kumpikaan yksinään. Panadol ei auta yksinään mihinkään. Kahdella eri lääkkeellä saa kovankin kivun pois.
Siinä on sen Panadolin merkitys, et se kombona on tehokkaampi, kuin kumpikaan yksistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri ihmisille tepsii eri lääkkeet. Mulla ei panadol yksistään auta yhtään mihinkään, ei edes menkkakipuihin, mutta yhdessä toisen lääkkeen kanssa auttaa.
Ei vaan ne auttaa yhdessä paremmin kuin kumpikaan yksinään. Panadol ei auta yksinään mihinkään. Kahdella eri lääkkeellä saa kovankin kivun pois.
Siinä on sen Panadolin merkitys, et se kombona on tehokkaampi, kuin kumpikaan yksistään.
Mutta vain Panadolreseptin saa mukaan ja kiellon syödä Buranaa, koska vuotoriski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on sen Panadolin merkitys, et se kombona on tehokkaampi, kuin kum
Tämä on kyllä käsittämätöntä! Eihän se Panadol yksinään auta mihinkään leikkauksenjälkeiseen kipuun! Jos ei voi Buranaa syödä, pitäisi joku opioidi saada Panadolin lisäksi, esim Tramal. Ainakin ensimmäiseksi viikoksi. Niitähän on esim 20 tabletin pakkauksiakin, ei ole pakko kirjoittaa vuoden reseptejä. Ei luulisi kenellekään kirurgille olevan ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ison leikkauksen jälkeen?
Kyllä. Geneettinen ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain 2 viikon opioidireseptin mukaan leikkauksen jälkeen. Osastolla sanottiin että täällä ei tarvitse kärsiä kivuista.
Minäkin sain, pyytämällä. Kuukauden satsin tramalia. Mutta ongelma on siinä ettei kaikki älyä pyytää. Aika harvalta varmaan evättäisiin tehokas kipulääke leikkauksen jälkeen. Mutta kun suomalainen puree hammasta eikä pyydä!
Aika harva haluaa noin voimakkaita lääkkeitä, joilla on paljon ikäviä sivuvaikutuksia. Burana + Panadol -yhdistelmä on tehokas kovaan kipuun, auttaa jopa hammassärkyyn.
En ymmärrä, minulla ei Tramal auta mihinkään. Suu vain kuivuu. Ihan turha lääke.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan ihmiset säikähtävät pienintäkin kipua ja ovat käsi ojossa vaatimassa aina vahvempia kipulääkkeitä. Minulle on tehty monta suurta leikkausta ja kärsin vaikeasta nivelrikosta. Silti olen ilman kipulääkkeitä pärjännyt, muutaman kerran olen joutunut puolikkaan aspiriinin ottamaan.
Saatko palkkion jo tässä elämässä vai vasta taivaassa?
Minä taas en voi sietää sitä kamaa mitä ne tykittää suhun leikkauksen jälkeen. Joku O lla alkava lääke. Kodeiini on toinen, mikä saa vintin ja mahan aivan sekaisin. Tramal sitävastoin sopii hyvin, se ei tee samanlaista pöllyä, kunhan ei ota liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipu on alihoidettua.
Muistan n. 30(?)v. sitten puhuttiin siitä, kuinka tärkeää on hoitaa esim. leikkauskipu kunnolla. Tutkimuksilla osoitettiin, että kudos paranee nopeammin, kun kipua on vähemmän. Omien leikkausten (mm. myoomat) jälkeen sain kipulääkekoktaileja, koska en kestänyt morfiinia pumpusta. Aina alkuun jotain myös piikillä. Ja välillä moitittiin, kun en pyytänyt lääkettä ajoissa.
Nyt taas menty toiseen ääripäähän. Panadol ei omiin kipuihin auta alkuunkaan, toisen lääkkeen tukena ehkä.
Niin tai siis tärkeintä akuutti kipu olisi hoitaa kunnolla siksi ettei se kroonistu. Aivoja kun rääkätään tarpeeksi pitkään kovalla kivulla (ja sen mukanaan tuomalla unettomuudella), nämä molemmat voivat kroonistua keskushermoston herkistymisen takia. Tämä on hyvin tiedossa mutta silti nykyään on aivan tuuripeliä hoidetaanko ne kivut kunnolla vai ei.
Minut leikattiin lapsena ( 8 v) vuonna 1964 ja silloin uskottiin, että lapset ei tunne kipua. Mitään kipulääkettä ei annettu.
Vierailija kirjoitti:
😅 No eipä ole kovia kipuja sitten ollut sinulla ja hyvä niin. Tuli mieleen kaveri joka kerran valitteli kovasti kun on pää niin kipeä, oli silti lähdössä pelaamaan futista. Eli heräsipä vaan kysymys, miksi sellaisesta pikkusärystä piti niin kovasti valittaa kun oli todellisuudessa täysin toimintakykyinen (ei edes lääkettä tarvinnut.) Joillain vaan ei ole mitään käsitystä pikkusärkyä kovemmista kivuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ibuprofeiini ja parasetamoli samanaikaisesti otettuna on tavallinen ja toimiva kipulääkitys leikkauksen jälkeen.
Saattaa riittää, riippuu paljon leikkauksestakin. Mutta kirurgit nykyään enenevissä määrin kieltävät ibuprofeenin käytön leikkauksen jälkeisenä kivunlievityksenä, sen veren hyytymiseen vaikuttavan ominaisuuden vuoksi. Eli suomeksi: Buranaa ei saa ottaa. Ja jos on pärjättävä pelkällä Panadolilla, voi tulla itku.
Mikä juttu tää on? En ole kuullutkaan. Luulin että lääkärit rakastavat kirjoittaa sitä Burana kuussatasta.
Tuo oli joskus 90-luvulla. Mulle on muuten yksi tollo yleisjantunen kerran sanonut oikein veetuilevaan sävyyn "käytä panadolia, se on hyvä lääke" migreeniin liittyen :D No sain kyllä triptaanit sitten neurologilta (tuon ala-arvoisen kokemuksen jälkeen menin yksityiselle erikoislääkärille vaikka migreeni on niin yleinen vaiva että yleislääkärin todellakin pitäisi osata sen hoitokäytännöt.) T. eri
Mun kotiutettiin isosta luuleikkauksesta Buranalla.
Hyvin pärjäsin, ei ollut kipuja.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en voi sietää sitä kamaa mitä ne tykittää suhun leikkauksen jälkeen. Joku O lla alkava lääke. Kodeiini on toinen, mikä saa vintin ja mahan aivan sekaisin. Tramal sitävastoin sopii hyvin, se ei tee samanlaista pöllyä, kunhan ei ota liikaa.
Tramal on synteettinen opioidi. Eli taitaa vastata sitä samaa kamaa, kuin kodeiini. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä toiselle.
Morfiini saa minut oksentamaan, kodeiini auttaa kipuihin, mutta ei aiheuta mitään ikävää, tramal ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tramal on synteettinen opioidi. Eli taitaa vastata sitä samaa kamaa, kuin kodeiini. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä toiselle.
Morfiini saa minut oksentamaan, kodeiini auttaa kipuihin, mutta ei aiheuta mitään ikävää, tramal ei auta.
Näköjään yksilöllistä. Kodeiinia en suostu enää ikinä ottamaan, vetää tajun kankaalle ja pään sekaisin, olo kuin huumatulla. Tramal vain vähän väsyttää, mutta auttaa kipuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain 2 viikon opioidireseptin mukaan leikkauksen jälkeen. Osastolla sanottiin että täällä ei tarvitse kärsiä kivuista.
Minäkin sain, pyytämällä. Kuukauden satsin tramalia. Mutta ongelma on siinä ettei kaikki älyä pyytää. Aika harvalta varmaan evättäisiin tehokas kipulääke leikkauksen jälkeen. Mutta kun suomalainen puree hammasta eikä pyydä!
Tai sitten on jokin lääkitys, jonka takia ei määrätä jotain vahvimmista kipulääkkeistä.
Aikoinaan yläraajan murtumaan sain päivystyksestä pari särkytablettia mukaan, ilta-aika. Kysyivät onko kotona mitään särkyyn, ei ollut, joten sain ne on pari tbl heiltä....
Tuosta syystä mulla on aina laukussa buranaa ja panadolia, jos joudun mennä sairaalaan johonkin toimenpiteeseen. Kokemus on opettanut, että pitää itse varautua.