Ystävän lasten lahjonta, miten toimitaan uusperheen tapauksessa?
Ystävälläni on kaksi lasta, syntyneet samassa kuussa. Olen toisen lapsen kummi. Tähän mennessä olen vienyt molemmille lahjan yhteissynttäreille.
Nyt kuvioihin on tullut kolmas lapsi uuden kumppanin myötä. Pariskunta muutti hiljattain saman katon alle, koko perhe. Tällä lapsella synttärit on kuukauden säteellä ystäväni lasten synttäreistä, joten pitävät seuraavaksi kolmen lapsen yhteissynttärit. Tätä kumppanin lasta en ole tavannut kertaakaan.
Viime kussa selvisi että pariskunta odottaa lasta, ja tällä tulevalla neljännellä lapsella on, yllätys yllätys, synttärit samassa kuussa kuin kahdella ensimmäisellä. Eli jatkossa tulen osallistumaan neljän lapsen yhteissynttäreille, joista yksi on kummilapseni.
Annanko lahjat kaikille, myös ystäväni kumppanin lapselle? Ei tekisi mieli käyttää tolkuttomasti rahaa muiden ihmisten lasten lahjomiseen, mutta en kai voi olla viemättä lahjaa yhdelle päivänsankareista.
Oi sitä aikaa kun lapsia oli vain yksi, kummilapseni. :D
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain kummilapselle tai muille joku pieni 3 euron lahja.
Ihan hyviä ideoita. En oikein tiedä ilkeänkö enää olla ostamatta kummilapsen sisarelle, kun olen tähänkin mennessä ostanut. Mutta jos ostan kahdelle, tuntuu pöljältä olla ostamatta kahdelle muulle. Onko töykeää ostaa kahdelle jälkimmäiselle jotkut värityskirjat, ja läheisimmille vähän isommat lahjat? Ei nyt toki mitään ökyhintaisia heillekään, olen pienituloinen.
Ap
Musta voisit ostaa kummilapselle jonkun lahjan joka sopii kukkarollesi ja/tai yhteiseksi kaikille esimerkiksi jonkun pelin. Riippuen ikähaarukasta.
On ihan ymmärrettävää jos ostat vain kummilapselle.
Itse tykkäisin eniten siitä että kummit vietti aikaa lapsen kanssa eli ei lahjoja tarvitse ollenkaan.
Neljän äiti
"Onko siis ok ostaa läheisimmille, tai vaikka vain kummilapselle lahja isommalla rahalla, ja muille jotain pienempiarvoista? Tai kolmelle ystävän lapselle kalliimpaa ja ystävän kumppanin lapselle halvempaa? Vai olisinko parasta ostaa kaikille samalla rahalla, jolloin toki kukaan ei saa mitään kovin paljon askartelu-tarrapakkausta kummempaa?"
No se kummilapsihan on sun kummilapsi. Sun tulee huomioida sitä kummilasta. Hänelle arvokkaampi lahja ja jos välttämättä haluat, muille joku tarra-arkki-askartelu tms muistaminen. Oletteko ap ajatellut miltä siltä kummilapsesta tuntuu, kun hänen oma kumminsa huomioi kaikki muutkin samanarvoisesti? Mikä tekee sinusta sitten nimenomaan hänen kumminsa? Eikö susta sitten tule koko lapsikatraan kummi? Mikä järki siinä on, että oman kummilapsen kustannuksella huomioidaan kaikki korttelin tenavat?
Kyllä on tapana viedä lapselle syntymäpäivälahja, jos on hänen kotiinsa kutsuttu synttäreille.
Ei tarvitse olla kallis.
Ehdottaisin yhteistä nättiä kukkaa vanhemmille ja lapsille omat paketit, vaikka kuinka pienet, mutta omat. Tai sitten yksi yhteinen kaikille.
Pientä lapsille sopivaa tavaraa on myynnissä tolkuttomasti, vaikka olisi ns rihkamaa, ei aina tarvitse olla disainia, eikä jukkaleluja, tavallisissa perheissä karkkikin käy, vaan tarkoitus on ilahduttaa lasta ja huomata, että hän on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
"Onko siis ok ostaa läheisimmille, tai vaikka vain kummilapselle lahja isommalla rahalla, ja muille jotain pienempiarvoista? Tai kolmelle ystävän lapselle kalliimpaa ja ystävän kumppanin lapselle halvempaa? Vai olisinko parasta ostaa kaikille samalla rahalla, jolloin toki kukaan ei saa mitään kovin paljon askartelu-tarrapakkausta kummempaa?"
No se kummilapsihan on sun kummilapsi. Sun tulee huomioida sitä kummilasta. Hänelle arvokkaampi lahja ja jos välttämättä haluat, muille joku tarra-arkki-askartelu tms muistaminen. Oletteko ap ajatellut miltä siltä kummilapsesta tuntuu, kun hänen oma kumminsa huomioi kaikki muutkin samanarvoisesti? Mikä tekee sinusta sitten nimenomaan hänen kumminsa? Eikö susta sitten tule koko lapsikatraan kummi? Mikä järki siinä on, että oman kummilapsen kustannuksella huomioidaan kaikki korttelin tenavat?
Saman perheen lapset = kaikki korttelin tenavat???
Minä veisin lahjan kaikille neljälle synttärisankarille. Olisi outoa mennä neljän ihmisen synttäreille, mutta viedä lahja vain yhdelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti, anna olla. Älä tee asiasta liian vaikeaa. Vie synttärilahja sille kummilapselle, perheen muita lapsia lahjoo heidän omat kummit ja isovanhemmat ja muut sukulaiset. Tuossa perheessä on jo monta lasta ja todennäköisesti sen takia jo paljon tavaraa ennestään. Ei he kaipaa enää yhtään enempää värityskirjoja ym sipusapua nurkkiin pyörimään. Ei niiltä lapsilta puutu mitään, vaikka veisit vain kummilapselle paketin. Ja pahoittelen, jos tuntuu tylyltä. Olen vaan nähnyt tätä tavarakarusellia sekä omassa että sukulaisten perheessä ihan riittävästi.
En minä ole se joka miettii perheen tavaralogistiikkaa.
En tiedä voinko enää viedä lahjaa vain kummilapselle, kun olen tähän mennessä vienyt myös hänen sisarelleen. Silloin kun heitä vielä oli 2.
Ap
Minkähän ikäisiä lapset ovat? Minusta on opettavaista sekin, että aina ei voi saada silloinnkun muut saa.
Tietysti se voi lapsien välillä aiheuttaa kinaa ja pahaa mieltä, että yksi saa kummiltaan jotain erityistä mutta muut eivät.
Mutta toisaalta voi hyvin vedota siihen, että on erityisesti tämän lapsen kummi ei koko joukkueen.
Toki lahjaa harkitessa voi miettiä ja puntaroida sitä, että olisiko siitä mahd. iloa muillekin sisaruksille. Tai kuten ed.kirjoittanut kummisetä tarjota kaikille joskus yhteisen elämyksen ilman erityistä kummiuden alleviivaamista
Itse olen ostanut kummilapselleno esim .hänen toivoman hupparin ilman huonoa omaatuntoa siitä, että minun tulisi aina antaa jotain (lohdutuksesi) hänen sisaruksilleen. - Enkä vain siksi, että yritän välttää sitä, että antaisin vain jotain tarpeetonta krääsää, vaikka kummina voikin mielestäni joskus antaa, jotain mikä ei aina ole niin kovin ihmeellistä ja erityistä; tai kuten sanotaan tärkeintä hyvä ajatus ja tunne.. - Ja missään tapauksessa kenenkään kummin ei pitäisi joutua kokemaan, että olisi vain "lahja-automaatti"
Uskovainen mies
Siis eihän tässä nyt ole kyse siitä, että muidenkin kuin kummilapsen pitäisi aina saada jotain
Oli kyse siitä, että perheen kaikkien lasten syntymäpäivää juhlitaan samana päivänä, joten kyseisenä päivänä jokainen lapsi on synttärisankari, saman arvoinen. Joten tietysti synttärilahjat saa kaikki nämä lapset.
Vierailija kirjoitti:
Minä veisin lahjan kaikille neljälle synttärisankarille. Olisi outoa mennä neljän ihmisen synttäreille, mutta viedä lahja vain yhdelle.
Niinpä.
"Saman perheen lapset = kaikki korttelin tenavat???"
No mihin se lahjottavan lapsilauman lajeneminen loppuu? Ap ei selvästikään tajua että missä raja kulkee. Lapsia tulee perheeseen lisää, ja ap kantaa selkä vääränä roinaa, ettei vaan kellekään tule paha mieli ja samalla se oma kummilapsi ei saa oman kumminsa erityishuomiota, mikä sinänsä on koko kummiuden ydin (siis kun tässä ap:n tapauksessa ei ole kyse kristillisen kasvatuksen antamisesta, mikä taas puolestaan on ev lut kummiuden pointti). Mielestäni aivan idioottimaista. Omaa kummilasta muistetaan ja muille voi jonkun pienen jutun viedä, jos kyseessä on yhteissynttärit ja oma varallisuustilanne antaa myöten. Ei tämä nyt mitään rakettitiedettä ole.
Vierailija kirjoitti:
"Saman perheen lapset = kaikki korttelin tenavat???"
No mihin se lahjottavan lapsilauman lajeneminen loppuu? Ap ei selvästikään tajua että missä raja kulkee. Lapsia tulee perheeseen lisää, ja ap kantaa selkä vääränä roinaa, ettei vaan kellekään tule paha mieli ja samalla se oma kummilapsi ei saa oman kumminsa erityishuomiota, mikä sinänsä on koko kummiuden ydin (siis kun tässä ap:n tapauksessa ei ole kyse kristillisen kasvatuksen antamisesta, mikä taas puolestaan on ev lut kummiuden pointti). Mielestäni aivan idioottimaista. Omaa kummilasta muistetaan ja muille voi jonkun pienen jutun viedä, jos kyseessä on yhteissynttärit ja oma varallisuustilanne antaa myöten. Ei tämä nyt mitään rakettitiedettä ole.
Vai annettaisiinko synttilahja niille joiden syntymäpäivää tässä perheessä kyseisenä päivänä vietetään? Eli siis kolmelle, ja vauvan jälkeen ehkä neljälle, lapselle.
Mun kyllä täytyy sanoa, että jos lähipiirissä olisi perhe, jossa olisi kolme tai neljä lasta, ja vanhemmat päättäisivät viettää kaikkien synttäreitä yhtä aikaa, niin itse jättäisin menemättä. Ihan siitä syystä, että ei ole varaa työttömänä yhdellä kertaa neljään lahjaan. Sori vaan. Jätän tästä pohdinnasta tuon kummiasian pois. Mutta toivoisi että vanhemmat myös ajattelisivat asian tätä puolta miettiessään juhlajärjestelyjä. Toki ymmärrän että vanhemmille on helpompaa järjestää vain yhdet juhlat, mutta osalle vieraista tuo saattaa olla aika mahdoton yhtälö.
Vierailija kirjoitti:
Mun kyllä täytyy sanoa, että jos lähipiirissä olisi perhe, jossa olisi kolme tai neljä lasta, ja vanhemmat päättäisivät viettää kaikkien synttäreitä yhtä aikaa, niin itse jättäisin menemättä. Ihan siitä syystä, että ei ole varaa työttömänä yhdellä kertaa neljään lahjaan. Sori vaan. Jätän tästä pohdinnasta tuon kummiasian pois. Mutta toivoisi että vanhemmat myös ajattelisivat asian tätä puolta miettiessään juhlajärjestelyjä. Toki ymmärrän että vanhemmille on helpompaa järjestää vain yhdet juhlat, mutta osalle vieraista tuo saattaa olla aika mahdoton yhtälö.
Ei sen lahjan tarvitse kallis olla.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä useamnan sisaruksen, joista kummilapsi yksi saattaa vähän mutkistaa asiaa mutta yleisemmin minusta voi ajatella, että päähuomio on kummilapsessa ja huomioi hänen.mahd. sisaruksensa vasta sitten. - Muilla lapsilla on tai on olematta omat kummit
Uskovainen mies
Mikä on kutitussairaala? Toivottavasti ei mitään pakkokutitusta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon lapsilla on ikäeroa? Eli voisitko viedä kummilapsellesi syntymäpäivälahjan ja sitten kaikille yhteiseksi jonkin lautapelin tai elokuvaliput yhdessä käytettäväksi tms? Vauva nyt ei vielä lautapelejä pelaile, mutta sitten joskus aikanaan.
Vanhimmasta nuorimpaan ikäeroa on 7 vuotta, jos vielä syntymätöntä ei lasketa mukaan. Jotain yhteislahjan mahdollisuutta minäkin mietin. Ehkä ihan hyvä idea tuo että kummilapsi saa lahjan erikseen ja muut jotain yhteistä. Mitä, sitä en kyllä keksi mutta onneksi on aikaa. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain kummilapselle tai muille joku pieni 3 euron lahja.
Ihan hyviä ideoita. En oikein tiedä ilkeänkö enää olla ostamatta kummilapsen sisarelle, kun olen tähänkin mennessä ostanut. Mutta jos ostan kahdelle, tuntuu pöljältä olla ostamatta kahdelle muulle. Onko töykeää ostaa kahdelle jälkimmäiselle jotkut värityskirjat, ja läheisimmille vähän isommat lahjat? Ei nyt toki mitään ökyhintaisia heillekään, olen pienituloinen.
Ap
Jos lapsi kerran on värityskirjaiässä, hän ei tajua lahjan rahallista arvoa, vaan hänelle se arvo tulee siitä, että värityskirjan teema on Muumi, Frozen, Cars tai mitkä nyt tällä hetkellä ovatkaan lasten suosiossa. Selvitä kyseisen
No niin. Ihan tolkuttoman paljon vaivaa ja aikaa en aio lahjoihin kuitenkaan käyttää. Ja aika paljon stressiä saisin aikaan jos alkaisin miettiä miten kuvastan omaa maailmaani ja persoonaani jollekin 4-vuotiaalle niin, että hän ilahtuu lahjasta. :D
Monesti lahjoihin menee rahaa. Toki ei aina. Ja on se vaan eri asia antaa lahjaksi itse kulkeva satasen Barbie-hevonen kuin tarra-arkki.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Asiaa joutuu pohtimaan melkein jokainen kummi, jonka kummilapsen sisaruksilla (oli kokonaisia tai puolikkaita tai muuten vaan samassa perheessä asuvia) on synttärit samoihin aikoihin. Omalla kummilapsella on onneksi vain yksi sisarus. Ostan suurinpiirtein samanarvoisia lahjoja molemmille. Jos lapsia olisi enemmän, joutuisin tekemään ratkaisuja oman rahatilanteen mukaan. Silloin hankkisin omalle kummilapselle arvokkaampia lahjoja ja muille vähän edullisempaa. Lapset ei näissä välttämättä mitään eroa huomaa hinnan puolesta. Esimerkiksi kummilapselle 30€ kirja, sisaruksille värityskirjat 7€/kpl (tai jotain muuta, mutta tällä periaatteella).
Kuulostaa järkevältä. Kai täytyy ajatella niin, että niillä sisaruksilla on sitten omat kumminsa joiden tehtävänä on hoitaa heidän synttärilahja-asiansa mallilleen.
Ap
Vie jatkossa vaikka lautapeli tms jota voivat pelata yhdessä. Itse en osallistuisi jättisynttäreille, vaan kävisin kummilapsen oikeana syntymäpäivänä tapaamansa häntä, tai veisin vaikka puistoon tai retkelle sopivana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Ap on ihme vänkääjä. Lahjo niin kuin haluat, ei ketään kiinnosta. Ne lapset vilkaisee sitä pakettia ja hetken päästä se lojuu lattialla kun on jo seuraava lahja käsissä.
Okei. Kannattaa lukea jotain toista ketjua.
Ja minulla on ollut tapana ostaa lahjoja jotka kiinnostavat kauemmin kuin sekunnin. Nyt alkaa vaan olla vähän haastavaa, kun läheisiä lapsia ei ole enää 4 tai 5 vaan lähemmäs 10.
Ap
Tai sitten voi käydä kuten meillä, toisen lapsen laskettu aika oli pari viikkoa ekan lapsen syntymäpäivän jälkeen. Todellisuudessa syntyikin sitten kaksi päivää ennen isosisaruksen synttäreitä.