Oisko sittenkin niin että kehitysvammaisten työllistäminen on marketeille enempikin vaiva?
Olen aika varma tästä. Miettikää nyt. Jos pitäisi oikea palkka maksaa, ei mitään taloudellista järkeä olla ottamatta silloin oikeaa työntekijää.
Jos taas käytännössä ilmaiseksi työrajoitteisen ottaa niin jonkunlainen ekstra-valvomisen vastuu tulee silti, samoin jatkuva työnohjaus ja se on aina joltakin pois.
Ei tuollaisia ihmisiä voi itseohjautuviin hommiin laittaa ja jatkuva "pullojen lajittelussa" pitäminen hävettäisi varmaan kauppiastakin.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Juu itse olin kanssa kaupassa töissä jossa kävi kehitysvammainen muutaman kerran viikossa. Hyllytti yleensä juomaosatolla tai teollista. Päivämääristä ei tietoakaan vaikka ohjattiin ystävällisesti joka krt että vanhemmat eteen uudet taakse. Muutaman laatikon sai purettua mutta hirveästi tarvi apua ja tukea. Ja siihen sitten meni 1-2 ihmisen työaikaa. Ajatus on kaunis mutta hänellä tarvisi olla erikseen joku oma ohjaaja
Kyllä heillä on ola ohjaaja työssä, työvalmentaja, joka opastaa ensimmäiset viikot tai kuukaudet esimerkiksi hyllyttämiseen. Sinä olet ollut yksinkertainen, jos et ole ilmoittanut hänen omalle ohjaajalleen, että työnteossa on ongelmia. Työvalmentajat käyvät työpaikoilla säännöllisesti ja kirjaavat seurantaa, miten on sujunut. Silloin kysytään, onko jotain haasteita ilmennyt, ja tarvittaessa valmentaja neuvoo ja opastaa kädestä pitäen, miten pitäisi toimia. Sillehän ei kukaan voi mitään, jos teidän kaupassa on niin yksinkertaista väkeä, ettei kukaan kerro haasteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lievästi kehitysvammainen voi olla muuten normaali ihminen, mutta abstrakti hahmotuskyky ei vain riitä esim matematiikkaan.
Tunnetko sattumoisin yhtään lievästi kehitysvammaista? Jos itse olet normaaliälyinen ja tunnet, et voisi ajatella noin. Lieväkin kehitysvamma kyllä näkyy, kun vähänkin enemmän on tekemisissä.
Ketjussa kehitysvammaisten työpanosta ylistävät varmaankin ne, joilla ei ole kokemusta kehitysvammaisista tai sitten he ovat itse kehitysvammaisia. Ymmärryksen vaikeus ei tee heistä huonompia ihmisiä, mutta se näkyy hyvin monella tavalla. Joku mainitsi päähänpinttymät ja oikut, niitä on palstallakin sen verran, että tulee mieleen, että täällä kirjoittelee lievästi kehitysvammaisia, osallahan ei ole diagnoosia, vaan saavat sen ehkä sattumalta hyvän lääkärin ansiosta, kun aletaan tutkia miksi asiat eivät onnistu.
Tiedän ihan faktana, että täälläkin tosiaan kirjoittelee kehitysvammaisia. Ihan diagosoituja, palvelujen piiristä. Sen yritänkin aina muistaa, kun tekee mieli provosoitua jonkun kirjoituksista. Tätä tai muita anonyymejä palstoja ei voi mitenkään verrata liveporukoihin, joissa keskusteluja käydään. Se on nykyään samalla hyvä ja huono, että kaikki saavat netissä äänensä kuuluviin.
Olen kymmenesti kai jo kirjoittanut Lahden kirjaston kahvio toimii kehitysvammaisten työpaikkana. Lounastakin kai on, en ole koskaan poikennut kun juon kotona kahvit. En tiedä onko koko ajan ohjaaja tai ammattilainen paikan päällä.
Yhdistyksellä on leipomo/kahvio myös kaupungin keskustan tuntumassa.
Ymmärrän hyvin, ettei kehitysvammaista välttämättä haluta edes pullokoneen hoitajaksi. Ihan normaalien työntekijöiden ohjeistaminen tai varsinkin heidän kriisien selvittely on välillä turhauttavaa - eräs esimieskoulutus kävi kuvaavasti nimellä "managemenet by tarhatäti".
Toki kehitysvammoja on hyvin eriasteisia. Paikassa, jossa tein välillä työvuoroja harrastukseni parissa, on eräs 50v lievästi kehitysvammainen naishenkilö, joka on ihan loistava työkaveri. Erittäin lojaali (jopa lapsenomaisesti), hyväntuulinen ja kova tekemään töitä. Aikataulujen ja nopeasti vaihtuvien yksityiskohtien hahmottaminen on hänelle ongelmallista, joten tekee pääosin töitä jonkun parina, mutta kykenee rutiinihommia tekemään myös itsenäisesti. Harrastustyön lisäksi hän on ihan oikeissa palkkatöissä ja uskon olevan tykätty työkaveri ja työntekijä.
Vammaiset varastaa tavallisten duunareittan työpaikat. Monet vammaisista on eläkkeellä mutta työttömät joutuvat kituuttamaan työttömyyskorvauksella. Onko sekään reilua että töitä ei ole kaikille halukkaille. Pitäisikö vammaisten eläkkeet lopettaa kokonaan niin he saisivat hakea töitä muitten työttömien tapaan. Onneksi joissain ammateissa vaaditaan oikeaa osaamista eikä oteta ketä tahansa vaikka poliisin tai lääkärin työhön.
Täällä maaseudulla oli kehitysvammainen mies joka pari kertaa viikossa kävi kaupan pullonpalautuslinjaston tyhjäämässä. Tuollainen on sopivaa hommaa.
Tietenkin vammaisen työnkuvan pitää vastata hänen taitojaan, kuten muillakin työntekijöillä toimenkuva vastaa heidän osaamistaan. 😄Eihän ei-vammaistakaan oteta, tai ainakaan kuuluisi ottaa, sellaiseen hommaan, josta hän ei selviä.
Itse olen kyllä joskus joutunut työvoimatoimiston työhönosoituksena sellaiseen työpaikkaan, johon en sopinut, johon en olisi itse edes halunnut ja jota en kovin hyvin osannut. Karsaastihan minuun sitten suhtauduttiin tässä paikassa.
Työnantajaa syyllistetään turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Ylellä oli joku ohjelma, jossa 4 kehitysvammaista keräsi roskia ja yksi valvoja oli mukana. Sanottiin, että kuuluisi maksaa oikeata palkkaa, kun tekevät samaa työtä kuin normaali työntekijä. Olisin itse kerännyt ne roskat yksinään samassa ajassa kuin nämä 5 ihmistä.
Kuten sanottua, vähän sellaista ohjattua päiväkotimeininkiä jossa tehdään miten tehdään.
Se on myös markkinointia.
Ei mitään muutakaan markkinointia tyhjästä pieraista. Sen eteen nähdään vaivaa ja maksetaan siitä rahaa.
No ottaisitteko itse keharin töihin? Aiheutuuhan siitä normaalia enemmän vaivaa ja huolehtimista. Luotto siihen että tekisi sen homman niinkuin pitää ei taida myöskään olla aivan huipussaan.
Sama oli meillä edellisessä työpaikassa, muttei ollut lastenhoitaja vaan 3 vuotta toimitilahuoltajaksi opiskellut siivooja. Hän teki ihan yhtä hyvää työtä kuin se toimen siivooja, mutta vain toinen heistä sai palkkaa. Järjestelmä on myös hyvin epäreilu, koska olisin mielelläni palkannut hänet kotiini siivoamaan, mutta hän ei saa tehdä mitään töitä, koska sitten menee se varsinainen siivoustyö, eli avotyö, josta ei makseta palkkaa. Työosuusrahaa hän sai 7 euroa/työpäivä. Siinä jos missä on vääryys, ettei nämä ihmiset saa tehdä edes pientä siivouskeikkaa toiminimellä, koska vaikka se olisi vain 70€ kuukaudessa mitä jäisi käteen, onhan se iso raha näille ihmisille.