Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laura, 25, on vapaaehtoisesti lapseton naapureilta painostusta

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 32 ja vela.

Jopa työpaikalla on kysytty perhetilanteesta ja kun olen kertonut, ettei ole perheellistymissuunnitelmia, niin tädit sanoo että "kyllä se mieli muuttuu"

Olen ollut 17v kun tein tämän päätöksen. Miksi mieleni muuttuisi? Ja vaikka ei muuttuisi tai muuttuisi, niin miten se muille kuuluu?

Lasten hankkiminen tekee ihmisestä aikuisen. Silloin sinä otat vastuuta jostain toisesta ihmisestä etkä ole enää vastuuton koheltaja. 

Höpönpöpö ja huomenna lisää. Voihan sitä asiat noinkin itselleen selittää mutta totuus on yleensä taruakin karumpaa. Kaikki eivät ole edes koskaan mitenkään vastuuttomasti koheltaneet aikaisemminkaan mutta ehkä sinä tarvits

Miksi alapeukku faktalle?

Vierailija
42/64 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullekkin muuten kerran eräs tätönen totesi keskustelun yhteydessä jotenkin, että voi, kun minä ja miehenikin voisimme jo jättää ehkäisyn pois :D Tähän totesin, että "no älä muuta sano!" Ja jatkoin oikein huojentuneen kuuloisena, että "mutta onneksi ihan kohta saan kauan odotetun steriilisaation, saa vihdoin olla vailla huolta ehkäisystä!" Tähän täti oikein happamana vastasi, että oi minkä onnen menetätkään.

Kuulen, kuinka nainen itse karjuu vihaisena harva se päivä kakaroilleen. Varsinainen onni joo.

Perhe-elämään pettyneet ovat monesti kovimpia lapsenhankintaan painostajia. Kun omat elämänvalinnat kaduttavat, on helpompi yrittää vetää muut samaan jamaan kuin keskittyä parantamaan omaa elämää niiltä osin kuin se on mahdollista.

<

Ei voi puhua painostamisesta jos uhri lukee vapaaehtoisesti jonkun tekstiä. Nyt vähän suhteellisuudentajua loukaantumiseenkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma keho, oma päätös.

Joillekin ottaa koville hyväksyä tämä tosiasia.

Tervetuloa nykyaikaan sieltä keskiajalta.

Kuka on niin itsekäs ja omien mielihalujen vallassa että haluaa pakottaa muita lisääntymään vasten tahtoa? Sehän se on sitä itsekkyyttä. "Lisääntykää koska MINÄ haluan niin!" Minä minä minä -ajattelua se on.

Vierailija
44/64 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullekkin muuten kerran eräs tätönen totesi keskustelun yhteydessä jotenkin, että voi, kun minä ja miehenikin voisimme jo jättää ehkäisyn pois :D Tähän totesin, että "no älä muuta sano!" Ja jatkoin oikein huojentuneen kuuloisena, että "mutta onneksi ihan kohta saan kauan odotetun steriilisaation, saa vihdoin olla vailla huolta ehkäisystä!" Tähän täti oikein happamana vastasi, että oi minkä onnen menetätkään.

Kuulen, kuinka nainen itse karjuu vihaisena harva se päivä kakaroilleen. Varsinainen onni joo.

Lapsettomuus on luonnotonta ja merkki itsekkyydestä ja epäkypsyydestä. 

Lasten hankkiminen on luonnollista ja hauskaa ja se kuuluu elämään. 

Noinko kovasti kaduttaa ja harmittaa? 

Jokainen ihminen on yksilö ja tekee itse omat ITSELLEEN OIKEAT PÄÄTÖKSET ja NUO PÄÄTÖKSET VOIVAT OLLA TOISENLAISET KUIN SINULLA. Elä ja anna toisten elää ja lakkaa olemasta tuollainen ylimielinen p*rsereikä joka omasta mielestään tietää mitkä päätökset ovat kaikille muillekin niitä oikeita ja mitkä vääriä. Ei kuulu sinulle eikä ole mitenkään sinun asiasi. 

Vierailija
45/64 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

41. Sinä olet ilkeä itsekäs paska, luulet että toiset haluavat harhauttaa ihmisiä tekemään huonoja päätöksiä. Sinä tekisit niin jos olisit pettynyt päätökseesi ja niinhän tässäkin toimit ja haluat että muutkin jäävät lapsettomiksi ja pettyvät elämäänsä, kuten sinä.

Voi mussu pieni, olen lapseton koska haluan enkä todellakaan ole pettynyt elämääni, päinvastoin.

Anna sinäkin jokaisen päättää ihan itse tekeväkö lapsia, niin minäkin teen, toisten päätökset eivät kuulu sulle tai mulle.

Vierailija
46/64 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa niiden ihmisten puolesta jotka kokevat elämänsä niin turhaksi että vain lisääntymisellä on merkitystä.

Ainoa elämä ja tuhlata se moiseen angstiin? Ei mitään järkeä...

No onneksi velat osaavat pitää hauskaa ja juhlivat muidenkin edestä koska elämässä on miljoona muutakin elämisen aihetta kuin omat biologiset lapset.

Kerron sinulle salaisuuden. Lapset kuuluvat elämään. Jatkuvaan hauskanpitoon kyllästyy nuoruuden jälkeen aika nopeasti. Ne miljoonat muut asiat on turhia ihan loppupeleissä. Sä et vaan sitä tajua ennenkuin koet pettymyksesi. 

Vierailija
47/64 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa niiden ihmisten puolesta jotka kokevat elämänsä niin turhaksi että vain lisääntymisellä on merkitystä.

No onneksi velat osaavat pitää hauskaa ja juhlivat muidenkin edestä koska elämässä on miljoona muutakin elämisen aihetta kuin omat biologiset lapset.

Kerron sinulle salaisuuden. Lapset kuuluvat elämään. Jatkuvaan hauskanpitoon kyllästyy nuoruuden jälkeen aika nopeasti. Ne miljoonat muut asiat on turhia ihan loppupeleissä. Sä et vaan sitä tajua ennenkuin koet pettymyksesi. 

Näinkö sanot tahattomasti lapsettomillekin?

Vierailija
48/64 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah. Muakin on painostettu vielä lähes 50-vuotiaana. Näillä ei tunnu olevan mitään rajoja. 

En ymmärrä, mikä pakkomielle uskiksilla on seksiin ja nimenomaan suojaamattomaan seksiin. Ja lisäksi tietysti se, että mitä ihmettä jonkun seksielämä kuuluu kenellekään suhteen ulkopuoliselle. 

Tirkistelyfetissi, kontrollin halu, narsismi.... onhan näitä...?

Mutta loppuuhan tuollainen tirkistelykotrollin ilmeneminen ainakin suomalaisten osalta kun kansa uudistumattomana kuihtuu historian hämärään. 

Vierailija
49/64 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma keho, oma päätös.

Kuka on niin itsekäs ja omien mielihalujen vallassa että haluaa pakottaa muita lisääntymään vasten tahtoa? Sehän se on sitä itsekkyyttä. "Lisääntykää koska MINÄ haluan niin!" Minä minä minä -ajattelua se on.

Biologia on paljon vanhempi kuin keskiaika.

Elämä on 4 miljardia pitkä ketju. Jokainen joka elää nyt on tämän 4 000 000 000 vuoden elämän tulos.

Haluatko olla se ensimmäinen, joka katkaisee tämän ketjun kohdaltasi ja estää kaikkien tulevien sukupolvien syntymän. Synnyttivätkö vanhempasi sinut vain, jotta voit elää helpon ja itsekkään elämän ja lopettaa 4 mrd ketjun tähän, kun se voisi jatkua toiset 4 mrd.

Vierailija
50/64 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma keho, oma päätös.

Biologia on paljon vanhempi kuin keskiaika.

Elämä on 4 miljardia pitkä ketju. Jokainen joka elää nyt on tämän 4 000 000 000 vuoden elämän tulos.

Haluatko olla se ensimmäinen, joka katkaisee tämän ketjun kohdaltasi ja estää kaikkien tulevien sukupolvien syntymän. Synnyttivätkö vanhempasi sinut vain, jotta voit elää helpon ja itsekkään elämän ja lopettaa 4 mrd ketjun tähän, kun se voisi jatkua toiset 4 mrd.

Ei hyvä Sylvi, mistä kaltaisiasi ääliöitä oikein si ki ää, huh.

Vierailija
51/64 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kautta aikain ole ollut näitä, joiden oma normi on se, että jokainen tekee tai ainakin pyrkii tekemään lapsia, ja he sitten läväyttelevät lapsettomille näitä kysymyksiä, että jokos sinäkin olet ajatellut lastenhankintaa. Näitä on siis ollut ihan aina, varmasti ihan koko viimeisen vuosisadan aikana. Eipä noille ole koskaan kukaan eväänsä sen enempää lotkauttanut, eikä varmasti kukaan kokenut paineita tai varsinkaan alkanut tekemään lapsia tuollaisten kyselijöiden vuoksi. Heille vaan vastataan, että enpä ole nyt ajatellut, on vähän muuta mielessä, ja sillä hyvä.

Nykyään vaan ihan kaikesta pitää ottaa itseensä, ja ottaa kaikki kommentit niin tosissaan, ja ahdistua ja ottaa paineita jne. Siis oikeasti jostain naapurin letkautuksista perheen perustamisen suhteen?? Miten nuoret aikuiset on nykyään noin sekaisin, etteivät edes tuollaiselle osaa vain nauraa.

Saahan siitä elämästä vaikeaa, jos joka asiasta pitää noin kovaa ottaa itseensä.

Vierailija
52/64 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinkö sanot tahattomasti lapsettomillekin?

Vastaisitko.

Vierailija
53/64 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan jokaisen oma asia haluaako lisääntyä vai ei. Ainoastaan ylimielinen p*rsereikä pitää omia valintojaan niinä ainoina oikeina ja pyrkii "kannustamaan" muitakin siihen samaan. Kielii vakavista ongelmista sekä pettymyksestä niihin omiin valintoihinsa ja siihen elämään joka ei sitten ollutkaan täynnä prinsessaunelmien autuutta, kuvitellaan että ajamalla muita samanlaiseen se oma olo ja elämä jotenkin paranee mutta eipä se parane vaan kierre on loputon. 

Elä ja anna toisten elää ja tehdä itse elämästään juuri sellaista kuin se heistä on hyvää, tasapainoista ja onnellista. 

Vierailija
54/64 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 32 ja vela.

Jopa työpaikalla on kysytty perhetilanteesta ja kun olen kertonut, ettei ole perheellistymissuunnitelmia, niin tädit sanoo että "kyllä se mieli muuttuu"

Olen ollut 17v kun tein tämän päätöksen. Miksi mieleni muuttuisi? Ja vaikka ei muuttuisi tai muuttuisi, niin miten se muille kuuluu?

Lasten hankkiminen tekee ihmisestä aikuisen. Silloin sinä otat vastuuta jostain toisesta ihmisestä etkä ole enää vastuuton koheltaja. 

Vastuun ottaminen toisesta ihmisestä on henkistä kasvamista ja tärkeä osa ihmisen kasvua. Lapsettomat ovat heimonsa lastenvahteja omille sisarusten lapsille. 

Juu, huostaanotettujen lapset voivat olla eri mieltä.

En ole ikinä h

Lapsettomuus on laiskuutta ja pelkuruutta, jos työtä pelkää.

Vierailija
55/64 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hullu, eikä halua kokea elämänsä tärkeintä ihmissuhdetta, vaan tyytyy ulkoiluttamaan koiraa sateella ja pitää sitä tyydyttävänä suhteena, voi niinkin olla onnellinen. Mutta silloin pitää olla hullu, minun mielestäni.

Vierailija
56/64 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma keho, oma päätös.

On hyvin luonnollista että vanhempi antaa lapselleen enemmän kuin saa. Sinäkin olet saanut huolenpitoa ym. vanhemmiltasi. 

Nyt et ole valmis edes antamaan heille lastenlapsia ja mietit mitä sinä lasten hankkimisesta saat. Taidat olla äärimmäisen itsekäs olio.

Vierailija
57/64 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma keho, oma päätös.

No ei nyt kukaan naapuri tai muu puolituttu voi pakottaa ketään lisääntymään. Ei tuossa ole mistään tuollaisesta kyse. Kunhan jutustelevat ja pitävät asiaa ihan small talk -tasoisena. Ei kaikkea tarvitse ottaa niin hirvittävän vakavasti. Sanot vaan, että eipä taida tulla lapsia minulle, ja vaihdat puheenaihetta.

Tuo on siis ihan sama homma, kun joku alkaa sanomaan jollekin vaikka että, kannattaisko sunkin jo hommata uusi auto/polkupyörä tms, jos sulla on vaan vanha ja muilla uudet. Voit vastata siihen, että ei kyllä tää mun vanha vielä hyvin toimii. Ei siitä tarvitse ottaa heti kauheita paineita, että nyt on säästettävä rahaa ja pakko olla tuliterä polkupyörä, koska naapuri tykkää, että on hyvä olla uusi. Ihan oikeasti, ei kaikki ole niin vakavaa.

Vierailija
58/64 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan jokaisen oma asia haluaako lisääntyä vai ei. Ainoastaan ylimielinen p*rsereikä pitää omia valintojaan niinä ainoina oikeina ja pyrkii "kannustamaan" muitakin siihen samaan. Kielii vakavista ongelmista sekä pettymyksestä niihin omiin valintoihinsa ja siihen elämään joka ei sitten ollutkaan täynnä prinsessaunelmien autuutta, kuvitellaan että ajamalla muita samanlaiseen se oma olo ja elämä jotenkin paranee mutta eipä se parane vaan kierre on loputon. 

Elä ja anna toisten elää ja tehdä itse elämästään juuri sellaista kuin se heistä on hyvää, tasapainoista ja onnellista. 

Yleensä nämä vapaaehtoisesti lapsettomat ovat ihan yhtä kovaäänisiä kritisoimaan lapsia saaneita maailman ylikansoittamisesta jne. Että omaa agendaansa hekin ajaa, ja usein todella kovaäänisesti.

Vierailija
59/64 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nämä vapaaehtoisesti lapsettomat ovat ihan yhtä kovaäänisiä kritisoimaan lapsia saaneita maailman ylikansoittamisesta jne. Että omaa agendaansa hekin ajaa, ja usein todella kovaäänisesti.

Ei ole hyväksyttyä puolin eikä toisin. Samanlaista ylimielistä p*rsereikäisyyttä oli kummin päin tahansa. Siihen ei ole mikään pakko lähteä mukaan vastaamalla huutoihin huutamalla takaisin. Kyseessähän on jokaisen oma päätös ja valinta. 

Vierailija
60/64 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin lapsia kuin parta lapsia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän