Sinä joka tulet taloudellisesti hyvin toimeen
Minkä asian tai asioiden ajattelet tai tiedät olevan sen takana?
Esimerkiksi kova palkka, ei velkaa, rikas mies, sivubisnes jne jne.
Kommentit (44)
Vakaat työpaikat sekä minulla että puolisolla. Järkevä rahankäyttö, ja tällä en tarkoita mitään ääri-pihiyttä.
Olen myös saanut kaksi mukavan kokoista perintöä. Ja toki myös onnea täytyy olla, emme ole sairastuneet vakavasti ja saaneet pitää työpaikkamme vuosien läpi.
Olen ollut sekä rutiköyhä että varakas. Varakkuuteen vaikutti eniten itseni kehittäminen, jatkuva uusien asioiden oppiminen, periksiantamattomuus, positiivinen asenne ja intohimo omaa työtä kohtaan. Oman yrityksen myötä tulot alkoivat kasvaa ja myöhemmin etsin keinoja hankkia myös sivutuloja ja passiivista tuloa.
Pienet kulut. Kun laina on maksettu, laskut maksettu, ruokaa kaapissa miksi minulla pitäisi olla enemmän kuin 20€ tilillä?
Helvetin kova työ, periksiantamattomuus, kärsivällisyys, säästäväisyys (nuukuus), kyllä tuottaa tulosta, vaikka lähtökohtaisesti olisi persaukinen.
Vanhanaikaisesti tekemällä töitä. Nykypäivänä vasemmisto on opastanut, että työnteko ei ole mikään edellytys hyvätuloisen elämälle, yhteiskunnan tulee tarjota kaikki, mutta me 50+ ikäiset tiedämme, että raha ei aina ole tullut seinästä tai ilmestynyt älypuhelimen näyttöön.
Tulin vain kertomaan,että alle mediaanituloisena en tule taloudellisesti hyvin toimeen
Tällä hetkellä miehen hyvät tulot ovat tärkeimmässä roolissa. Mutta on tässä matkan varrella ollut myös tarkkaa taloudenpitoa ja sijoittamista.
Miehen hyvät tulot ovat osittain silkkaa tuuria. Häneltä loppui työt ison organisaatiomuutoksen yhteydessä ja uusi työnantaja maksaa paljon paremmin. Mutta suurin merkitys on ollut työnantajan menestyksellä, joka on näkynyt osakkeen kurssinousuna ja sitä myötä myönnettyjen osakepalkkioiden arvossa.
Mies on kyllä tehnyt kovasti töitä sen eteen, että hänellä on osaamista, josta maksetaan. Mutta urasuunnittelua hän ei ole harrastanut. Ekassa työpaikassa 18 vuotta ja sitten irtisanomisen jälkeen seuraavaan paikkaan, missä ollut nyt 12 vuotta. En olisi 12 vuotta sitten osannut kuvitella, millainen onnenpotku se työpaikan menettäminen oli.
Tuossa jäi määrittelemättä se milloin on taloudellisesti hyvin toimeentuleva.
Palkka hieman yli miesten mediaanipalkan.
Ylempi korkeakoulututkinto (FM), ei velkaa, ei autoa, ei tupakointia, ei alkoholia, ei elatusvelvollisuuksia, sinkku.
Olen säästäväinen. En ostele jatkuvasti jotain. Esim, uusia kalliita puhelimia nytkin 150e puhelin ollut pari vuotta.
Teen ylitöitä aina kuin on mahdollista ja jaksan. Toki enemmän talvella.
Muutin lähelle työpaikkaa, että säästän työmatkoissa.
Ei lainaa.
Menin töihin 19v:nä, opiskelin myöhemmin. Etenin hitaasti mutta varmasti duunarista keskituloiseksi.
2 talon seinä on maksettu, eläke pieni mutta riittää kun ei ole velkaa. Puolisolla nykyään hyvät tulot
Työnteko. Kesätöissä nuoresta pitäen. Korkeakoulututkinto ei ole estänyt minua hankkimasta lisätienestiä siivoustyöstä ja kaupan kassalla. Olen parhaimmillaan/pahimmillaan tehnyt kolmea työtä oman työn ohessa 8-22 6 päivää viikossa. Näillä rahoilla olen hankkinut ensimmäisen asuntoni.
Säästäminen ja säästeliäs elämäntyyli. En ole koskaan hypännyt kerskakuluttamisen oravanpyörään, jossa pitää koko ajan olla vaihtamassa uudempaan ja "vielä parempaan". Jos vanha toimii ja täyttää tehtävänsä, käytän sen loppuun, oli kyseessä sitten auto, laite, väline, vaate. Ei ne isot tulot vaan ne kurinalaiset menot, josta jää säästöön sijoitettavaksi kasvamaan korkoa. Matkustaessa minulle riittää siisti ja mukava 3-4 tähden majoitus, en osaa hahmottaa, että mitä oleellista lisäarvoa joku 5 tähden huippukallis hotelli toisi elämääni, noin esimerkiksi. Tai laukku, josta pitää maksaa nelinumeroinen summa koska merkki. Laukku on laukku, jossa kannetaan tavaroita mukana.
Köyhästä perheestä, enkä itsekään käynyt kouluja, en tehnyt läksyjä, enkä lukenut kokeisiin, silti tuli matikasta stipendi ja ostin ensiasuntoni velatta, tuosta voi laskea 1+1.
ps kouluista sen verran, että siivoojan äo pysyy ihan samana, vaikka se opiskelisi lääkäriksi
Olen suunnitelmallisesti, tavoitteellisesti ja ahkerasti tehnyt töitä ja opiskellut siten että erinomainen toimeentulo oli aina kaikkein tärkein tavoite. Työssä tai työyhteisössä viihtyminen ym. helppous ja mukavuus on aina ollut toissijaista tässä suunnitelmassa. Kaikki matkan käänteet eivät olleet helppoja mutta nyt on mukava lopettaa kokonaan työnteko viiskymppisenä ja antaa nuorisolle mahdollisuus.
Taloudellinen ajattelu. Ei tuohon kovin kummosta matikkaa tarvita.
T. Keskituloinen
Hyvä palkka. Aikoinaan valitsin ammatin ihan puhtaasti sen perusteella, missä tienaa hyvin. Valitsin teknisen alan, joka ei itsessään kiinnostanut ollenkaan. Nyt sitä työtä on tehnyt pian 25 vuotta, ja olen erittäin tyytyväinen päätökseeni.
Vierailija kirjoitti:
Lähdetäänkö nyt siitä vasemmistoliiton olettamasta, että vaurastumisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että lähteekö aamulla töihin vai jääkö sohvalle makaamaan?
Saati että työpaikan saamisella olisi joku yhteys siihen, millaisia taitoja ja verkostoja on omalla vaivannäöllään kerryttänyt sen sijaan että peruskoulun keskeyttäneenä odottaisi kotona että hallitus tulee ja antaa työpaikan.
Moni asia. Olen opiskellut hyväpalkkaiselle ja työllistävälle alalle. Tehnyt paljon töitä ja vaihtanut parempipalkkaisiin töihin. Lisäksi olen elänyt nuukasti, säästänyt ja sijoittanut velkavivulla. Vaurastuminen on vaatinut itsekuria, pitkäjänteisyyttä ja vähän onneakin.