Ystävän lasten lahjonta, miten toimitaan uusperheen tapauksessa?
Ystävälläni on kaksi lasta, syntyneet samassa kuussa. Olen toisen lapsen kummi. Tähän mennessä olen vienyt molemmille lahjan yhteissynttäreille.
Nyt kuvioihin on tullut kolmas lapsi uuden kumppanin myötä. Pariskunta muutti hiljattain saman katon alle, koko perhe. Tällä lapsella synttärit on kuukauden säteellä ystäväni lasten synttäreistä, joten pitävät seuraavaksi kolmen lapsen yhteissynttärit. Tätä kumppanin lasta en ole tavannut kertaakaan.
Viime kussa selvisi että pariskunta odottaa lasta, ja tällä tulevalla neljännellä lapsella on, yllätys yllätys, synttärit samassa kuussa kuin kahdella ensimmäisellä. Eli jatkossa tulen osallistumaan neljän lapsen yhteissynttäreille, joista yksi on kummilapseni.
Annanko lahjat kaikille, myös ystäväni kumppanin lapselle? Ei tekisi mieli käyttää tolkuttomasti rahaa muiden ihmisten lasten lahjomiseen, mutta en kai voi olla viemättä lahjaa yhdelle päivänsankareista.
Oi sitä aikaa kun lapsia oli vain yksi, kummilapseni. :D
Kommentit (77)
Tottakai jonkinlainen lahja kaikille, joiden synttäreitä vietetään. Tai voi antaa yhteislahjankin, kuten vaikka lautapelin yhteiseen käyttöön.
Kummilapselle voi antaa arvokkaamman lahjan kuin muille.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti kun mennään synttäreille niin viedään lahja kaikille niille joiden syntymäpäivää juhlitaan.
Aika outoa myös toistella sitä miten lapsi on sinulle vieras, outo. Siinähän sitä tutustuu.
No jos ihan totta puhutaan niin ei mulla ole mitään kummempaa hinkua häneen tutustuakaan. Mulla on jo oikeastaan liikaakin lapsia elämässäni, yritän jakaa aikaa ja kiinnostusta riittävästi kaikille enkä tarvitse siihen enää mitään puolituttujen lapsia mukaan. :D
Kuulostaa varmaan kylmältä mutta näin ajattelen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun kyllä täytyy sanoa, että jos lähipiirissä olisi perhe, jossa olisi kolme tai neljä lasta, ja vanhemmat päättäisivät viettää kaikkien synttäreitä yhtä aikaa, niin itse jättäisin menemättä. Ihan siitä syystä, että ei ole varaa työttömänä yhdellä kertaa neljään lahjaan. Sori vaan. Jätän tästä pohdinnasta tuon kummiasian pois. Mutta toivoisi että vanhemmat myös ajattelisivat asian tätä puolta miettiessään juhlajärjestelyjä. Toki ymmärrän että vanhemmille on helpompaa järjestää vain yhdet juhlat, mutta osalle vieraista tuo saattaa olla aika mahdoton yhtälö.
Meillä on sukulaisille vietetty usein kahden lapsen synttäreitä yhtä aikaa, joskus jopa kaikkien kolmenkin. Ei ne isovanhemat pitkän matkan päästä tulisi kuin yksille käymään, etenkin kun noiden kahden syntymäpäivät ovat vajaan viikon sisään toisistaan, kolmas taas vähän kauempana.
Vierailija kirjoitti:
"Onko siis ok ostaa läheisimmille, tai vaikka vain kummilapselle lahja isommalla rahalla, ja muille jotain pienempiarvoista? Tai kolmelle ystävän lapselle kalliimpaa ja ystävän kumppanin lapselle halvempaa? Vai olisinko parasta ostaa kaikille samalla rahalla, jolloin toki kukaan ei saa mitään kovin paljon askartelu-tarrapakkausta kummempaa?"
No se kummilapsihan on sun kummilapsi. Sun tulee huomioida sitä kummilasta. Hänelle arvokkaampi lahja ja jos välttämättä haluat, muille joku tarra-arkki-askartelu tms muistaminen. Oletteko ap ajatellut miltä siltä kummilapsesta tuntuu, kun hänen oma kumminsa huomioi kaikki muutkin samanarvoisesti? Mikä tekee sinusta sitten nimenomaan hänen kumminsa? Eikö susta sitten tule koko lapsikatraan kummi? Mikä järki siinä on, että oman kummilapsen kustannuksella huomioidaan kaikki korttelin tenavat?
En ajatellut huomioida koko korttelin tenavia, vain ne joiden synttäreille minut on kutsuttu. Ja jos samassa taloudessa on kolme tai neljä synttärisankaria niin kyllä ajattelin huomioida kaikki jollain tapaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun kyllä täytyy sanoa, että jos lähipiirissä olisi perhe, jossa olisi kolme tai neljä lasta, ja vanhemmat päättäisivät viettää kaikkien synttäreitä yhtä aikaa, niin itse jättäisin menemättä. Ihan siitä syystä, että ei ole varaa työttömänä yhdellä kertaa neljään lahjaan. Sori vaan. Jätän tästä pohdinnasta tuon kummiasian pois. Mutta toivoisi että vanhemmat myös ajattelisivat asian tätä puolta miettiessään juhlajärjestelyjä. Toki ymmärrän että vanhemmille on helpompaa järjestää vain yhdet juhlat, mutta osalle vieraista tuo saattaa olla aika mahdoton yhtälö.
Tähän on pakko sanoa että itse olen hyvin tyytyväinen yhteissynttäreihin. Kolme tai neljä kärpästä yhdellä iskulla. :D Lahjat voi ostaa pisin vuotta, ja niin usein teenkin sillä tuloni ovat aika lähellä köyhyysrajaa.
Ap
Mielestäni synttärisankarille kuuluu viedä lahja, ja jos yhteissynttäreillä on neljä synttärisankaria, tulisi muistaa heistä jokaista. Toisaalta yhteissynttäreille voi ihan hyvin hankkia yhteislahjan, ja on myös ok muistaa kummilasta vähän isommalla lahjalla. Yhteislahja on tietysti hankala, kun ikähaitari on iso.
Itse veisin kummilapselle vähän arvokkaamman lahjan ja muille jotain pientä, tai kaikille pienet lahjat ja kummilapselle lisäksi lahjakortti, jolla saa mun kanssa leffaillan, reissun hoplopiin tai uimahalliin tmv.
Olen vastaavassa tilanteessa lopettanut synttäreillä käymisen ja laittanut pelkän kortin kummilapselle. En ole lahja-automaatti enkä ymmärrä, miksi täytyy pitää 4 lapsen yhteissynttäreitä. Jokainen lapsi ansaitsee oman juhlansa, vaikka miten pienen. Sukulaisille voi järjestää yhteisjuhlan, mutta kummilla olkoot oikeus juhlia vain kummilasta.
Vierailija kirjoitti:
Vie jatkossa vaikka lautapeli tms jota voivat pelata yhdessä. Itse en osallistuisi jättisynttäreille, vaan kävisin kummilapsen oikeana syntymäpäivänä tapaamansa häntä, tai veisin vaikka puistoon tai retkelle sopivana päivänä.
Minusta olisi lähinnä epäkohteliasta kieltäytyä menemästä paikalle kutsuttuna, ja mennä sitten kestittäväksi myöhemmin kun itselle sopii. Juhlissa kakku on pöydässä, kahvi kuumana ja vieraat odotettuja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain kummilapselle tai muille joku pieni 3 euron lahja.
Ihan hyviä ideoita. En oikein tiedä ilkeänkö enää olla ostamatta kummilapsen sisarelle, kun olen tähänkin mennessä ostanut. Mutta jos ostan kahdelle, tuntuu pöljältä olla ostamatta kahdelle muulle. Onko töykeää ostaa kahdelle jälkimmäiselle jotkut värityskirjat, ja läheisimmille vähän isommat lahjat? Ei nyt toki mitään ökyhintaisia heillekään, olen pienituloinen.
Ap
Musta voisit ostaa kummilapselle jonkun lahjan joka sopii kukkarollesi ja/tai yhteiseksi kaikille esimerkiksi jonkun pelin. Riippuen ikähaarukasta.
On ihan ymmärrettävää jos ostat vain kummilapselle.
Itse tykkäisin eniten siitä että kummit vietti aikaa lapsen kanssa eli ei lahjoja tarvitse ollenkaan.
Neljän
Tykkäävätkö lapsesi siitä että lahjoja ei saa ollenkaan?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen vastaavassa tilanteessa lopettanut synttäreillä käymisen ja laittanut pelkän kortin kummilapselle. En ole lahja-automaatti enkä ymmärrä, miksi täytyy pitää 4 lapsen yhteissynttäreitä. Jokainen lapsi ansaitsee oman juhlansa, vaikka miten pienen. Sukulaisille voi järjestää yhteisjuhlan, mutta kummilla olkoot oikeus juhlia vain kummilasta.
En tiedä jaksaisinko itse osallistua saman perheen lasten synttäreille kolmena lauantaina peräkkäin. Hyvä siis näin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä jaksaisinko itse osallistua saman perheen lasten synttäreille kolmena lauantaina peräkkäin. Hyvä siis näin.
Ap
Olet siis kummina kolmelle vai miksi osallistuisit kerran viikossa synttäreille? Sukulaisille voi olla yhdet juhlat ja tuossa alkuperäisessä tapauksessa miehen lapselle vielä omat sukujuhlansa toisen vanhemman luona.
Kummilapselme vähän arvokkaampi lahja, ja muille kolmelle jotain pientä.
Tarrat/värityskirja/jojo/superpallo/lelufiguuri/pikkuauto/pieni karkkipussi - oikeasti ne ilahduttavat useimpia lapsia! Ajatus että 50 euron lahja on parempi kuin 5 euron on useimmiten aikuisen ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olet siis kummina kolmelle vai miksi osallistuisit kerran viikossa synttäreille? Sukulaisille voi olla yhdet juhlat ja tuossa alkuperäisessä tapauksessa miehen lapselle vielä omat sukujuhlansa toisen vanhemman luona.
Osallistun kaikkien ystäväni lasten synttäille, riippumatta siitä olenko kummi vai en. En siis kaikkien ystävien, mutta ns. sydänystävien.
Ap
Mä olen vienyt samassa tilanteessa (3 lasta, yhdellä Eri vanhempi) kummilapselle ison lahjan, ja sisaruksille ns lohdutuspussit eli jotain pientä namia esim. Muumipastilli, tikkari, herrrahakkarainen, poksahteleva karkkijauhe, sit pieni lelu, keräilykortteja tai askartelujuttu, tarroja.
Kiva ele ja rahaa menee joku kymppi ylimääräistä kun hakee nuo normalista ja jostain kiinakaupasta. Jos ei ole krääsäperhe niin joku itse tehty käsityö, esim virkattu pikkulelu tai just pienet herkkupussit sisaruksille
Vierailija kirjoitti:
Kummilapselme vähän arvokkaampi lahja, ja muille kolmelle jotain pientä.
Tarrat/värityskirja/jojo/superpallo/lelufiguuri/pikkuauto/pieni karkkipussi - oikeasti ne ilahduttavat useimpia lapsia! Ajatus että 50 euron lahja on parempi kuin 5 euron on useimmiten aikuisen ajattelua.
No tavallaan joo. Ehkä pienet lapset eivät vielä ajattele tavaroiden arvoa. Mutta kyllä ne tietyssä iässä jo ymmärtävät ihmetellä miksi veli sai tädiltä polkupyörän ja itse sai sormiskeittilaudan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vienyt samassa tilanteessa (3 lasta, yhdellä Eri vanhempi) kummilapselle ison lahjan, ja sisaruksille ns lohdutuspussit eli jotain pientä namia esim. Muumipastilli, tikkari, herrrahakkarainen, poksahteleva karkkijauhe, sit pieni lelu, keräilykortteja tai askartelujuttu, tarroja.
Kiva ele ja rahaa menee joku kymppi ylimääräistä kun hakee nuo normalista ja jostain kiinakaupasta. Jos ei ole krääsäperhe niin joku itse tehty käsityö, esim virkattu pikkulelu tai just pienet herkkupussit sisaruksille
Itse ajattelen että muumitikkari tai joku pastilliaski ei ole riittävä synttärilahja. Tulkitsisin sen oikeastaan enemmän kettuiluna. Ehkä joku 1-vuotias ei vielä tajua, mutta sitä vanhempi ehkä jo ihmettelisi.
Ap
Kiitos, kuulostaa fiksulta. Kiitos myös siitä että sait minut nyt ajattelemaan jo jouluakin. :D Olen ostanut ystäväni kahdelle lapselle molemmille joululahjat. Siitä aion kyllä pitää kiinni että kumppaninsa lapselle en osta.
Ap