Myynnissä on OKT tai rivitaloja, jotka ovat vain 2 vuotta tai 3 vuotta vanhoja. Onko siitä jokin kikka, kun rakennetaan ja lähes heti myynti
Asuntojen myynti-ilmoituksissa on usein vasta rakennettuja kiinteistöjä, jotka on laitettu muutaman vuoden rakentamisesta myyntiin.
Onko tästä hyötyö omistajille? En tarkoita mitään grynderin rakentamia.
Monet ovat itse osallistuneen kiinteistönsä rakentamiseen.
Miten on? Onko tämä kannattavaa?
Kommentit (45)
Siinä on eletty yli varojen, ihan liian iso laina otettu ja realiteetit lyöneet vastaan. Pakkomyynti.
Voihan se olla kannattavaa. Riippuu ihan siitä, mitkä olivat rakentamisen kulut, minkä arvon työpanokselleen laittaa, ja kuinka paljon talosta sitten myytäessä saa.
Voitto on verotonta tuloa, jos on asunut kaksi vuotta.
Verotus. Kaksi vuotta pitää asua, ettei tarvi maksaa jotain veroa myynnistä. En nyt muista veron nimeä, mutta näin se oli. Itsekin olin vastaavassa tilanteessa aikanaan kun piti saada talo myytyä kun työpaikka lähti alta ja muutin toisaalle. Piti vuokrata vuodeksi, että sai sen kaksi täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla kannattavaa. Riippuu ihan siitä, mitkä olivat rakentamisen kulut, minkä arvon työpanokselleen laittaa, ja kuinka paljon talosta sitten myytäessä saa.
Voitto on verotonta tuloa, jos on asunut kaksi vuotta.
Jotkut tekee 3 taloa, ja sitten eintarvitse enää tehdä töitä. Nykyään kyllä jo vähän hankalampaa, kun kustannukset on nousseet niin isoiksi, mutta ostovoima on laskenut suhteellisesti.
Osa rakentaa täysin myyntiä varten taloja. Jos osaa itse tehdä sisätöitä jne. niin voi hyvinkin jäädä muutaman kymppitonnin voitolle talon rakennuksesta. Mutta yleensä se tarkoittaa sitä, että on laittanut paljon työtunteja projektiin itse, eikä ole ostanut kaikkea valmiina. Nykyisin ihmiset eivät jaksa remontoida asuntojaan, joten uudenkarheille löytyy ostajia.
Kyllä monet tekee (tai ainakin teki) niin, että ostaa kämpän, remppaa sen, asuu pari vuotta verojen takia, ja sitten myy voitolla. Miksipä ei toimisi ok-talojenkin kanssa.
Avioeron takia myyntiin tulleita taloja. Rakentaminen laittaa parisuhteen koville.
On. Kolmas talo on jo rakennuttajalle ilmainen, koska voitto on niin hyvä.
Ihan normaalia, kun haluaa myydä verottomana.
Vierailija kirjoitti:
Verotus. Kaksi vuotta pitää asua, ettei tarvi maksaa jotain veroa myynnistä. En nyt muista veron nimeä, mutta näin se oli. Itsekin olin vastaavassa tilanteessa aikanaan kun piti saada talo myytyä kun työpaikka lähti alta ja muutin toisaalle. Piti vuokrata vuodeksi, että sai sen kaksi täyteen.
Pitää itse asua kaksi vuotta, ennenkuin voi myydä ilman veroa. Siis mikäli jää voitolle.
Kahden vuoden asumisen jälkeen talon myynnistä saatava mahdollinen myyntivoitto on verovapaata.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/asunnon-myynti/oman-asunn…
Syy on luovutusvoittovero, jota ei tarvi maksaa jos on omistanut talon yli kaksi vuotta.
Tämä voi johtua monista syistä. He ovat ehkä huomanneet, etteivät pysty maksamaan lainaa pois, jääneet työttömiksi tai sairastuneet, eronneet tai heille on tarjottu hyvää työpaikkaa kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö nykyään saa paljonkin voittoa?
Vierailija kirjoitti:
Erotaloja
Varmasti niitäkin on joukossa. Tutun tuttu joutui myymään, kun jäi leskeksi. Omakotitalossa on paljon kuluja.
Ei se välttämättä ole kannattavaa. Eräällä messu alueella taloja ja asuntoja tyhjillään vuosia,kun ei kukaan niitä 650 000e tönöjä halua. Ja lisää tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö nykyään saa paljonkin voittoa?
Halutuilla asuinalueilla ja kasvukeskuksissa hyvinkin mahdollista.
En minä haluaisi omaa taloani heti valmistumisen jälkeen ruveta myymään.