Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennen sähkönhinnasta tai sähkönkulutuksesta ei kukaan puhunut juuri mitään. Sähköä käytettiin just niin paljon kuin haluttiin

Vierailija
05.01.2024 |

Olen yli nelikymppinen ja elämää nähnyt.

Koskaan aiemmin ei ole ruikutettu sähkön hinnasta ja säästämisestä sun muusta niin paljon kuin nyt.

Muistan, että aina aiemmin, sähköä ei kukaan edes huomannut. Se oli niinkuin automaattinen asia, joka ei paljoa rahaa eikä huomiota vienyt.

Taloissa oli pakkasillakin +25 ja kuljettiin kesävaatteissa sisällä.

Kenenkään ei tarvinnut säästää sähköä hinnan takia. Huomioikaa, että synnyin 70-luvun lopussa ja huomioni ovat siis lähinnä 80-luvulta eteenpäin. Eli tuollaisessa maailmassa minä elin.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpörssi on rikki, sähkön kalleus vie monet ulosottoon?

Vierailija
2/38 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjältä sai halpaa energiaa, jos oma ei riittänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihervassarit ajoivat todella monta energialaitosta alas.

Vierailija
4/38 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän niin kuin lapsilisät, Kela-tuet ja verovähennykset. Suomalaiet tottuneet siihen, että he saavat laiskotella ja nautiskella maailman parhaasta elintasosta, joka revitään työssä käyvien toimeentulosta, ja vaikka maan presidenttikin muistuttaa, että nyt pitäisi alkaa jokaisen ottaa vastuuta itsestään, viesti ei vain mene perille, vaan silti mesotaan, kuinka on vaikeaa elää VAIN keskiluokkaista elämää, jonka eteen ei ole pitänyt tehdä yhtään mitään, edes oppia kunnolla lukemaan.

Vierailija
5/38 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin mahdollisen vajauksen saattoi aina paikata ostamalla idästä lisää. Nyt sitä ei enää ole joten markkina reagoi paljon enemmän kulutuksen muutoksiin koska Norjan/Ruotsin tuonti ei pysty venymään kulutuksen mukaan ollenkaan niin paljon kuin Venäjä kykeni.

Vierailija
6/38 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kuitenkaan nähnyt 1970-lukua, kun baarit suljettiin tuntia aikaisemmin ja katuvalot sammutettiin energian säästämiseksi.

Vierailija
7/38 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomi silloin "vanhaan hyvään aikaan" ollut edes niin omavarainen kuin nyt. Silloin vain itänaapurin ydinvoimalat jauhoivat aina tarvittavan vajeen verran sähköä meille. Ja sitä saatiin "ystävän hintaan" eli alihintaan.

Vierailija
8/38 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkön kalleudella on sekin ikävä puoli, että ihmiset lämmittävät takkojansa ja muita tulisijoja yötäpäivää hehkuvan punaisiksi ja näistä voi syttyä talot palamaan.  Järkyttävää ja surullista jos ihmishenkiä menehtyy tulipaloissa kalliin sähkönhinnan takia.

Vierailija
9/38 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän maailmassa minä sitten olen elänyt? Olen myös yli nelikymppinen, 70-luvun lopulla syntynyt, ja myös elämää nähnyt. Sähkön säästö opetettiin jo lapsena kotona. Ihan läpi elämäni olen kuullut turhien valojen sammuttamisesta, erilaisten laitteiden valmiustilan kuluttamasta sähköstä, telkkarin sammuttamisesta, kun sitä ei katso, kauppojen kylmälaitteiden sähkön kulutuksesta - joskus ennenhän oli avopakastealtaat, kodinkoneiden energialuokituksista ja vähän energiaa kuluttavan valitsemisesta. Jne, jne, jne. Ihan näitä juttuja on ollut mediassa ja muistan näitä asioita myös koulu- ja opiskeluajoilta. 

Vierailija
10/38 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Nyt pitäis ajaa sähköautolla mutta samalla säästää sähköä. Ei mitään logiikkaa moisessa.

Vierailija
11/38 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47-v ja kyllä meillä sähköä säästettiin. Vanhemmat oli energia-alalla ja kumpikin ymmärtää aika hyvin tätä kokonaisuutta. Meidät kakarat pidettiin hyvinkin nuhteessa esim. lämmityksen haaskaamisen suhteen. Isältä tuli välitön palaute, jos vaikka päästi lömmön karkaamaan harakoille. Ei se mitään nillitystä tai despoottitouhua ollut, vaan järkeä. 

Vierailija
12/38 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missähän maailmassa minä sitten olen elänyt? Olen myös yli nelikymppinen, 70-luvun lopulla syntynyt, ja myös elämää nähnyt. Sähkön säästö opetettiin jo lapsena kotona. Ihan läpi elämäni olen kuullut turhien valojen sammuttamisesta, erilaisten laitteiden valmiustilan kuluttamasta sähköstä, telkkarin sammuttamisesta, kun sitä ei katso, kauppojen kylmälaitteiden sähkön kulutuksesta - joskus ennenhän oli avopakastealtaat, kodinkoneiden energialuokituksista ja vähän energiaa kuluttavan valitsemisesta. Jne, jne, jne. Ihan näitä juttuja on ollut mediassa ja muistan näitä asioita myös koulu- ja opiskeluajoilta. 

Sama! 1970-luvun lopussa syntyneenä ja sähköä säästämään oppineena olen katsellut, miten sähköstä on tullut jokin sisustuselementti, jota törsätään törsäämisen ilosta. Pihoillakin spotteja paistamassa milloin mihinkin pusikkoon. Ennen Ukrainan sotaa sähköyhtiön lehdessä oli joka numeron kansijuttuna pihavalaistuksen päivitys.

Vierailija
13/38 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 47-v ja kyllä meillä sähköä säästettiin. Vanhemmat oli energia-alalla ja kumpikin ymmärtää aika hyvin tätä kokonaisuutta. Meidät kakarat pidettiin hyvinkin nuhteessa esim. lämmityksen haaskaamisen suhteen. Isältä tuli välitön palaute, jos vaikka päästi lömmön karkaamaan harakoille. Ei se mitään nillitystä tai despoottitouhua ollut, vaan järkeä. 

Kyllä! Muistan senkin, että jääkaapin ovella nuokkumisesta tuli myös nopeasti palautetta, että ovi kii, jos et tiedä mitä otat. Sama oli kavereiden kotona. 

Vierailija
14/38 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovi kiinni, ostolämmin!

Ei saa päästää lämpöä harakoille!

Joo ei säästetty energiaa ei. 

Vierailija
15/38 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta myös ruoka viedään pörssiin ja ruoan hinnat heiluvat kysynnän ja tarjonnan mukaan ja joku käärii voitot 😊

Myös sähkönsiirto saatetaan pörssittää joten lasku voi monikymmenkertaistua samoiten kraanavesi, pörssi on hyvä systeemi

Vierailija
16/38 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Loviisan 3 ydinvoimala hankkeelle oli annettu lupa oltaisiin pian omavaraisia sähköstä. Ei ollut poliittista tahtoa luvan antamiseen eikä nähty nenää pidemmälle. Tämä olisi ollut suomalaisen fortumin rakentama voimala. Paperit oli valmiina, lupa ei herunut. On ihmiset unohtaneet tämän tapauksen, voisi toimittajat kysellä poliitikoilta että mites meni.

Vierailija
17/38 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kylminä talvina on puhuttu sähkönsäästämisestä ennenkin. Oli joku kampanjakin aikoinaan että "ethän heitä lämpöä harakoille".

Ihmisten muisti on vaan niin olemattoman lyhyt nykyisin ja eletään jossakin "kaikki on niin ennenkuulumatonta" usvassa.

Vierailija
18/38 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

44 v, mä kasvoin hämärässä koska isälle jäi öljykriisi ja sähkön hinta korvien väliin. Kotoa muutettua ei ole enää tarvinnut istua pimeässä.

Vierailija
19/38 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Loviisan 3 ydinvoimala hankkeelle oli annettu lupa oltaisiin pian omavaraisia sähköstä. Ei ollut poliittista tahtoa luvan antamiseen eikä nähty nenää pidemmälle. Tämä olisi ollut suomalaisen fortumin rakentama voimala. Paperit oli valmiina, lupa ei herunut. On ihmiset unohtaneet tämän tapauksen, voisi toimittajat kysellä poliitikoilta että mites meni.

Samoin jos Fennovoiman voimalaa ei olisi päätetty ostaa idästä niin se olisi jo hyvää vauhtia rakentumassa.

Vierailija
20/38 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonnelle viimeiset 20 vuotta on "ei ikinä".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi