Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen kaunein koti 2025 Official

Vierailija
04.09.2025 |

Uusi kausi starttasi tänään. Aloitetaan uusi keskustelu tällekin kaudelle.

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Suomen kaunein koti - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (1657)

Vierailija
1581/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa hienoa keskustelua Hannan ja Pekan välillä, kun "tavallaan", "niinku" ja "ihanaa" -Joanna oli poissa. Varsinkin Pekan perusteltuja huomioita ja mielipiteitä kuuntelee mielellään.

Vierailija
1582/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä käsitä miksi tämä voitti. Mielestäni siinä ei ollut mitään sykähdyttävää, kaikki kuin olisi ajassa 100 v sitten, kuten talokin. Todella tylsää. Ankea vailla edes juoksevaa vettä. Mutta äänet ratkaisee, ei siinä mitään. Itse vain en pitänyt. Perisuomalaista ankeuden arvostamista, ei saa nauttia ja pröystäillä.

No ei tuo nyt vielä ollut ankeaa, eihän sieltä puuttunut kuin vesijohtovesi ja sen tuomat mukavuudet. Voiko nauttia elämässä/kodissaan vain siis kalliista esineistä, jotka tuovat maksimaalista mukavuutta? Kuulostaa nyt vähän teini-ikäisen katsantokannalta, jos elämästä nauttiminen typistyy tuollaiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1583/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi pakko valita muuttaisinko voittaja taloon vai toiseksi tulleeseen niin ehdottomasta Kouvolan kakkoseksi tulleeseen upeaan asuntoon. Mukavuuksia ilman ei tule enää toimeen ja siellä oli ihanan harmoninen tunnelma.

Voittajatalon pariskunta - varsinkin herra - oli niin sympaattinen että sen vuoksi olen iloinen että heidän talo voitti.

Olisin lopettanut ohjelman katsomisen tulevaisuudessa jos jokin niistä muista "taiteilija"kodeista olisi voittanut.

Vierailija
1584/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut lapsena maalla syrjässä ilman mukavuuksia. Ulkosauna johon vedet kannettiin, vedet sisään ja likavedet ulos, ulkovessa yms. Ei ikinä enää. Nautin mukavuuksista ja palvelujen läheisyydestä kuten uskoakseni suurin osa näistäkin jotka kuvittelevat asuvansa Rytingin kaltaisessa talossa. Kuvitteellisena hienoa, todellisuudessa ei niinkään. Tämäkin pariskunta on välillä takuulla ainakin muutaman päivän toisessa asunnossa. Talvella varsinkin. 

Ainoana asuntona mukavuudeton syrjäinen asuminen onnistuu ainoastaan nuoremmille ja usein vain jonkin aikaa. Olihan tuo voittaja omalla tavallaan idyllinen ja kesällä kiva. Hyvä kun on kunnostettu vanha hirsitalo. Minun puolestani sai voittaa. Itse tykkäsin Pispalan talosta. 

Siis kuvitteletko sinä nyt tosissaan että ihmisillä on useampi asunto? Ei noilla voittajilla ole kuin tuo yksi koti, ihan kuule asuvat siellä vuoden ympäri. 

Ja joo, minä en tuollaiseen muuttaisi, mutta on se talo silti mielestäni kaunis. Ja oli kaunein noista finalisteista ja äänestin sitä, ihan vaan siksi että se oli mielestäni kaunis. 

Vierailija
1585/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan ole kovin montaa ihmistä jotka todellisuudessa haluaisi muuttaa tuohon voittajakotiin keskelle ei mitään. Vailla nykyajan mukavuuksia. Moni huutaisi jo yhden viikonlopun jälkeen pois pääsyä. Näin se vaan on, jos ollaan rehellisiä.

Tuolla ei talven yli pärjäisi kuin Alone Suomen voittaja ja toiseksi tullut.

Eiköhän toi vanha pariskunta ajele tuonne silloin tällöin saunomaan ja viipyvät ehkä muutaman päivän kerrallaan. Kesällä vähän enemmän.

Vierailija
1586/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut lapsena maalla syrjässä ilman mukavuuksia. Ulkosauna johon vedet kannettiin, vedet sisään ja likavedet ulos, ulkovessa yms. Ei ikinä enää. Nautin mukavuuksista ja palvelujen läheisyydestä kuten uskoakseni suurin osa näistäkin jotka kuvittelevat asuvansa Rytingin kaltaisessa talossa. Kuvitteellisena hienoa, todellisuudessa ei niinkään. Tämäkin pariskunta on välillä takuulla ainakin muutaman päivän toisessa asunnossa. Talvella varsinkin. 

Ainoana asuntona mukavuudeton syrjäinen asuminen onnistuu ainoastaan nuoremmille ja usein vain jonkin aikaa. Olihan tuo voittaja omalla tavallaan idyllinen ja kesällä kiva. Hyvä kun on kunnostettu vanha hirsitalo. Minun puolestani sai voittaa. Itse tykkäsin Pispalan talosta. 

Pitääkö jokaisen tätä taloa äänestäneen haluta asua tässä vedettömässä talossa, ei. 

Riittää että tämä Äikkään pariskunta haluaa

Se vaan oli kaunein näistä kymmenestä.

Oli tuossa kyllä taloja jossa en asuisi kuin pakotettuna. Esim oljesta tehty seinä materiaalitalo.

Sama kun olisi mennyt terveyskeskuksen käytäville asumaan.

Vierailija
1587/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan ole kovin montaa ihmistä jotka todellisuudessa haluaisi muuttaa tuohon voittajakotiin keskelle ei mitään. Vailla nykyajan mukavuuksia. Moni huutaisi jo yhden viikonlopun jälkeen pois pääsyä. Näin se vaan on, jos ollaan rehellisiä.

Eiköhän toi vanha pariskunta ajele tuonne silloin tällöin saunomaan ja viipyvät ehkä muutaman päivän kerrallaan. Kesällä vähän enemmän.

Tuon takia ennen ei tarvittu kuntosalia, koska vedet haettiin ulkoa. Lisäksi ei tarvinnut maksaa kylmähoidoista, kun sekin tuli luonnostaan. 

Vierailija
1588/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi pakko valita muuttaisinko voittaja taloon vai toiseksi tulleeseen niin ehdottomasta Kouvolan kakkoseksi tulleeseen upeaan asuntoon. Mukavuuksia ilman ei tule enää toimeen ja siellä oli ihanan harmoninen tunnelma.

Voittajatalon pariskunta - varsinkin herra - oli niin sympaattinen että sen vuoksi olen iloinen että heidän talo voitti.

Olisin lopettanut ohjelman katsomisen tulevaisuudessa jos jokin niistä muista "taiteilija"kodeista olisi voittanut.

Kyllä sinä tulet toimeen ilman mukavuuksia, jos on pakko. Et sinä kuole siihen, jos välillä sähkö katkeaa hetkeksi tms tai pitää käydä ulkohuusissa. Kannattaisi ehkä opetellakin vaatimattomapaa elämää välillä, kun tuosta naapurin sedästä ei aina tiedä, miten riehaantuu.

Vierailija
1589/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni pärjäisi talven yli, kun lämmitys näyttää olevan varsin kunnossa ja sähköt toimivat. Ainoastaan nämä ihmiset, jotka eivät osaa pestä itseään pesuvatitekniikalla, ovat hätää kärsimässä hetken, mutta senkin taidon täyspäinen ihminen oppii parissa päivässä.

Vierailija
1590/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt aivan kummaa, että kaikki eivät tykkää uusista maailmalta kopioiduista rahaavievistä sisustuksista, ei vaikka ne eivät sopisi ympäröivään asuinalueeseen ja luontoon yhtään. Vain se ratkaisee, miten paljon rahaa siihen miljööseen saa survottua. Tuotahan sinä tarkoitit, eikö vain?

Ei, en tarkoittanut. Tässä ei ensinnäkään arvosteltu asuinalueita, vaan sitä kotia ja sen sisustusta. Ihan sama siis missä se asunto sijaitsee, meren tai järven rannalla tai keskellä metsää. Se mitä tarkoitin oli tässä keskustelussakin usein esiin tullut fakta, että katkerana kommentoitiin sitä miten paljon on mennyt rahaa mihinkin. Mitä ihmeen väliä?! Jos joku asia on kaunis niin hittojako sen on tosiaan väliä mitä se on maksanut? Aina on ollut ihmisiä jotka tulevat paremmin toimeen kuin toiset, kannattaa päästä siitä yli, eikö vaan?

Eli arvosteluperuste yksi: Ei missään tapauksessa saa näyttää koti siltä, että sen sisustajalla on enemmän rahaa kuin minulla. Vai niin.

Arvosteluperuste kaksi: Oli niin sympaattinen pariskunta, heille suo voittorahat. Vai niin. Miten kumpikaan näistä perusteista palveli sitä tarkoitusta, että pitäisi äänestää kauneinta kotia?!

Näitä kommentteja oli täällä pilvin pimein! Joten jos kriteerit on nuo, niin ei tässä todellakaan kauneinta kotia äänestetty! Äänestettiin mahdollisimman rupuista mörskää ja sen omistajia. Onko siis todellakin voittaja ollut se Kaunein koti jota etsittiin? Mun mielestä ei. Se oli mun pointti. Mä osaan ihailla kauneutta vaikka mulla itsellä ei siihen ikinä olis varaa! 

Siksi ehdotin myös sitä, että jatkossa kodit esittelee tuomarit, jää ainakin asukille annetut sympatiapisteet pois. 

Vierailija
1591/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt aivan kummaa, että kaikki eivät tykkää uusista maailmalta kopioiduista rahaavievistä sisustuksista, ei vaikka ne eivät sopisi ympäröivään asuinalueeseen ja luontoon yhtään. Vain se ratkaisee, miten paljon rahaa siihen miljööseen saa survottua. Tuotahan sinä tarkoitit, eikö vain?

Ei, en tarkoittanut. Tässä ei ensinnäkään arvosteltu asuinalueita, vaan sitä kotia ja sen sisustusta. Ihan sama siis missä se asunto sijaitsee, meren tai järven rannalla tai keskellä metsää. Se mitä tarkoitin oli tässä keskustelussakin usein esiin tullut fakta, että katkerana kommentoitiin sitä miten paljon on mennyt rahaa mihinkin. Mitä ihmeen väliä?! Jos joku asia on kaunis niin hittojako sen on tosiaan väliä mitä se on maksanut? Aina on ollut ihmisiä jotka tulevat paremmin toimeen kuin toiset, kannattaa päästä siitä yli, eikö vaan?

Eli arvosteluperuste yksi: Ei missään tapauksessa saa näyttää koti siltä, että sen

Rupuinen mörskä?

Oletpa ilkeä.

Vierailija
1592/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuossa edellä kirjoitettiin, talossa oli sähköt, mikä tarkoittaa jo aika paljon mukavuuksia, mm- jääkaappi. Ja uunisysteemi antaa lämmintä varmaan lähes koko taloon, joten ei siellä kovin alkeellisesti asuttu. Ja sitä paitsi, ne pakolliset toimet, vesien ja puiden kanto ja uunin lämmitys tuo päivään tiettyä rytmiä joka taas tuo vakautta ja tavallaan turvaa, ei jää aikaa mm. puhelimen tuijotteluun ja joutavien miettimiseen. Ja hirsitalo "huokailee" mukavasti.

Vierailija
1593/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää, kun Sumari mainostaa kuinka ovat kiertäneet  "ympäri Suomea" ja kuitenkin suhteellisen pienellä Etelä-Suomen alueella pyörivät, vain vain kaksi oli kauemapana pääkaupunkiseudusta ja kas - sieltä kaukahan se voittaja sitten löytyikin.

Vierailija
1594/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suunnittelen työkseni vanhoihin taloihin lakisääteisiä viemäriremontteja (kaksoisviemäröinti) Ranskassa ja hienoa, jos Suomessa voidaan välttää tällaiset hullutukset vanhoissa taloissa.

Voittaja oli upea kohde. Harmi, ettei ollut Kanta-Hämeessä. 

Hieno oli myös suomalaisittain sinapinkeltainen iso talo. Miljöö vähän laiska ja tunnelmaton. Se kaipaisi jotain toimintaa ja olisi sitten kympin talo!

Vierailija
1595/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestin itsekin voittajaa, mutta finaalijakson katsottuani olisin perunut ääneni jos olisin voinut. Ylimielisyys yllätti.

Ohjelmassa on tarkoituksella erilaisia koteja. Erikoista jos ei ymmärrä, että jokainen on toteuttanut sitä omaa unelmaansa. 

Voittoon siivitti varmasti myös se, että talon rouva spämmäsi äänestystä noin 67 000 ihmisen perinnerakentajat -ryhmässä facessa.

Vierailija
1596/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä äänestyksen lopputulos oli suomalaisen kateuden huipentuma. Kyllä me ollaan vaan katkeraa kansaa. Kateus vie kalatkin vedestä. 😂

Kuulostat katkeralta.

Kuulostat köyhältä

Vierailija
1597/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kuvitteletko sinä nyt tosissaan että ihmisillä on useampi asunto? Ei noilla voittajilla ole kuin tuo yksi koti, ihan kuule asuvat siellä

Näillähän on toinen asunto jossa välillä käyvät pesemässä esimerkiksi pyykit. Usein nämä ihmiset, jotka osallistuvat ohjelmaan eivät ole mitää tyhjätaskuja. En usko, että on myöskään tämä Rytingin pariskunta. Toki ne, joilla kilpaileva asunto on kaikilla mukavuuksilla eivät välttämättä tarvitse muuta asuntoa. En siis kuvittele, vaan on varsin todennäköistä, että esimerkiksi kaunein mökki ohjelmassa on myös toinen asunto. Rinnastaisin tämän voittajan myös kesämökkiin, vaikka omostajilla on enemmän aikaa siellä olla kun eivät ole työelämässä. Mutta toinen asunto on heilläkin. Ilmeisesti se, missä he silloin asuivat kun kunnostivat tätä hirsitaloa. 

Joskus ihmetyttää miten huono mielikuvitus joillakin on tai sitten eivät näe realiteetteja. Tai molemmat. 

Vierailija
1598/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää, kun Sumari mainostaa kuinka ovat kiertäneet  "ympäri Suomea" ja kuitenkin suhteellisen pienellä Etelä-Suomen alueella pyörivät, vain vain kaksi oli kauemapana pääkaupunkiseudusta ja kas - sieltä kaukahan se voittaja sitten löytyikin.

Höh, eihän kymmeneen jaksoon nyt ihan jokaista Suomen kolkkaa myöten tarvitse kiertää. Kestäisi ikuisuuden ennen, kuin kaikki kämpät olisi koluttu etelästä pohjoiseen.

Vierailija
1599/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeellistä siinä toisessa asunnossa nyt on? On mullakin vanha talo maalla, asunto kaupungissa ja mökki. 

Vierailija
1600/1657 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua joskus hämmentää näissä keskusteluissa, nytkin tämän voittajatalon kohdalla, se kauhistelu että eihän noin voi asua nykyaikana. Aivan kuin asuminen ilman ihan jokaista nykyajan mukavuutta olisi jotenkin hirveän vaikeaa ja raskasta. Kun ei se ole 😊 Sähköt kun oli tuossakin talossa.

Varsinkin kun siihen tottuu, niin se käy luonnostaan ja on hyvinkin yksinkertaista ja helppoa elämää. Vesien ja puiden kanto, pihasaunassa peseytyminen, ulkohuussi. 

Tottakai eri asia olisi pikkulapsiperheissä, mutta aikuistaloudessa onnistuu hyvinkin, jos vain haluaa. Kaikki eivät halua, sekin on täysin ok, mutta ei se tee tällaisesta asumisesta mitenkään hankalaa saati mahdotonta, ei edes nykypäivänä 😄 

Ulkosauna on ok ja vielä se ulkovessakin (ehkä) menisi, mutta se, ettei tule vettä, vaan kaikki vesi pitää  kantaa sisälle ( ja oliko viemäriä sisällä?) ja hyvässä lykyssä myös ulos. Vaikka kai siellä viemäri jossakin oli, niinhän se oli ennenkin, vaikka vesi olisi pitänyt kantaa sisälle.

Mutta siis jokaisen tiskiveden ja kahviveden/ruokan käytettävän veden kantaminen sisälle. Ei kiitos.

Monesti joutuu esim kesken ruuanlaiton tai leipomisen äkkiä pesemään jonkun astian/nuolian ja jos ei tule hanasta vettä, niin aika hankala.