Onko ihmiset nykyään todella rikkaita vai esittävätkö vaan?
Meillä on kolme lasta ja tunnen valtavasti perheitä eri harrastusten, koulun, päiväkodin yms kautta. Mikäli suomalaisten keskiansioita katsoo, niin olemme itse suurituloisia. Miehen brutto noin 6000e/kk ja mulla 4800e/kk. Olemme myös ns hyvistä lähtökohdista ja omakotitalo maksettuna, vaikka olemme hieman alle 40v. Eli tilastollisesti meidän perheen taloudellinen tilanne on selvästi parempi, kuin valtaosalla suomalaisista perheistä.
Kolme harrastavaa lasta ja kaikki arjen kulut päälle, niin ei meilläkään mitään aivan valtavia rahamääriä ole. Vuodessa pari ulkomaanreissua ja pari kotimaanreissua vievät paljon säästöjä. Joka kuukausi toki rahaa menee myös sijoittamiseen. En koe meitä millään tavalla rikkaiksi, vaikka ei toki ole ongelmaa saada laskuja maksettua. Meillä talous suunnitellaan tarkkaan
Täällä kunnassamme perheillä on aivan valtavan hienoja autoja. Sähköautoja, bemareita, audeja jne. Lukiossa/amiksessa olevilla omat autot, teineillä mopoa ja mönkkäriä. Käydään joka vuosi Lapissa ja ulkomailla ja kaikilla hienot vaatteet. Lapset harrastavat ja pihalla poreallasta ja pihasaunaa yms. Keittiöt täynnä marimekon astioita yms. Lapsilla monen sadan euron/jopa yli tonnin oneplussat tai iphonet yms. Jopa meidän tulotasolla tämä kaikki on ns yli budjetin ja jos tilastollisesti ollaan kuitenkin selvästi hyvätuloisempia kuin valtaosa. Toki on aina niitä, joilla on oikeasti isot tulot, perintöä tms. En kuitenkaan usko, että meidän asuinkuntamme kokoisessa paikassa heitä on kymmeniä ellei satoja.
Osan vanhemmat on ihan perus sairaanhoitajaa yms. Toki on voinut saada perintöä tms.
Kommentit (35)
mikä tuossa nyt sitten oli luksusta? nettiautossa on tesloja (model 3) siinä 20k pintaan. ovat nykyään ihan tavallisia käyttöautoja eikä mitään ökyä.
marimekon astiat... sallinet minun nauraa :D
Kyllähän valtaosa suomalaisista pärjää taloudellisesti ihan hyvin. Nyt on joku narratiivi, että tiettyjen puolueiden kannattajat inisevät jatkuvasti, miten köyhiä kaikki ovat ja kuolevat nälkään, mikä on myös ristiriidassa sen tosiasian kanssa, että olemme lähes Euroopan lihavin kansa.
En väheksy pienillä tuloissa eläviä, mutta jos monen muun maan tapaaan pitäisi maksaa itse koulutuksensa ja sairaanhoitonsa ym. niin sittenkään ei vielä oltaisi maailman mittapuulla kovin köyhiä.
No selvästi perintörahoja taustalla.
Mikään noista ei ole statussymboli. Joku muutaman miljoonan kesäasunto saaristosta voi olla tai joku 200k ökybemari kuten m8.
Uusis iPhoneja saa vaikka mikä työtön 28 euron kuukausimaksulla.
Vierailija kirjoitti:
No selvästi perintörahoja taustalla.
ihanko perintörahoja pitää olla että saa marimekon lautasia. ehkä albaniassa. huutonaurua
Hienoja vaatteita ja lapin reissuja voi saada hyvinkin pienillä tuloilla jos elää yksiössä ja pyöräilee työmatkat.
Ymmärrän kuitenkin pointtisi, kun esim. autoja katsoo. Osa elää yli varojensa, kun taas osalla on huomattavaa omaisuutta.
Juurihan tuli uutinen että suomalaisilla on enemmän rahaa tileillä kuin koskaan. Teikäläisten eli ylemmän keskiluokan tulot on kasvaneet mukavasti. Aina se vaan näyttää että naapurilla on enemmän kuin jokainen käyttää eri asioihin.
Olen työtön ja ostin mopon teinilleni. Uuden sellaisen saa yllättävän halvalla. Mitään tekemistä sillä ei rikkauden kanssa ole.
Jotkut sähköfillaritkin maksavat enemmän.
Meillä on myös talo maksettu, tulot minulla vähän päälle 4000 e/kk, miehellä yli 20 000 e/kk. Silti syömme arkisin jauhelihakeittoa, ulkomaanmatkat ovat ihan Euroopan turistikohteisiin, iPhonit ostetaan käytettyinä, mitään Chanelin laukkuja en omista. Suomessa rahat menevät elämiseen. Säästämme tietysti koko ajan rahastoihin, mutta emme me rikkaita ole. Ei Suomessa työllä rikastu. Mutta en valita. Jossain vaiheessa saamme pienet perinnöt ja lapset pärjäävät omillaan. Ihan hyvä näin.
Olen siivooja ja pystyn tekemään Lapin reissuja ja muutamia ulkomaan reissuja Eurooppaan tai Aasiaan saman vuoden aikana kun en tupakoi tai polta.
Outo näkökulma että tämä olisi jotain elitismiä. Elitismiä olisi se että yöpyy vain omistamassaan ranskalaisessa linnassa tai kartanossa eikä jossain edullisimmassa Trivago-hotellissa kun käy vaikka Ranskassa, ja matkustaa sinne yksityiskoneilla.
Kiinalaisiin massatuotettuihin astioihin en oikein edes osaa kommentoida mitään. Niitä annetaan jopa ilmaiseksi pois Torissa.
Vierailija kirjoitti:
Marimekon astioita saa kympeillä Torista. Iphone 16:n saa torista 400. Vaatteita saa vintedistä. Autoja saa leasingillä satasilla kuussa.
Et maininnut yhtäkään asiaa joka tekee ihmisen "rikkaaksi". Luettelit vain liudan keskiluokkaisia asioita. Joku todella iso omakotitalo pk-seudulla sitä voi olla koska sellaiseen tavis ei saa edes lainaa.
Kyllä nuo ns paremmat autot tai sähköautot on vähintään sen 600e/kk, mikä on jo aika iso summa yhdelle tavalliselle tallaajalle. Perheillä on kuitenkin yleensä aina kaksi autoa. Täällä pk-seudulls monilla on vaan se yksi auto se on eri asia taas jos kallista autoa maksaa puoliksi. 600e keskituloisen palkasta on oikeasti paljon. Esim 2500e nettopalkasta jää auton jälkeen 1900 ja siitä vielä auton vakuutukset, verot yms. Asuntolaina, vesi, sähkö, puhelimet, harrastukset yms pois. Ei paljon lomamatkaan säästellä. On taas aivan eri asia, jos kukaan ei harrasta mitään maksullista säästää matkaan.
Luitteko oikeasti tuon sadun loppuun asti?
Vai että ihan Marimekkoa! :D
Rouva on kova lesoilemaan. Sillee vaatimattomasti ihmetellen luettelee ukkonsa tuloja, matkoja, säästöjä ja sijoituksia. Varo ettet tukehdu egoosi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on myös talo maksettu, tulot minulla vähän päälle 4000 e/kk, miehellä yli 20 000 e/kk. Silti syömme arkisin jauhelihakeittoa, ulkomaanmatkat ovat ihan Euroopan turistikohteisiin, iPhonit ostetaan käytettyinä, mitään Chanelin laukkuja en omista. Suomessa rahat menevät elämiseen. Säästämme tietysti koko ajan rahastoihin, mutta emme me rikkaita ole. Ei Suomessa työllä rikastu. Mutta en valita. Jossain vaiheessa saamme pienet perinnöt ja lapset pärjäävät omillaan. Ihan hyvä näin.
Höpö höpö, nyt larppaus pienemmälle. 140 tonnin verojen jälkeisillä tuloilla kuuluu top 0,2% ansaitseviin verotietojen mukaan.
Jos sillä summalla ei pärjää ilman että pitää järsiä kuivaa känttyä ja nötköttikeittoa, vika on kulutustottumuksissa eikä tuloissa.
Jos talous ei pyöri 12.000€/kk nettotuloilla, vähentäkää esim. kokaiinin kulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marimekon astioita saa kympeillä Torista. Iphone 16:n saa torista 400. Vaatteita saa vintedistä. Autoja saa leasingillä satasilla kuussa.
Et maininnut yhtäkään asiaa joka tekee ihmisen "rikkaaksi". Luettelit vain liudan keskiluokkaisia asioita. Joku todella iso omakotitalo pk-seudulla sitä voi olla koska sellaiseen tavis ei saa edes lainaa.
Kyllä nuo ns paremmat autot tai sähköautot on vähintään sen 600e/kk, mikä on jo aika iso summa yhdelle tavalliselle tallaajalle. Perheillä on kuitenkin yleensä aina kaksi autoa. Täällä pk-seudulls monilla on vaan se yksi auto se on eri asia taas jos kallista autoa maksaa puoliksi. 600e keskituloisen palkasta on oikeasti paljon. Esim 2500e nettopalkasta jää auton jälkeen 1900 ja siitä vielä auton vakuutukset, verot yms. Asuntolaina, vesi, sähkö, puhelimet, harrastukset yms pois. Ei paljon lomamat
600 osari ei ketään santander-velkaelvistä rikkaaksi tee. Ihme kriteerit sulla.
Vierailija kirjoitti:
Olen siivooja ja pystyn tekemään Lapin reissuja ja muutamia ulkomaan reissuja Eurooppaan tai Aasiaan saman vuoden aikana kun en tupakoi tai polta.
Outo näkökulma että tämä olisi jotain elitismiä. Elitismiä olisi se että yöpyy vain omistamassaan ranskalaisessa linnassa tai kartanossa eikä jossain edullisimmassa Trivago-hotellissa kun käy vaikka Ranskassa, ja matkustaa sinne yksityiskoneilla.
Kiinalaisiin massatuotettuihin astioihin en oikein edes osaa kommentoida mitään. Niitä annetaan jopa ilmaiseksi pois Torissa.
Minäkin olen siivoja ja näillä tuloilla ei matkusteta mihinkään. En usko, että puhut totta. Netto on 1700e. Siitä kun maksaa asuntolainan, asumisen kuluja, laskuja, ruokaa, lapsen harrastuksen niin siinä se olikin. Toisinaan saan säästöön, mutta säästöt menee sitten ihan talvirenkaisiin, jouluun, silmälaseihin tai lapsen tarvikkeisiin. Lomarahoilla käydään pohjoisessa mun äidin luona ja ehkä huvipuistossa. Mun mies on myös ihan ns duunarialalla ja netto 1800. On esikoisella mopo ja sen kulut maksellaan. Meillä on kaksi vanhaa autoa. Citroën ja mazda
Vierailija kirjoitti:
Vai että ihan Marimekkoa! :D
Rouva on kova lesoilemaan. Sillee vaatimattomasti ihmetellen luettelee ukkonsa tuloja, matkoja, säästöjä ja sijoituksia. Varo ettet tukehdu egoosi.
Jep, onkohan AP joku lähiömuija joka nyt ajattelee olevansa jotain eliittiä marimekkolautasineen ja osamaksuneen. 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo ns paremmat autot tai sähköautot on vähintään sen 600e/kk, mikä on jo aika iso summa yhdelle tavalliselle tallaajalle. Perheillä on kuitenkin yleensä aina kaksi autoa. Täällä pk-seudulls monilla on vaan se yksi auto se on eri asia taas jos kallista autoa maksaa puoliksi. 600e keskituloisen palkasta on oikeasti paljon. Esim 2500e nettopalkasta jää auton jälkeen 1900 ja siitä vielä auton vakuutukset, verot yms. Asuntolaina, vesi, sähkö,
No ei mun tuloilla lyhennettäisi 600e autoa sitten millään.
Porukka minkä minä tunnen harrastusten kautta on enemmän tai vähemmän keskituloista tai köyhää. Kahdella on vähän kalliimmat lelut. Toinen on IT-nörtti ja toinen sijoituspankkiiri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen siivoja ja näillä tuloilla ei matkusteta mihinkään. En usko, että puhut totta. Netto on 1700e. Siitä kun maksaa asuntolainan, asumisen kuluja, laskuja, ruokaa, lapsen harrastuksen niin siinä se olikin. Toisinaan saan säästöön, mutta säästöt menee sitten ihan talvirenkaisiin, jouluun, silmälaseihin tai lapsen tarvikk
>1700 nettotulot
>asuntolaina
Valitse toinen