Astianpesukoneen Eco-ohjelman kesto 4h 40min: Siis miten voi olla ekologista?
Kiva sähkölasku tulee, jos laittaa molempien astianpesukoneen ja pesukoneen eko-ohjelmat käyntiin, kun ne pyörii molemmissa 4-5 tuntia. Molemmat on uusia laitteita, pesukone ostettu pari vuotta sitten ja astianpesukone on aivan uusi.
Käytännössä nuo eko-ohjelmat tarkoittaa sitä, että kone huljuttaa asioita, tai pyykkejä tilkassa viileää vettä tuntikausia. Bakteerit ja virukset eivät edes kuole niin viileässä vedessä. Koneen ohjekirjassa myös kerrotaan, että se tulee käyttää kuumimmalla ohjelmalla säännöllisesti, jotta ei mene tukkoon ja ala haisemaan. Samaa on kertoneet kodinkoneita työkseen korjaavat.
Ja miten on mahdollista, että esim nykyaikainen vedenkeitin käyttää todella vähän sähköä, mutta se kuumentaa veden kiehuvan kuumaksi parissa minuutissa, mutta näiden pesukoneiden lämpövastukset on epäekologisia vuodesta toiseen? Luulisi, että on ekologista pikemminkin nopeasti kuumentaa vesi, pestä riittävän kuumassa, jotta pesuaine liukenee nopeasti ja tehokkaasti, bakteerit kuolee, pesutulos on hyvä ja laite on käynnissä 1-2h eikä lähes 5 tuntia.
Täytyy vaan todella miettiä, mitä ja ketä nämä eko-ohjelmat oikein palvelee? Voiko todella olla ekologista pitää laitteita päällä tuntitolkulla? Entä kuka on kotona niin pitkään niitä valvomassa, kun monet kotivakuutukset ei korvaa vahinkoja, jos jättää laitteet käyntiin valvomatta. Käyttääkö joku täällä näitä eko-ohjelmia?
Kommentit (260)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sullahan se täällä on selvästi paha olla, kun et edes osaa olla vastailematta
mene nyt ihan oikeasti siitä jo vi ttuun
Pyydä kauniisti.
voivoi tuliko paha mieli rumista sanoista :-( no voi itku ja kyynel
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta pyllystä tulleet bakteerit ovat ihan tuttuja, eikä niitä tarvitse keittämällä tappaa pyykeistäkään, ethän kuumenna pyllyäsikään. Onpa kummalista hysteriaa. 40 pesuohjelma riittää useimmille pyykeille, kyllä ne bakteerit niistäkin valuvat veden mukana viemäriin.
kannattais pestä aina niin kevyellä pesulla kuin mahdollista, vaatteetkin kuluu vähemmän
parissa vaatteessa on käsinpesu, liotan niitä huoneenlämpöisessä vedessä ämpärissä pienessä määrässä pesuainetta vuorokauden (tai pari jos olen laiska) ja sen ja pienen huuhtelun jälkeen vielä etikkaliuoksessa. täysin puhdasta, hajutonta pyykkiä tulee vaikka kuinka likaisena ja hikeä imeneenä alkuun vaate siihen menee
jos joskus pesukone hajoaa, vois kai ruveta tekemään kaikilla pyykeillä näin
Oman kokemuksen mukaan kylläkin nämä pienessä vesitilkassa tuntikausia vaatteita nylkyttävät nykykoneet nimenomaan kuluttaa vaatteita ja nyppäännyttää kankaat, vaikka lämpötila olisikin matala.
Onhan pörssisähkökin halvin sähkösopimus vaikka maksaa yhtenä päivänä 62snt/kWh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä kauniisti.
Ei tuo ole kauniisti pyytämistä. Kokeile uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä kauniisti.
no joudut nyt ehkä sitten menemään pahalla mielellä nukkumaan
ehkä kannattaa miettiä ens kerran ennenkun alat kiukuttelemaan netissä ja puhumaan typeryyksiä, jos noin iso itku tulee touhun päätteeks
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole väittänyt, että ekopesulla pitäisi tulla sama tulos?
Mikä järki pesuohjelmassa, jonka jäljiltä astiat ja pyykit haisee pahalle, jää likaisiksi ja niihin kertyy pesuainejäämiä?
Huonosti suunniteltu jos ei tule puhdasta. Itse oon vähemmän likaista pyykkiä pessut ekopesulla, ihan hyvä siitä tulee. Astianpesukonetta ei ole mutta tiskatessa todellakin voi säästää paljonkin vesilaskussa ihan sen mukaan paljonko sitä kuumaa vettä juoksuttaa
Itsellä vesilaskut käytännössä puolittuivat kun tein kokeilun,jossa parin kuukauden ajan käytin kaikkeen vain kylmää vettä(pyykit pesutuvassa).Vesi kiehautettiin liedellä ja vedenkeittimessä paitsi tiskejä myös pesulla käyntiä varten. Isoissa termareissa säilyy kuumana/lämpimänä monta tuntia,jopa yön yli. Sähkölaskuun ei juuri vaikuttanut,mutta vesilasku tosiaan puolittui.Lämmin vesi on todella kallista.
Kuka noita käyttää?
Aina tehopesu, pesee 3 tuntia, viimeisen tunnin aikana ei vaikuta tekevän juuri mitään joten jos on kiire sen voi skipata. Tulee puhdasta, vettä menee kuitenkin kohtuudella ja kone pysyy raikkaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä kauniisti.
ehkä kannattaa miettiä ens kerran ennenkun alat kiukuttelemaan netissä ja puhumaan typeryyksiä, jos noin iso itku tulee touhun päätteeks
En minä poistu tästä ennen kuin pyydät kauniisti minua poistumaan. Kokeile osaatko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiössä työskennelleenä ihmettelen miksi kotikoneessa asiat lilluu tuntikaupalla vedessä kun ammattikone pesee ison koneellisen alle viiteen minuuttiin ja on puhdasta.
Varmaan siksi, että ammattikeittiössä ne astiat pestään samantien kun on syöty, eikä lika ehdi kuivua niihin toisin kuin kotikoneessa. Jos yrittäisit pari päivää vanhoja astioita laittaa tuollaiseen koneeseen niin ei tulisikaan puhdasta. Samaten ammattikeittiössä ne astiat aina esipestään, kotona harvemmin.
Astiat esi suihkutetaan aina ammattikeittiössä, mutta suurin syy on iso paine, veden määrä, kuumuus, sekä kovat pesuaineet.
Vierailija kirjoitti:
Suurin sähkösyöppö on veden lämmittäminen. Kun vettä ei lämmitetä niin pitää huljutella enemmän jotta lika irtoaa. Sitten kun sitä vettäkin säästetään niin joutuu pitkään huljuttelemaan tilkassa vettä, jotta sillä olisi edes jotain puhdistustehoa.
Ja vaatteet kuluu. Pienessä haaleassa vesitilkassa kone hakkaa sitä pyykkiä tuntitolkulla ja vaatteet on ihan nyppyisiä pesun jäljiltä. Sukat kestää hyvä jos muutaman pesun.
Ikävä tulee entisen taloyhtiöni teollisuuspesukoneita. 95 ohjelma ylimääräisellä huuhtelulla 30 min. ja takuulla tuli puhdasta, siinä ei vettä säästelty.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki pesuohjelmassa, jonka jäljiltä astiat ja pyykit haisee pahalle, jää likaisiksi ja niihin kertyy pesuainejäämiä?
Huonosti suunniteltu jos ei tule puhdasta. Itse oon vähemmän likaista pyykkiä pessut ekopesulla, ihan hyvä siitä tulee. Astianpesukonetta ei ole mutta tiskatessa todellakin voi säästää paljonkin vesilaskussa ihan sen mukaan paljonko sitä kuumaa vettä juoksuttaa
Itsellä vesilaskut käytännössä puolittuivat kun tein kokeilun,jossa parin kuukauden ajan käytin kaikkeen vain kylmää vettä(pyykit pesutuvassa).Vesi kiehautettiin liedellä ja vedenkeittimessä paitsi tiskejä myös pesulla käyntiä varten. Isoissa termareissa säilyy kuumana/lämpimänä monta tuntia,jopa yön yli. Sähkölaskuun ei juuri
No kun nimenomaan just tämä. Vedenkeittimellä se veden kuumentaminen on todella energiatehokasta ja nopeaa. Jos itse tiskaisin vielä käsin, niin kuumentaisin veden keittimessä hanasta laskemisen sijaan. Täällä on ihan todella kallis vesi, etenkin kuuma vesi maksaa yli tuplasti sen mitä edellisellä asuinpaikkakunnalla.
Ja tosiaan termarissa se vesi pysyy kuumana todella hyvin tuntikausia.
Vesilaskun saa puolitettua, kun otat hanasta ämpäriin pesuvettä. Ihan turha leikkiä jollakin vedenkeittimellä. Suihkussa menee paljon vettä ohi, vaikka sitä yrittäisi kuinka tehokkaasti sammutella saippuoinnin ajaksi.
Minulla menee keskimäärin 40 litraa vettä yhdellä suihkukäynnillä ja tähän saa pitää suihkua todella pienellä virtaamalla ja vähän väliä laittaa kiinni. Tiedän henkilöitä, jotka saattaa juoksuttaa vettä 20 minuuttiakin suihkukäynnillä yhtä soittoa, niin lujalla kuin suihkusta vettä tulee. Se tekee yhdellä suihkukerralla 240 litraa. Tämä henkilö asuu yksin mutta maksaa kahden edestä vesiennakkoa, koska muuten tulee niin isot tasauslaskut loppuvuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä vesilaskut käytännössä puolittuivat kun tein kokeilun,jossa parin kuukauden ajan käytin kaikkeen vain kylmää vettä(pyykit pesutuvassa).Vesi kiehautettiin liedellä ja vedenkeittimessä paitsi tiskejä myös pesulla käyntiä varten. Isoissa termareissa säilyy kuumana/lämpimänä monta tuntia,jopa yön yli. Sähkölaskuun ei juuri
Täällä näyttäis olevan kylmä vesi n. 4€ per kuutio ja kuuma n. 15€. eli ööh, kylmä 0,4snt per litra ja kuuma 1,5snt, hintaero siis noin sentin luokkaa. Vettä saa juoksuttaa itse keittiöön sen pari litraa ennenkuin tulee halutunlämpöistä eli se on jo kolmisen senttiä kuumalla vedellä
Näköjään litran kuumentamiseen vettä kuluu n. 0,1kWh, eli jos sähkö on 10cnt/kWh niin sentin verran. Tuon mukaan siis keitetty kylmä vesi olis aika täsmälleen samanhintaista kuin hanasta tuleva kuuma vesi, siis jossei juoksuttamisen hintaa lasketa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä poistu tästä ennen kuin pyydät kauniisti minua poistumaan. Kokeile osaatko?
no itke sitten vaikka koko loppullta, ei ole minun ongelmani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä vesilaskut käytännössä puolittuivat kun tein kokeilun,jossa parin kuukauden ajan käytin kaikkeen vain kylmää vettä(pyykit pesutuvassa).Vesi kiehautettiin liedellä ja vedenkeittimessä paitsi tiskejä myös pesulla käyntiä varten. Isoissa termareissa säilyy kuumana/lämpimänä
Täällä kuutio kuumaa on vähän päälle 18€ 😬. Eipä tule kauheasti sillä läträttyä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Boschin koneet ,joissa voi valita pesun 30 min -2.5 tuntia. Valitse fiksut koneet.siis, ks mikä peuaika, mikä koneen koko ja montako kiloa voi pestä kerralla. Helppoa.
Toi meidän Boschin 9kg pyykkikone haluaisi välttämättä läträtä 4,5 tuntia. Siinä on ohjelman lyhennys reiluun tuntiin, mutta sitten on painoraja 3kg. Mutta sen voi ohittaa jos älyät painaa käynnistystä kolme kertaa.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin sähkösyöppö on veden lämmittäminen. Kun vettä ei lämmitetä niin pitää huljutella enemmän jotta lika irtoaa. Sitten kun sitä vettäkin säästetään niin joutuu pitkään huljuttelemaan tilkassa vettä, jotta sillä olisi edes jotain puhdistustehoa.
Ja vaatteet kuluu. Pienessä haaleassa vesitilkassa kone hakkaa sitä pyykkiä tuntitolkulla ja vaatteet on ihan nyppyisiä pesun jäljiltä. Sukat kestää hyvä jos muutaman pesun.
Ikävä tulee entisen taloyhtiöni teollisuuspesukoneita. 95 ohjelma ylimääräisellä huuhtelulla 30 min. ja takuulla tuli puhdasta, siinä ei vettä säästelty.
Hahaha. Ai sun mielestä oikeasti siis haalea vesi kuluttaa vaatteita enemmän kuin kuuma vesi? Kaikkea sitä ihmiset keksiikin, kun ideologia vie voiton järjestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no itke sitten vaikka koko loppullta, ei ole minun ongelmani
Mikä sun ongelma on? Opettele kirjoittamaan edes, vai oletko kännissä, tai jossain aineissa.
Ala-asteella on jo opetettu, että lause alkaa isolla alkukirjaimella ja päättyy pisteeseen. Et osaa edes alkeellisesti kirjoittaa ja ainut anti ketjuun on painokelvottoman 💩:n suoltaminen ja muiden kommentoijien kimppuun harhaisena hyökkiminen. Multipeukutat omia typeriä kommenttejasi, jotka ei edes liity ketjun aiheeseen mitenkään.
Eikös sun pitänyt avata meille kaikille logiikka näiden eko-ohjelmien taustalla? Niin mitä sille kävi? Anti jäi tähän typerään vouhottamiseen, että kaikki muut on tyhmiä, vain minä olen fiksu. Olet jossain taaperon tasolla. Hae apua tohon aggressioon. Ei ole normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vesilaskun saa puolitettua, kun otat hanasta ämpäriin pesuvettä. Ihan turha leikkiä jollakin vedenkeittimellä. Suihkussa menee paljon vettä ohi, vaikka sitä yrittäisi kuinka tehokkaasti sammutella saippuoinnin ajaksi.
Minulla menee keskimäärin 40 litraa vettä yhdellä suihkukäynnillä ja tähän saa pitää suihkua todella pienellä virtaamalla ja vähän väliä laittaa kiinni. Tiedän henkilöitä, jotka saattaa juoksuttaa vettä 20 minuuttiakin suihkukäynnillä yhtä soittoa, niin lujalla kuin suihkusta vettä tulee. Se tekee yhdellä suihkukerralla 240 litraa. Tämä henkilö asuu yksin mutta maksaa kahden edestä vesiennakkoa, koska muuten tulee niin isot tasauslaskut loppuvuodesta.
No mikäs siinä jos tykkää. Toisaalta voihan suihkussakäynti olla joskus myös ihan nautinto, tarviiko sitä kaikesta aina nuukailla
Pyydä kauniisti.