Oisko sittenkin niin että kehitysvammaisten työllistäminen on marketeille enempikin vaiva?
Olen aika varma tästä. Miettikää nyt. Jos pitäisi oikea palkka maksaa, ei mitään taloudellista järkeä olla ottamatta silloin oikeaa työntekijää.
Jos taas käytännössä ilmaiseksi työrajoitteisen ottaa niin jonkunlainen ekstra-valvomisen vastuu tulee silti, samoin jatkuva työnohjaus ja se on aina joltakin pois.
Ei tuollaisia ihmisiä voi itseohjautuviin hommiin laittaa ja jatkuva "pullojen lajittelussa" pitäminen hävettäisi varmaan kauppiastakin.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan työelämä on liian tiukkaa. Eihän töihin haluta edes ilmaisia oppilaitosten työharjoittelijoita, koska ohjaamiseen ei ole aikaa.
Nykyajan työelämä on tosiaan vähän tuommoista. Nykyään ketään nuorta ei laiteta rinnalle oppimaan apumieheksi.
Mietin, että jos itsekin jo 50 v konkarina satun vaikka sairastumaan kesken työni, niin joku heitetään siihen tilalle heti syvään päähän uimaan. Tietäähän sen, että pelkkää sanomista tulee asiakkaalta, ennen kuin oppii, ellei saa potkuja tai itse ottaa lopputilin.
Ainakin se karkottaa suuren osan asiakkaista. Tiedän ettei niin pitäisi suhtautua, mutta se vain on kylmä totuus.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni työstä kuuluisi maksaa palkkaa, edes minimipalkkaa. Rahaa se kehitysvammainenkin tarvitsee elääkseen, ja ei se raha mitä he kelasta saavat ole kovin kummoinen. Pullohuoneen hoito pelkästään ja sen sellainen käy ihan työstä ja kärryjen siirtely, jne, tai vaikka kuormanpurku. Moni ei ole sen tehottomampi kuin palkkaa nauttivat työntekijät. Itse todistin s-marketissa kerran tälläistä että oli kehitysvammaisia hyllyttämässä, ja ihan keskenään ne siinä laittoivat tavaraa hyllyyn ja suht tehokkaasti. Varmasti jutunkin tyyppi on ollut ihan kykenevä kun on häntä 19v siellä pidetty, ja itsekin kai viihtynyt, koska myös he voivat päättää haluavatko he jatkaa jossain vai eivät.
Mutta miksi ajatellaan, että se on joku 'lahja' että 'saa' tehdä ilmaista työtä? Palkkaa pitäisi maksaa heillekin.
Siksi, ettei Mikan kehitysvammalla pääse mihinkään palkallisiin hommiin. Kuitenkin Mika huomannut saman mikä pätee useimpien normojen kohdalla, kotona makaaminen ilman töitä on mielenterveydelle haitallista.
Palkan lisäksi työnantajalla on useita muita velvollisuuksia työntekijöihinsä liittyen. Ei se ole vain niin että otat sisään ja annat työmäärän perusteella vaikka 400e/kk kouraan. Meillä on suomessa todella tiukka lainsäädäntö tähän asiaan liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Väärin on, että yhteiskunnalta vammaisrahaa saavat vie työpaikan henkilöltä, joka elättäisi palkallaan perheensä eli tuleviakin veronmaksajia. No kiva, että vammainen saa töitä ja voi yhtyä kuoroon huutamaan työttömille, mee töihin.
Ja sitten jos vammainen ei mene töihin niin kritisoidaan kuinka "sen ei tarvi tehdä mitään" ja huudellaan että "mee töihin" niinkuin Tampereella tänä kesänä eräät sankarit tekivät julkisesti. Mikään ei teille kelpaa.
Vammaiset on parasta pitää omissa työpajoissaan...puuhevosille persereiänporausta,katiskojen kasausta, tai jotakin nippelihommaa etteivät könkkää muiden jaloissa jokeltelemassa ja sönkkäämässä omiaan..
Vihdoinkin järkipuhetta! Oli aivan uskomatonta lukea sitä haukkujen määrää,mikä kohdistettiin uuteen kauppiaspariin. Todellista ryhmäkiusaamista ja -lynkkaamista!
Juttuhan on niin,että työnantaja voi valita työntekijät ihan itse,eikä asiaa tuntemattomien huutoäänestysellä.
No,summa summarum,tämä yhteisvöythötys saattaa nyt johtaa siihen,että kukaan ei uskalla enää palkata vammaista,koska heistä ei sitten pääse eroon.
Tsemppiä kauppiasparille.
Pullokoneen hoitaminen ei ole sellainen työtehtävä, jota varten palkataan ihminen töihin. Kyse on vapaaehtoistyöstä. Kauppiaan puolelta kyse on hyväntekeväisyydestä, koska normaalistihan tuollaiset hommat hoitaa joku henkilökuntaan kuuluva.