Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävän lasten lahjonta, miten toimitaan uusperheen tapauksessa?

Vierailija
05.09.2025 |

Ystävälläni on kaksi lasta, syntyneet samassa kuussa. Olen toisen lapsen kummi. Tähän mennessä olen vienyt molemmille lahjan yhteissynttäreille.

Nyt kuvioihin on tullut kolmas lapsi uuden kumppanin myötä. Pariskunta muutti hiljattain saman katon alle, koko perhe. Tällä lapsella synttärit on kuukauden säteellä ystäväni lasten synttäreistä, joten pitävät seuraavaksi kolmen lapsen yhteissynttärit. Tätä kumppanin lasta en ole tavannut kertaakaan.

Viime kussa selvisi että pariskunta odottaa lasta, ja tällä tulevalla neljännellä lapsella on, yllätys yllätys, synttärit samassa kuussa kuin kahdella ensimmäisellä. Eli jatkossa tulen osallistumaan neljän lapsen yhteissynttäreille, joista yksi on kummilapseni.

Annanko lahjat kaikille, myös ystäväni kumppanin lapselle? Ei tekisi mieli käyttää tolkuttomasti rahaa muiden ihmisten lasten lahjomiseen, mutta en kai voi olla viemättä lahjaa yhdelle päivänsankareista.

Oi sitä aikaa kun lapsia oli vain yksi, kummilapseni. :D

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti, anna olla. Älä tee asiasta liian vaikeaa. Vie synttärilahja sille kummilapselle, perheen muita lapsia lahjoo heidän omat kummit ja isovanhemmat ja muut sukulaiset. Tuossa perheessä on jo monta lasta ja todennäköisesti sen takia jo paljon tavaraa ennestään. Ei he kaipaa enää yhtään enempää värityskirjoja ym sipusapua nurkkiin pyörimään. Ei niiltä lapsilta puutu mitään, vaikka veisit vain kummilapselle paketin. Ja pahoittelen, jos tuntuu tylyltä. Olen vaan nähnyt tätä tavarakarusellia sekä omassa että sukulaisten perheessä ihan riittävästi. 

Vierailija
22/77 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko antaa lahjakortin, jolla voisitte tehdä jotain yhdessä? Esim pienemmät viedä puistoon? Jos asutte lähellä, isompien kanssa voisi vaikka leipoa. Mennä uimaan? Kirjastoon? 

Heille jäisi muistikuva yhdessä vietetystä ajasta. Lapseni muistelevat, kun kummin luona kummi piti kutitussairaalaa ja tykkäsivät siitä ja kun kummi veti talvella pulkassa. Ei sen tarvitse lapselle olla sen kummempaa, kun jää turvallinen, rakastettu ja tärkeä olo. 

Mietihhän vielä sitä ostamista!

T. Nro2 uudelleen

Ei tuo elämyslahjakortti-idea poista ongelman juurta. Annanko sen vain ystäväni lapsille, vain kahelle nuorimmalle vai jokaiselle synttärisankarille? Sama kai se onko kyse fyysisestä lahjasta vai lahjakortista.

Ap

No tätä juuri funtsin. Tuntuu vaan oudolta ostaa jollekin uppo-oudolle lapselle lahja vain siksi että hän on ystäväni kumppanin jälkikasvua. Mutta kai nyt täytyy vaan ajatella heidän olevan samaa pesuetta koko joukon.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti, anna olla. Älä tee asiasta liian vaikeaa. Vie synttärilahja sille kummilapselle, perheen muita lapsia lahjoo heidän omat kummit ja isovanhemmat ja muut sukulaiset. Tuossa perheessä on jo monta lasta ja todennäköisesti sen takia jo paljon tavaraa ennestään. Ei he kaipaa enää yhtään enempää värityskirjoja ym sipusapua nurkkiin pyörimään. Ei niiltä lapsilta puutu mitään, vaikka veisit vain kummilapselle paketin. Ja pahoittelen, jos tuntuu tylyltä. Olen vaan nähnyt tätä tavarakarusellia sekä omassa että sukulaisten perheessä ihan riittävästi. 

En minä ole se joka miettii perheen tavaralogistiikkaa.

En tiedä voinko enää viedä lahjaa vain kummilapselle, kun olen tähän mennessä vienyt myös hänen sisarelleen. Silloin kun heitä vielä oli 2.

Ap

Vierailija
24/77 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon lapsilla on ikäeroa? Eli voisitko viedä kummilapsellesi syntymäpäivälahjan ja sitten kaikille yhteiseksi jonkin lautapelin tai elokuvaliput yhdessä käytettäväksi tms? Vauva nyt ei vielä lautapelejä pelaile, mutta sitten joskus aikanaan.

Vierailija
25/77 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain kummilapselle tai muille joku pieni 3 euron lahja.

Ihan hyviä ideoita. En oikein tiedä ilkeänkö enää olla ostamatta kummilapsen sisarelle, kun olen tähänkin mennessä ostanut. Mutta jos ostan kahdelle, tuntuu pöljältä olla ostamatta kahdelle muulle. Onko töykeää ostaa kahdelle jälkimmäiselle jotkut värityskirjat, ja läheisimmille vähän isommat lahjat? Ei nyt toki mitään ökyhintaisia heillekään, olen pienituloinen.

Ap

Jos lapsi kerran on värityskirjaiässä, hän ei tajua lahjan rahallista arvoa, vaan hänelle se arvo tulee siitä, että värityskirjan teema on Muumi, Frozen, Cars tai mitkä nyt tällä hetkellä ovatkaan lasten suosiossa. Selvitä kyseisen lapsen suosikki ja osta sen mukaan.

Lähinnä nyt tarkoitin värityskirjalla rahallisesti hyvin vähäarvoista lahjaa. Voi se olla joku muukin. 

Onko siis ok ostaa läheisimmille, tai vaikka vain kummilapselle lahja isommalla rahalla, ja muille jotain pienempiarvoista? Tai kolmelle ystävän lapselle kalliimpaa ja ystävän kumppanin lapselle halvempaa? Vai olisinko parasta ostaa kaikille samalla rahalla, jolloin toki kukaan ei saa mitään kovin paljon askartelu-tarrapakkausta kummempaa?

Ap

Raha, raha ja raha. Lahjoissa on hyvin vähän kyse rahasta. Lahja on sellainen, että se kuvastaa antajan maailmaa ja persoonallisuutta. Selvää on, että lahja on mieluisa, jos myös lahjan saajan toiveet ja mielenkiinnon kohteet on huomioitu.

Vierailija
26/77 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa joutuu pohtimaan melkein jokainen kummi, jonka kummilapsen sisaruksilla (oli kokonaisia tai puolikkaita tai muuten vaan samassa perheessä asuvia) on synttärit samoihin aikoihin. Omalla kummilapsella on onneksi vain yksi sisarus. Ostan suurinpiirtein samanarvoisia lahjoja molemmille. Jos lapsia olisi enemmän, joutuisin tekemään ratkaisuja oman rahatilanteen mukaan. Silloin hankkisin omalle kummilapselle arvokkaampia lahjoja ja muille vähän edullisempaa. Lapset ei näissä välttämättä mitään eroa huomaa hinnan puolesta. Esimerkiksi kummilapselle 30€ kirja, sisaruksille värityskirjat 7€/kpl (tai jotain muuta, mutta tällä periaatteella).

Vierailija
27/77 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä yhteissynttäreillä sen "uuden" lapsen olo voi olla vähän ulkopuolinen, joten minusta olisi hyvä huomioida sitä, lapsi varmasti ilahtuisi.

Kummilapselle 20 euron lahja, kummilapsen sisarukselle 10 euron lahja ja tällä uudelle lapselle jokin 5-10 euron lahja. Vauvalle ei mitään vielä muutamaan vuoteen.

Vierailija
28/77 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummina olen aina varannut itselleni oikeuden päättää mitä annan tai olen antamatta lahjaksi.

Toiveita ja haaveita kuuntelen kyllä. Yritän myös mahdolistaa muka kiireistä aikaani yhteisiin hetkiin ja olemiseen ilman "lahjuksia".

Jos ja kun sisaruksia mukaan luettuna sisar/ veli -puolet on huomioni kohdustunut ensi-sijassa kummilapseeni; häntä vartenhan minut on tavallaan erikseen nimetty.

Muilla lapsilla on tai on olematta omat kummit  

En koe tarvetta kilpailla tai pyrkiä osoittamaan, että olisin, jotenkin muita parempi kummi.

Mutta olen kyllä joskus voinut viedä lapset (kummilapseni ja hänen koko tai "puolisisaruksensa") johonkin tapahtumaan, kuten teatteriin, museoon tai elokuviin, jolloin kaikki ovat saaneet samanlaisen pääsylipin ja sen nojalla onan elämyksensä ilman, että olisin korostanut tästä joukosta kummilastani sen kummemmin erityisempään asemaan tyyliin kaikille pääsylippu mutta kummilapselle myös popparit tai karkit (, joitka monelke kuuluu okennaisena osana leffateatterissa käyntiä) tai jotain muuta ns. ekstraa. 

Kummisetä 

Vierailija
29/77 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihme vänkääjä. Lahjo niin kuin haluat, ei ketään kiinnosta. Ne lapset vilkaisee sitä pakettia ja hetken päästä se lojuu lattialla kun on jo seuraava lahja käsissä. 

Vierailija
30/77 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko antaa lahjakortin, jolla voisitte tehdä jotain yhdessä? Esim pienemmät viedä puistoon? Jos asutte lähellä, isompien kanssa voisi vaikka leipoa. Mennä uimaan? Kirjastoon? 

Heille jäisi muistikuva yhdessä vietetystä ajasta. Lapseni muistelevat, kun kummin luona kummi piti kutitussairaalaa ja tykkäsivät siitä ja kun kummi veti talvella pulkassa. Ei sen tarvitse lapselle olla sen kummempaa, kun jää turvallinen, rakastettu ja tärkeä olo. 

Mietihhän vielä sitä ostamista!

T. Nro2 uudelleen

Ei tuo elämyslahjakortti-idea poista ongelman juurta. Annanko sen vain ystäväni lapsille, vain kahelle nuorimmalle vai jokaiselle synttärisankarille? Sama kai se onko kyse fyysisestä lahjasta

No tätä juuri funtsin. Tuntuu vaan oudolta ostaa jollekin uppo-oudolle lapselle lahja vain siksi että hän on ystäväni kumppanin jälkikasvua. Mutta kai nyt täytyy vaan ajatella heidän olevan samaa pesuetta koko joukon.

Ap

He ovat kaikki saman perheen lapsia ja sinut on kutsuttu tämän perheen kotiin juhlistamaan heidän lapsiaan. Ei sinun tarvitse heitä kaikkia mitenkään suuri eleisesti huomioida.

Vierailija
31/77 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummilapselle isoin lahja, muille kolmelle pienempi. Joku yhteinen peli, kuten joku jo ehdottikin, on tosi hyvä idea. Muuten jotain karkkipussin hintaluokkaa. Sen kaverin toisenkin lapsen lahja voi mielestäni olla selvästi pienempi kuin kummilapsen lahja. Neljästä lahjasta kertyy kyllä hintaa.

Jouluna ei sentään tarvitse antaa kuin kummilapselle.

Vierailija
32/77 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin tuo joku edellä sanoi, kummilapselle lahja ja kolmelle muulle jotakin pientä, vaikka karkkipussi.

Vierailija
33/77 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle kolmelle karkkipussit, kummilapselle lisäksi jokin lahjakortti. Vauvalle ei mitään.

Vierailija
34/77 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ole se joka miettii perheen tavaralogistiikkaa.

En tiedä voinko enää viedä lahjaa vain kummilapselle, kun olen tähän mennessä vienyt myös hänen sisarelleen. Silloin kun heitä vielä oli 2.

Ap

Kyllä voit.

Vierailija
35/77 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni tuossa kannattaisi viedä kaikille jotka on tarpeeksi vanhoja ymmärtääkseen asiasta joku lahja, sillä mielellä että jos tulee synttäreille ilman lahjaa niin se on pian aika voimakas viesti "mä en välitä susta".

Vaikka todellisuus olisi että sä et välittäisi, niin olisi hyvä olla antamatta uudisperheen lapselle sellaista viestiä, ja enemmän antaa lahja siinä mielessä että sä kohtelet nyt myös häntä perheenjäsenenä.

Ei kuitenkaan tarvitse mennä tasa-arvon kanssa niin pitkälle että sä antaisit jokaiselle lapselle samanarvoiset lahjat. Ellei uudisperheen vanhemmat tee aktiivisesti jotain koordinointia tyyliin "miten varmistetaan että jokainen saa saman verran lahjoja", niin silloin jokainen lapsi saa joka tapauksessa omalta suvultaan parempia lahjoja eikä se mene tasapuolisesti.

Anna niille lapsille joista sä et niin välitä lahjaksi vaikka jotain karkkia tai joku muu muutaman euron juttu jonka arvioit että se saattaisi olla lapsesta kiva.

Vierailija
36/77 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menee jonkun synttäreille on tökeröä olla huomioimatta jotakin päivänsankaria. Tämä tarkoittaa mun mielestäni sitä, että jokaisen lapsen kanssa (toki pienemmät voivat ujostella ja isommat vaan juosta sokerihöyryissä ympäriinsä eli soveltaen tilanteen mukaan 😅 ) tervehdit, esittelet itsesi jos tarvitsee, ja toivotat ystävällisesti hyvää syntymäpäivää. Joku pieni muistaminen on kaikille kiva, mutta kyllä jo lapset ymmärtävät että ihmisillä on kummit ja mummit yms. joilta itse kukin saa hienompia lahjoja, ja muilta sitten jotain pienempää. Siinäkin ratkaisee se onko yritetty vähän nähdä vaivaa - jos kuulee että toinen tykkää vaikka prinsessajutuista, ostaa henkkamaukalta parin euron hiuskoristeen lempiaiheella. Mutta tärkeintä on musta toi hyvien tapojen näyttäminen: tervehtiminen, silmiin katsominen, onnittelu, ja ystävällinen mielenkiinto tilanteen mukaan.

Vierailija
37/77 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kieltäytynyt kummin roolista muutaman kerran, en ole mikään lahja automaatti. 

Vierailija
38/77 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kun mennään synttäreille niin viedään lahja kaikille niille joiden syntymäpäivää juhlitaan.

Aika outoa myös toistella sitä miten lapsi on sinulle vieras, outo. Siinähän sitä tutustuu.

Vierailija
39/77 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymätön lapsi saattaa aivan hyvin olla myös keskonen joka syntyy kaksi kuukautta etuajassa ja näin tämä ennuste kusee jo siinä. Ei tietenkään toivota pahaa kyseiselle perheelle mutta kaikki on mahdollista.

Vierailija
40/77 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjonta?! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi