Sairaala kotiutti äitini leikkauksesta panadolreseptilöä
Ja napapiikeillä. Kyseessä iso leikkaus, joka tehtiin torstaina. haava n 30 cm, erittävä ja äiti asuu yksin.
On niin kivulias että päivystykseen täytyy mennä kerjäämään kipulääkettä.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaturmariski pienempi jos ei vahvoja kipulääkkeitä käytä, ne kun vaikuttaa mm. tasapainoon ja väsyttää, kun oletus on että pitäisi pärjätä yksin kotona leikkauksen jälkeen.
Jos kivun takia ei pysty nukkumaan, eiköhän vaikutus ole sama. Vastaa prommillen humalatiaa.
Kyllä. On epäeettistä jättää kipu hoitamatta kunnolla. Postoperatiivisen kivun hoidossa tulisi määrätä alkuun opioideja, muttta ei pitkäksi aikaa. Psyk.sh.
Luulet olevasi kivunhoidon asiantuntija? Toisaalta, alallasihan lääkkeiden ja päihteiden väärinkäyttö on todella yleistä.
Toivottavasti ajat kolarin ja kärsit lopun ikääsi kovasta kivusta ilman riittävää kipulääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit laittanut kättä taskuun ja maksanut yksityiselle hoidosta niin ei tarvi valittaa palvelun puutteesta. Kun hoidatte äitiäsi julkisella puolella niin saatte sitä mihin se on tarkoitettukin eli elossa pitämiseen
Äiti makselee ihan itse hoitonsa, ei ole lasten ongelma.
Et sä mikään lapsi ole, vaikka oletkin äitisi lapsi. Sinua koskee aikuisen velvollisuudet. Auta äitiäsi kaikin keinoin ja helpota hänen oloaan. Vaatii tietysti hetkellisesti siirtymistä ruudun ääreltä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan ihmiset säikähtävät pienintäkin kipua ja ovat käsi ojossa vaatimassa aina vahvempia kipulääkkeitä. Minulle on tehty monta suurta leikkausta ja kärsin vaikeasta nivelrikosta. Silti olen ilman kipulääkkeitä pärjännyt, muutaman kerran olen joutunut puolikkaan aspiriinin ottamaan.
Kyllä me sulle mitali askarrellaan. Oikein olet marttyyriainesta, hienoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain 2 viikon opioidireseptin mukaan leikkauksen jälkeen. Osastolla sanottiin että täällä ei tarvitse kärsiä kivuista.
Jäitkö koukkuun?
Ei tuohon jää koukkuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain 2 viikon opioidireseptin mukaan leikkauksen jälkeen. Osastolla sanottiin että täällä ei tarvitse kärsiä kivuista.
Jäitkö koukkuun?
En jäänyt, lähinnä olin helpottunut kun kivut helpotti eikä noita tarvinnut vetää enempää. Aiheuttaa niin pirun pahaa ummetusta että ei pään saaminen sekaisin ole sen arvoista! Pahimmissa kivuissa on kyllä oikeastaan hyvä että on unelias ja pöhnäinen olo, saapahan nukkua ja levätä. Mutta tuo ummetus on aivan hirveää!!! Ei kukaan halua kaivaa p*skaa peräsuolesta
Ummetukseen on lääke!
Vierailija kirjoitti:
Ottaa ibuprofeiinia siihen lisäksi, sillä kombolla taittuu ainakin paha hammassärky.
Vertaat sitte hammassärkyä isoon leikkaukseen 😅
Vierailija kirjoitti:
Minä sain jalkaleikkauksen jälkeen heti osastolle siirron jälkeen burana 600 mg. Hoitaja vaan nauroi että sä et nyt saa kahdeksaan tuntiin mitään muuta kipulääkettä.
Onpa ollu pirullinen hoitaja! Kait ymmärsit pyytää toiselta hoitajalta?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sain, pyytämällä. Kuukauden satsin tramalia. Mutta ongelma on siinä ettei kaikki älyä pyytää. Aika harvalta varmaan evättäisiin tehokas kipulääke leikkauksen jälkeen. Mutta kun suomalainen puree hammasta eikä pyydä!
Miksi sitä pitää erikseen pyytää. Lääkäri varmasti tietää, että kipuja on leikkauksen jälkeen. Kipulääke resepti kotiin, eiköhän kukin osaa ottaa niitä tarvittaessa. Viikon resepti, jos pelkona on että näihin jää koukkuin.
Reseptillä syödään sitten ?? Auttaako miten kipuun kun syö reseptin. Miten joku vasta leikattu voisi mennä apteekkiin. Eikö n
Jäikö jokin väliin? Meinaan ku tuossa lopussa, joka ei näy, oot tosi aggressiivinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sain, pyytämällä. Kuukauden satsin tramalia. Mutta ongelma on siinä ettei kaikki älyä pyytää. Aika harvalta varmaan evättäisiin tehokas kipulääke leikkauksen jälkeen. Mutta kun suomalainen puree hammasta eikä pyydä!
Aika harva haluaa noin voimakkaita lääkkeitä, joilla on paljon ikäviä sivuvaikutuksia. Burana + Panadol -yhdistelmä on tehokas kovaan kipuun, auttaa jopa hammassärkyyn.
Miten kukaan sekoittaa leikkaus- ja hammassärkyä?!
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan ihmiset säikähtävät pienintäkin kipua ja ovat käsi ojossa vaatimassa aina vahvempia kipulääkkeitä. Minulle on tehty monta suurta leikkausta ja kärsin vaikeasta nivelrikosta. Silti olen ilman kipulääkkeitä pärjännyt, muutaman kerran olen joutunut puolikkaan aspiriinin ottamaan.
Sait kruunun 👑
Vastaan jäitkö koukkuun-tyypille. Olen syönyt Panacodia yli 20 v ja syön lopun elämääni. Diagnooseja on kasapäin. Kukaan työkaverini eikä ystäväni tiedä lääkityksestäni. Huolehdi työni hyvin, kotini huolehdin , harrastan ja elän aivan normaalia elämään. Ulkonäköni on huoliteltu, vaatteet puhtaat ja kotini kiiltää. Ystäviä on paljon ja tykkää liikkua ulkona ja matkustella. Lääkettä käytän lääkärin ohjeen mukaisesti. En näytä enkä kuulosta narkkarilta. Kaikki on hyvin, kun saan pidettyä kivun siedettävänä. Joskus lääkkeen käyttöön on painavat syyt ja reseptin kirjoittaa lääkärin, ei niitä mistään kadulta hankita. Kiitos lääketieteelle, että olen hengissä ja pystyn elämään suht normaalisti ja käymään töissä. Älkää tuomitko, kun ette tiedä kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yksityinen?
Työterveyslääkärikin kirjoittaa kipuun opiaatteja. Toki on yksityinen, mutta kyllä erikoissairaanhoitopiirissäkin ja tk:ssa kirjoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Reseptillä syödään sitten ?? Auttaako miten kipuun kun syö reseptin. Miten joku vasta leikattu voisi mennä apteekkiin. Eikö nyt ketään jo ole tässä määräämässä . Että sairaalassa pidetään hoidossa pitempään ja lääkettä mukaan kipuihin kuin kipupiikki lähtiessä. Ja sitten kuka auttaa kotona vessaan vaatteet ja pesulle ? Onko nyt opetuksessa puutteita tee toisille mitä itsellesi tahtoisit . Auta toisia kuin itseäsi haluaisit auettavan. EI LEIKATTU VOI MENNÄ APTEEKKIIN TAI HAKEMAAN POSTILUUKUISTA. EIKÄ VANHUKSET OSAA KÄYTTÄÄ NYKYTEKNIIKKAA
Kotihoito tai omaiset auttavat, tarvittaessa vaikka naapuria voi pyytää käymään apteekissa (kela-kortti ja valtakirja mukaan). Ei ihmisiä voida pitää sairaalassa siksi, etteivät pääse itsenäisesti apteekkiin tai saa sukkia jalkaan.
Opiaatteja ei anneta ku resptin haltijalle. Paitsi tuo kotihoito.
Mulle sanottiin, että soita jos tarvitset vahvempaa. En kuitenkaan tarvinnut edes panadolia. Kipuja ei juurikaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on aina kirjoitettu operaation jatkohoidoksi jotain oksikodonia tai tramadolia tai panacodeja. No ei silloin oo kirjoitettu jos oon kertonut että kotona on. En pysty käyttää mitään noista, pää menee sekaisin, huimaa ja kuvottaa. Mulle auttaa kylmäpakkaukset, kohoasento jos mahdollista ja joo, grammanen parasetamoli kyllä toimii mutta on surkean lyhytvaikutteinen. Oon oppinut ottamaan kahdeksan tunnin välein sen parasetamolin ja jo ka välissä sitten 600 -800 g Buranaa.
Oksikodoni ja panacod molemmissa sama vaikuttava aine, kodeiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minutkin kotiutettiin isosta leikkauksesta panadolilla, mutta sain kuitenkin kaksi oksikodonitablettia mukaan. Olisin kyllä tarvinnut enemmän, ensimmäisinä päivinä olin todella kipeä.
Ei voi kirjoittaa oksikodoni reseptiä koska se tekee potilaista huumausaineriippuvaisen. Katsokaa miten kävi Amerikassa kun määrättiin vapaasti oksikodonia. Leikkauksen jälkeen kipu vähenee koko ajan ja jotkut pärjäävät muutaman päivän kuluttua Panadolilla. Voi siihen päälle ottaa Buranaa jota saa ilman reseptiä apteekista. Jos ei pärjää niin voi sinne osastolle soittaa ja kysyä tehokkaampaa lääkettä joksikin aikaa.
No mitenkäs panacodia sitten kirjoitetaan esim. 100 tablettia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ibuprofeiini ja parasetamoli samanaikaisesti otettuna on tavallinen ja toimiva kipulääkitys leikkauksen jälkeen.
Saattaa riittää, riippuu paljon leikkauksestakin. Mutta kirurgit nykyään enenevissä määrin kieltävät ibuprofeenin käytön leikkauksen jälkeisenä kivunlievityksenä, sen veren hyytymiseen vaikuttavan ominaisuuden vuoksi. Eli suomeksi: Buranaa ei saa ottaa. Ja jos on pärjättävä pelkällä Panadolilla, voi tulla itku.
Hänellä on kuitenkin myös napapiikit, joita käytetään nimenomaan veren hyytymisen estämiseen. Eikö sama hoituisi ibuprofeenilla, joka vaikuttaisi myös kipuun?
No onhan napapiikki ny aivan toista luokkaa verrattuna buranaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en voi sietää sitä kamaa mitä ne tykittää suhun leikkauksen jälkeen. Joku O lla alkava lääke. Kodeiini on toinen, mikä saa vintin ja mahan aivan sekaisin. Tramal sitävastoin sopii hyvin, se ei tee samanlaista pöllyä, kunhan ei ota liikaa.
Oxanest, oxycodon, oxynorm, nuo kaikki on kodeiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en voi sietää sitä kamaa mitä ne tykittää suhun leikkauksen jälkeen. Joku O lla alkava lääke. Kodeiini on toinen, mikä saa vintin ja mahan aivan sekaisin. Tramal sitävastoin sopii hyvin, se ei tee samanlaista pöllyä, kunhan ei ota liikaa.
Tramal on synteettinen opioidi. Eli taitaa vastata sitä samaa kamaa, kuin kodeiini. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä toiselle.
Morfiini saa minut oksentamaan, kodeiini auttaa kipuihin, mutta ei aiheuta mitään ikävää, tramal ei auta.
Kodeiini metaboloituu maksassa morfiiniksi 🤭
Luulet olevasi kivunhoidon asiantuntija? Toisaalta, alallasihan lääkkeiden ja päihteiden väärinkäyttö on todella yleistä.