Sairaala kotiutti äitini leikkauksesta panadolreseptilöä
Ja napapiikeillä. Kyseessä iso leikkaus, joka tehtiin torstaina. haava n 30 cm, erittävä ja äiti asuu yksin.
On niin kivulias että päivystykseen täytyy mennä kerjäämään kipulääkettä.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ibuprofeiini ja parasetamoli samanaikaisesti otettuna on tavallinen ja toimiva kipulääkitys leikkauksen jälkeen.
Saattaa riittää, riippuu paljon leikkauksestakin. Mutta kirurgit nykyään enenevissä määrin kieltävät ibuprofeenin käytön leikkauksen jälkeisenä kivunlievityksenä, sen veren hyytymiseen vaikuttavan ominaisuuden vuoksi. Eli suomeksi: Buranaa ei saa ottaa. Ja jos on pärjättävä pelkällä Panadolilla, voi tulla itku.
Hänellä on kuitenkin myös napapiikit, joita käytetään nimenomaan veren hyytymisen estämiseen. Eikö sama hoituisi ibuprofeenilla, joka vaikuttaisi myös kipuun?
Ei hoituisi.
Itse taas en halua muuta kuin Panadolia. Muilla tuntuu, että toipuminen ei pääse käyntiin ollenkaan, kun oksettaa tai maha ärtyy niin, että ei tee mieli juoda ja syödä ollenkaan ja sitten heikottaa.
minulla panadol+ibuprofeeni yhdistelmä aiheuttaa yli vuorokauden kivuttomuuden.
Ihmiset kokee kipua niin eri tavoilla. Itse en ole tarvinnut kuin 400 buranan viisaudenhampaiden leikkauksen, käsileikkauksen ja raajan murtumisen ja muiden pikkuvammojen jälkeen. Seuraavana päivänä kipu ollut jo siedettävällä tasolla ilman lääkettäkin.
Rintojenpienennysleikkauksen jälkeen suurin vaiva oli haavojen polttelu. Siihen auttoi kylmä parhaiten. Taisin ottaa yhden niistä opiaattipohjaisisra kipulääkkeistä, mitä sain sairaalasta mukaan. Loput jäi kaappiin.
Mutta olen onnekas, kun kipukynnys on korkea. Näin ei kaikilla ole. Kivunhoito pitäisi olla potilaan kokemukseen perustuvaa. Lääkäri ei voi tietää, kuinka voimakkaana potilas kivun kokee, kun olemme kaikki yksilöitä siinä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain 2 viikon opioidireseptin mukaan leikkauksen jälkeen. Osastolla sanottiin että täällä ei tarvitse kärsiä kivuista.
Minäkin sain, pyytämällä. Kuukauden satsin tramalia. Mutta ongelma on siinä ettei kaikki älyä pyytää. Aika harvalta varmaan evättäisiin tehokas kipulääke leikkauksen jälkeen. Mutta kun suomalainen puree hammasta eikä pyydä!
Aika harva haluaa noin voimakkaita lääkkeitä, joilla on paljon ikäviä sivuvaikutuksia. Burana + Panadol -yhdistelmä on tehokas kovaan kipuun, auttaa jopa hammassärkyyn.
Täysin toimimaton kombo postoperatiiviseen kipuun. Varsinkin mikäli suurempi leikkaus. Psyk.sh.
Miksi tuo on sitten se yhdistelmä, johon sairaalasta saa leikkauksen jälkeen reseptin, jos ei muka toimi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minutkin kotiutettiin isosta leikkauksesta panadolilla, mutta sain kuitenkin kaksi oksikodonitablettia mukaan. Olisin kyllä tarvinnut enemmän, ensimmäisinä päivinä olin todella kipeä.
Se nyt on aivan karmeeta mömmöä! Pää menee sekaisin ja oksu lentää.
Pahoinvointi estetään pahoinvoinninestolääkkeellä. Esim. ondansetroni. Sitä minä sain eikä pahoinvointia. Pää ei mene sekaisin todellakaan kaikilla. Itsellä vain lievitti kipua että sain liikuttua.
Ei mulla myöskään vaikuttanut mitenkään, paitsi vei kivun. Ei ollut pää sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olisit laittanut kättä taskuun ja maksanut yksityiselle hoidosta niin ei tarvi valittaa palvelun puutteesta. Kun hoidatte äitiäsi julkisella puolella niin saatte sitä mihin se on tarkoitettukin eli elossa pitämiseen
Voi tulla yllätyksenä, mutta kaikkea hoitoa ei saa yksityiseltä puolelta, ainakaan Suomessa. Esim. suurin osa vaativammusta leikkauksista tehdään aina julkisessa erikoissairanhoidossa. Ei yksityisen kannata tehdä hankalia ja riskialttiitta leikkauksia. Raha tulee helpoista tapauksista. Sitä paitsi itsekin menen mieluummin vaikeissa jutuissa sille taholle, joka niitä eniten hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain 2 viikon opioidireseptin mukaan leikkauksen jälkeen. Osastolla sanottiin että täällä ei tarvitse kärsiä kivuista.
Minäkin sain, pyytämällä. Kuukauden satsin tramalia. Mutta ongelma on siinä ettei kaikki älyä pyytää. Aika harvalta varmaan evättäisiin tehokas kipulääke leikkauksen jälkeen. Mutta kun suomalainen puree hammasta eikä pyydä!
Aika harva haluaa noin voimakkaita lääkkeitä, joilla on paljon ikäviä sivuvaikutuksia. Burana + Panadol -yhdistelmä on tehokas kovaan kipuun, auttaa jopa hammassärkyyn.
Täysin toimimaton kombo postoperatiiviseen kipuun. Varsinkin mikäli suurempi leikkaus. Psyk.sh.
Miksi tuo on sitten se yhdistelmä, j
Jos käsityksesi kovasta kivusta pohjautuu hammassärkyyn, niin ei ole kovin vankalla kokemuspohjalla tuo.
Vierailija kirjoitti:
Ai ison leikkauksen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuo ei auta edes migreeniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan ihmiset säikähtävät pienintäkin kipua ja ovat käsi ojossa vaatimassa aina vahvempia kipulääkkeitä. Minulle on tehty monta suurta leikkausta ja kärsin vaikeasta nivelrikosta. Silti olen ilman kipulääkkeitä pärjännyt, muutaman kerran olen joutunut puolikkaan aspiriinin ottamaan.
Olen huomannut saman, mutta keskustelupalstoilla tästä aiheesta ei saa kirjoittaa, koska on lukemassa uhriutujia, joille tulee pakottava tarve kertoa miten et tedä asiasta mitään, koska HÄNEN kipunsa on lääkärienkin mielestä todella vaikea-asteista ja sitten pitää alkaa kilpailemaan siitä kuka on kokenut eniten kipua. Eivät tajua, että keskustelupalstalla tuskin puhutaan heidän kivustaan, vaan ihmisistä yleensä ja alentuneesta kivun siedosta.
Kipukynnys voi alentua eri syistä. Tämän vuoksi kipu koetaan voimakkaampana kuin ennen alenemaa.
Olen aina saanut kunnon kipulääkkeet. Olin leikkauksessa ja sairaalassa huolehdittiin kivusta koko ajan. Sain vahvoja kipulääkkeitä ja pahoinvointilääkettä. Illalla kysyttiin, tarvitsenko unilääkkeitä. Kotiin sain Panadol-kuurin ja Tarqinigia.
Viisaudenhampaidenkin poiston jälkeen sain reseptin johonkin vahvempaan kipulääkkeeseen.
Olitko äitisi mukana tämän kotiutuessa? Mitä ohjeita annettiin kivunhoitoon ja mihin pyydettiin ottamaan yhteyttä, jos tulee ongelmia? Ja onko äitisi muistanut ottaa lääkkeet?
Lainaukset ei toimi, mutta kommentoin aiemmin siltä pohjalta, että minulle määrättiin ison leikkauksen jälkeen buranaa ja panadolia reseptillä. Se oli käytäntö päiväkirurgisella, koska se oli myös potilasohjeisiin kirjattu. Sieltä sai siis paperisen läpyskän mukaan ja sama annetaan kaikille potilaille eli ison yliopistollisen sairaalan normikäytäntö leikkauksen jälkihoidossa. Ohjeessa lukee, että saat reseptin kyseisistä lääkkeistä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri ihmisille tepsii eri lääkkeet. Mulla ei panadol yksistään auta yhtään mihinkään, ei edes menkkakipuihin, mutta yhdessä toisen lääkkeen kanssa auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuilla kombolla mentiin ainakin rintojenpienennysleikkauksen jälkeen. Haavoja yhteensä varmaan metri ainakin. Sainkohan kaksi kpl jotain vahvempaa kipulääkettä sairaalasta mukaan. Sama homma muistaakseni käsileikkauksen jälkeen, mutta ei saanut mukaan mitään lääkettä. Onneksi oli buranaa laukussa. Kirurgi totesi vaan, että pidä käsi koholla, se on paras kipulääke. Olin että ok, hakkasitte just metallipiikkejä mun luuhun, mut selvä homma. Yliopistollinen sairaala ja päiväkirurgia molemmissa tapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri ihmisille tepsii eri lääkkeet. Mulla ei panadol yksistään auta yhtään mihinkään, ei edes menkkakipuihin, mutta yhdessä toisen lääkkeen kanssa auttaa.
Eli ei auta mutta se toinen lääke auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuilla kombolla mentiin ainakin rintojenpienennysleikkauksen jälkeen. Haavoja yhteensä varmaan metri ainakin. Sainkohan kaksi kpl jotain vahvempaa kipulääkettä sairaalasta mukaan. Sama homma muistaakseni käsileikkauksen jälkeen, mutta ei saanut mukaan mitään lääkettä. Onneksi oli buranaa laukussa. Kirurgi totesi vaan, että pidä käsi koholla, se on paras kipulääke. Olin että ok, hakkasitte just metallipiikkejä mun luuhun, mut selvä homma. Yliopistollinen sairaala ja päiväkirurgia molemmissa tapauksissa.
Ei jumaliste. Kai sentäs tajusiit pyytää sitä lääkettä? Esim näin: Minulle on aiemmin käynyt Tramal kipulääkkeenä, voiko reseptin uusia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei auta mutta se toinen lääke auttaa.
Ei vaan ne auttaa yhdessä paremmin kuin kumpikaan yksinään. Panadol ei auta yksinään mihinkään. Kahdella eri lääkkeellä saa kovankin kivun pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jumaliste. Kai sentäs tajusiit pyytää sitä lääkettä? Esim näin: Minulle on aiemmin käynyt Tramal kipulääk
Tietenkin olin pyytänyt kipulääkettä. Tuo oli kirurgin vastaus siihen. Ei hänen mielestään sellaista tarvittu, kunhan käsi on koholla.
missä asioissa? Sairaalasta kotiutuessa? Jos ei pärjää yksin kotona, niin siirretään esim. terveyskeskuksen vuodeosastolle siihen asti, kun alkaa pärjätä ja kykenee huolehtimaan itsestään.