Herranjestas nykykoulua!
Paljon on puhuttu nuorista, jotka ei osaa mitään, koulurakennuksista, jotka ei edesauta oppimista. Mihin on unohtunut opettaminen ja miksi? Onko syynä digitalisaatio, laiskuus vai mikä? Järkyttävä määrä annetaan kyllä tekemistä ja loputon määrä digmateriaaleja, joita kukaan ei jaksa kahlata läpi. Tuskin aikuinenkaan. Olennainen hukkuu tietomäärään ja oppilas yksin kahlaa niitä läpi.
Oppilaat googlailee asioita, käyvät yksin tai ryhmissä läpi loputtomia aineistoja, yrittävät löytää ratkaisut omin päin, mutta jos ei osaa jo valmiiksi, oikeat ratkaisut jää mysteeriksi. Miksi koulussa ei enää opeteta ja asioita käydä opettajan johdolla läpi?
Kommentit (12)
Suurin syy on digi ja OPS: n tulkinta. Vaaditaan itseohjautuvuutta ja taitoja, jotka on hakusessa monella aikuisellakin. Oli selkeää, kun pääosa oppimateriaaleista oli kirjojen kansien välissä. Siinä oli olennaisin, ja sitä täydennettiin sitten muilla matskuilla. Uutta voi oppia tehokkaasti yhdessä tekemällä, keskustelemalla ja opejohtoisesti. Ei vain yksin kokeilemalla, ja jos erehtyy, ei tiedä, missä vika, kun kukaan ei asiaa selitä auki.
Kaikista paras systeemi koulussa on se sama ja hyväksi todettu metodi. Opettaja opettaa asian ja antaa läksyt. Läksyt ovat selkeät ja vastaukset löytyy kirjasta. Sitten seuraavalla kerralla ne tarkistetaan ja mennään eteenpäin samalla metodilla.
Jos kaiken jättää lapsen harteille: "etsi tieto, tee sillä jotain", voi olla tasan varma siitä, että miltei mitään ei tehdä.
Itse opiskelen nyt aikuisena intensiivisellä kielikurssilla. Siinä on vanha opetustapa. Se toimii loistavasti ja todellakin tulee tehtyä ja opittua. Yritin itseopiskelua, mutta en kykene samaan tahtiin ja alan lusmuilemaan. Ihmiset ovat mukavuudenhaluisia ja myös laiskoja osittain. Jos jotain ei ole pakko tehdä, se monesti jää tekemättä.
Eli miten lapsilta voi odottaa itseohjautuvuutta, kun ei sitä ole aikuisillakaan? Kaiken lisäksi lapsille kaikki on uutta, pitää jopa oppia kirjaimet ja lukemaankin. Lisäksi aivot kehittyvät 25 ikävuoteen asti.
Palkataan ensi sijaisesti miesopettajia sekä annetaan kunnon kuri eli opettaja saa poistaa fyysisesti oppilaan luokasta ja jos näin käy niin se tarkoittaa automaattisesti oppilaalle erotusta koulusta.
Takaisin tasokurssit sekä tarkkailuluokat häiriköille ja pienryhmät oppimisvaikeuksista kärsiville!
Vierailija kirjoitti:
Kaikista paras systeemi koulussa on se sama ja hyväksi todettu metodi. Opettaja opettaa asian ja antaa läksyt. Läksyt ovat selkeät ja vastaukset löytyy kirjasta. Sitten seuraavalla kerralla ne tarkistetaan ja mennään eteenpäin samalla metodilla.
Jos kaiken jättää lapsen harteille: "etsi tieto, tee sillä jotain", voi olla tasan varma siitä, että miltei mitään ei tehdä.
Itse opiskelen nyt aikuisena intensiivisellä kielikurssilla. Siinä on vanha opetustapa. Se toimii loistavasti ja todellakin tulee tehtyä ja opittua. Yritin itseopiskelua, mutta en kykene samaan tahtiin ja alan lusmuilemaan. Ihmiset ovat mukavuudenhaluisia ja myös laiskoja osittain. Jos jotain ei ole pakko tehdä, se monesti jää tekemättä.
Eli miten lapsilta voi odottaa itseohjautuvuutta, kun ei sitä ole aikuisillakaan? Kaiken lisäksi lapsille kaikki on uutta, pitää jopa oppia kirjaimet ja lukemaankin. Lisäksi aivot kehittyvät 25 ikävuoteen asti.
Lukemisen muistamista ei oppimista. Jotta tiedetään paras tapa oppia on ensin kartotettava oppilaan paras oppimistekniikka.
Aloittaja ei ole tainnut käydä koulussa vähään aikaan? En tunnista ensimmäistäkään noista väittämistä.
T. Opettaja
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tää on sitä, kun pitää väkisinkin yrittää keksiä sitä pyörää uudelleen.
Vanhanaikaisella opetustavalla pisa-tulokset olivat maailman huippua ja nyt laskee kuin lehmän häntä.
Epäpätevänä sijaisopettajana urani alkutaipaleella yritin päästä siitä mistä aita on matalin, eli toteutin nykyistä opetustyyliä. Annoin oppilaille tehtäviä, että hankkivat itse tietoa, aikuisia tai ainakin peruskoulun käyneitä kun olivat. Kyllä sellaiset itseopiskelun osaavat! Mutta kuinka kävi: oppilaat tulivat sanomaan, että tämä ei käy, sinun pitää opettaa.
En usko, että nykyiset peruskoululaiset ovat yhtään sen pätevämpiä itseoppijoita kuin 80-luvun ammattikoululaiset, joista etevimmät pääsivät opistoon.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei ole tainnut käydä koulussa vähään aikaan? En tunnista ensimmäistäkään noista väittämistä.
T. Opettaja
Oletko sinä? Jos olet, onko pitkäkin aika, ja minkä maan koulussa kävit?
Vihaan kaikkea itseoppimista. Onneksi ehdin alta pois.
Muistan teekkariaikojeni laskuharjoituksia: tarkoitus oli, että me opiskelijat olis tehneet ne laskut kotonaan ja sitten assistentin tunnilla assari olisi laskenut ne taululle, niin oltais nähty vastaukset. Mutta assistentti yritti pyytää porukkaa taululle.Yksi meistä tuskastui ja sanoi assistentille suoraan, että kun sää tiedät, miten se lasketaan, niin näytä ne laskut!
En minäkään yksin kotona pähkäillyt, vaan odotin laskuharjoitustunteja, jolloin näkee, miten lasketaan.
Haluan oppia siten, että luen toisten jo keksimiä. En jaksa keksiä itse. Vihaan pulmatehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Takaisin tasokurssit sekä tarkkailuluokat häiriköille ja pienryhmät oppimisvaikeuksista kärsiville!
Aika suuri osa häiriköinnistä ja oppimisvaikeuksista johtuu olemattomasta ohjauksesta eli juuri siitä mistä tässä on puhuttu. Minulla on kaksi parikymppistä lasta, toinen neuron kirjolla. Jos oli perinteiset metodit nepsy pärjäsi täysin siinä missä muutkin. Halutaanko me välttämättä syrjäyttää suuri osa nuorista, joista voisi olla ihan hyötyä yhteiskunnalle? Sitähän tarkkikset ja tasokurssit meinaa, syötetään osalle nuorista ajatus, ettei susta tule mitään. Tietysti on heitäkin, jotka ei pärjää muiden mukana, mutta nykykoulun älämölö ja sähellys syrjäyttää niitäkin lapsia, jotka ennen olisivat pärjänneet.
Voitaisiin siirtää katse ihan kouluun ja vaatia vastuuseen heitä, jotka sen tuhosivat. Nykyisin vain kauhistellaan miten lapset ovat tyhmiä kun eivät osaa sitä tätä - no ei osattaisi mekään, jos ei olisi opetettu.
Niinpä. Tää on sitä, kun pitää väkisinkin yrittää keksiä sitä pyörää uudelleen.
Vanhanaikaisella opetustavalla pisa-tulokset olivat maailman huippua ja nyt laskee kuin lehmän häntä.